Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jovisst, den ligger inte som en handske, men den är inte så vid att det glappar eller trycker någonstans. Och jag shimmar den framtill nu när han tappat så mycket över manken.
Inte det ultimata, det vet jag.

Jag orkar verkligen inte börja leta sadel igen. Det är jäkligt mycket enklare om man ska ha en engelsk, såna utprovare finns lite överallt. För westernsadel finns inte mycket att välja på i den vägen.. Och att köpa en sadel som jag måste försöka sälja om någon månad (när jag dessutom ligger i konflikt med försäkringsbolaget om en vet-räkning på 9500 :crazy: ), det lockar inte. Jag är överlycklig att jag bara har en sadel kvar att bli av med, den har hängt sen augusti..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om du har lust så ta en från sidan, räcker med sadel och häst, behövs ingen ryttare.

Tänkte samma sak som IW ang vid, får man trycket för långt ut sas kan det bli sådär, men det borde paddningen ordna. Sen är iofs det här med bomform osv en halv vetenskap - men där kan jag på tok för lite om w-sadlar. Men hade en sadel som enligt alla parametrar låg PERFEKT på min fbldonna. Men hon fick bulor av den. Jag for till sadelmakaren (den var inte utprovad till henne eg) som tyckte att 'titta, du har köpt häst efter sadeln, ligger perfekt'. Tills jag nämnde bulorna och han tyckte 'aha! då vet jag'. Och visade på nakna bommar hur stor inverkan ortspetsarna kan ha (och sånt är omöjligt upptäcka innan man ridit i den). Hon behövde långa ortspetsar, och sadeln hade korta.

Så, är en jäkla djungel det där med sadlar, och väldigt lite avvikelse från 'idealet' kan ge större utslag än man kan föreställa sig. Så kan ju vara ngt sådant för er, spec om d bytt sadel så ofta (dvs svårt hitta en som passar?).

Det finns en duktig w-sadelutprovare häruppe, men det hjälper ju inte er.

Funderat på bomlöst?

Men hursom, jag tror INTE på proteinbrist som anledning alls, det skulle synas på 'hela hästen' och hela överlinjen och inte 'bara' så 'lokalt'.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag behöver något stabilt för mina höfter, och vill kunna tävla någon gång bara för skoj. Det går inte med bomlöst. Och det är ju samma där; antingen billigt skit ("kameldrivarkudde" med stoppning..) eller dyrt och kräver inpassning.
Jag har haft ute en utprovare med (för ett par år sen), men det blev ju skit det med. Köpte en "billig" sadel för 10 000 som efter bara någon månad visade sig vara åt helvete. Ung och dum litade jag ju på att han visste vad han gjorde...

Jag har ju inte bara problemet att hästen inte verkar passa sadlarna, min kropp håller inte för vad som helst (nerver i kläm i ryggen och höften, för korta senor och lite annat smått och gott som gör att jag inte kan sitta i vad som helst).

Men jag får väl försöka barbacka igen.

Just nu vill jag bara ge upp och lägga mig i ett hörn och dö..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det är inte roligt med sadlar. Letar sadel för fullt nu till min. Hon vill bara ha sin bomlösa, men den enda utprovaren till sadlarna som fungerat
bäst bor i skåne. Sadlarna tar två månader att få efter att man beställt. Men det ser ut att lösa sig, utprovaren kommer upp till stockholm
nästa vecka, eventuellt har hon någon sadel jag kan få köpa eller om hon hade någon egen så kanske jag kunde få låna en sadel ett tag
tills djuret är välmusklat nog och redo för en egen sadel! :D Och om det inte fanns någon sadel som passade då, så skulle hon mäta Stella
för att ha hennes mått i fall att det dyker upp något som hon kan skicka upp till mig då. :)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Är det någon tröst vet jag hur det känns, den där uppgivenheten över sadeldjungeln.

Det finns nog en bomlös som passar även dina höfter. Men som du säger - då kostar de ju därefter. Och det är bökigare att hitta den då man inte kan åka till en utprovare och provrida X sadlar.

Känner mig som djävulens advokat - men skulle inte ens tänka tanken på barbacka på honom sålänge hans er ut sådär i ryggen, du kommer sitta på tornutskotten.

Reservplan - kör in honom? ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han är inkörd. Herregud, det är ju en körhäst ut i fingerspetsarna! :D Han är en excellent körhäst, både framför vagn och i skog. Problemet är att min vagn fortfarande sitter fast bakom ett isberg och har suttit där hela vintern. Planen är att den ska fram så fort jag bara kan. Grejer till skogskörning har jag inga, och här finns ingen skog heller för den delen..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ah, det är ju perfekt! =) Då skulle jag lägga ner ridningen helt nu, och så prova att bara köra honom (ja och om du vill tömköra, löshoppa och annat utan ryttare då såklart) tills han - förhoppningsvis - är bättre musklad osv.

Vagnen borde ju tina fram snart (det försöker iaf jag intala mig här, som lider av samma problem), annars kanske du har någon du kan låna av om du inte vill dra ner motionen tills du får ut vagnen? =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nej jag har ju inte det... Fortsätter våren som hittills borde jag kunna hugga fram den snart.

Men ja, nu är jag jävligt bitter och ledsen. På allt och alla. Hon som sålde sadeln till mig, mig själv, alla som har klämt och känt, mig själv, mig själv och mig själv.

Jag har inga pengar, inte ett öre kvar på kontot och en veterinärräkning på 9500 som jag fortfarande inte har betalt. Jag sitter med två sadlar som inte passar och som jag inte får sålt. Hästen ser ut som skit, jag kan inte göra något åt det och inget jag gör hjälper.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Förstår känslan. Jag kände samma hopplöshet och uppgivenhet nu när Lillens IR sin vana trogen blev sämre av årstidsskiftningen och han gick upp, satte depåer och trasslade med hovslagaren (dvs samma story som förra året, den som utmynnade i fång) - och jag kände just att 'jag kan inte göra ett jävla skit åt det'. (Sen är jag extra känslig just nu iom allt med mamma med, men extra känslig eller ej så känslan är ju känslan sas)

Men, det är ju 'bara' någonstans försöka att bryta ihop och komma igen, förhoppningsvis så om en månad är vagnen framme och du lyssnar till fågelkvittret när du kör på mjuka trevliga grusvägar *pepp*

Och nu har du ju förhoppningsvis kommit på VARFÖR han har förlorat ryggmuskler och ser ut som han gör över ryggen. Och när man vet varför kan man ju börja på att åtgärda det. Även om anledningen är skit, och dyr osv - så det är ju eg bättre nu än för 2 mån sen, för nu har du en mycket god teori om vad felet är. Och - resten av hästen ser ju riktigt bra ut, hullmässigt ser han mycket bättre ut nu än de tidigare bilderna jag sett i alla fall, och DET är ju något att glädjas över! (Även om jag förstår att glädjen grumlas just iom ryggen)
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Nu minns jag inte riktigt vad medicinen var till för, men med tanke på att han haft svårt att gå ner i vikt så kan det ju vara så att han haft fler fel på ämnesomsättningen. Kanske har han nu börjat ta åt sig maten på ett annat sätt med medicinen så att han behöver mer protein?

Sen tycker jag inte att det är jättemycket med 330g. I överkant, visst, men inte galet mycket. Jag har gått efter olika inställningar på hippocampus, och efter ett par olika böcker. Och enligt vissa tabeller ska min häst på 300 kg ha 320 g/dag vid en timmas ridning. (30 min skritt, 20 min trav/galopp)


Eftersom din är ca 100 kg tyngre och större så är det ju mycket möjligt att han behöver mer än 330-350g.

Det behöver ju inte vara det som är felet, men jag skulle inte helt utesluta det heller.

Hoppas körningen gör susen, nu blir det ju snart vår och fint så då blir det ju lite roligare att komma ut med vagn kan jag tänka mig när det inte är halt överallt.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jo kanske. Han får sköldkörtelhormon så kanske är det så. Har gått i några veckor och funderat på om det är någon mening med att köpa ännu mer potatisprotein, kommer förmodligen inte behöva ge det under sommaren. Frågan är hur man ökar proteinet utan att energin följer med. Jag är grymt orolig att han kommer explodera i vikten så fort gräset vaknar till liv (vilket det gör när som helst nu, har haft varmt i ett par dagar och snödropparna är uppe..).

Jag vill inte tro att det är sadeln som ligger dåligt, jag tror att någon hade märkt det i så fall. Jag är måhända ingen expert, men helt bakom flötet är jag inte när det kommer till sadlar.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ja, det är inte roligt när gräset börjar komma. Men se det positivt, i år är han i mycket bättre form och har mycket bättre grundförutsättningar. Det kommer bli lättare att se minsta lilla han börjar gå upp så att du kan reagera i tid.
Eller jag tycker i alla fall att det är lättare att se skillnad på en smalare häst än på en fet.


Hur ser det ut i sommar? Var kommer han stå, hur är betet? Vad är planen?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Det som jag tycker talar emot proteinbrist är som sagt det lokala.

Sen, jag vet ärligt talat inte vad jag skulle 'föredragit' om det vore min - ämnesomsättningsfel eller sadelfel. Lite pest eller kolera, och frågan är vilket som är enklast att åtgärda. Jag TROR jag motvilligt valt sadelfel faktiskt, men är glad jag slipper sitta i din sits.

Men jag kan inte få ihop hur han skulle ha proteinbrist så att ryggen faller ur så fruktansvärt men INTE övrig muskulatur ens i överlinjen =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag vet inte alls hur jag har det. Söker jobb för fullt så vi får ser vad som händer.. Hatar att inte veta!
Hatar hela situationen..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej!

Nu blev jag jättenyfiken, vad är det för sadelperson som kommer upp??

/Lavinia, som ju också rider barbacka pga hopplöst sadelläge
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Hej! Skickar ett PM till dig. :)

Jag rider ju visserligen i bomlöst, sedan i jul. :p Men en del barbacka har det blivit.
Min har jobbigt sadelläge och är jättekräsen!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kollade på bilden igen, och det ser ut som att pälsen ligger väldigt konstigt. Det ser ju ut som att den ligger "uppåt" en bit ner på ryggen, det kan inte vara det som gör att det ser ut som att det går in väldigt? Eller känns han lika takig?
Hur känns han på rumpan? Är det muskler eller fett som är kvar på rumpan och halsen?

Halsen är ju fortfarande ganska grov, så det kanske är så att det finns fett kvar på ovansidan också? Jag kan inte se någon skillnad på bild, vet inte om de andra är bättre på de.

Jobbigt att inte vart det bär av i sommar. Vad är det för typ av jobb du söker? Kommer du hitåt kan jag säkert fixa plats åt honom. Tror detta kommer bli ett toppenställe för våra som inte behöver massa bete. Finns fortfarande inte ett grässtrå i sikte. ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag söker allt som på något sätt känns relevant för min utbildning (etologi och djurksydd) :p Man får inte vara knusslig! Har sökt jobb över i princip hela Sverige så vi får se var jag hamnar. Jag hoppas på ett par tjänster är i Skaraborg.

Pälsen ser lite konstig ut på bilden, det blåste något förskräckligt både igår och idag. Men han har ett tak till rygg, man kan "hålla i" manken som på en gammal avdankad travare. Vinkeln luras lite med. Men han är ju inte jättevälmusklad över rumpen heller, även om det inte är så illa som över ryggen.

Jag tror det kan vara som de säger i westernforumet; musklerna kan vara mer eller mindre förtvinade. Ska prata med min veterinär imorgon tänkte jag och höra vad hon tror.
Veterinärerna känner igen mig till och med på ICA i "civilkläder", de minns hästens namn men inte mitt. Vet inte om jag borde ta illa upp eller inte haha :p

KL
Min dåliga dag sprider sig:
Idag blev jag mer eller mindre utslängd från stallet. Stallkompisen har skaffat en ny häst och vi har bara två boxar.. Så jag måste flytta på mig. Känns inte alls bra. Korkat nog hade vi inget kontrakt så jag får skylla mig själv..
Hur ska jag göra på bästa sätt med foderbytet? Kommer förmodligen inte ha möjlighet att ta med det jag har nu tyvärr :(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oj då, det låter ju väldigt tråkigt med stallet. Hoppas det löser sig och du hittar ett bra stall att flytta till med toppenhö.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp