Uppfostran (er vs era föräldrars mm)

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
När det gäller barnuppfostran, vilka är era grundpelare?
Är uppfostran något ni tänker mycket på och har mål ni strävar mot eller är ni mer det blir som det blir?

Hur tänker ni om ni tänker på hur era föräldrar uppfostrade er, vad tar ni med er som ni vill göra lika och vad tar ni med er som ni vill försöka göra annorlunda?

Har ni läst någon bok eller sett något program ni vill rekommendera?
Eller tvärtom något ni tar avstånd från?

Jag brukar lyssna på ”fatta familjen”, program från Sveriges radio, finns i deras app och på Spotify.
Tycker de är kloka.

Jag umgås med mina barn som vore de människor jag älskar.

Tänker inte i termer av uppfostran öht.
Hmm... Uppfostran är kanske en omodern term... om jag uttrycker mig lite annorlunda, typ "vilka värderingar vill du föra vidare till dina barn?" blir det kanske bättre?

Jag brukar lyssna på ”fatta familjen”, program från Sveriges radio, finns i deras app och på Spotify.
Tycker de är kloka.

Tack, ska kolla in det!

Jag umgås med mina barn som vore de människor jag älskar.

Tänker inte i termer av uppfostran öht.
Samma här. Tänker att barn blir som man gör inte som man säger. Dvs vi är snälla, trevliga och hjälpsamma men vi sätter också ner foten om någon försöker utnyttja vår hjälpsamhet/snällhet dvs man är snäll men man står också upp för sig själv.

Avskyr föräldrar som är ”mitt barn skulle aaaaaldrig”, jo många barn till såna föräldrar är små rövhål, så en sån förälder kommer jag aldrig va. Alla barn kan va elaka, då får man tillrättavisa det. Ser jag någon annans barn vara elakt kommer jag tillrättavisa det, och jag förväntar mig att andra vuxna gör samma sak om mitt barn är elak eller dum när inte jag är med.

Jag har två saker jag försöker återkomma till och tänka på, dels som @BernT skrev att barn gör som man själv gör och inte som man säger, och att man därför ska tänka på hur man själv föregår med gott exempel, och dels att barn gör rätt om de kan.

Jag tar med mig mycket av mina föräldrars uppfostran för jag har alltid känt mig trygg och älskad, det är viktigast för mig att mina barn känner det. Sen är det vissa saker jag inte vill ta med mig, som att jag ofta kände att mina föräldrar skulle bli ledsna om jag berättade vissa saker för dem, när det var tufft i skolan och sånt. Jag vill verkligen inte att mina barn ska hålla något inne av rädsla för att jag ska bli ledsen.

Jag tror att jag som många andra intuitivt plockar bitar från alla de föräldraskap jag haft insyn i, som jag har tyckt fungerat bra. Från min egen uppväxt tar jag med mig så gott som allt.

Kanske viktigast och mest övergripande är att jag vill att mina barn skall kunna lita på mig, och lita på att jag i alla lägen vill dem väl. Jag försöker stimulera och uppmuntra deras nyfikenhet, på allt. Frågar de något så vill jag svara, och om jag inte har ett bra svar så pratar vi om varför jag inte har det. Jag väljer mina strider. Försöker vara konsekvent men inte in absurdum.

Jag tror att jag som många andra intuitivt plockar bitar från alla de föräldraskap jag haft insyn i, som jag har tyckt fungerat bra. Från min egen uppväxt tar jag med mig så gott som allt.

Kanske viktigast och mest övergripande är att jag vill att mina barn skall kunna lita på mig, och lita på att jag i alla lägen vill dem väl. Jag försöker stimulera och uppmuntra deras nyfikenhet, på allt. Frågar de något så vill jag svara, och om jag inte har ett bra svar så pratar vi om varför jag inte har det. Jag väljer mina strider. Försöker vara konsekvent men inte in absurdum.
Ja, detta med att välja sina strider och att vara konsekvent till en viss grad är något jag också försöker med! Inte ta en diskussion om allt och försöka tänka efter innan jag säger nej om det är något som är viktigt nog att ta den fighten om typ.

Våra barn får mycket kärlek och en trygg anknytning. Utöver det försöker jag arbeta på mig själv, för jag vet om att egenskaper och beteenden inte går att lära ut utan barn härmar. Dessutom förtjänar jag själv det liv som jag också vill ha för mina barn, så varför inte börja uppifrån? Jag praktiserar min egen integritet och respekt för andra, acceptans, göra mycket av det som gör mig glad, vara öppensinnad och kärleksfull. Säga ifrån när det behövs. Om jag gör, så ser de mig göra.

Utöver det läser jag en del psykologi och hur barnens hjärnor fungerar, för att förstå förutsättningarna i hur jag kan möta dem.

Jag har fått gå i terapi mycket nu efter jag blivit förälder för jag har insett hur mycket min uppväxt "skadat" mig och att jag absolut inte vill göra så mot mina barn.
Jag har en prestationsbaserad uppväxt. Skulle vara duktig och göra bra ifrån mig, då fick jag beröm. Om jag krånglade eller var ledsen var jag inte accepterad. Alltid haft sjukt höga krav på mig som tonåring - konstigt (även som vuxen nu), fick en djup depression, skadade mig och fick då höra att man inte "orkade" med mig så jag blev skickad till barnpsyk några gånger.

Detta jobbar jag jättemycket med mot mina barn och mitt mål och ständiga arbete är att finnas där, visa respekt för dem och andra människor. Att normalisera att prata om känslor och mående, högt och lågt hela tiden med barnen. Leka och interagera med dom. Försöka berömma dem för inte hur fin teckningen var utan att de målar, att de spelar fotboll, att de vill hjälpa till med maten. Om dom "krånglar" försöka tänka att de går igenom något jobbigt just då och vara nära dem.
Men som sagt det är verkligen en svår balansgång konstant att gå ifrån de man är van vid själv från sin egen uppväxt och något jag jobbar med varje dag.

Hm jag är snart färdig doktor i barn - och ungdomsvetenskap och har arbetat med barn i många år. Jag har insett att i relation till mina barn är jag främst mamma med allt vad det innebär. Jag har alltid bollat mycket med min man om barnuppfostran, precis som vi bollar hund och hästuppfostran/träning. Jag är uppvuxen på 70-80 talet och tycker nog det var väl fritt. Jag försöker att tänka som många andra nämnt att jag är en förebild och jag försöker stötta mina barn att både utmana sig men också ta ansvar.

Det viktigaste jag vill ge mitt barn är att känna sig trygg, älskad och att alla känslor är tillåtna och en god självkänsla. Jag är uppvuxen med prestation och utseendefixering och många känslor var inte accepterade eller blev bortviftade med "alla har det jobbigt". Så där vill jag ge mitt barn något annat. Sen försöker jag som andra föregå med gott exempel eftersom barn gör som man gör och inte som man säger.

Kom på en sak som varit och är min käpphäst genom mitt yrkesliv och mina barns uppfostran. Det är att förmedla ett sunt förhållningssätt till mat. Det låter logiskt men det kräver att man är medveten. Aldrig berömma för att någon äter ”bra”. Aldrig använda mat som tröst, beröm eller skamma någon i förhållande till mat. Mat är som bensin, det är gott om ger tillfälle till samvaro. När man är mätt så ska man kunna sluta äta, gillar man inte viss mat eller textur så ska man slippa.

När det gäller barnuppfostran, vilka är era grundpelare?
Är uppfostran något ni tänker mycket på och har mål ni strävar mot eller är ni mer det blir som det blir?

Hur tänker ni om ni tänker på hur era föräldrar uppfostrade er, vad tar ni med er som ni vill göra lika och vad tar ni med er som ni vill försöka göra annorlunda?

Har ni läst någon bok eller sett något program ni vill rekommendera?
Eller tvärtom något ni tar avstånd från?
Vet inte om jag har några konkreta riktlinjer för min uppfostran. Helt ärligt kör jag mest på känsla 🙈 men saker som spontant är viktiga för mig är:
- Alla känslor är okej. Alla beteenden är det inte
- Jag vill vara ärlig mot mina barn (i rimlig utsträckning, jag låter dem tro på tomten tex men skulle de fråga rakt ut om det är på låtsas skulle jag inte neka liksom) och anpassar hellre sättet jag säger det på än att tysta ner det
- Alla kroppar och utseenden är bra. Fokus på funktion istället för utseende, vi pratar generellt inte om det senare. Inte heller om tjej- och killkläder osv
- Fokus på vad maten gör och att hitta balansen mellan olika livsmedel istället för vad som är "nyttigt". Och man behöver inte äta upp allt på tallriken om magen är mätt.
- Konsekvens istället för straff. Glömde du hänga vantarna på tork? Då får du ha sura vantar. Vill du ha något på ett annat sätt? Hjälp mig då att göra det istället för att bara gnälla. osv. Men inte som när jag var barn "om du inte slutar klaga på det här får du inte åka och rida på lördag".
- Att barnen ska kunna/våga säga sanningen till mig. Min devis är "bara du är ärlig så blir jag inte arg".
- Jag vill att mina barn ska känna att deras åsikter räknas. När jag var barn frågade man knappast mig och mitt syskon vad vi ville göra eller vart vi skulle på semester osv. Det var liksom oviktigt. Mina barn får vara med och bestämma, men inte heller diktera alla villkor utan anpassa sig och visa hänsyn till andra.

Jag hoppas och önskar att jag är en kärleksfull och rättvis, om än sträng mamma.

Jag hoppas att våra barn känner sig trygga, älskade och att de kommer att kunna ringa/kontakta oss oavsett vad som hänt.
Sen ser jag gärna att de lär sig allmän artighet, lämna plats åt äldre på bussen, hålla upp dörren åt den som kommer bakom osv. Allmänt hyfs liksom. Men tror och hoppas att sånt kommer lite av sig självt med en trygg uppväxt.

Jag har alltid känt mig trygg i min uppväxt. Trygg och säker och älskad. Det hoppas jag våra barn känner med.

Jag växte upp med mycket auktoritära och konservativa föräldrar och utifrån var det väldigt enkelt att veta hur jag inte ville vara som förälder. Vi har sällan brytt oss så mycket om detaljer och nog inte tänkt så mycket kring uppfostran heller. För mig har det varit viktigt att jag som förälder:
  • Får barnen att känna sig så älskade som de faktiskt är. Att de förstår att vi alltid kommer älska dem....
  • ... men det betyder inte att vi nödvändigtvis alltid tycker om allt de gör.
  • förmedlar att det absolut viktigaste i livet är att vara snäll.
  • förmedlar att alla människor är lika mycket värda
  • umgås med mina barn och rent allmänt försöker guida dem till att bli trevliga, välmående människor som trivs med livet.
  • är engagerad och nyfiken på mina barns liv och vad de tycker och tänker.
  • har höga förväntningar på mina barn, i dess mest positiva bemärkelse.

Jadu, med en sjövild 6-åring och en ilsken 3-åring som ryker ihop flera gånger om dagen känner jag mig helt vilsen i uppfostran ibland måste jag erkänna. Jag trodde verkligen att det skulle räcka med att ge dem massor av villkorslös kärlek, vara goda förebilder och prata och umgås med dem på ett sätt som jag vill ska hålla hela livet. Men vi har behövt hamna i mycket mer "uppfostran" än vad jag hade trott faktiskt.

Kanske har några grundpelare ändå när jag tänker efter:

• Alla känslor är okej och viktiga att få känna. Detta var inte okej under min egen uppväxt och det förstör en mer än vad man kan tro. Så, mina barn får lov att bli ledsna över saker som vi vuxna kanske egentligen tycker är "ingenting", de får lov att bli jättejättejättearga även om det "bara" handlar om tandborstning osv... Sedan tror jag att det är viktigt att finnas där för dem och hjälpa dem med känslan. Ja, du får vara arg - men du får INTE slå. Vad kan du göra istället? Gå ut och spring ett varv runt huset. Räkna till tio. Osv. De behöver hjälp med att hantera känslorna, men jag vill aldrig lägga locket på eller förminska deras känslor.

• Tänka sig ett relationskonto som man bör ligga på plus på. En kvarts barnstyrd tid, där barnet får välja vad vi ska göra och jag ägnar all min uppmärksamhet till barnet, ger en massa plus på relationskontot. Det behövs för att jag ska kunna ta ut från kontot, vilket man verkligen behöver... Treåringen vill inte klä på sig och vi mååste åka hemifrån för att hämta sexåringen på skolan till exempel, ja då gäller det att ligga plus på kontot för att ha minsta lilla chans att han lyssnar på mig trots att han inte vill åka.

• Skoja, busa, leka när det låser sig. Istället för att bli sträng och arg. En klassiker här hemma är när det är dags att gå och lägga sig. Trots att vi förberett barnen och sagt flera gånger att det snart är dags, så blir det alltid gråt och skrik när det är dags att gå i sängs. Då fungerar det att busa dem i sängs. Leka att de är robotar som vi programmerar till sängen, de får jaga oss vuxna till sängen, göra roliga pruttljud (gud så effektivt på små barn!) osv. Svårare än vad det låter när man själv är HELT SLUT, men värt det för att slippa bråk.

• "Skämma bort" barnen med närhet. Sexåringen har ett jättestort behov av närhet och brukar gå att krama även när han är jättearg och hela världen är orättvis. Då får oftast en kram honom att smälta. Treåringen är klurigare, han vill bara ha kramar, klappar osv när han själv ber om det - kommer vi och frågar honom är det tvärnej. Men därför är vi också extra noga med att krama, bära, gosa med honom när han själv ber om det - även om vi kanske egentligen är mitt uppe i något annat med händerna fulla.

• Jag har faktiskt en helt egen punkt för mat. Med bakgrund i att jag växte upp med föräldrar som bantade, talade illa om sina kroppar, kommenterade elakt åt "tjocka" människor på tv, hade bantningstips från tidningar liggande framme osv. Åt man något onyttigt skulle det ut och promeneras för att man skulle förtjäna det, de vuxna gick alltid på någon diet... Nej, usch. Vi är jättenoga med att vi inte tjatar om mat. Inga kommentarer kring "Oj vad duktig du är som ätit så mycket!" eller "Du får faktiskt ta några tuggor till, du har ju inte ätit någonting!". Vi litar på att barnens kroppar vet när de behöver mat. Ja, ibland kanske treåringen äter pyttelite vid ett mål eller på en hel dag, men då vet vi att det alltid tas igen vid ett senare tillfälle. Vi försöker att inte heller stämpla olika livsmedel som bra eller dåliga. Jag vill inte heller ha lördagsgodis utan tycker att det är ok att ta sig en godisbit någon gång ibland om man är väldigt sugen, även om det inte råkar vara just lördag. Många andra tycker att det är jättekonstigt men jag skulle våga påstå att det fungerar väldigt bra, vi har en massa godis i ett skåp som barnen når, och de har aldrig tagit själva och håller inte heller på och tjatar om godis. Vi kan ha godis hemma hur länge som helst. Och när vi ställer fram godis är det ingen som proppar i sig. Det blir liksom inte så laddat som det lätt kan bli om det är förbjudet 6/7 dagar. Men det är lite klurigt att förklara för tandläkare, skolsköterska och klasskompisar. Så då låtsas vi att vi har lördagsgodis. :rofl:

Jadu, med en sjövild 6-åring och en ilsken 3-åring som ryker ihop flera gånger om dagen känner jag mig helt vilsen i uppfostran ibland måste jag erkänna. Jag trodde verkligen att det skulle räcka med att ge dem massor av villkorslös kärlek, vara goda förebilder och prata och umgås med dem på ett sätt som jag vill ska hålla hela livet. Men vi har behövt hamna i mycket mer "uppfostran" än vad jag hade trott faktiskt.

Kanske har några grundpelare ändå när jag tänker efter:

• Alla känslor är okej och viktiga att få känna. Detta var inte okej under min egen uppväxt och det förstör en mer än vad man kan tro. Så, mina barn får lov att bli ledsna över saker som vi vuxna kanske egentligen tycker är "ingenting", de får lov att bli jättejättejättearga även om det "bara" handlar om tandborstning osv... Sedan tror jag att det är viktigt att finnas där för dem och hjälpa dem med känslan. Ja, du får vara arg - men du får INTE slå. Vad kan du göra istället? Gå ut och spring ett varv runt huset. Räkna till tio. Osv. De behöver hjälp med att hantera känslorna, men jag vill aldrig lägga locket på eller förminska deras känslor.

• Tänka sig ett relationskonto som man bör ligga på plus på. En kvarts barnstyrd tid, där barnet får välja vad vi ska göra och jag ägnar all min uppmärksamhet till barnet, ger en massa plus på relationskontot. Det behövs för att jag ska kunna ta ut från kontot, vilket man verkligen behöver... Treåringen vill inte klä på sig och vi mååste åka hemifrån för att hämta sexåringen på skolan till exempel, ja då gäller det att ligga plus på kontot för att ha minsta lilla chans att han lyssnar på mig trots att han inte vill åka.

• Skoja, busa, leka när det låser sig. Istället för att bli sträng och arg. En klassiker här hemma är när det är dags att gå och lägga sig. Trots att vi förberett barnen och sagt flera gånger att det snart är dags, så blir det alltid gråt och skrik när det är dags att gå i sängs. Då fungerar det att busa dem i sängs. Leka att de är robotar som vi programmerar till sängen, de får jaga oss vuxna till sängen, göra roliga pruttljud (gud så effektivt på små barn!) osv. Svårare än vad det låter när man själv är HELT SLUT, men värt det för att slippa bråk.

• "Skämma bort" barnen med närhet. Sexåringen har ett jättestort behov av närhet och brukar gå att krama även när han är jättearg och hela världen är orättvis. Då får oftast en kram honom att smälta. Treåringen är klurigare, han vill bara ha kramar, klappar osv när han själv ber om det - kommer vi och frågar honom är det tvärnej. Men därför är vi också extra noga med att krama, bära, gosa med honom när han själv ber om det - även om vi kanske egentligen är mitt uppe i något annat med händerna fulla.

• Jag har faktiskt en helt egen punkt för mat. Med bakgrund i att jag växte upp med föräldrar som bantade, talade illa om sina kroppar, kommenterade elakt åt "tjocka" människor på tv, hade bantningstips från tidningar liggande framme osv. Åt man något onyttigt skulle det ut och promeneras för att man skulle förtjäna det, de vuxna gick alltid på någon diet... Nej, usch. Vi är jättenoga med att vi inte tjatar om mat. Inga kommentarer kring "Oj vad duktig du är som ätit så mycket!" eller "Du får faktiskt ta några tuggor till, du har ju inte ätit någonting!". Vi litar på att barnens kroppar vet när de behöver mat. Ja, ibland kanske treåringen äter pyttelite vid ett mål eller på en hel dag, men då vet vi att det alltid tas igen vid ett senare tillfälle. Vi försöker att inte heller stämpla olika livsmedel som bra eller dåliga. Jag vill inte heller ha lördagsgodis utan tycker att det är ok att ta sig en godisbit någon gång ibland om man är väldigt sugen, även om det inte råkar vara just lördag. Många andra tycker att det är jättekonstigt men jag skulle våga påstå att det fungerar väldigt bra, vi har en massa godis i ett skåp som barnen når, och de har aldrig tagit själva och håller inte heller på och tjatar om godis. Vi kan ha godis hemma hur länge som helst. Och när vi ställer fram godis är det ingen som proppar i sig. Det blir liksom inte så laddat som det lätt kan bli om det är förbjudet 6/7 dagar. Men det är lite klurigt att förklara för tandläkare, skolsköterska och klasskompisar. Så då låtsas vi att vi har lördagsgodis. :rofl:
Jag log för mig själv när jag läste inledningen på ditt inlägg :D Förmodligen pga igenkänningsfaktorn!

Men nog är det all kärlek som ”bor kvar” i dem nu när man lämnat bråkåldern bakom sig tycker jag!! Och samtalen man längtat efter kom de med, och min dotter har faktiskt sagt att hon vil bli en mamma som jag en vacker dag. Härda ut och fortsätt tro på den där grundfilosofin :heart

Liknande trådar

• Att lära barn att slåss
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Sommarlovsbingo, tips sökes
  • Att inte vara familjens projektledare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026