Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd

Vi hade 25 grader idag 😅 helt sjukt att det var minus typ förra veckan. Jag och Elsa körde iväg med transporten till klätterslingan nu på kvällen, vinden svalkade skönt som tur var. Vi tog bara galoppdelen uppför en gång, sen strosade vi utforskande på en väg vi inte tagit förut vilket ledde oss till en fantastisk utsikt.
Visa bifogad fil 144401

Jag är så glad över hur vi fått till lugnet på att helt enkelt bara lasta och köra någonstans utan att det blir ett helt projekt. Rutinen i det hela gör hästandet så himla roligt och man får sådan kontakt när det bara är en själv och hästen på något nytt ställe. Vad lökigt det låter, men det är sant!
Helt sjukt med vädret, hur klär man sig ens?? 😂

Jag har hängt på min tvååring🥰 hon är världens snällaste! Mamman har vilat från sadel i över två månader men vi börjar komma igång så smått igen. Men motivationen är dålig så det blir mycket promenader i skogen med henne och hunden. Tre flugor i en smäll!

IMG_8541.jpeg
 
20240509_131827.jpg

Det här med extra hög transport känns lite bortkastat på oss, som motsatsen till en clownbil när vi lastar ur 😂

Idag tog vi den lediga dagen och körde till backslingorna. Sedan vi lagt in lite regelbunden träning härkring tycker jag att Elsa har blivit mycket mer jämnt stark i båda sidor. Det är så pass lång och lagom lutning hela vägen upp med naturliga platåer att det räcker med skritt på större delen och galopp på sista lilla biten med gräsunderlag, skritta nedför en bit och sedan galoppbiten i andra galoppen. Efter provade vi att skritta ner på en annan grusväg idag vilket ledde oss helfel ut på vägen, så jag hoppade av och gick hela vägen tillbaka till transporten, tur att man har lite kompass i hjärnan och maps i mobilen. Mötte lite cykelfantaster som inte var så läskiga, trots att en plingade och ropade hejhej bakom oss. Vände henne då så att hon fick se vad det var för dåre 😂👍
 
Den här veckan har vi varit på både dressyrträning och hoppträning, självklart har vi även ridit ut emellan också 😁

Dressyrträningen gick superbra som alltid. Gjorde jättefina öppnor i trav, min utmaning är som vanligt att inte göra för mycket.
Superfin och stadig i galopparbetet. Jag kan inverka mycket mer med sitsen nu och använda mer ben utan att hon bara blir snabb.

Samma sak i hoppningen. Het som tusan, taktar runt och far omkring på tvären 😆
Men galopperar med större språng, jag kan använda benen utan att hon börjar studsa på stället och kan bibehålla en mjuk hand.
En kombination av att jag har blivit mer stabil som ryttare och att hon har blivit starkare i kroppen.
Hon var inte tittig alls, galopperade med jämna språng och bjöd på allt utan att bli hysterisk.
Så himla kul att rida nu när bitarna börjar falla på plats.
Vi hoppar bara unt 70 cm så vi är fortfarande gröna men nu är vi stabila på den nivån.

Uteritterna är fest som alltid, världens gladaste lilla Ärta 💞

1000022260.jpg
 
Visa bifogad fil 144862
Det här med extra hög transport känns lite bortkastat på oss, som motsatsen till en clownbil när vi lastar ur 😂

Idag tog vi den lediga dagen och körde till backslingorna. Sedan vi lagt in lite regelbunden träning härkring tycker jag att Elsa har blivit mycket mer jämnt stark i båda sidor. Det är så pass lång och lagom lutning hela vägen upp med naturliga platåer att det räcker med skritt på större delen och galopp på sista lilla biten med gräsunderlag, skritta nedför en bit och sedan galoppbiten i andra galoppen. Efter provade vi att skritta ner på en annan grusväg idag vilket ledde oss helfel ut på vägen, så jag hoppade av och gick hela vägen tillbaka till transporten, tur att man har lite kompass i hjärnan och maps i mobilen. Mötte lite cykelfantaster som inte var så läskiga, trots att en plingade och ropade hejhej bakom oss. Vände henne då så att hon fick se vad det var för dåre 😂👍
Åh jag borde också köra iväg till klätterbackar och sånt. Vi har det helt platt kring stallet..

Cykelfantaster har vi dock gott om här. Vår skogsslinga är även poppis som motionsslinga så det dyker alltid upp någon mtb bakifrån när man minst anar det😅
 
Åh jag borde också köra iväg till klätterbackar och sånt. Vi har det helt platt kring stallet..

Cykelfantaster har vi dock gott om här. Vår skogsslinga är även poppis som motionsslinga så det dyker alltid upp någon mtb bakifrån när man minst anar det😅
Fördelen med att bo nära åsar här är att det är inte långt till lite backar. Vet och fysio har det på recept för denna lilla unghästens lite klena bakkärra och man märker ju att hon är ljusår bättre nu när hon får gå regelbundet med det och andra övningar än när hon vilar.

Miljöträning at its finest 😂
 
Åh jag borde också köra iväg till klätterbackar och sånt. Vi har det helt platt kring stallet..

Cykelfantaster har vi dock gott om här. Vår skogsslinga är även poppis som motionsslinga så det dyker alltid upp någon mtb bakifrån när man minst anar det😅

Du får komma hit och klättra med oss på terrängbanan 😄
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 454
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
479
Senast: tott
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 326
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp