Upploppen som varit

De är också utbildade i att arbeta med hund, köra stora fordon, informationsinhämtning och en väldig massor med annat som kan vara av stor nytta när det gäller hotfulla situationer. Den typen av gängbildningar som orsakar stora problem i socioekonomisk utsatta områden är absolut att betrakta som en fiende mot vanliga människor av alla nationaliteter och det är inget man blir av med genom att bjuda på bullar. Inte skjuta in i folkmassor heller men det är inte det jag pratar om ska göras.

Alltså... jag är mållös. Av fasa för vad du skrivit ovan.
 
I sak så håller jag väl egentligen med dig, men när det är en så tydlig provokation (under ramadan etc)., mot en grupp som är en minoritetsgrupp i Sverige så känns det just som hetsigt, och jag förstår att gruppen känner sig svikna.

Jag tror att det blir lite felvinklat att se det som rasism i relation till hudfärg/etnicitet. Jag tycker nog att synen på sin region - mer än vilken religion det handlar om - som än större faktor än varifrån personerna kommer ifrån. Att det handlar om personer som blir mycket mer kränkt av att ens religion/gud/helig skrift blir hädad, vilket mer blir en kontrast till den mer sekulära syn som majoritetssamhället har, där den senare även består av både många muslimer och av kristna som pga sin hudfärg/etnicitet utsätts för rasism.

Jag är självklart för att motverka rasism och att man som majoritet behöver ha en stor vilja att lyssna och tillmötesgå minoritetens behov, men jag är skeptisk till att börja undanta vissa delar från åsiktsfrihet och rätt att t ex bränna symboler med hänsyn till att en minoritet har en viss religiös tolkning. Och det är säkert högst medvetet att han gör detta i samband med ramadan, men jag tycker inte att det är rätt väg att börja detaljstyra när sådana här provokationer är tillåtna och inte. Då skulle det vara förbjudet att bränna Bibeln under påsk och jul, men nyårsafton går bra...?
 
Nej, du fultolkar å det grövsta.

Klart att det inte är ok att kalla mig geologjävel men eftersom jag är medveten om mina privilegier som vit universitetsutbildad kvinna så tar det inte så hårt på mig eftersom jag kan se att det säger mer om den som säger det än om mig.

Men säger jag jävla svartskalle åt Shadi så är det inte bara att jag säger att hon är en idiot. Då angriper jag henne på så oerhört många nivåer och sparkar nedåt på ett fult och rasistiskt sätt. Om då Shadi ger mig en smäll är det naturligtvis inte ok men där förstår jag verkligen varför det rinner över för henne.
Och det är okej att kasta sten på polisen om man har invandrarbakgrund eftersom man alltid kan hävda att raseriet beror på rasistiska poliser, eller vad?
Det här var inget annat än kriminella personer som såg sin chans att sabotera. Om det hade haft med rasism eller ilska över koranbränning hade det stannat vid scenariot som spelades upp i Jönköping.
 
Och det är okej att kasta sten på polisen om man har invandrarbakgrund eftersom man alltid kan hävda att raseriet beror på rasistiska poliser, eller vad?
Det här var inget annat än kriminella personer som såg sin chans att sabotera. Om det hade haft med rasism eller ilska över koranbränning hade det stannat vid scenariot som spelades upp i Jönköping.

*suck* Antingen fultolkar du vad jag säger med vilje eller så fattar du inte vad jag menar. Och lägg inte ord i min mun, tack.

Fö anser jag inte det befogat att eskalera med mer våld mot någon, inte ens fotbollshuliganer. Det är som alltid förbyggande arbete som gäller och lagföring när brott sker. Vad gäller organiserad brottslighet tror jag mycket på att sätta dit dem ekonomiskt, dvs utmätning av deras tillgångar de skaffat genom brott.
 
De är också utbildade i att arbeta med hund, köra stora fordon, informationsinhämtning och en väldig massor med annat som kan vara av stor nytta när det gäller hotfulla situationer. Den typen av gängbildningar som orsakar stora problem i socioekonomisk utsatta områden är absolut att betrakta som en fiende mot vanliga människor av alla nationaliteter och det är inget man blir av med genom att bjuda på bullar. Inte skjuta in i folkmassor heller men det är inte det jag pratar om ska göras.

Återigen, det är svenskar som står för merparten av våldet, inte andra nationaliteter, SVENSKAR. Oaktat var deras föräldrar är födda. Svenskar, svenskar, svenskar.
 
Men snälla, du verkar ju själv inse nivåskillnaden..

Även om det är en skillnad mellan x och y, så kan man ändå ställa frågan om man ska förväntas fnysa på näsan åt x för att y är värre? Kan inte både x och y vara dåligt, även om det finns skillnader däremellan?

Tycker det finns en ton i ditt inlägg av att "Du får förstås ta illa upp om du vill, men om du var lika upplyst som mig så skulle du inte bry dig" (och den tonen är du inte ensam om i tråden).
 
*suck* Antingen fultolkar du vad jag säger med vilje eller så fattar du inte vad jag menar. Och lägg inte ord i min mun, tack.

Fö anser jag inte det befogat att eskalera med mer våld mot någon, inte ens fotbollshuliganer. Det är som alltid förbyggande arbete som gäller och lagföring när brott sker. Vad gäller organiserad brottslighet tror jag mycket på att sätta dit dem ekonomiskt, dvs utmätning av deras tillgångar de skaffat genom brott.
Läs boken "tills alla dör" om du inte gjort det. Den ger en lite tydligare bild av hur det fungerar.
 
Jag tror att det blir lite felvinklat att se det som rasism i relation till hudfärg/etnicitet. Jag tycker nog att synen på sin region - mer än vilken religion det handlar om - som än större faktor än varifrån personerna kommer ifrån. Att det handlar om personer som blir mycket mer kränkt av att ens religion/gud/helig skrift blir hädad, vilket mer blir en kontrast till den mer sekulära syn som majoritetssamhället har, där den senare även består av både många muslimer och av kristna som pga sin hudfärg/etnicitet utsätts för rasism.

Jag är självklart för att motverka rasism och att man som majoritet behöver ha en stor vilja att lyssna och tillmötesgå minoritetens behov, men jag är skeptisk till att börja undanta vissa delar från åsiktsfrihet och rätt att t ex bränna symboler med hänsyn till att en minoritet har en viss religiös tolkning. Och det är säkert högst medvetet att han gör detta i samband med ramadan, men jag tycker inte att det är rätt väg att börja detaljstyra när sådana här provokationer är tillåtna och inte. Då skulle det vara förbjudet att bränna Bibeln under påsk och jul, men nyårsafton går bra...?
Egentligen så antar jag att det är effektivare att dra jämförelser med reaktionerna som hade uppstått om man bränt judiska symboler/skrifter, snarare än kristna. För det tror jag många hade problematiserat ganska kvickt.
 
Även om det är en skillnad mellan x och y, så kan man ändå ställa frågan om man ska förväntas fnysa på näsan åt x för att y är värre? Kan inte både x och y vara dåligt, även om det finns skillnader däremellan?

Tycker det finns en ton i ditt inlägg av att "Du får förstås ta illa upp om du vill, men om du var lika upplyst som mig så skulle du inte bry dig" (och den tonen är du inte ensam om i tråden).
Menade mer att jag är övertygad om att personen i fråga är medveten om nivåskillnaden/är "upplyst" men finner det underhållande att provocera.
 
*suck* Antingen fultolkar du vad jag säger med vilje eller så fattar du inte vad jag menar. Och lägg inte ord i min mun, tack.

Fö anser jag inte det befogat att eskalera med mer våld mot någon, inte ens fotbollshuliganer. Det är som alltid förbyggande arbete som gäller och lagföring när brott sker. Vad gäller organiserad brottslighet tror jag mycket på att sätta dit dem ekonomiskt, dvs utmätning av deras tillgångar de skaffat genom brott.
Jag förstår hur du menar, men håller inte med.
 
Menade mer att jag är övertygad om att personen i fråga är medveten om nivåskillnaden/är "upplyst" men finner det underhållande att provocera.

Och jag tror det är helt kontraproduktivt att klappa människor man tycker har en annan syn än en själv på huvudet. Att vägra säga att x är dåligt med hänvisning till att y är värre, föder bara än mer frustration bland dem som varit med om x och allt större behov av att skrika om orättvisor. Medkänsla ska inte behöva handla om en tävling om vem som har rätt till den. Jag tycker det borde vara självklart att flera beteenden kan vara dåliga och bör kunna benämnas som dåliga, även om samhället i stort gör att dessa beteenden kan förstås på olika sätt och vara olika grader av dåliga.
 
Jag tycker alla religioner ska behandlas lika i Sverige.

Absolut, men olika religioner har olika betydelse för olika grupper. Majoritetsreligionen, kristendom, är helt irrelevant för majoriteten av svenskar. Att respektera andra religioner är relevant. Jag anser inte att den kristendom som lärs ut i vissa religiösa friskolor där kvinnan är underdånig mannen, inte ska bära vissa kläder, ska vara oskuld tills de gifter sig och liknande ska behandlas lika eftersom vad de lär ut går emot många av demokratins grunder.
 
Egentligen så antar jag att det är effektivare att dra jämförelser med reaktionerna som hade uppstått om man bränt judiska symboler/skrifter, snarare än kristna. För det tror jag många hade problematiserat ganska kvickt.
Det händer redan i bl.a Malmö där det även tagits upp internationellt. Och då bränner man inte Tora offentligt. Däremot finns det en öppen antisemitism som 'svenskar' anser ska stoppas. Tex att man heilar och förnekar Förintelsen och säger öppet att WWII var judarnas fel.
 
Absolut, men olika religioner har olika betydelse för olika grupper. Majoritetsreligionen, kristendom, är helt irrelevant för majoriteten av svenskar. Att respektera andra religioner är relevant. Jag anser inte att den kristendom som lärs ut i vissa religiösa friskolor där kvinnan är underdånig mannen, inte ska bära vissa kläder, ska vara oskuld tills de gifter sig och liknande ska behandlas lika eftersom vad de lär ut går emot många av demokratins grunder.

Ja, konfessionella skolor är ett sabla otyg och borde förbjudas. Oavsett vilken religion det gäller.
 
Återigen, det är svenskar som står för merparten av våldet, inte andra nationaliteter, SVENSKAR. Oaktat var deras föräldrar är födda. Svenskar, svenskar, svenskar.
Ingår inte SVENSKAR i begreppet ”alla nationaliteter” menar du?

Dessa gäng finns inte enbart i Sverige om du skulle tro det och många personer boende i utsatta områden har inte ännu svenskt medborgarskap. Jag pratar här om grannar och boende INTE upploppsmakare.
 
Absolut, men olika religioner har olika betydelse för olika grupper. Majoritetsreligionen, kristendom, är helt irrelevant för majoriteten av svenskar. Att respektera andra religioner är relevant. Jag anser inte att den kristendom som lärs ut i vissa religiösa friskolor där kvinnan är underdånig mannen, inte ska bära vissa kläder, ska vara oskuld tills de gifter sig och liknande ska behandlas lika eftersom vad de lär ut går emot många av demokratins grunder.

Men precis som med kristendomen i Sverige, att det finns olika tolkningar även om majoriteten är mer åt det sekulära hållet, så finns det ju även skillnader bland dem som flyttat till Sverige (de själva eller i tidigare generationer) och har en annan religion än kristendomen. Att börja reglera vad som ska vara tillåtet på olika sätt beroende på vilken religion det handlar om, för att anpassa svensk lag efter hur olika grupper ser på sin egen religion just nu, är inte en väg jag vill gå. Det skiljer sig för mycket inom varje religion för att det ens ska vara möjligt att göra. Man ska komma ihåg att många muslimer t ex uppskattar det mer sekulära samhället i Sverige, det är långt ifrån alla muslimer som vill att religion ska få ett starkare inflytande över lagstiftningen än vad den här idag.

Jag är väldigt tolerant gällande kläder, så länge säkerhet och identitet kan uppfyllas vid behov, och för mig gör det ingen skillnad om valet/påbudet kommer från kristendom, islam eller någon annan religion. När jag skriver att jag tycker att alla religioner ska behandlas lika så menar jag jämförelsevis mellan dem, t ex påbud om klädsel, att häda symboler eller friskolor för den delen. Jag tycker inte att religiösa friskolor ska vara tillåten för en religion, men inte en annan. (Själv tycker jag att de inte borde finnas alls.)
 
"Våld"?! Så det är ok om jag slår dig litegrann för det blir ingen permanent (fysisk) skada? Tro mig, det finns inget "våld" som inte skadar och det säger jag som någon som faktiskt blivit slagen.

Ja, om jag slår sönder dina saker och inte ger mig trots att du ber mig, är det helt okej att bruka lite "våld" på mig.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tänkte att vi kunde bryta ut den här diskussionen ur terrordådet på Drottninggatan. Vad vi vet är att Sverige har en av Europas...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
8 125
Senast: Seabaz
·
Relationer Skapade nytt nick då jag känner att jag behöver prata av mig och få lite mer stöd utifrån av den här situationen.. Har varit med en man...
2
Svar
22
· Visningar
2 289
Senast: Puffen
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Otter
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 056
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp