uppsägningstid

Y

yodi

jag läste en artikel i ridsport om det här med uppsägnings tider för boxar när det inte fanns någon avatalad, vare sig muntligt eller skrifligt

enligt förstår sig påaren i artikeln så var det så att så fort stallägaren tagit emot pengarna för boxhyran så räknades det som ett hyresavtal, och hade hästen ståt där i nio månader så var uppsägningstiden för båda parter nio månader, hittade stallägaren någon som kunde flytta in tidigare så gick det bra annars så var man i princip skyldig att betala nio månaders stallhyra.

det jag skulle vilja veta är vad gäller om hästen ståt där i ett halvår :confused: är uppsägnings tiden då sexmånader?
 
Normal uppsägnings tid är upp till 3 månader,inte mer än det tror jag.
har aldrig hört iallf att uppsägningen är lika lenge som har stått der.
jag har stått ett tagi ett stall utan kontrakt,jag hadde stått halvår utan konrakt.
uppsägningen var 1-3 månader.
 
Skriv ett uppstallningsavtal, där kan man skriva in uppsägningstiden, rättigheter, skyldigheter o s v. Det är jättebra för bägge parter.
 
Men när du flyttar in ett stall,eller när man är där och kikar första gången brukar alltid uppsägningstiden nämnas.Hos oss är den t ex 1 mån. åt bägge håll,finns inga skrivna kontrakt men de är muntliga.Och muntligt är = kontrakt det också.
:)
 
ståt där i nio månader så var uppsägningstiden för båda parter nio månader, hittade stallägaren någon som kunde flytta in tidigare så gick det bra annars så var man i princip skyldig att betala nio månaders stallhyra.

Va??? Detta låter väldigt märkligt. Nio månaders uppsägning har man ju varken på jobb eller i lägenheter :eek: Vad händer om hästen dör efter en månad. Ska en hästlös person sitta där i åtta månader med stallhyra eller behöva hjälpa till att ragga ny hyresgäst??? :confused:

Jag som trodde jag sett det mesta efter att ha bott i Belgien där det är liknande regler för vanliga hyreslägenheter. Har man bott där i ett år betalar man tre månadshyror om man flyttar, två år betalas två och har man bott i tre år eller mer så är det en månadshyra. Om man inte just hittar ny hyresgäst. Men detta är TRE månader och för en lägenhet!
 
Nej men det är 9 månader på "industrilokaler" eller något liknade, en vän var ställägare plötsligt krävde 2 månaders uppsägnaing kontaktade en jurist angånde detta då de inte hade skrifligt avtal och det är svårt bevisa muntliga, han nämnde något om att stallplatser gick då in under någon helt annat och finns inga avtal gäller 9 månader, min vän betalade snällt sin stallhyra i två månader i var tyst.
 
om inga avtal har skrivit så är det 9 månader som gäller,även om du har stått där en månad eller ett år.
 
Man skulle till och med kunna säga att om du hyr en lokal på obestämd tid så har man nio månaders uppsägningstid. Oavsett om du har något skriftligt avtal eller ej...

Hyresgästen kan förkorta uppsägninstiden genom avtal men inte hyresvärden. Sen är nästa fråga hur många stallägare som skulle orka ta en tvist om sina svarta stallinkomster...
 
Nej det var svårläst :o men se svaren nedan från två andra så kanske du förstår vad jag yrar om.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 845
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag hade min häst uppstallad på ett litet stall med tre boxar och en mindre box som var en blandning av spilta och box. Det var...
Svar
16
· Visningar
3 022
Senast: Rufss
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 447
Senast: Linnea F
·
G
Hästmänniskan Jaha, så har det kört ihop sig... I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men...
Svar
15
· Visningar
2 636
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp