Uppgrävd ledning i hagen

cutty

Trådstartare
I måndags fick jag besök av en man som frågade om det var min hästhage. Sa att det var fel på en ledning som ligger nedgrävd i hagen. Bad att få komma dagen efter och gräva. Naturligtvis även att hästarna skulle bort ;)

Nåväl, kollade vår fastighetskarta. Inga inritade jordledningar. Inga servitut finns för dem.

Tisdag morgon var de på plats med grävare etc. Frågade då varför ledning ej finns på vår karta och att ej sevitut finns. De visade en egen karta och åberopade "näträtt".

De grävde några timmar per dag fram till torsdag. Då ringde jag det nummer jag fann på eniro till företaget och frågade vilken ersättning jag får. 50 meter långt dike uppgrävt i beteshagen. Jag sa att servitut ju saknas, då borde jag ersättas. Döm om min förvåning när personen svarar att de ej haft rätt att gräva där, men att jag gett mitt medgivande :confused: När då?
Han lovade att återkomma.

Fredag inga grävare, och ej heller hittills idag. Inte heller något telsamtal.

Ännu står mina 4 hästar inne i väntan på sin hage. 7 dagar hittills och solen skiner, 25-30 grader i solen.

Någon med tips? Ska jag strunta i deras uppgrävning och släppa unghingstarna :devil:
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Vi hade för ett tag sedan förfrågan om det var ok att byta ledningstolparna i vår hage. Vi hade just då också endast en hage så vi sade att det var ok om hästarna var kvar i hagen och att de stänger ordentligt och ser till att ingen smiter ut när de ska in och ut. Både företaget och hästarna skötte sig perfekt så det funkade bra.

Jag hade släppt ut hästarna och meddelat dem att de måste säga till om de ska dit eller se till att inte släppa ut några hästar.

För ett par år sedan så kom någon och röjde ledningsgatorna och lämnade grenar som föll ned på tråden kvar. Någon stolpe gick också sönder och de struntade både att meddela oss och försöka återställa så att inte hästarna skulle gå ut. Som tur är har vi snälla grannar som ryckte ut och fixade staketet :)

Efter de här händelserna så är vi noggranna att vi har kontroll på det som görs på vår mark och inte tillåter vad som helst och få kontakt uppgifter ´till den som ansvarar för arbetet så att man har någon att kommunicera med om något går fel.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Fick ni någon ersättning för den mark som förstördes? Eller för de dagar era hästar fick stå inne?

Ännu har de ej kommit, och klockan närmar sig 12... Det kommer att bli mer än en vecka på stall utan hage.

De har lagt rullar med ledningar och märkt upp i hagen, och hästar kommer säkerligen att kolla in dessa saker om jag släpper. Kanske till och med klättrar ner i diket.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

kan du inte göra några tillfälliga små sjukrutor att släppa dom i en stund om dagen? bara så dom kan få lite frisk luft en stund?
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Naturligtvis kommer de ut några timmar vardera i gruspaddock, men detta är ej min fråga.


Som ovan står. Inga servitut finns.

Har jag rätt att vägra dem?
Har jag rätt till ersättning för den skada som uppstår, och i så fall hur mycket?
Har jag rätt till ersättning för de dagar jag ej kan använda min hage?

De har stått på vägen idag och ej gått ur bilen. Innebär minst en dag till utan hage :(
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Här på ön så gräver eon just nu ner alla luftburna ledningar, jag har inte hört att de bett om lov av markägare för detta. Vad jag har förstått så äger man inte sin mark hur långt ner i djupet utan bara några meter.
Här har de grävt ner ledningar rakt över betesmark o åker mark men återställt marken så gott de kunnat.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Dom grävde på vår mark förra året. Vi fick ingen ersättning eller dylikt men dom måste dock täcka för det ordentligt och lämna det i bra skick. Det blev inte ordentligt gjort första gången, så vi fick ringa in dom igen så dom gjorde det bättre. Tog nog några veckor att gräva.

Dock kan jag inte ge ett 100% svar eftersom det säkert kan skilja sig lite från fall till fall.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Delvis KL

Fanns där servitut?

Kan ju ej vara rimligt att vem som får gräva på ens mark:confused:
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Det är den sk. ledningsrätten som gäller.

Men då ska du som markägare har blivit skriftligt meddelad senast 14 dagar innan arbetet, annars har dom ingen som helst rätt att gå in där, bara att bussa hunden på dom mao ;)

Kabeln ska läggas ner på minst 60 cm djup och 20 cm ovanför kabeln ska det läggas ett gult plastband som varnar för att det ligger en kabel där.

Om du är osäker på om det går en ledning där eller ej så anmäler du till kraftbolaget som då måste komma ut och rita ut på marken exakt var ledningen går.

Vi hade ett sådant däringa kabelbolag här för nått år sedan som var på väg in i hagen, efter lite samtalande så valde dom att lägga kabeln i vägdiket istället för genom hagen :D

Upplys dom att du tänker att plöja marken i höst och att det är på deras ansvar att kabeln blir förlagd på ett säkert sätt som inte inkräktar på förmågan att bruka marken, då hamnar den ordentligt långt ner i backen för annars är dom snabba på att fuska med förläggningen av kablar.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Tack för bra svar!

I morgon går unghingstarna ut :devil:

Kommer de sedan och knackar på så kan ju saken disskuteras.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Kan jag kräva att grävfirman står för mina extrakostnader under denna tid?

Det kostar mig ca 100 kr per dag i foder då jag ej har betet.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Upplys dom att du tänker att plöja marken i höst och att det är på deras ansvar att kabeln blir förlagd på ett säkert sätt som inte inkräktar på förmågan att bruka marken, då hamnar den ordentligt långt ner i backen för annars är dom snabba på att fuska med förläggningen av kablar.

Detta fusk har vi varit med om.
För ganska många årsedan så hittade pappa en kabel i plogfåran.
Han hadde änglavakt då den han inte gjorde sönder den (låg många cm under marken) för om han hadde gjort det hadde han inte varit i livet mera.

Kram
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Kan jag kräva att grävfirman står för mina extrakostnader under denna tid?

Det kostar mig ca 100 kr per dag i foder då jag ej har betet.
Troligen inte för du har jau faktiskt gett dem tillstånd från början även om det var muntligt.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Nja, något medgivande gav jag ej. De sa till mig att jag var tvingad att låta dem få tillträde. Vad kunde jag då säga om inte " jag flyttar hästarna"? Dessutom bor jag bara här och äger ej marken, vilket de borde sett i fastighetsregistret.

Konstigt är att jag ej hört ett ljud från dem sedan i torsdags. Hagen forfarande uppgrävd, och kabeln synlig.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Har markägaren gett sitt medgivande då? Att du som inte äger marken ger medgivande spelar ju ingen roll, det måste ju markägaren göra. Annars gräver de verkligen helt otillåtet.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

Men det är inte bara markägarens tillstånd som krävs, utan om det är någon som arrenderar marken måste den också godkänna den. Så är det i alla fall här när de nu kräver ner elledningarna :)
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

KL

Förhoppningsvis har det löst sig!

När de kom idag fick jag frågan vad jag ville ha. De sa att de pratat om saken med sin chef, och att det ju är dumt att inte hästarna kan äta av gräset. Begärde de 100 kr per dag. De visste ej om det gick att få ut kontanter, men jag kan tänka mig biocheckar i stället.
 
Sv: Uppgrävd ledning i hagen

800 kr i form av laddade SF-biokort kom igår :bow: från Bergnet AB.

Nu ska jag se till att det ej plöjs för djupt ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 720
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag måste lägga ut en fråga här för jag var med om något som fick mig att fundera. Jag förstår inte det här. I söndags gick jag till...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 563
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 525
Senast: hekla
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp