Bukefalos 28 år!

Uppfödare se hit!

P

Phakal

Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen?

Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den med?

Gäller det inte för även de hanhundar man har i avel och väljer låna ut?

För att förklara det hela lite mer i detalj så ska jag sammanfatta en lång historia kort:

Jag äger en hanhund tillsammans med uppfödaren, alla beslut om att låna ut han i avel eller själv använda honom går genom oss båda.

Då han är en mkt stilig och uppskattad herre har han även fått många förfrågningar både inrikes och utrikes.

Han är en mentalt trevlig och snäll individ utan hanhundsbenägenhet mm men har däremot ngt stark vakt instinkt främst med sin mat och leksaker (ngt jag helt tränat bort men jag vet ju att det finns där).

Eftersom rasen är numerärt liten anser jag att det är rimligt att inte bara begränsa tikarnas inflytande i aveln (vilket sker naturligt) utan även de hanhundar som finns.

De flesta som frågat har fått ett nekande svar, många gånger på grund av att mentaliteten som finns på tikarna (eller hos linjerna bakom tiken) inte tilltalat mig. Och då menar jag så till den grad att jag inte anser dessa tikar överhuvudtaget vara trevliga individer.

Andra gånger ar det vart pga en inte matchande extriör eller blodslinjer.

Väldigt många av dessa uppfödare har reagerat genom att inte ens hälsa på mig då de blir tilltalade, vissa har även ringt upp min uppfödare och "skällt ut" henne eftersom vi valt att tacka ja till en annan tik(!?).

Andra har försökt lura sig till en parning genom att ringa mig och säga att h*n redan pratat med uppfödaren och att det är mitt ord som gäller.. Fast så inte alls har vart fallet.

När vi gett förslaget att först avla ut (ta in nytt blod göra AI-kullar mm) för att sedan komma tillbaka med förfrågan, har svaret blivit att dom inte vill göra en sådan kombination för att man inte kan vara säker på att få extriört lika bra valpar!
Då avlar man ju bara för nästa utsresultat och inte för rasens framtid!

Är det jag som är helt fel ute och tkr att man har lika stort ansvar över sina hanar som sina tikar?
Givetvis tackar vi ja till en tilltalande komb. med individer som tilltalar oss antingen "blodsmässigt", extriört, mentalt (helst alla bitar och givetvis måste alla individer vara reko i skallen).
 
Sv: Uppfödare se hit!

Jag tycker alla som avlar borde ha den inställningen.

Om man får en förfrågan om en tik man inte tycker är vettig i skallen öht, varför då låna ut sin hane? De ger ju inte er bättre reklam om valparna blir som sin mor :angel:

Och va bra hundar vi skulle ha om man inte avlade på allt, bara för de är snyggt!
 
Sv: Uppfödare se hit!

Precis så tänker jag. Men har svårt att förstå att framgångsrika uppfödare inom rasen inte kan tänka lika!? :crazy:

Tkr dessutom att många otrevliga hundar (med rasotypiskt temprament) dykt upp på senare tid, då menar jag tex tikar som ger sig på även hanhundar utan att ens se efter först (blir som fixerade och SKA bara bråka). Samt hanhundar som måste järnhållas i hanhundsringen för att inte ge sig på andra hanar. Även hanhundar som ger sig på icke könsmogna hanar i åldern 8-9 mån.

För mig är det obegripligt att man sätter dom i avel och om man nu trots allt gör det, att man inte ser och är ärlig över ens hunds brister både extriört men framför allt mentalt!
 
Sv: Uppfödare se hit!

Jag tittar mycket på både typ och mentalitet samt blodslinjer innan jag lånar ut min hane. Samma gäller när jag ska ta fram en hane till min tik som ska matcha samma kriterier.
 
Sv: Uppfödare se hit!

Usch ja, folk är så duktiga och berätta om sin hunds goda sidor och meriter, men de dåliga då?

Och att man som uppfödare vill ha en "knepig" hund i avel och sedan sälja valpar som kanske också blir knepiga..det är för mig ett under...
 
Sv: Uppfödare se hit!

Ja det är ju inte det yttre man lever med. Vad är det föe mening mä att ha en snygg hund som är ett pucko?! *lite förbannad fortfarande*
Haha sorry att du fick leka bollplank men jag behöver dhär just nu :P
 
Sv: Uppfödare se hit!

Är ju väldigt tråkigt att du råkat ut för att folk blir sura och inte hälsar osv när du sagt nej till deras tikar! Naturligtvis ska du ha rätt att säga ja till vem du vill! Dock kan jag ju förstå att dom blir besvikna, men det ska ju inte göra att de ändrar sig mot dig! :(

Det är ju många saker som är viktigt när man planerar sin avel. Linjerna ska passa, exteriören lika så och sist men inte minst ska mentaliteten va rastypisk och önskvärd. I en numrärt liten ras blir väl trycket på bra hanar större än annars och kanske därav att du fått lite negativa vibbar av folk som fått nej.

Frågan är låter dessa tikägare, som frågat och fått nej bli att använda sina "dåliga" tikar eller letar de vidare efter en annan hane. Kan det rent av bli så att de använder en hane som är sämre än din hane? Kan det i förlängningen bli så att det föds sämre valpar än vad det hade gjort om din hane hade fått nedärva sina goda egenskaper med en svagare tik?

Nu låter det säkert som jag tycker att du ska säga ja till allt och alla och så är det absolut inte!! Men jag har själv suttit i lite samma sits som du gör, och själv undrat över vilka tikar jag ska säga ja till och vilka jag ska säga nej till.
Och när jag dryftade detta med en betydligt mer erfaren uppfödare än mig själv sa hon precis så till mig. Och svaret va ju att.. JO, dom kommer använda tiken med en sämre hane med tvivelaktiga kvalitéer och har jag då gjort aveln en tjänst eller otjänst? :confused:


Detta är en svår fråga och jag tycker väl att de flesta som avlar borde fråga sig om deras tik (och hane) har något i aveln att göra alls.. Vad har den för kvalitéer att lämna vidare? Och om flera säger nej till tiken, varför gör dom det? Kan det vara så att den helt enkelt inte är så bra att den måste användas? Och återigen så kan hela detta resonemanget falla på att det är en liten ras, med få individer och där friska exemplar behöver gå i avel bara för att säkerställa att den inte dör ut..

Själv sitter jag med en hane som jag bara bävar för att vissa ska fråga på, just för att jag vill slippa säga nej.. Usch vad jobbigt detta med avel är ibland..
/Explicit

Vet inte om du blev något klokare..
 
Sv: Uppfödare se hit!

Det är inte så konstigt som det låter att folk blir sura när man säger nej till att låna ut sin hane. Tikägaren får ju smäll på fingrarna i sitt avelsurval, och det brukar många ta personligt. Oavsett på vilka grunder man säger nej har man ju ratat tikägarens tankegångar. Det enda man möjligen kan komma undan med är om man har begränsat antalet tikar under hanens levnadstid, och vill ha så obesläktade tikar som möjligt till de kullarna.

Jag tycker alltså att det är helt riktigt att man som hanhundsägare är selektiv, men man får låta bli att bry sig att folk blir sura - det hör till. Inte alla kan skilja på sak och person.
 
Sv: Uppfödare se hit!

Sen har vi dom hanhundsägare som bli jättesura om man ser efter en hane i utlandet också. Då minsann får man höra att SVENSKA hundar inte duger. Men om alla här i sverige lägger samma ägg i samma korg, blir avelsbasen väldigt liten och så har det blivit inom många raser. Satsar man dessutom på vissa linjer och en viss typ av hund och dom flesta kennlarna blivit moderna och tappat den typen av hund man vill ha så då finns det dåligt avelsurval. Jag har fått en knäpp på näsan för att jag hittat en hane som passar min tik i utlandet. Det tycker jag är dåligt, med tanke på att avelsurvalet blir väldigt smalt här i Sverige.
 
Sv: Uppfödare se hit!

Det var verkligen dåligt, borde de inte bli glada? Tänk om du ahr kvar en hanne som blir jätte fin? då får de ju nyare blod fast inte för samma kostnad kanske som om de själva valt från utlandet..

Fast så tänker man kanske inte :D
 
Sv: Uppfödare se hit!

Frågan är låter dessa tikägare, som frågat och fått nej bli att använda sina "dåliga" tikar eller letar de vidare efter en annan hane. Kan det rent av bli så att de använder en hane som är sämre än din hane? Kan det i förlängningen bli så att det föds sämre valpar än vad det hade gjort om din hane hade fått nedärva sina goda egenskaper med en svagare tik?

Nu låter det säkert som jag tycker att du ska säga ja till allt och alla och så är det absolut inte!! Men jag har själv suttit i lite samma sits som du gör, och själv undrat över vilka tikar jag ska säga ja till och vilka jag ska säga nej till.
Och när jag dryftade detta med en betydligt mer erfaren uppfödare än mig själv sa hon precis så till mig. Och svaret va ju att.. JO, dom kommer använda tiken med en sämre hane med tvivelaktiga kvalitéer och har jag då gjort aveln en tjänst eller otjänst? :confused:

De flesta använder sina tikar iaf, ibland med ngt väldigt opassande och ibland med ngt extriört sämre men i kombinationen mentalt bättre.. De sistnämnda ser jag som ett bättre alternativ än min hanhund.

Men jag väljer att säga nej, eftersom om vi låter folk para med honom och få "halvbra" valpar so försvinner ju dom ev. riktigt bra komb. eftersom en hanhund kan ju inte finnas all over i allas tavlor. Med en sån liten ras som jag har (ca 300 individer och mkt färre i aveln) så har man ju bara ett par kullar... Då väljer jag hellre 2 BRA än 5 halvbra eller ev tom dåliga...

Tack för ditt inlägg :)
 
Sv: Uppfödare se hit!

Oj!
Jag skulle bli jätteglad!
Nu är jag ju för linjeavel (till viss del men det får bli en annan tråd) men man måste ju ta in nytt blod, hur ska annars rasens existens kunna garanteras framöver?
Tkr människor tänker så bakvänt ibland...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 530
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 532
Senast: snorp
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 164
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 387
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp