Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Strävhårig tax, normalstor och från jaktlinjer. Kan inte alls arvsgången för merle, men funderar på om den inte bara var otroligt övertecknad.. Känns inte som att den kan ha några anlag för merle, men det kanske kan ploppa upp?
Denna tiken har lämnat en del vita tecken i sin förra kull och även i denna var det en med en stor vit fläck på bröst och mage, så jag tycker det känns mer troligt att valpen var rejält övertecknad?

Tycker dock den ser väldigt merlad ut, och inte alls som överteckning brukar se ut? Iaf inte på min ras 😊
Skumt att det dök upp här dock, men är väl en mutation, så antar att det kan bli så någon gång ibland? 🙈 Också för dåligt insatt, men ja, tycker absolut den såg ut som merle.
 
@Fisherling har bra koll på färger och merle om jag inte minns fel!
Det finns ju merletaxar men jag tror inte de får reggas?
Det som är knepigt är att om en förälder är röd (ee röd, sobel etc) så döljer det merle. Alltså skulle en röd hund kunna vara merle utan att det syns.
Annars är merle enkeldominant, och är det den längsta varianten kan den ta bort pigment till vitt utan att hunden egentligen har några genetiska vita tecken.
Sen finns det ju sju varianter av merle (olika längder av allelerna) så merle är mycket mer komplext än bara ”merle” eller ”inte merle”. De kortaste kan lätt se ut som dilute eller feberpäls.
 
Jag tänkte helt spontant rejäl feberpäls, men det är kanske helt orimligt? :o
Vad är feberpäls? :p


Det som är knepigt är att om en förälder är röd (ee röd, sobel etc) så döljer det merle. Alltså skulle en röd hund kunna vara merle utan att det syns.
Annars är merle enkeldominant, och är det den längsta varianten kan den ta bort pigment till vitt utan att hunden egentligen har några genetiska vita tecken.
Sen finns det ju sju varianter av merle (olika längder av allelerna) så merle är mycket mer komplext än bara ”merle” eller ”inte merle”. De kortaste kan lätt se ut som dilute eller feberpäls.
Enligt rasdata är hanen röd och även tikens mor är röd, så det kanske kan vara merle ändå då?

Både hanen och tiken har flera avkommor sedan tidigare, men ingen är merle.
8CE53CB8-C1C5-4B1E-8C08-C2F16F6DCA1B.jpeg
 
Igår var jag och hälsade på en av mina tidigare hundars uppfödare. Rhiannon var superduktig! Bara sprang in i en kennel med främmande hundar (varav några stora vinthundar - något hon aldrig mött) och hälsade. Sen fick hon leka med en unghund och göra den obligatoriska avbönen för gammeltanten.

Med hem fick vi en placeboard, dvs en plattform som vi nu ska jobba in som en trygg och positiv plats. När det är gjort ska den bli grund för olika sorters träning i olika miljöer.

Bild på när Rhiannon första gången spontant gick upp på placeboarden. Hon fattade snabbt!
 

Bifogade filer

  • F011316E-5BEF-4DA2-9A05-9E9AD4868DF7.jpeg
    F011316E-5BEF-4DA2-9A05-9E9AD4868DF7.jpeg
    335,1 KB · Visningar: 56
Vad är feberpäls? :p



Enligt rasdata är hanen röd och även tikens mor är röd, så det kanske kan vara merle ändå då?

Både hanen och tiken har flera avkommor sedan tidigare, men ingen är merle.
Visa bifogad fil 72045
Jag skulle tippa att den valpen är sobelmerle, vilket inte synts på föräldrarna. Antagligen kommer den förlora majoriteten av merleringen när det röda utvecklar sig. Det är nästan bara på nyfödda valpar sobelmerle syns.

Feberpäls är om tiken blir sjuk eller stressad, då kan bland annat pigmenten påverkas och de får en grådassig färg, vilken klarnar upp allt eftersom valpen blir äldre.
 
Jag skulle tippa att den valpen är sobelmerle, vilket inte synts på föräldrarna. Antagligen kommer den förlora majoriteten av merleringen när det röda utvecklar sig. Det är nästan bara på nyfödda valpar sobelmerle syns.

Feberpäls är om tiken blir sjuk eller stressad, då kan bland annat pigmenten påverkas och de får en grådassig färg, vilken klarnar upp allt eftersom valpen blir äldre.

Är det något som bara kommer fram om båda föräldrarna bär på anlaget då?

Jag var tyvärr tvungen att ta bort valpen, den hade en rejäl gomspalt :(

ah, intressant! Aldrig hört talas om!
 
Är det något som bara kommer fram om båda föräldrarna bär på anlaget då?

Jag var tyvärr tvungen att ta bort valpen, den hade en rejäl gomspalt :(

ah, intressant! Aldrig hört talas om!
Nej, merle är enkeldominant oavsett längd. Det är däremot bara 50/50 om en valp ärver det eller inte, så du kan få hela kullar som är merle eller hela kullar som inte är det.

Merle har även inget med gomspalt att göra även om den är dubblerad, bara så folk vet. Man ska dock aldrig dubblera merle, då det kan orsaka missbildningar med ögon och hörsel. (Sen är det mer komplext än så då de kortaste varianterna som inte har något uttryck alls kan paras med andra merle men för gemene man är det enklare att bara tänka att aldrig avla merle med merle)

Synd att den hade gomspalt, hade varit intressant att se hur färgen utvecklades med åldern.
 
Nej, merle är enkeldominant oavsett längd. Det är däremot bara 50/50 om en valp ärver det eller inte, så du kan få hela kullar som är merle eller hela kullar som inte är det.

Merle har även inget med gomspalt att göra även om den är dubblerad, bara så folk vet. Man ska dock aldrig dubblera merle, då det kan orsaka missbildningar med ögon och hörsel. (Sen är det mer komplext än så då de kortaste varianterna som inte har något uttryck alls kan paras med andra merle men för gemene man är det enklare att bara tänka att aldrig avla merle med merle)

Synd att den hade gomspalt, hade varit intressant att se hur färgen utvecklades med åldern.
Intressant, tack för förklaringen!
Det borde vara tiken som bär på anlaget då, hanen har 37 valpar (med denna kullen) och majoriteten är viltfärgade och några röda, medan tiken endast har fått 10 valpar (med denna kullen) och där en då fick denna färgen. Eller är det lika hög sannolikhet att det är hanen, fast avkommorna med merle har blivit röda och att det därmed inte syns?
Tiken hade en röd valp i sin förra kull, resten viltfärgade.

Ja, verkligen synd!
 
Intressant, tack för förklaringen!
Det borde vara tiken som bär på anlaget då, hanen har 37 valpar (med denna kullen) och majoriteten är viltfärgade och några röda, medan tiken endast har fått 10 valpar (med denna kullen) och där en då fick denna färgen. Eller är det lika hög sannolikhet att det är hanen, fast avkommorna med merle har blivit röda och att det därmed inte syns?
Tiken hade en röd valp i sin förra kull, resten viltfärgade.

Ja, verkligen synd!
Viltfärgade trooor jag går under samma grej som röd, att det döljer merle. Men inte helt säker.

Och merle ”bär” hundar inte på, de antingen är merle eller inte. Sen har varje valp 50% chans att ärva det. Så det är rena rama lotteriet. Men låter ju troligt att det isåfall är tiken som är merle fast det inte syns.
 
Nu är vi på väg hem med lille valpen! ❤️
De fick vara ute och röja alla hundarna medans vi fikade och snackade länge. Så nu ligger en utslagen tjej och sover på min hand som jag stoppat in i buren. 😍
Det är alltid så mysigt att vara hos uppfödaren. Nu har hon 7 vuxna hemma. Och alla är som en pappi ska vara: trygga, sociala, glada och väluppfostrade. De är i rätt mental energi och är inga hysteriska skällmaskiner eller har någon rädslo/aggressions-problematik. Så kul att hänga med alla olika personligheter. Jag är SÅ glad över att hittat henne och att jag via henne haft 3 underbara och enkla hundar. Den här 4:e tjejen hoppas och tror jag blir trevlig och enkel hon med. Kul med en liten buse! För det mesta iaf gissar jag.. 😅
 
Hade sett fram emot en ledig helg men den sabbades av kaos på jobbet :arghh:. Nästa helg blir det tredje helgen i rad jag jobbar så jag och maken hinner inte direkt tröttna på varandra då vi knappt ses.. Aja, färdiggnällt nu.

Imorse åkte jag hem från jobbet, plockade upp Nano och husse tog med Tay så skjutsade han mig till platsen för vallanlagstestet Nano skulle göra då jag inte vågade köra bil efter att ha varit vaken så länge (världens bästa make som går upp i ottan, fixar matsäck och rastar hundar med kort varsel ❤).
Väl på plats åker maken vidare med sin hund när han släppt av mig och Nano då inga medföljande får vara med. Han och Tay åker till ett naturreservat och sitter och filosofoserar vid en sjö så länge och Tay doppar sig helt frivilligt!
Nano och jag gör vallanlagstestet och hon får Excellent i värmen så jag är väldigt nöjd med fröken.

20210620_100710.jpg



I veckan blir det rallytävling för mig och Nessie, få se hur det går då vi inte tränat särskilt mycket och veckan efter det blir det lydnadstävling. Borde försöka klämma in nån tävling med Nano också men det är helt hopplöst då typ alla tävlingar krockar med jobbet..
 
Det är vaaaaarmt här nu, över 34 grader och som att mötas av en vägg när man kliver ut. Det märks ibland att dom små liven blir lite andfådda eller lite tröttare så jag håller mest till här inne eller i skuggan på gården men går en del promenader men lugna och kortare.

Tyckte Alvin såg trött ut i slutet av förra promenaden så jag tänkte bära honom en liten stund men icke sa nicke, han ville minsann ner och pinna på på egna ben och sprattlade runt som en hal ål i famnen så det var uppenbarligen ingen fara. Gubben hänger i.
 
Nu är vi på väg hem med lille valpen! ❤️
De fick vara ute och röja alla hundarna medans vi fikade och snackade länge. Så nu ligger en utslagen tjej och sover på min hand som jag stoppat in i buren. 😍
Det är alltid så mysigt att vara hos uppfödaren. Nu har hon 7 vuxna hemma. Och alla är som en pappi ska vara: trygga, sociala, glada och väluppfostrade. De är i rätt mental energi och är inga hysteriska skällmaskiner eller har någon rädslo/aggressions-problematik. Så kul att hänga med alla olika personligheter. Jag är SÅ glad över att hittat henne och att jag via henne haft 3 underbara och enkla hundar. Den här 4:e tjejen hoppas och tror jag blir trevlig och enkel hon med. Kul med en liten buse! För det mesta iaf gissar jag.. 😅
Host host..............du glömde något :idea::angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 245
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
627
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 236
· Visningar
45 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp