Bukefalos 28 år!

Uppvärmning

Ha! Häftigt, visste inte man kunde få bättre kondis av yoga! Hur funkar det - kondis så att du har högre uthållighet OM du springer eller kondis som i att du kan hålla andan länge eller något annat?

Iallafall: på alla styrketräningshallar jag varit på finns maskiner särskilt för uppvärmning, träningscyklar, step-up maskiner eller rulband - jag skulle tro att även bodybuilders eller tyngdlyftare använder sådana i någon form. Just för att inget fysiskt arbete blir särskilt lyckat utan grundkondis. Man behöver ju inte jogga en mil för den sakens skull.

Jag tror absolut att tyngdlyftaren använder helt andra muskler, men inte andra muskelfibersorter nödvändigtvis, än hästen som arbetar samlat. Jag tror att det är uthålliga snarare än explosiva musklelceller man vill använda - och då vinner man på syreförbränning.

Vad gäller kortare uppvärmningstid för mer vältränade muskler så sägs det emot av argumentet att större muskelgrupper behöver längre tid på sig för att bli uppvärmda. Fast visst borde det vara logiskt att vältränade muskler = fler blodbanor, men det har väl med cirkulationen att göra där med. Stor kall muskel = dålig cirkulation, av det blod som finns där?
Det är ju också ett faktum att även då trav, galopp och distans hästar behöver uppvärmning, trots onekligen extremt vältränade muskler (oftast på gränsen till hästens fysiska kapacitet).

Vad gäller uppvärmningstekniker sägs uttryckligen i forskningsartikeln att det inte finns forskning på vilken uppvärmningsmetod som är bäst. Självklart bör man aktivera den delen av kroppen man vill jobba med, och det finns säkert olika sätt att göra det på. Men skritt på lång tygel är ju ett välkänt sätt att aktivera många muskelgrupper på, och det tycks som ett vettigt sätt att börja. Hur man sedan specialinriktar sin värmning får väl vara upp till var och en, själv tycker jag fortfarande att det känns mer rätt mot hästen att rida raskt framåt och i öppen form innan man börjar tänka stretching. Just för det som Psychogrrl skriver att muskeln behöver bra blodgenomflöde innan den kan slappna av eller sträckas ut ordentligt. Som jag ser det (utan fysiologiska facktermer) är det frågan om att uppvärmningen gör kroppen mer elastisk, mjuk och spänstig.
 
Högre uthållighet om jag någonsin skulle springa... fast sånt sysslar jag inte med särskilt ofta ;) det är cykel om jag ska ta mig längre bitar. Även att sjunga tycker jag hjälper mig att få bättre kondis. Visserligen tror jag att det beror en del på att jag blir medveten om min andning etc och kan kontrollera den+kroppen på ett bättre och mer skonsamt sätt.

hehe, ja, jag ska nog egentligen inte uttala mig så mycket om styrketräning eftersom jag bara satt min fot på ett gym ett fåtal ggr :o ;)

Jo, det jämnar väl kanske ut sig då så att en otränad muskel behöver lika lång uppvärmning som en tränad?

Ja, som sagt, jag vill ju ändå att min häst ska röra mycket på sig (gärna i närheten av dessa 3 mil/dag) och att jag då tar det i samband med uppvärmning.

En del säger ju att man kan "skynda på" uppvärmningen med ett solarie, men jag vet inte jag. Visserligen ökas väl blodgenomströmningen i huden när hästen får värme på sig, men frågan är ju om musklerna verkligen får något ökat flöde?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har bokat en privatlektion på en ridskola i närheten och lektionen är 30 eller 45 minuter lång. Det får man välja själv. Den på 30...
2
Svar
30
· Visningar
3 215
Ridning Jag är lite osäker på om mitt problem är ridnings- eller hanteringsrealterat. Men jag testar lägga en tråd här, då får vi se vad ni...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp