Uppsala var ska jag bo?

hindalhunned

Trådstartare
Hej, behöver hjälp! Jag har spontant tackat ja till ett jobb i Uppsala men vet inte alls var jag ska börja söka boende, vilka områden bör jag undvika? Skulle gärna bo i ett mindre område utanför stan, bara det är lätt att ta sig till centrum med buss. Tacksam för all hjälp!

Sök norr om stan med
Upptåget går från både Storvreta Vattholma och Skyttorp t ex
Kan vara lättare att få bostad där i början

Hej, behöver hjälp! Jag har spontant tackat ja till ett jobb i Uppsala men vet inte alls var jag ska börja söka boende, vilka områden bör jag undvika? Skulle gärna bo i ett mindre område utanför stan, bara det är lätt att ta sig till centrum med buss. Tacksam för all hjälp!
Välj Gottsunda. Bra bussförbindelser :). Vill du bo lite utanför typ några km så välj Vreta. Bra bussförbindelser :)

Är lite inställd på att köpa men det beror på priset. Bor gärna lite utanför stan. Jobbet är i centrum så bara det går buss/tåg löser det sig. Finns det områden som helt bör undvikas?

Är lite inställd på att köpa men det beror på priset. Bor gärna lite utanför stan. Jobbet är i centrum så bara det går buss/tåg löser det sig. Finns det områden som helt bör undvikas?

Skulle rekommendera att du inte lyssnar på @Gammeln i denna fråga, som nämner Vreta och Gottsunda i samma mening ungefär som om de vore likvärdiga. Vreta är ett av de finaste villa-bostadsområdena (tycke och smak, finast IMO om man vill bo nära natur och Ekoln!) runt Uppsala. Och priser därefter förstås (4,5-6,5 MKr-villor, småstugor 3MKr+). Gottsunda däremot är en traditionellt bråkig stadsdel som jag verkligen inte tycker du ska välja om du har råd att slippa det, eller kan tänka dig att åka längre till jobbet.

Det finns områden du bör undvika - om du kan och pengarna tillåter dvs.

Om du har ekonomisk möjlighet, undvik då Gottsunda, Stenhagen, Sävja, och (främst delar av) Gränby, Nyby, Ekeby (vissa av dessa är bättre/sämre än andra och det beror också på vilken del inom områdena vi pratar om). Det finns även mindre trevliga områden i delar som Salabacke, Årsta, Kvarngärdet också men inte riktigt på samma sätt. Och Salabacke kan vara riktigt trevligt också, tex (sträcker sig en bit, plus att vissa områden där håller på att lyftas mycket med nybyggen mm, till exempel).

Hyres är som sagt mycket svårt att hitta om man inte har stått i kö i 20 år (skojar inte) eller har några väldigt lyckosamma kontakter. Du nämner ju inget om budget så det skulle vara lättare att rekommendera om du skrev lite mer detaljerat.. Just nu har bostadsmarknaden lugnat ner sig lite och det är inte lika stor efterfrågan som tidigare (men billigt är det ju inte ändå). Beroende på hur långt du orkar åka in till jobbet, om du kör bil eller måste åka kommunalt hela tiden, om du orkar cykla 20-30min till jobbet etc så kan jag rekommendera områden!

Du kan ju börja med att kika hemnet om du kan tänka dig att köpa. Centrala staden är i regel dyrast ("centrum-fjärdingen" på Hemnet), men det finns ju undantag förstås. De områden jag främst rekommenderar förutom city om du har råd, är Fålhagen, Höganäs och Luthagen. Ganska likvärdiga områden med de flesta mått mätt förutom att Luthagen ligger längre från Centralstationen. Kungsängen (industristaden) som det kallas är också fint, men i princip bara nybyggen med priser därefter.

Detta är förstås inte alla områden som det går att bo i Uppsala, men det är de trevligaste och det som är närmast staden förutom city. Sen kommer områden som tex Svartbäcken som varit lite billigare men är på väg upp iom nybyggen och förtätningar mm. Ligger bra till. Tiunda helt okej, ligger utanför Svartbäcken kan man säga från centrum sett. Finns fler områden beroende på vad man önskar sig samt budget, du får gärna fråga!

Hur långt kan du tänka dig att cykla eller åka buss? Vad är din budget?

Tillägg: När jag exempelvis säger att områden som Svartbäcken har varit "lite billigare" så menar jag inte att de har varit billiga jämfört med allt, utan alltså att det legat lägre i pris jämfört med city eller andra områden intill city som tex Fålhagen, Luthagen osv.

Och jag tycker inte du ska lyssna på @Sezziyanen som svepande spär på gängse fördomar om en del av Uppsalas områden.

Det är sant att det finns stökiga delar i vissa av nämnda områden, men det finns mycket fina boenden också. Jag bor i Gottsunda sedan snart 16 år. Två olika adresser på samma gata, hela tiden hyresrätt i det kommunala bostadsbolaget. Incidenterna under alla dessa år som över huvud taget påverkat mitt liv kan räknas på ena handens fingrar. Däremot finns det några gator i Gottsunda jag skulle undvika att bosätta mig på. Dock inte osedda, men jag baserar som sagt detta på lång boendetid i stadsdelen. Sen är det ett irritationsmoment med att bo i Gottsunda alla förståsigpåäre som ofta knappast satt foten där som börjar himla med ögonen och undra "HUR KAN DU BO DÄR???"

Jag har ett par vänner som bor i Stenhagen (hyresrätt i privat bolag respektive friköpt radhus) som nog inte har några planer att flytta någonsin. Likaså har jag vänner och kollegor som bor i Sävja (hyresrättsradhus), Ekeby (bostadsrätt) och Salabacke (hyresrätt) och samtliga har problemfria boenden och har inga flyttplaner. Väldigt mycket beror på var i nämnda områden, som i vissa fall är mycket stora, man bor. Därtill kan komma stökighet ibland. Exempelvis var påsken väldigt bråkig i Uppsala med diverse bränder, även i centrala stan.

Frågan TS är vad du menar med "utanför stan". Uppsala har inga förorter som t ex Stockholm utan vissa bostadsområden som ligger i ytterkanterna. Ska du bo utanför Uppsala är det snarare samhällen typ Bälinge, Björklinge, Skyttorp o s v du ska kolla på. Lite längre bort finns t ex Östervåla. @Sonic76 s förslag om att kolla längs med Upptågets väg är bra. Drar man sig söder ut och närmare Stockholm går priserna upp.

Och jag tycker inte du ska lyssna på @Sezziyanen som svepande spär på gängse fördomar om en del av Uppsalas områden.

Det är sant att det finns stökiga delar i vissa av nämnda områden, men det finns mycket fina boenden också. Jag bor i Gottsunda sedan snart 16 år. Två olika adresser på samma gata, hela tiden hyresrätt i det kommunala bostadsbolaget. Incidenterna under alla dessa år som över huvud taget påverkat mitt liv kan räknas på ena handens fingrar. Däremot finns det några gator i Gottsunda jag skulle undvika att bosätta mig på. Dock inte osedda, men jag baserar som sagt detta på lång boendetid i stadsdelen. Sen är det ett irritationsmoment med att bo i Gottsunda alla förståsigpåäre som ofta knappast satt foten där som börjar himla med ögonen och undra "HUR KAN DU BO DÄR???"

Jag har ett par vänner som bor i Stenhagen (hyresrätt i privat bolag respektive friköpt radhus) som nog inte har några planer att flytta någonsin. Likaså har jag vänner och kollegor som bor i Sävja (hyresrättsradhus), Ekeby (bostadsrätt) och Salabacke (hyresrätt) och samtliga har problemfria boenden och har inga flyttplaner. Väldigt mycket beror på var i nämnda områden, som i vissa fall är mycket stora, man bor. Därtill kan komma stökighet ibland. Exempelvis var påsken väldigt bråkig i Uppsala med diverse bränder, även i centrala stan.

Frågan TS är vad du menar med "utanför stan". Uppsala har inga förorter som t ex Stockholm utan vissa bostadsområden som ligger i ytterkanterna. Ska du bo utanför Uppsala är det snarare samhällen typ Bälinge, Björklinge, Skyttorp o s v du ska kolla på. Lite längre bort finns t ex Östervåla. @Sonic76 s förslag om att kolla längs med Upptågets väg är bra. Drar man sig söder ut och närmare Stockholm går priserna upp.

Vad bra, tack för de orden. Jag som trodde att ingen har haft bra erfarenheter av att bo i tex Gottsunda! Självklart dömde jag ut varenda lägenhet i de områdena jag nämnde som totalt obeboeliga!!

Eller hm, nej just det. Man kan faktiskt bara prata om områden såhär på ett "svepande" sätt och din(a) personliga anekdot(er) motbevisar inte det som alla uppsalabor vet. Har man valet så flyttar man inte till Gottsunda. Visste att nån skulle hoppa in här och säga att jag "spär på fördomar", haha. Men fine, vill du ljuga om problemen som funnits och finns i dessa områden så kan du väl göra det, men det är inte schysst mot TS som inte har nån kunskap om Uppsala.

Jag har personligen vänner som bott hela sina uppväxter i Nyby, G-sunda, Sävja, Stenhagen, och det har gått alldeles utmärkt för de flesta. Det betyder inte att man ska rekommendera dessa områden till en inflyttande person om de har chansen att välja. Därför sa jag att om TS säger mer om sin budget så kan vi prata mer detaljerat. Men tills dess så går det bara att generalisera, och det var det jag gjorde.

Sävja tex är lugnt i vissa delar, med mycket barnfamiljer. Det handlar dock även om hur man rör sig till och från områdena, och vad som ligger intill. Sävja är inte bara bra.

Jag vet inte om du är från Uppsala, men du verkar ju känna till stan bra och ha bott här länge åtminstone. Jag vet precis som du att det är bättre och sämre delar i dessa områden. Men faktum kvarstår, Luthagen eller Fålhagen är "bättre" på alla sätt och vis än Gottsunda, förutom om man absolut inte vill vara så nära centrum av nån anledning.

Centrala stan är självklart bråkig såsom ALLTID händer i ALLA städer. Dvs på festnätter främst, självklart. Man måste faktiskt generalisera om man inte vill prata om anekdoter och enstaka händelser. Bara för att jag själv har en hel del positiva erfarenheter från områden som Nyby eller Gsunda så betyder inte det att jag skulle rekommendera nån till att bo i en lägenhet där om de har valet eller kan tänka sig bo mer "lantligt".

Inget av områdena i Uppsala är nån ren krigszon. Men det finns en anledning till att vissa områden är dyrare, och vissa är billigare. Det är inte lika mycket våld och bilbränder i alla stadsdelar. Att påstå nått annat är bara lögn och jag är hellre ärlig mot nån som ska flytta in och inte kan stan så bra.

Men du tror ju tydligen att jag är en person som inte vet hur Gottsunda är. Jag kan bara säga att du har fel, jag vet alldeles utomordentligt väl. Du håller ju själv med att du inte skulle köpa en lägenhet på vissa gator. Hur kan du samtidigt påstå att det otroligt fint att bo några gator ifrån där du absolut själv inte skulle vilja bo?

Jag pratar om VAL. Har TS VALET så rekommenderar jag inte för TS att VÄLJA dessa områden. Men beroende på budget så får man kompromissa, och då kan delar av de områdena gå. Men då hade jag personligen kollat mer på tex Årsta som inte varit lika bråkigt och dessutom kommer lyftas av att Östra Salabacke byggs ut de närmaste åren.

TS: Säg gärna även om du kan tänka dig att åka tåg, för då blir ju ställen som Storvreta plötsligt än mer aktuella.

Vad bra, tack för de orden. Jag som trodde att ingen har haft bra erfarenheter av att bo i tex Gottsunda! Självklart dömde jag ut varenda lägenhet i de områdena jag nämnde som totalt obeboeliga!!

Eller hm, nej just det. Man kan faktiskt bara prata om områden såhär på ett "svepande" sätt och din(a) personliga anekdot(er) motbevisar inte det som alla uppsalabor vet. Har man valet så flyttar man inte till Gottsunda. Visste att nån skulle hoppa in här och säga att jag "spär på fördomar", haha. Men fine, vill du ljuga om problemen som funnits och finns i dessa områden så kan du väl göra det, men det är inte schysst mot TS som inte har nån kunskap om Uppsala.

Jag har personligen vänner som bott hela sina uppväxter i Nyby, G-sunda, Sävja, Stenhagen, och det har gått alldeles utmärkt för de flesta. Det betyder inte att man ska rekommendera dessa områden till en inflyttande person om de har chansen att välja. Därför sa jag att om TS säger mer om sin budget så kan vi prata mer detaljerat. Men tills dess så går det bara att generalisera, och det var det jag gjorde.

Sävja tex är lugnt i vissa delar, med mycket barnfamiljer. Det handlar dock även om hur man rör sig till och från områdena, och vad som ligger intill. Sävja är inte bara bra.

Jag vet inte om du är från Uppsala, men du verkar ju känna till stan bra och ha bott här länge åtminstone. Jag vet precis som du att det är bättre och sämre delar i dessa områden. Men faktum kvarstår, Luthagen eller Fålhagen är "bättre" på alla sätt och vis än Gottsunda, förutom om man absolut inte vill vara så nära centrum av nån anledning.

Centrala stan är självklart bråkig såsom ALLTID händer i ALLA städer. Dvs på festnätter främst, självklart. Man måste faktiskt generalisera om man inte vill prata om anekdoter och enstaka händelser. Bara för att jag själv har en hel del positiva erfarenheter från områden som Nyby eller Gsunda så betyder inte det att jag skulle rekommendera nån till att bo i en lägenhet där om de har valet eller kan tänka sig bo mer "lantligt".

Inget av områdena i Uppsala är nån ren krigszon. Men det finns en anledning till att vissa områden är dyrare, och vissa är billigare. Det är inte lika mycket våld och bilbränder i alla stadsdelar. Att påstå nått annat är bara lögn och jag är hellre ärlig mot nån som ska flytta in och inte kan stan så bra.

Men du tror ju tydligen att jag är en person som inte vet hur Gottsunda är. Jag kan bara säga att du har fel, jag vet alldeles utomordentligt väl. Du håller ju själv med att du inte skulle köpa en lägenhet på vissa gator. Hur kan du samtidigt påstå att det otroligt fint att bo några gator ifrån där du absolut själv inte skulle vilja bo?

Jag pratar om VAL. Har TS VALET så rekommenderar jag inte för TS att VÄLJA dessa områden. Men beroende på budget så får man kompromissa, och då kan delar av de områdena gå. Men då hade jag personligen kollat mer på tex Årsta som inte varit lika bråkigt och dessutom kommer lyftas av att Östra Salabacke byggs ut de närmaste åren.

TS: Säg gärna även om du kan tänka dig att åka tåg, för då blir ju ställen som Storvreta plötsligt än mer aktuella.
Det står i ett senare inlägg att ts kan tänka sig åka tåg/buss bara det går hyfsat.
Upptåget går ju bra så sett iaf

[...]
Eller hm, nej just det. Man kan faktiskt bara prata om områden såhär på ett "svepande" sätt och din(a) personliga anekdot(er) motbevisar inte . Har man valet så flyttar man inte till Gottsunda. Visste att nån skulle hoppa in här och säga det som alla uppsalabor vet att jag "spär på fördomar", haha. Men fine, vill du ljuga om problemen som funnits och finns i dessa områden så kan du väl göra det, men det är inte schysst mot TS som inte har nån kunskap om Uppsala.

Men du tror ju tydligen att jag är en person som inte vet hur Gottsunda är. Jag kan bara säga att du har fel, jag vet alldeles utomordentligt väl. Du håller ju själv med att du inte skulle köpa en lägenhet på vissa gator. Hur kan du samtidigt påstå att det otroligt fint att bo några gator ifrån där du absolut själv inte skulle vilja bo? [...]
.

Nej, alla Uppsala-bor "vet" inte, men många tror sig veta. Och du ska ge sjutton i att anklaga mig för att ljuga! Och notera, jag har inte sagt att några områden är "bara bra". Men jag vidhåller att man inte ska undvika de områden du listar i sin helhet. Jag tycker att det är att göra det onödigt svårt för sig i en stad där bostadssituationen är som i Uppsala.

Jag känner faktiskt till en hel del personer som flyttat till Gottsunda av helt fri vilja. Vi, jag och mitt ex, gjorde det en gång i tiden. Från Luthagen. Och jag vet att vi inte är ensamma om det. Jag känner också personer som flyttat till Sävja helt av egen fri vilja. Och till Stenhagen från Eriksberg av fri vilja. Du kallar det anekdoter, men jag tycker att du får nyansera din bild. Dessa stadsdelar är inte fulla av människor som varit tvungna att flytta dit. Så - jo. Det finns människor som har val och som ändå väljer dessa stadsdelar. Tro det om du vill. Jag ser alltså ingen anledning att TS ska välja bort de områdena per definition. Men hen måste naturligtvis kolla upp det tilltänkta boendet.

Beträffande att köpa lägenhet på olika gator. Jag ser över huvud taget ingen motsättning i att jag vill bo på en gata i ett område men inte på en annan. Jag tycker jag bor väldigt fint där jag bor. Min största anledning till att över huvud taget fundera på att flytta är att jag numera pendlar till Stockholm och därför skulle vilja bo närmare centralstationen. Två gator bort finns ett höghusområde jag inte skulle vilja bo i. Kan du förklara var motsättningen ligger att jag resonerar så? I mitt område finns lite lobbying för att verka för att ombilda till bostadsrätter. Jag vill inte det för jag vill ha hyresrätt, men uppenbart finns det en del personer som gärna skulle köpa en lägenhet just där.

Nej, jag kommer inte ursprungligen från Uppsala. Jag kom till stan för att studera 1987. Sedan dess har jag bott i Eriksberg, Flogsta, centrala staden, Bälinge, Björklinge, Luthagen och nu Gottsunda (sedan 2000). Ironiskt nog är det mest störiga ställe jag bott på Luthagen. Börjegatan var på den tiden ett hemgångsstråk från krogen och vårt sovrumsfönster vette mot gatan.

Jag bor i Sävja (flyttade dit av egen fri vilja, blev alltså varken tvingad av någon och det var heller inte min allra sista utväg. ;))

Jag kan varmt rekommendera Sävja om man vill bo utanför stan men ändå ha nära dit. Det ligger väldigt naturnära med jättefina omgivningar som Lunsenreservatet etc. Finns flera stall kring Sävja/Bergsbrunna/Nåntuna och främsta anledningen att jag och min sambo hamnade i Sävja var att jag skulle få närmare till hästarna. Då jag pendlar till jobbet i Stockholm är det ett stort, stort plus att kunna ha gångavstånd till stallet.
Samtidigt tar det bara strax över 10 min med stadsbuss till City.

Vi bor i bostadsrätt i norra delarna av Sävja, det som brukar kallas Sävja 1. I vårt område bor det främst barnfamiljer och pensionärer, och det är väldigt lugnt och trivsamt. Enligt rykten ska det vara stökigare i Sävja 2 och 3, men jag har svårt att värdera då jag inte varit däromkring mer än typ enstaka promenader.

Sävja nämns ofta bland "undvik dessa områden", och baserat på mina egna erfarenheter är det väldigt oförtjänt. Både jag och min sambo trivs fantastiskt bra!

Gillar du att du bo nära naturen tycker jag absolut att du ska kolla upp området närmare och bilda en egen uppfattning! :)

Jag har flera släktingar på sambon sida och även jobbarkompisar som bor i Gottsunda. Alla har flyttat dit av fri vilja, vissa har tom haft andra platser att välja på.
Du kan inte dra en stadsdel över samma kant.

Likaså har jag fd kollegor som flyttat till stenhagen.

Jag har inga problem med att pendla upp till 30 min per väg, är en rätt van pendlare då jag har pendlat länge till jobb och skola. Går det att cykla på 20 min är det heller inga problem det gör jag idag några gånger per vecka. Kravet är egentligen inte så stort, behöver rum för mig och min katt.

När det gällde områden att undvika tänkte jag mer på Rinkeby och liknande områden. Jag vill helst inte bo inne i centrum som sagt då jag föredrar lite lugn i alla fall när jag ska sova. Har kollat på några ställen i Luthagen som jag tror att jag kan ha råd med och kommer att kolla runt mer. Är nog lite i chock fortfarande sedan i fredags för jag trodde inte att jag skulle få jobbet så jag har inte hunnit få lånelöfte ännu, så om jag är lite luddig i mina svar är det därför.

Vi bor och trivs i ulleråker. Ligger fint och lite billigare än andra stadsdelar om man ska köpa bostad. Tar mig ca 15 min till jobbet som är lite (från mitt håll sett) bortanför stationen och centrum.

Jag är född, uppvuxen och nu boende i stan (Fålhagen) och även om jag är en sån som aldrig skulle vilja bo på andra sidan ån :D så finns det inget område som jag skulle kalla för rent otrevligt. Gottsunda och Stenhagen har haft en del problem med stenkastning, men samhället går ihop för att stävja detta på en gång oftast. Dotterns farföräldrar bor i Herrhagen och trivs utmärkt!

Kommer du ha bil eller bara cykel? Utan bil är tex Ulleråker lite bökigare eftersom de inte fått någon mataffär än, men det går ju bussar :) Du kan också kolla lite på Årsta eller Slavsta tycker jag. Utkant av staden och nära till naturen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 485
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 318
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 224
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka