Bukefalos 28 år!

Uppsägning box, vad gäller?

Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Fast problemet består i för din del kontraktsmässigt att du har uppdelat kallhyra och sen foder ovanpå det.....
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Står det i kontraktet att man betalar i förskott så betalar man hela summan. Väljer jag att flytta mitt i månaden så får jag skylla mig själv. Speciellt om jag kommer på det efter hyran ska vara betald.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Vi har inget avtal. Men iom att det förskotts betalas skulle jag inte drömma om att kräva tillbaka pengar alt vägra betala ifall jag flyttar/säljer.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Står det i kontraktet att man betalar i förskott så betalar man hela summan. Väljer jag att flytta mitt i månaden så får jag skylla mig själv. Speciellt om jag kommer på det efter hyran ska vara betald.

Rent godtyckligt ja - men vill ngn krångla går det ypperligt bra att åberopa det inacken i detta fallet gjort, eftersom kontraktet specar kallhyra och sen tilläggskostnad på fodret.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Står det i kontraktet att man betalar i förskott så betalar man hela summan. Väljer jag att flytta mitt i månaden så får jag skylla mig själv. Speciellt om jag kommer på det efter hyran ska vara betald.

Betalar jag i förskott och blir fakturerad för mycket förväntar jag mig korrigering i efterhand. Är det småbelopp struntar jag förmodligen i det, men det är inte rimligt att stallägaren blir sur för inackorderingen önskar att kontraktet följs.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Vi har inget avtal. Men iom att det förskotts betalas skulle jag inte drömma om att kräva tillbaka pengar alt vägra betala ifall jag flyttar/säljer.

Har man inget avtal så blir det rimligen svårt att kräva tillbaks pengar enligt avtal.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Och jag skulle inte gjort det ändå. Jag föredrar att behålla en bra relation istället för att tjafsa om småsummor.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

fast det är ju iof inte relevant i sammanhanget. TS tråd handlar ju liksom inte om folks goda vilja utan om kontrakt och avtal och rättigheter......
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Men om man har ett avtal som innebär att man köper foder i förväg månadsvis kan man väl inte förvänta sig annat än att betala det som köpts in för uppsägningsmånaden? Det är väl lika orimligt som om stallägaren någon dag in på uppsägningsmånaden informerade om att eftersom stallplatsen sagts upp fanns det bara foder för första veckan?

Däremot skulle hyresgästen som flyttar i förtid enligt mitt sätt att se det ha rätt att ta med en viss mängd foder vilket naturligtvis skulle göra foderbytet till det nya stallet lättare för hästen.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Precis. Stallägaren förväntar sig enligt avtalet att hästen står kvar under uppsägningsmånaden. Det betalar hästägaren för. I förskott. Skulle något få dras av från uppsägningsmånaden, hade detta behövt anges specifikt.

Däremot tycker jag inte man har rätt att ta med foder, tjänsten innebär utfodring på plats.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Men om man har ett avtal som innebär att man köper foder i förväg månadsvis kan man väl inte förvänta sig annat än att betala det som köpts in för uppsägningsmånaden? Det är väl lika orimligt som om stallägaren någon dag in på uppsägningsmånaden informerade om att eftersom stallplatsen sagts upp fanns det bara foder för första veckan?

Däremot skulle hyresgästen som flyttar i förtid enligt mitt sätt att se det ha rätt att ta med en viss mängd foder vilket naturligtvis skulle göra foderbytet till det nya stallet lättare för hästen.
Allt beror på hur kontraktet är utformat. Utan att se exakt ordalydelse kan vi endast spekulera. Däremot håller jag med dig om att man ska kunna ta med sig fodret man betalt men inte förbrukat om det inte specifikt preciseras annat, lite trist att inte kunna ta med sig mat hästen är van vid vid tävlingar, kurser etc. Det borde vara likgiltligt kontraktsmässigt om hästen är iväg på kurs en vecka eller bor någon annanstans den veckan.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Självklart gäller det som står i kontraktet, men om det inte är specificerat bör man väl kunna anse att det finns en "rullande" överenskommelse och att det inte går att stoppa halva leveransen efter att man passerat beställningsdatum?
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Självklart gäller det som står i kontraktet, men om det inte är specificerat bör man väl kunna anse att det finns en "rullande" överenskommelse och att det inte går att stoppa halva leveransen efter att man passerat beställningsdatum?

Jag vill påstå att har man inte specificerat annat än att man betalar för aktuell förbrukning så är det just aktuell förbrukning som man kan kräva betalt för. Betalar man per kg i förskott så antar jag att man betalar för förväntad förbrykning och att man reglerar under/överskott på nästa faktura om man ändrar foderstaten. Och blir det ingen nästa faktura så är det bara att betala tillbaks.

Nu känns det lite som en storm i ett vattenglas och jag hade inte brytt mig men folk tänker olika.
 
Sv: Uppsägning box, vad gäller?

Enligt vad ts berättat låter det som om avtalet rör kallhyra. Då förväntas man betala kallhyra under uppsägningsmånaden. Inget annat.
Tilläggsposter som service betalar man inte för om man flyttar tidigare, varför skulle man det? Samma med strö och foder, såvida inte man preciserat att en viss mängd eller sort var för enbart mig. Då betalar man det såklart, men då får man ta det med sig utan sura miner från stallägaren också. Jag hade frågat om jag måste betala fodret o ströet och om ja så hade jag tagit med det.
Ts; På vilket sätt var det ett "erbjudande" att få flytta tidigare men ändå betala?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej Alla Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ? Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en...
Svar
11
· Visningar
2 165
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 851
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp