Bukefalos 28 år!

Uppsägning av hyreskontrakt

Lycanthrope

Trådstartare
Om man hyr ett hus och blir uppsagd för att huset ska säljas, får då hyresvärden ändå hyra ut det på nytt efter utflytt?

Detta gäller inte vårt nuvarande boende eller oss på något vis.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

Menar du att man i så fall lät bli att sälja, så det är samma ägare?

I så fall, får man ju börja med att läsa kontraktet. Är det ny ägare, gör ju den som den vill med uthyrning.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

Ja huset såldes aldrig, eller lades ut på annons. Utan hyrdes ut till nya hyresgäster.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

är uppsägningen verkställd dvs de gamla hyresgästerna har lämnat. så står det väl husets ägare att göra vad han vill.

en försäljning av huset med sittande hyresgäster är väl annars det normala

det brukar ju höja värdet om man har väl fungerande hyresgäster utan anmärkningar.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

Om det går att bevisa att uppsägningen var för att man i stället ville hyra ut åt några andra så få man inte göra så.
Tidigare hyresgäster kan då kräva skadestånd.

Men det är ju svårt att bevisa.
Hoppsan det gick inte att sälja/köparna hopade av eller dyl.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

Normalt så "ärver" nya ägarna ingångna kontrakt.

Detta är ju vanligt vid tex försäljning av stora höghus där hyresgästerna inte märker så mycket av försäljningen annat än när hyresavin dyker upp med annat kontonummer.

Precis som vid köp av jordbruksfastighet så tar man ju även över eventuella arrendatorer.

Så nej, man får inte göra så normalt sett.

Men då är det ju frågan om bevisning som sagt var.

Sen kan det ju även finnas förhandlat om avsteg mot hyresrätten i kontraktet, men dessa ska ju då vara godkännda av hyresnämnden för att gälla.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

Men det är olika för privata villor och kommersiella fastigheter.
Ett privat enfamiljshus som man vill ha tillbaka kan man tömma på hyresgäster.
 
Sv: Uppsägning av hyreskontrakt

Men det är olika för privata villor och kommersiella fastigheter.
Ett privat enfamiljshus som man vill ha tillbaka kan man tömma på hyresgäster.

ja, då har du rätt att meddela uppsägning (uppsägningstid gäller)
då har den nye ägaren besittningsrätt efter uppsägningstiden.

problemet kan uppstå om den presumtive köparen hoppar av efter det att hyreskästen flyttat men innan köpeavtalet är underskrivet,
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
923
Senast: mamman
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 215
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 625
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp