Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Medan en väntar på sin importvalp och tiden går baklänges så kan en förslagsvis snöa in på en ny ras och börja smida planer om hur en kan skaffa en agilityavlad sheltie till dottern som hon kan ha som tävlingshund om ett par år. Typ en blå eller svart bi-color. :banghead: :love:

/mvh tur att det ändå inte finns några valpar till salu
 
Här tuffar det på, Nano och jag hade bokat in oss på agilitykurs men då hon haft lite strul i ett bakknä så tog husse platsen med Nike som ska sättas igång nu. Nano har tid hos ortoped om några veckor då det inget akut utan bara en återkommande rörelsestörning som dykt upp efter agilityträningarna men som också försvunnit fort igen men jag vill kolla upp det. Vi har varit lite på hundsimmet och så har vi kört nosework med hela högen här hemma och igår åkte vi ut till ett nytt naturreservat och strosade.
Körde lite rallylydnad med syrran förra veckan och hon fick ta nåt varv med Nano också och hon gick sååå bra, jag som inbillat mig att hon nog inte skulle uppskatta och träna med nån annan än mig eller husse men tjii fick jag :p .
 
Misstänker att Emiron fått någon slags hot spot-liknande grej på örat. Lite ovanligt ställe för en hot spot tycker jag. När jag kom hem från jobbet så var pälsen på örat ihopakakad av vätska. Rakade så gott det gick och tvättade med klorhexidinlösning så får vi se vad som händer. Han verkar inte så brydd av det men har troligen kliat lite under dagen, lite varm i skinnet på öronlappen och när jag blötte det med klorhexidin så luktade det rätt illa. Nu får det lufttorka lite så ska jag raka lite mer senare ikväll.

Detta påminner mig också om att jag behöver en ny trimmer...

20210426_172140.jpg
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Idag har jag och Louie varit på åb hos ortopeden. Jag tycker inte att han är helt fräsch ännu och ortopeden höll med om att det är något som stör rörelsemönstret, men han har klämt och bänt och sträckt och efter det kommit fram till att det troligtvis är muskulärt eller en sena som ömmar på honom.
Röntgen är gjord och vad han kunde se tyckte han att det såg fint ut med armbågarna. Där är en liiiten skugga som de kanske anmärker på, men ingen typ ED47 som jag var rädd för :p de slog en plåt på bogleden när han ändå låg där, men teknikstrul gjorde att han skulle kolla på den senare och återkomma.
Så skönt!
Nu är det bara att invänta SKKs dom.
 
Misstänker att Emiron fått någon slags hot spot-liknande grej på örat. Lite ovanligt ställe för en hot spot tycker jag. När jag kom hem från jobbet så var pälsen på örat ihopakakad av vätska. Rakade så gott det gick och tvättade med klorhexidinlösning så får vi se vad som händer. Han verkar inte så brydd av det men har troligen kliat lite under dagen, lite varm i skinnet på öronlappen och när jag blötte det med klorhexidin så luktade det rätt illa. Nu får det lufttorka lite så ska jag raka lite mer senare ikväll.

Detta påminner mig också om att jag behöver en ny trimmer...

Visa bifogad fil 68549
Jag hade en golden/rottismix för mååååånga år sen som fick återkommande hotspots på öron och haka/hals.
 
Tränat lite freestyle idag. Håller på att träna in en kombination där hunden ska hämta en pinne som ligger på en låda, ge mig pinnen och sedan runda lådan. Var bara andra gången vi gör det och hon börjar fatta. Tar ibland en liten omväg med den roliga pinnen men kommer med den.
När detta sitter är tanken att hon efter hon rundat lådan ska lägga upp tassarna på pinnen när jag håller och gå några steg på bakbenen. Men att få hoppa upp mot matte är så roligt att momentet innan måste sitta.

Och vi fick superbra störning halvvägs in i träningen. En kvinna med två hundar kom och skulle träna. Hon hade ett barn i treårsålden med sig som gick efter dem med en boll som kastades lite då och då. Och hunden som var kvar i bilen skällde. De var en bit bort så det blev precis lagom för oss.
 
Senast ändrad:
Tränade freestyle igår, fortsatte och utvecklade det vi började på förra veckan. Att Alvin kryper under Milous mage och att Milou hoppar över Alvin när Alvin står upp och så avslutade vi med att dansa Conga så jag var så himla nöjd! Mina fina hundar :love:

Min instruktör säger att turn är viktigt så måste ta tag i det men det är så tråkigt jämfört med att hundar hoppar över varandra, kryper under magar och dansar på rad.

MEN ska göra det
 
Båda mina grabbar har likadana täcken och tröjor, halsband och koppel. Tycker det är fint och enhetligt.
Har de samma storlek då? Jag ser till att ha olika färg på de saker som mina annars har likadant av (om jag tex köper två selar i samma modell får de olika färg). Orkar INTE stå och kolla vilken sele eller så som är större/mindre innan varje gång hundarna ska ut :p
 
Hundarna älskar den här dagen :P Killen jag träffar jobbade hemifrån, så han passade på att vara med hundarna hela dagen och tog ut dem på några rastningsrundor. Direkt när jag kom hem åkte vi iväg en bit för långpromenad i annat område och lite lösspring i hage. Nu sover de på soffan. Känns bra att de fått en sådan dag :)
 
Båda mina grabbar har likadana täcken och tröjor, halsband och koppel. Tycker det är fint och enhetligt.
Jag gillar också att ha likadana saker på mina hundar. Det retar mig till förbannelse om de har olika koppel framförallt! Hatar verkligen att ha två olika sorters koppel i handen. Dock får de ibland olika färger om det finns fler färger jag gillar och inte kan bestämma mig :)
 
Har de samma storlek då? Jag ser till att ha olika färg på de saker som mina annars har likadant av (om jag tex köper två selar i samma modell får de olika färg). Orkar INTE stå och kolla vilken sele eller så som är större/mindre innan varje gång hundarna ska ut :p
Haha, jo dom har samma i princip allt förutom i ett fåtal saker. Storlek 40 i dom flesta täckena, små avvikelser ibland men sällan.

25-35 i halsband. Är några vintertäcken som bara Alvin kan ha men som är lite små för Milou så Milou har andra (men som även Alvin kan ha) så när det är riktig vinter har dom olika.

Har namnbrickor på alla halsband men ska jag ut en vanlig koppelpromenad fuskar jag lite och bara tar ett halsband,mitt nummer står ju på oavsett ifall något skulle hända och någon hittar någon av dom.

Bilselarna är ju ett kapitel i sig att krångla ihop sig. Där har dom olika storlek så jag har satt ett gem i den öglan där man fäster bältet på selen som tillhör Milou.

Så jag tycker det är ganska smidigt att bara ta vad jag vill
 
Haha, jo dom har samma i princip allt förutom i ett fåtal saker. Storlek 40 i dom flesta täckena, små avvikelser ibland men sällan.

25-35 i halsband. Är några vintertäcken som bara Alvin kan ha men som är lite små för Milou så Milou har andra (men som även Alvin kan ha) så när det är riktig vinter har dom olika.

Har namnbrickor på alla halsband men ska jag ut en vanlig koppelpromenad fuskar jag lite och bara tar ett halsband,mitt nummer står ju på oavsett ifall något skulle hända och någon hittar någon av dom.

Bilselarna är ju ett kapitel i sig att krångla ihop sig. Där har dom olika storlek så jag har satt ett gem i den öglan där man fäster bältet på selen som tillhör Milou.

Så jag tycker det är ganska smidigt att bara ta vad jag vill
Då förstår jag att du kan göra så! Försöker jag ta Aysus sele på Ebrah så går den inte alls att knäppa, Ebrahs kan Aysu få ha när det är så kallt att de har sjutusen tjocka täcken på sig... Och tja, likadant blir det med täcken och halsband :p
 
Då förstår jag att du kan göra så! Försöker jag ta Aysus sele på Ebrah så går den inte alls att knäppa, Ebrahs kan Aysu få ha när det är så kallt att de har sjutusen tjocka täcken på sig... Och tja, likadant blir det med täcken och halsband :p
Samma med selen här, tar man fel någon gång får man panik över hur mycket Milou gått upp i vikt på en timme i skogen för att den stramar så mycket. Dom är exakt lika långa och hög men Milou är kraftigare. Skönt när man ser att det var selen som var fel och inte Milou :rofl:

Har en sak som irriterar mig nu och det är att ett täcke bara finns i rätt storlek till Alvin och Milou får ha ett lite stort täcket fast det ju ändå fungerar, verkar ju aldrig komma in i lager igen så får härda ut mot min perfektionistiska sida.
 
Tränade freestyle igår, fortsatte och utvecklade det vi började på förra veckan. Att Alvin kryper under Milous mage och att Milou hoppar över Alvin när Alvin står upp och så avslutade vi med att dansa Conga så jag var så himla nöjd! Mina fina hundar :love:

Min instruktör säger att turn är viktigt så måste ta tag i det men det är så tråkigt jämfört med att hundar hoppar över varandra, kryper under magar och dansar på rad.

MEN ska göra det
Vad är turn? Har inte hört begreppet innan.
 
Idag på valpkursen var det med en mexikansk nakenhund (mellanstorleken) men den var behårad! Första gången jag träffat en behårad sådan. Den var himla käck!
De är superfina! Jag tittade på dem när jag valde ras (och hade också önskat en behårad), men det var hemskt svårt att hitta uppfödare då.
 
Rallyträning på klubben idag.
Kaosig hund som hade svårt stt slappna av, men det var svår miljö idag. Hög förväntan, nya hundar och så en träningstävling en bit bort.
Kul var det iaf!

Imorn kommer det inte hända mycket för Ebbas skull, men på torsdag åker vi till Värmland på bruksläger. 😍✌️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 314
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
604
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 150
· Visningar
43 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp