Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så bedrövligt att en veterinärklinik kan missa kraftig UVI... Tur att valpen fick hjälp och är på bättringsvägen!
Valpen visade symtom på kvällen och de åkte till veterinär dagen efter så då kanske den inte hade så kraftig men valpen gick en vecka innan behandling sattes in så det kan ju hända en del på den tiden. Ja, det är skönt att valpköparen valde att få valpen kollad en gång till.
 
Valpen visade symtom på kvällen och de åkte till veterinär dagen efter så då kanske den inte hade så kraftig men valpen gick en vecka innan behandling sattes in så det kan ju hända en del på den tiden. Ja, det är skönt att valpköparen valde att få valpen kollad en gång till.
Påminner mig om när jag åkte till vet med min första tik. Beskrev symptomen och sa att jag trodde på UVI. "Nej. Något är fel, men det är garanterat inte UVI, då har de inte sådana här symptom" sa veterinären. De testade iaf för det eftersom jag envist hävdade att det var det första vi skulle kolla. Hoppsan. Tiken hade så kraftig UVI att vi behövde antibiotika för att få bukt med det...
 
Det får inte valpköparen klara besked på trots att hen bett om svar 2 gånger så jag funderar på om de verkligen gjorde en odling. Men visst kan provet inte påvisat UVI men då tycker jag de borde rått till vidare utredning om det inte gav med sig och inte skyllt på löp.
Fick hen inte med sig en journalkopia från besöket? Ägaren har rätt att få en sammanställning av journalen. Tur att hen åtminstone fick hjälp hos annan vet!
 
Tränat lydnad. Utomhus, +10, barmark (fläckvis :D) och sooool 😍!
Åh. Jag älskar ju vintern och vårvintern här uppe, men sen november har vi tränat i kallt ridhus och kommer göra det fram till maj. Riktiga planen är väl framsmält i juni. Det ilade lite avundsjuka genom kroppen av att läsa det här :cautious:
 
Två små framsteg idag.

Vi mötte en grupp cyklister på promenaden och Torsten reagerade inte nämnvärt. Eventuellt berodde det på att cyklisterna pratade med varandra så han kunde fatta att de var personer.

Några grannar promenerade förbi ute på vägen, han reagerade och rusade mot dem. Men han gick att bryta och han stannade på kommando. Jag kunde få honom tillbaka in på tomten och upp på förstubron utan att ta i från tårna.
 
Det har flyttat in en Papillonvalp som heter Emil här i närheten. Träffade honom med ägaren och ägarens syster, vi stod och pratade ett bra tag. Tinja är ju så bra med valpar, så han fick lära sig att om han visar att han är nervös, så backar hon. Efter det ignorerade hon honom totalt, och efter en stund började han följa efter henne, var nyfiken och ville undersöka allt hon gått vid.

Han var så fruktansvärt söt. En liten bomullstuss!
 
Det är så himla skönt att våren är på väg nu. Snön smälter fort och man kan promenera hundarna i bara tjocktröja utan jacka. Gräsmattan blir rent lerig av hundarnas springande men det får man ta. Så fort den sista snön töar i hundgårdarna ska jag högtryckstvätta där inne. Plattorna är rent gröna på vissa ställen och det ser allmänt ofräscht ut, nästan så man skäms lite... Båda hundarna fäller satan och det är ett evigt kardande för att kunna ha hundarna i huset utan att drunkna i hår.
 
Hej å hå.
Gjorde en koll på Folksam och deras stora försäkring kostar för Torsten 219/mån. stor skillnad på 595 hos Agria.....
Oj, vad dyrt hos Agria!

Jag har Folksam iom att hunden haft det sedan födsel. Hade det på mina förra också och det har funkat fint när den behövts användas.

KL

Min lille knäppgök verkar återställd efter vurpan. Det är full rulle och normala promenader/spring. Så skönt!
Iom att jag släpat runt på henne och burit har hon blivit för matte-fixerad. Så sambon har nu försökt börja muta sig in i hennes liv igen med godis, mat etc. Men hon säljer sig ju liksom bara för de där få sekundrarna. :laugh:

Vovvis kompis, pappas sambos hund, har varit jättesjuk länge nu. Den har åkt in och ut från klinik där den legat inne i perioder och de har trott det är kört flera ggr innan den blir bra igen. Ingen veterinär vet vad det är för fel. De har tagit mängder av prover, gjort tester och konsulterat veterinärer utomlands för att hitta fel.
Den har haft ont i magen, varit lös, inte velat äta/hetsätit, varit jättehängig etc. Och sen bra. Och blivit dålig igen utan att någon vet varför.
Man har testat medicinering, byta mat etc.
Nu hade den varit bra rätt länge tills den för några dagar sedan inte ville äta. Men med hemgjord skonkost i 3 dagar så var aptiten tillbaks och den har inte visat några andra direkta symptom.
Hoppas det håller i sig. Lider verkligen med hund och matte som kämpar så!
 
Milou upptäckte en
Hej å hå.
Gjorde en koll på Folksam och deras stora försäkring kostar för Torsten 219/mån. stor skillnad på 595 hos Agria.....
Mina båda kostar 859/månad hos Agria. Ca 10 500 per år. Sååå mycket pengar. Fick lite pengar av farfar vid jul så betalade av det som var kvar för den här perioden. Så skönt.
 
Milou hittade en blåmes igår, han var så duktig, skadade den inte alls, jag såg den inte först och undrade vad han nosade på och så visade han mig på sitt sätt som han gör när han hittat något spännande och då såg jag den lilla blåmesen.

Han ville tillbaka och titta på den igen, men det fick han inte, jag vet inte om han var så fascinerad av den lilla saken för att den nog inte mådde så bra, en frisk blåmes skulle ju inte sitta på marken och låta en hund nosa på sig.
 
Milou har upptäckt den underbara världen med Kong. Alvin har svårt att få i sig innehållet och lite smått intresserad,knappt alls. Milou är matfixerad och målinriktad så för honom är det perfekt,förberedde en kong och la i frysen, det tog ca 50 minuter för honom att tömma den och sen bär han omkring på den som en snutte filt. Slickar, biter och bara har den hos sig vart han än går.
 
Nu ligger det en ansökan hos Folksam.

Jag hade inte kunnat föreställa mig att försäkringar som täcker i stort samma saker skulle kosta så brutalt olika. Funderar om det finns en hake nånstans men kan inte hitta nån :D

Jag vet att när jag tecknade hästens Försäkring i Folksam för många år sedan kollade jag så otroligt grundligt och den var helt enkelt bara billigare, bra villkor och betydligt enklare att teckna så det var ett självklart val. Men hunden hade Agria när vi tog över henne så det har bara löpt på utan att jag kollat det något vidare :o
 
Daisy har varit peak tonåring i kombo med galen pga kyla och snö och jag har helt ärligt tappat tålamodet ganska många gånger det senaste. Men igår var hon SÅ jäkla fin att jag inte kunde hålla mig från att släppa några tårar när jag satt och torkade hennes tassar efter en långpromenad och hon satt och kollade på mig med sina disneyögon.

Vi åkte iväg och gick en långpromenad runt en sjö i området där min sambo är uppväxt. Ingen förväntansångest i bilen, kolugn när vi kom fram, skällde inte på en enda person under hela promenaden (och det kryllade av både promenadsugna och joggare) flera trånga hundmöten utan problem, uppmärksam och lyhörd mot oss, men samtidigt full av nyfikenhet och upptäckarlusta. En SÅ skön motpol mot den känsliga, reaktiva hunden vi ofta får hantera, och lite hopp om framtiden! :love:
 
Dubbelkolla och trippelkolla att det inte blir några tråkiga reservationer vid byte!
Finns inget att få reservationer för. Kollade det. :)

Få se hur försäkringen ser ut när den är beviljad. Jag litar ju inte helt på försäkringsbolag efter alla försäkringar på häst jag haft. (typ stoet som fick reservation för luftvägarna efter att hon fått maginnehåll i luftstrupen vid en sövning. Fick intyga efter ett år att hon inte fått maginnehåll i luftvägarna igen.. Eller valacken som var utlånad och fick muskelsmärta i ryggen pga illa tillpassad sadel. Han fick reservation på alla fyra benen) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
15 337
Senast: sthu
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
34 447
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp