Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
BPH går inte att jämföra med fölvisning. På det senare spelar ju utseendet faktiskt roll. På BPH kommer ingen att bry sig. Pudlar kommer knappast dit med utställningsklippning och jag har aldrig hört talas om någon collieägare som håller på att fixa med öronen på sin hund innan MH som de hör innan utställning.

Har han besvär av sin svans finns det verkligen ingen anledning att inte klippa den nu.
Svansen har jag kapat i längd och ska tunna den lite mer. Just nu är det mest manen och fanorna som krånglar till det.
Han är ju inte precis stilla när jag pillar så det finns stor risk att det blir högst ojämnt. :rofl:
 
Svansen har jag kapat i längd och ska tunna den lite mer. Just nu är det mest manen och fanorna som krånglar till det.
Han är ju inte precis stilla när jag pillar så det finns stor risk att det blir högst ojämnt. :rofl:

Men alltså, det spelar absolut ingen roll. Ingen som helst hänsyn kommer tas till hans utseende eller päls, det är ett mentalitetstest, ingen uppvisning.
 
Ja, alla verkar så upprörda. Hon säger ju att han inte lider och att hon kommer åtgärda det sen...

:confused: Jag tror verkligen ingen är upprörd. Men argumentet som framfördes var att han skulle se fin ut inför testet, och det spelar som sagt ingen som helst roll eftersom det inte är hundens utseende som bedöms eller alls tas hänsyn till. Han kan komma dit grönfärgad for all they care. Jag uppfattade det som att @tanten tror att pälsen alltså spelar roll, speciellt när hon jämförde det med fölvisning, men det är något helt annat än det hon ska göra på lördag.

Har man inte gjort mentalitetstest innan och inte vet hur det går till och tror att pälsen spelar in är det väl bra om man blir upplyst om att det inte är fallet. Behöver hunden klippas, klipp på. Absolut noll anledning att vänta bara för testets skull. :)
 
:confused: Jag tror verkligen ingen är upprörd. Men argumentet som framfördes var att han skulle se fin ut inför testet, och det spelar som sagt ingen som helst roll eftersom det inte är hundens utseende som bedöms eller alls tas hänsyn till. Han kan komma dit grönfärgad for all they care. Jag uppfattade det som att @tanten tror att pälsen alltså spelar roll, speciellt när hon jämförde det med fölvisning, men det är något helt annat än det hon ska göra på lördag.

Har man inte gjort mentalitetstest innan och inte vet hur det går till och tror att pälsen spelar in är det väl bra om man blir upplyst om att det inte är fallet. Behöver hunden klippas, klipp på. Absolut noll anledning att vänta bara för testets skull. :)
Alltså - jag är fullt medveten om att det inte är hans utseende som bedöms! Det är för min egen skull jag vill att han ska se presentabel ut.

Han lider inte det minsta! Det är jag som irriterar mig på hans tovor och nu senast kardborrarna han lyckats trassla in på frambenen. Han lider bara när jag borstar honom. Av någon anledning så är pälsvård förknippad med obehag.

Om jag inte irriterade mig så skulle han mycket väl få gå omkring med tovor. Det gör inte någon skada på honom. Men nu gillar jag det inte så jag vänjer honom försiktigt ihop med kel och godis. Och han kommer att få kortare och tunnare päls, men jag tar lite i taget. Ljudet av saxen stör honom också. Klippmaskinen är lite enklare men inte helt ok.
 
Bra hunddag idag :)
Började dagen med att åka till en agilityhall och köra ”sätta nollan”-träning på en blåbärsbana. Lite svårare bana än de blåbär vi kört tidigare, men det var bara positivt tycker jag :)
Första varvet var jag inte beredd på att hon skulle vara roligt så taggad :rofl: Hon är i höglöp och rätt påverkad av det, plus att det var länge sen vi körde tävlings-likt. Satte inte ett enda byte och blev jätte-diskade, men hon var glad så jag var jättenöjd :D
Andra rundan tänkte jag om lite och kom runt med 5 fel efter ett missförstånd innan en av tunnlarna. Så rackarns nöjd :bump: Hoppas verkligen det kommer fler tillfällen, det lät lite tveksamt just nu.

0A25EBF8-31E0-4E17-BD75-4955B3BA38A1.jpeg

Sen åkte jag till föräldrarna och bytte hund, hämtade upp @Sleepan och Ebba och tog en promenad. Sparven skällde på Ebba halva promenaden, men var väldigt nyfiken och försökte leka, men blev lite rädd när hon lekte tillbaka :love: Ebba var så himla fin mot honom!
 
Det blev en promenad på 80 minuter i skogen med mor och far på förmiddagen,det var bara vi och några mountainbike cyklister i skogen.

Förutom att vi blev jagade av en orrehane som hade fällt ut hela fjäderdräkten. Den var så fin men verkade lite arg och gjorde ljud, vaktade nog sitt bo som antagligen låg i närheten en bit in i skogen. Alvin och Milou brydde sig inte om fågeln alls, Milou lyssnade lite innan vi såg den men inget mer.

Pappa däremot fick panik, mamma lyfte upp Milou i famnen och sprang och jag och Alvin sprang efter. Pappa skrek att dom är jätte farliga så vi kutade alla tre :rofl: Vilken syn, tre vuxna människor och två hundar bortskrämda av en fågel 🙈 .

Jätte skönt att komma ut dock. Kändes inte som att vi nästan gick 1,5 timme. Milou blir alltid överlycklig bara han anar en skog ett par mil bort.Jag sprang lite med dom så Alvin skulle få sträcka ut lite och det tycker både Alvin och Milou om.

Plus lite mer promenader på eftermiddagen men förmiddagen var höjdpunkten.
 
Senast ändrad:
Pysslingen blev attackerad av en annan hund. En situation som hamnar under rubriken "shit happens" och jag fick lugna den andra hundägaren (och oavsett, människornas jobb No 1 är att rädda och avdramatisera)

Men hur vet man med en liten trashank om han skadats? :cry:
 
Har konstaterat att Aysu inte tycker om nya soundbaren till Tv:n. Först trodde jag att det var en slump att hon gick iväg till annat rum när vi började titta på tv, men nej, hon gör det varje gång och oavsett vilket program vi ser. Vet inte riktigt varför, och hon verkar inte ett dugg besvärad annars. Hon är inte heller påverkad av något annat ljud i vardagen, har inga rädslor eller så. Så märklig grej bara.
 
Har konstaterat att Aysu inte tycker om nya soundbaren till Tv:n. Först trodde jag att det var en slump att hon gick iväg till annat rum när vi började titta på tv, men nej, hon gör det varje gång och oavsett vilket program vi ser. Vet inte riktigt varför, och hon verkar inte ett dugg besvärad annars. Hon är inte heller påverkad av något annat ljud i vardagen, har inga rädslor eller så. Så märklig grej bara.
Kanske blir konstiga vibrationer i golvet som hon känner eller så?
 
Äh, vet inte om det hör hemma i den här tråden, haft några fina dagar med sol när båda hundarna hängde med ut på ridtur i skogen vilket var härligt, och annars lugnt i allmänhet med mina egna hundar.

Däremot lite småledsen över att en kompis behövt valt att ta bort sin hund på 1,5 år, främst på grund av att den blivit personlighetsförändrad och gjort rejäla utfall mot andra hundar, och när den inte kommit åt hundarna huggit min kompis eller sambon i armen. Så ändå rätt beslut känns det som, de tror på sjukdom, jag lutar kanske mest åt svajig mentalitet i allmänhet. Men ändå så sorgligt för både hund och kompis, även om jag personligen inte älskat hunden känner jag verkligen med min kompis som såklart är ledsen, och så tycker jag att hela historien är så ledsam. Usch ibland är det tungt.
 
Kanske blir konstiga vibrationer i golvet som hon känner eller så?

@Red_Chili eller så kanske den ger ifrån sig något ljud som bara hon hör? Elektriska apparater har en tendens att pipa och tjuta på alla möjliga vis...
Sådana tjut och pip brukar jag vara den första att höra... Tex hade min mors ex en mobilladdare som han inte kunde använda när jag var hos dem. Även om han laddade mobilen i sovrummet hörde jag tjutet i vardagsrummet och mådde illa, ingen annan hörde tjutet öht. De där "djurskrämmorna" med ljud som är populära gör mig galen osv. Jag tycker att hela världen är fylld av tjutande teknikprylar :/

Tror alltså inte det är något tjut från högtalaren i det här fallet. Tror då mer på vibrationer, eller om det är att hon tycker att någon baston låter jobbigt. Ebrah reagerar inte öht.
 
Jag trodde vallhundsraser var intelligenta? :angel: dottern testade trenden på tik tok om att låtsas ge godis. Banksy tror att han ska få något varje gång :D Nu letar han efter en hon låtsades kasta :D:love:
 
Jag såg en grå mops när jag gjorde ett ärende!
(ja, jag är löjlig när det kommer till dogspotting :D)

Den var verkligen riktigt grå, såg ut precis som en musblack häst.

Jättehäftig färg! :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 379
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
43 470
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp