Uppdateringstråd

Jag har haft min cob i tre år. Föregående två vintrar börjar coben få besök av fröken kaos i slutet av oktober, lagom till att pälsen börjar bli riktigt fluffig. Ändå lyckas jag på något sätt intala mig själv att i år, i år kanske vi slipper besök av fröken kaos? I år kanske är året när min låga energinivå matchas av cobens, och vi kan lunka oss igenom den kalla årstiden utan någon större dramatik? :idea:

Svaret på det är föga förvånande, nej. Fröken Kaos kommer varje vinter, och det är bara att ta några djupa andetag och hålla i hatten när hon checkar in. :angel:

(Jag gillar coben ändå. Även när hon ger mig gråa hår.)
 
Jag har haft min cob i tre år. Föregående två vintrar börjar coben få besök av fröken kaos i slutet av oktober, lagom till att pälsen börjar bli riktigt fluffig. Ändå lyckas jag på något sätt intala mig själv att i år, i år kanske vi slipper besök av fröken kaos? I år kanske är året när min låga energinivå matchas av cobens, och vi kan lunka oss igenom den kalla årstiden utan någon större dramatik? :idea:

Svaret på det är föga förvånande, nej. Fröken Kaos kommer varje vinter, och det är bara att ta några djupa andetag och hålla i hatten när hon checkar in. :angel:

(Jag gillar coben ändå. Även när hon ger mig gråa hår.)

Jag och köttbullen joinar nog er Fröken Kaos klubb. Min verkar få någon slags "personality transplant" så fort fluffet odlats och graderna sjunker neråt nollan. Höll på att åka av igår rejält då hon från ingenstans spookade i "det läskiga hörnet" av ridhuset och satte av i rodeo :meh: . Enda anledningen till att jag satt kvar är att sadeln råkade ha gigantiska knästöd som hindrade mig från att åka ut genom sidorutan.
 
Igår åkte vi iväg och red med en kompis. Jag har inte riktigt lärt mej att Java springer in i transporten, men hellre det än tvärt om 😁

Det blev först stallfrukost och sedan blev det en timmes ridtur. Min lilla häst visade kompisen att ingenting var farligt 🥰
 

Bifogade filer

  • 777E9ECF-2F67-4935-AE06-CA0ADAA56981.jpeg
    777E9ECF-2F67-4935-AE06-CA0ADAA56981.jpeg
    638,4 KB · Visningar: 45
Nya hästen är hemma!

Min stora gör fortsatt ingenting, men jag funderar på att kanske köra lite kinesiotejp och se om det finns övningar man kan göra i stallet typ?
Han är alltså inte skadad, men jag är på tjocken och har svårt att gå längre/normalt så den mesta "vanliga" träningen från marken (tömkörning, promenader) jag brukar göra är utesluten.
 
Jag och Harry tog cykeln till stallet vid 12 idag, så skönt att gå utanför dörren och mindre än 10 minuter senare vara i stallet, lite lagom varm också 😁
Pysslade lite i sadelkammaren och gjorde klart det sista i Ärtans box, fyllde på vatten och satte upp nätet.

En stund senare kom stallägaren, vi tog in hästarna och öppnade upp hagen. Massa regn senaste veckan har gjort det lite lerigt så vi ville vänta med att öppna så de skulle få helt orörd mark och gräs att beta, bra distraktion.
Om ett par veckor öppnar vi upp resten så de får en jättehage 😁

Sen kom hon, min alldeles egna Ärta 💚
Fick stå i boxen ett par timmar, äta lite och spana in sina nya kompisar. Hon var så lugn, kilade ut genom fönstren och åt hö.
Vi bar in grejer, skrev papper och de sa hejdå.

Jag gick ett varv med Ärtan runt hagen så hon fick se hela och förhoppningsvis få en aning om var staket är. Så släppte vi ihop dem, helt odramatiskt 😍
De andra två sparng och showade loss, Ärtan åt gräs och tittade på. Spring ni, jag äter istället.
Jag var kvar ett par timmar och det var helt lugnt.
Så himla skönt!

Ärtan längst bort 😊
IMG_20231029_151554.jpg
 
Moderator påminner om att tänka en gång extra innan man skriver inlägg i snacktråd. Är det kanske ett ämne som kan bli en bra diskussion i en egen tråd, så är en separat tråd för det att föredra!
Diskussionen om @MimmiNO ponny är utbruten.
 
Moderator påminner om att tänka en gång extra innan man skriver inlägg i snacktråd. Är det kanske ett ämne som kan bli en bra diskussion i en egen tråd, så är en separat tråd för det att föredra!
Diskussionen om @MimmiNO ponny är utbruten.
Kan moderator endre tittel på den nye tråden. Det stemmer ikke at ponnien ikke går fram for sjenkel. Det jeg spurte om var om noen hadde opplevd at hesten bremset når den fikk for mye sjenkel.
 
Första dagen hemma 😍
Bra i magen, druckit ordentligt under natten och har inte ätit upp all halm 😁
Var lite skeptisk när jag skulle hämta henne i hagen och jag kan förstå henne, en konstig figur med stor huva 😅
Men med tålamod och godis lät hon sig hämtas (hatar ordet fångas) och följde snällt med ❤️
Jag är lite ärrad efter olyckan och är nu väldigt noggrann att alltid stänga av strömmen och ha med mig vapen, både vid intag och utsläpp så jag kan ge mig och hästen gott om plats.

Jättesnäll själv i gången, nervös bajsade lite men inga konstigheter.
Borstade och klippte av manen, lång man är inte alls min grej.

Sen gick vi en liten runda så hon fick se sig omkring lite. Blev lite fnorkande men hon känns samtidigt väldigt följsam och inte som typen som kommer explodera.
Vi tog några pauser för att andas och se oss omkring. Kliade och gav godis.
Vet många som är anti godis, enligt mig är det överlägset. Det har hjälpt mig lösa många problem, lastning, klippning, uppsittning osv osv. Jag blir mer än gärna sedd som människan som har godis 😁

När jag var yngre var det jättekul att få hem ny häst. Nu är det mest ågren och jag vill helst spola fram ett halvår, ungefär som att dejta. Lära känna fasen är mest jobbig 😅
När man inte riktigt vet hur hästen kommer reagera i olika situationer och allt är nytt. Då saknar jag Molnet väldigt mycket, han var känslig och reaktiv men jag kände honom utan och innan och visste precis hur han skulle reagera i olika situationer.
Men det här känns iaf väldigt lovande och jag hoppas vi kommer bli vänner och få många år tillsammans ❤️
IMG_20231030_130042.jpg
 
Första dagen hemma 😍
Bra i magen, druckit ordentligt under natten och har inte ätit upp all halm 😁
Var lite skeptisk när jag skulle hämta henne i hagen och jag kan förstå henne, en konstig figur med stor huva 😅
Men med tålamod och godis lät hon sig hämtas (hatar ordet fångas) och följde snällt med ❤️
Jag är lite ärrad efter olyckan och är nu väldigt noggrann att alltid stänga av strömmen och ha med mig vapen, både vid intag och utsläpp så jag kan ge mig och hästen gott om plats.

Jättesnäll själv i gången, nervös bajsade lite men inga konstigheter.
Borstade och klippte av manen, lång man är inte alls min grej.

Sen gick vi en liten runda så hon fick se sig omkring lite. Blev lite fnorkande men hon känns samtidigt väldigt följsam och inte som typen som kommer explodera.
Vi tog några pauser för att andas och se oss omkring. Kliade och gav godis.
Vet många som är anti godis, enligt mig är det överlägset. Det har hjälpt mig lösa många problem, lastning, klippning, uppsittning osv osv. Jag blir mer än gärna sedd som människan som har godis 😁

När jag var yngre var det jättekul att få hem ny häst. Nu är det mest ågren och jag vill helst spola fram ett halvår, ungefär som att dejta. Lära känna fasen är mest jobbig 😅
När man inte riktigt vet hur hästen kommer reagera i olika situationer och allt är nytt. Då saknar jag Molnet väldigt mycket, han var känslig och reaktiv men jag kände honom utan och innan och visste precis hur han skulle reagera i olika situationer.
Men det här känns iaf väldigt lovande och jag hoppas vi kommer bli vänner och få många år tillsammans ❤️
Visa bifogad fil 130946
Hon är så fin! Låter som en jättehärlig häst! Jag fattar precis vad du menar med att man är tryggare när man känner hästen. Framförallt när man varit med om en olycka. Jag kan också bli mer orolig än jag var före olyckan, just i situationer där jag inte känner mig säker på hur hästarna kommer bete sig. Hoppas ni ändå får en lugn och trygg start tillsammans :heart
 
Kan moderator endre tittel på den nye tråden. Det stemmer ikke at ponnien ikke går fram for sjenkel. Det jeg spurte om var om noen hadde opplevd at hesten bremset når den fikk for mye sjenkel.
Tala om vad du vill att titeln ska vara. Jag var tvungen att skriva en rubrik.
 
Idag sa magkänslan att det var något konstigt med Java. Inte så det fanns något direkt att ta på mer än att hon la sig ner för att vila 3ggr vilket inte är likt henne. Inga andra symptom för kolik, ingen feber eller så. Bara att en matglad häst lägger sig ner för att vila precis efter att nytt hösilage kommit in, det känns märkligt. Ingen feber, var enkel att få upp och promenera, tarmljud, verkade inte alls irriterad när man tog på magen. Ja ni fattar, inget direkt att ta på men stallägaren skulle hålla koll 😅
 
Tala om vad du vill att titeln ska vara. Jag var tvungen att skriva en rubrik.
Helst vil jeg ikke ha noen egen tråd. Men siden jeg MÅ; Ponni som bremser ved mye sjenkel.
Du flyttet jo mange tidligere innlegg som ikke hadde noe med det spørsmålet og som jeg mener hører hjemme i oppdaterings tråden.
 
Gick bort till ridhuset idag och red där ca 20 minuter.
Väldigt spännande med alla hästar på vägen dit 👀
Hon var lite spänd men gjorde som jag brukade göra med Molnet, travade på en stor åttvolt, då kunde hon slappna av och blev så himla rund och fin 😍
Galopperade ett varv åt bägge håll i lätt sits runt fyrkanten, kände mig som en nybörjare på en unghäst 😂
Men ett steg i taget 😁

Hon kom fram till mig i hagen idag och var lugnare i gången. När jag plockade fram grejerna var det som hon andades ut och slappnade av. Sadel och träns, bekanta saker och hon vet vad som ska hända, inga överraskningar 😊
IMG_20231031_092907.jpg
 
Helst vil jeg ikke ha noen egen tråd. Men siden jeg MÅ; Ponni som bremser ved mye sjenkel.
Du flyttet jo mange tidligere innlegg som ikke hadde noe med det spørsmålet og som jeg mener hører hjemme i oppdaterings tråden.
helst ska alla frågor och diskussioner ha egna trådar, för att hålla forumet levande. det som göms i snacktrådar försvinner för alla som inte följer just dem. Jag försökte hitta var diskussionen började.
Ändrar rubriken.
 
Det märks på Elsa att det är lite höstkyla och uppstart efter vila nu samtidigt som hon har en ny snygg valack att titta på hemma. Elsa var väldigt åsiktsfylld över vilket varv som skulle marktränas i (det enkla varvet tack!) och det var krumbukter samtidigt som hon tyckte matte kunde flytta på sig för här kommer hon 😅 Efter lite påminnelser om våra regler så fattade hon att oj, matte säger visst ifrån på skarpen om jag inte ger henne space. Egentligen hade jag tänkt hoppa upp och rida lite på banan men jag hade glömt tyglarna i stallet så det fick bli från marken hela alltet vilket nog behövdes. Ryggningar och igångsättning med energi för hand satt kanon och grundskritten var aktiv. Och bommarna var inte plockepinn, så jag ser det som en nyttig dag.
 
Jag har så ont i benen och röven efter att ha kämpat mig fram i leran på min tungtrampadr gamla Monark 😅
En gång i tiden hade den tre växlar, nu har den låst sig på trean 🥵
Men jag har väl tränat upp mig lagom till snön kommer och jag måste sluta cykla 😆

Uppehåll idag, helt fantastiskt 🤩
Ärtan mötte mig i hagen idag igen och vi tog en lite längre promenad. Hon är så snäll och följsam att gå med ❤️
Brukar promenera en del med mina hästar, känns bra att bygga förtroende från marken och få ett litet hum om hur de reagerar på nya saker.
Förhoppningsvis ska det inte ösregna hela helgen så jag kan få med mig sambon ut på tur 😊
IMG_20231101_113331.jpg


Den här grimman måste vara ett av mina bästa köp. Köpte den 2010, har körts i maskin x antal gånger genom åren och är fortfarande som ny. Passat alla hästar och användes flitigt när jag red mycket med handhäst. Repet har perfekt längd och är väldigt skönt att hålla.
 
Jag har så ont i benen och röven efter att ha kämpat mig fram i leran på min tungtrampadr gamla Monark 😅
En gång i tiden hade den tre växlar, nu har den låst sig på trean 🥵
Men jag har väl tränat upp mig lagom till snön kommer och jag måste sluta cykla 😆

Uppehåll idag, helt fantastiskt 🤩
Ärtan mötte mig i hagen idag igen och vi tog en lite längre promenad. Hon är så snäll och följsam att gå med ❤️
Brukar promenera en del med mina hästar, känns bra att bygga förtroende från marken och få ett litet hum om hur de reagerar på nya saker.
Förhoppningsvis ska det inte ösregna hela helgen så jag kan få med mig sambon ut på tur 😊
Visa bifogad fil 131061

Den här grimman måste vara ett av mina bästa köp. Köpte den 2010, har körts i maskin x antal gånger genom åren och är fortfarande som ny. Passat alla hästar och användes flitigt när jag red mycket med handhäst. Repet har perfekt längd och är väldigt skönt att hålla.

Ja äntligen här med (bor ju inte superlångt från dig) sol och krispigt 😍. Klokt upplägg tycker jag :).
 
Solen visade sig tyvärr bara en kort stund här på morgonen. Men just nu är jag glad för allt som inte innebär konstant regnande 😆

Här var det sol fram till lunch, lätt mulet bara. Håller med! Vi fick väl minst 30 mm gissar jag vid stallet igår som nån lokal väldig avvikelse...Jag bor 9 km bort och hemma var det "bara" 10 mm I mätaren och väldigt mycket torrare 😄
 
Idag fick bli en rid-dag då jag insåg att det var uppehåll och dagarna som kommer ska regna konstant typ. Så jag och Elsa tog en tur till galoppslingan och hon var superduktig med att flytta för skänklarna, fatta rätt galopp och mycket mer stabil. Så kul när man märker skillnad sedan första ridturerna. Någon smög in en skogsmaskin och bil på rundan när vi vände håll, men det var inga konstigheter. Hon är enklare att ha själv på tur, sist hade vi sällskap av halvblodsdraken och då gick hon mest och undrade vart allt det farliga som varnades för var någonstans.

Jag tror jag får bättra på klippningen sen också då hon har typ björn-DNA i sig.:angel: Idag har vi bara klippt nedre hals och del av mage men hade nog behövt klippa lite mot bakbenen också. Och öh, kanske göra det jämnt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 211
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp