Uppdateringstråd

De senaste dagarna har vi haft ”ponnyridning”. Familjen från Skåne är här uppe och de har sällskap av stallägarens dotter som de är bra kompis med 😊
 

Bifogade filer

  • C95ED0C6-9FEE-4716-B666-C0AAE3CD6C64.jpeg
    C95ED0C6-9FEE-4716-B666-C0AAE3CD6C64.jpeg
    336,8 KB · Visningar: 48
Red i förrgår, skrittade och hon kändes positiv o mjuk 🙂
Igår tömkörde jag och hon var väldigt pigg! Lite oliksidig men hon är otränad och dåligt musklad så nu ska jag fokusera på uteritter.
CBDC3F5D-95E8-4380-B06A-342C780DC873.jpeg

De hr varit inne dagarna nu när de varit så varmt. Främst pga två skadade hästar men även pga värmen. Därav tycker jag hon är fin i hullet!
De slog gräset igår i deras hage och får ihop till en bal för de hinner ändå inte äta upp allt 😅
 
Försökte rida dressyr på min häst. Traven är fin, höger galopp okej och vänster ett skämt. Kommer dock "fuska" och rida tävlingen med sporrar, ett varv i någon slags galopp borde vi få ihop.... I övrigt; fyfan vad kvalmigt.

Pivon tappar oss en del också, så himla drygt :( hade ju hoppats kunna slippa engagera mannen.
Pivo'n er stort sett oftest til frustrasjon for meg. Setter heller mobilen på gjerdet og stiller inn på vidvinkel.... så får jeg i hvertfall med alt:angel:
 
Pivo'n er stort sett oftest til frustrasjon for meg. Setter heller mobilen på gjerdet og stiller inn på vidvinkel.... så får jeg i hvertfall med alt:angel:
Vad tråkigt! Jag hoppas verkligen jag får ordning på det, men är ju lite besvärligt att fippla med samtidigt som jag försöker rida, så är det ju.
 
Drog fram bommarna och en presenning för lite arbete från marken idag. Det gick bra!
Fröken var först mycket skeptisk inför presenning, men efter lite tid var det helt okej att gå runt den medan ledaren promenerade på den. Hon gick över den ett par gånger med, men lite mer tveksamt där. Nöjd!

Bommarna funkade också fint. Började med en korridor och sedan en att gå över, flyttade sedan om till två att gå över. Hon hetsar ju gärna upp sig lite med bommarna så vi ska lägga in just den här typen av lugna pass för att avdramatisera dem. är lite sugen på att skaffa lite mjuka bommar att variera med, men borde väl lägga alla mina extrapengar på grus för vintern :idea:

Vi har en Exca-bana bara ett par kilometer bort, så dit är jag sugen att ta antingen fröken cob eller shettis i sommar!
 
Vad tråkigt! Jag hoppas verkligen jag får ordning på det, men är ju lite besvärligt att fippla med samtidigt som jag försöker rida, så är det ju.
Presis så er min erfaring. Jeg har hatt den i 2 år nå, men den har mest ligget i en skuff. Fungerer ikke om vinteren for da går ponnien i ett med snøen... og hver gang jeg har et problem (alltid) så skylder de på lyset eller mobilen... men mobilen har vært den samme hele tiden og det har fungert som det skal 2 ganger, kanskje 3. Og hvis det er lyset så kan man ikke bruke Pivo annet enn midt på dagen mens det er strålende sol...
 
Igår tog vi en lugn tur ute och idag har vi trimmat lite på banan.
Vegas är matt, tror det är en kombination av värme och alla omställningar i livet med nytt stall, kompisar, ryttare, utrustning och träning.
Han är fin att rida men saknar lite gnista och kan bocka i galoppfattningar, något han gör när han tycker det är svårt eller jobbigt.

Vi ska träna dressyr på måndag, sen får han komma ut och jogga ett par dagar och sen blir det semester. Känns verkligen som han behöver det nu, vila kroppen och smälta allt nytt 😊

IMG_20220630_083245_897.jpg
 
Lämnade presenning och bommar framme för att se om barnet ville köra lite markjobb med shettis. Det ville han!
IMG_20220630_184413.jpg



De körde lite mer avancerat än jag och fröken cob dock :p Bortsett från presenning och bommar så var det även flytta en boll mellan lådor och gå upp på en liten "bro" av plankor.
 
Fröken fick rädda mig idag :angel:
Jag tänkte "jajamen vi går in i skogen på den där traktorstigen vi inte gått förut, det ser väl trevligt ut.". Spola fram en stund och sedan inser människan att nej, lokalsinnet är lika kasst som vanligt och jag har ingen aning om var vi är annat än att vi är väldigt mycket i skogen. Tur att man då kan släppa tyglarna och låta fröken cob hitta tillbaka :D
Hon stannade och funderade på några ställen, men gick rakt tillbaka till större vägen vi kommit från (gps-trackingen skvallrar om att hon gick väldigt mycket mindre i cirkel än vad jag gjorde ...). Så vi kom hem idag med :cool:

Totalt 11 kilometer blev det!

291594632_764268474990777_7171991950785688897_n.jpg
 
Nu har analysen på första skörden kommit och jag sitter och pillar lite fram och tillbaka för att få ihop det. Behöver i första hand försöka få upp proteinet utan att energin drar iväg, det var ganska mycket socker i denna skörden tyvärr, inte extremt mycket men ändå lite mer än jag hade hoppats. Det lär bli byte av kraftfoder och på sikt nya mineraler med lite mer fosfor när den gamla hinken är slut. Det känns skönt att det inte var något som var extremt off iaf utan att det främst handlar om små justeringar förutom just proteinet där den största luckan ligger.

Igår gnäggade B till mig för första gången när jag kom med ryktväskan. Hon är inte en verbal häst öht och jag har nog hört henne gnägga kanske 2-3 ggr sen hon kom hit i mars. Det var ingen hög gnäggning, men jag hörde det :love:
 
Nu har analysen på första skörden kommit och jag sitter och pillar lite fram och tillbaka för att få ihop det. Behöver i första hand försöka få upp proteinet utan att energin drar iväg, det var ganska mycket socker i denna skörden tyvärr, inte extremt mycket men ändå lite mer än jag hade hoppats. Det lär bli byte av kraftfoder och på sikt nya mineraler med lite mer fosfor när den gamla hinken är slut. Det känns skönt att det inte var något som var extremt off iaf utan att det främst handlar om små justeringar förutom just proteinet där den största luckan ligger.

Igår gnäggade B till mig för första gången när jag kom med ryktväskan. Hon är inte en verbal häst öht och jag har nog hört henne gnägga kanske 2-3 ggr sen hon kom hit i mars. Det var ingen hög gnäggning, men jag hörde det :love:
Potatisprotein är ju toppen i de situationerna :)
 
Fröken fick rädda mig idag :angel:
Jag tänkte "jajamen vi går in i skogen på den där traktorstigen vi inte gått förut, det ser väl trevligt ut.". Spola fram en stund och sedan inser människan att nej, lokalsinnet är lika kasst som vanligt och jag har ingen aning om var vi är annat än att vi är väldigt mycket i skogen. Tur att man då kan släppa tyglarna och låta fröken cob hitta tillbaka :D
Hon stannade och funderade på några ställen, men gick rakt tillbaka till större vägen vi kommit från (gps-trackingen skvallrar om att hon gick väldigt mycket mindre i cirkel än vad jag gjorde ...). Så vi kom hem idag med :cool:

Totalt 11 kilometer blev det!

Visa bifogad fil 94166
Åh herregud, jag hade fått panik!
Var ute och letade mig fram i våras men då satt jag med kartappen på telefonen i högsta hugg för att se att vi rörde oss åt rätt håll. Har ridit rejält vilse en gång och efter det är jag väldigt noga med att ha skaplig koll på vart vi befinner oss..
 
Åh herregud, jag hade fått panik!
Var ute och letade mig fram i våras men då satt jag med kartappen på telefonen i högsta hugg för att se att vi rörde oss åt rätt håll. Har ridit rejält vilse en gång och efter det är jag väldigt noga med att ha skaplig koll på vart vi befinner oss..
Jag hade på Ridely så jag hade ju i värsta fall kunnat stanna och följa mina omvägar tillbaka :D Men jag är gravt tacksam för mobiltelefoner! Hade varit borttappad sedan många år om det inte varit för dem :bag:
 
Potatisprotein är ju toppen i de situationerna :)
Japp, det är nog något åt det hållet det kommer bli. Det är svårt att få ihop det så det blir vettigt om man ska ge ett fullvärdigt kraftfoder med tillräckligt med protein eftersom energin drar iväg. Räknar lite på det och det ser ut att gå ihop rätt bra med grovfodret, mineraler och sen potatisprotein. Lär nog köra en symbolisk näve lusern eller betfor bara för att ha något litet att blanda ut det i. Det lilla energiöverskottet får jag lösa med mer motion bara så blir det nog bra.
 
Japp, det är nog något åt det hållet det kommer bli. Det är svårt att få ihop det så det blir vettigt om man ska ge ett fullvärdigt kraftfoder med tillräckligt med protein eftersom energin drar iväg. Räknar lite på det och det ser ut att gå ihop rätt bra med grovfodret, mineraler och sen potatisprotein. Lär nog köra en symbolisk näve lusern eller betfor bara för att ha något litet att blanda ut det i. Det lilla energiöverskottet får jag lösa med mer motion bara så blir det nog bra.
Ja jag brukar blanda i någon dl lucern👍
 
En icke-uppdatering egentligen eftersom jag bara skulle inom stallet på vägen hem och kolla the basics. Ponnyerna och Elsa stod uppe i skogshagen, så innan jag åkte körde jag upp där och kollade till och myste lite kvickt. Elsa tycker att jag gott kan stå och klia henne i all evighet och blev sedan så himla upprörd över att jag sen bara KÖRDE HEM UTAN ATT TA MED HENNE??? Blicken jag fick när jag satte mig i bilen 😂
IMG20220701143116.jpg

Ska jag komma ihåg när hon inte vill lämna kompisarna någon dag.
 
Fröken fick rädda mig idag :angel:
Jag tänkte "jajamen vi går in i skogen på den där traktorstigen vi inte gått förut, det ser väl trevligt ut.". Spola fram en stund och sedan inser människan att nej, lokalsinnet är lika kasst som vanligt och jag har ingen aning om var vi är annat än att vi är väldigt mycket i skogen. Tur att man då kan släppa tyglarna och låta fröken cob hitta tillbaka :D
Hon stannade och funderade på några ställen, men gick rakt tillbaka till större vägen vi kommit från (gps-trackingen skvallrar om att hon gick väldigt mycket mindre i cirkel än vad jag gjorde ...). Så vi kom hem idag med :cool:

Totalt 11 kilometer blev det!

Visa bifogad fil 94166
Vad är det för flugtäcke ni har? :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 248
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp