Bukefalos 30 år!

Beror på. Med Nikta körde jag popcorn sand, med Megara ges hon lugnande och sedan trycker vet ut urinen genom att klämma på blåsan. Föredrar definitivt det före att sitta och titta på en katt - som tittar tillbaka i ett antal timmar. Men det är naturligtvis helt avhängigt på om veterinär vill ta prover i samband med besök.

Pärlgrus i kattlådan. Kan köpas hos veterinär och är speciellt framtaget för urinprov på katt. Suger inte upp kisset

Så en ren (helst ny) kattlåda, pärlgrus och sen häll av urinen i en ren burk/liknande.
Här finns det dessutom två sorter, pärlgruset som till utseendet är plastpärlor, och en annan som är mer lik sand. Bara sett den online, inte hos veterinären så som pärlgruset så kräver ju lite mer planering. Men bra att känna till om katten säger nej till första varianten.

Och som också nämnts i tråden, så kan även popcornkärnor vara ett alternativ 😄 (med viss risk för att fnas kommer med i provet).

En av mina gick snällt och glatt på pytteliten låda med hydrofobisk sand hos veterinären. En annan tvärvägrade att kissa ens hemma, så där fick vi dra urin på plats senare.

Jag kommer ihåg att vi tömde lådan (jag var liten) på all sand bara, har för mig att det tog lite tid men katten gick ändå till slut i den tomma lådan så det var bara att hälla över i en annan behållare.

Att katten sedan kissade även hos veterinären när de undersökte gjorde ju saken lättare också :angel:

Beror på. Med Nikta körde jag popcorn sand, med Megara ges hon lugnande och sedan trycker vet ut urinen genom att klämma på blåsan. Föredrar definitivt det före att sitta och titta på en katt - som tittar tillbaka i ett antal timmar. Men det är naturligtvis helt avhängigt på om veterinär vill ta prover i samband med besök.
Det är kanske könsberoende med, men när Lukas var till djursjukhuset här i somras så märkte de när de gjorde ultraljud på buken att han var väldigt kissnödig. De försökte då tömma blåsan på honom manuellt. Men icke en droppe trots väldigt tungt sederad.

Det är kanske könsberoende med, men när Lukas var till djursjukhuset här i somras så märkte de när de gjorde ultraljud på buken att han var väldigt kissnödig. De försökte då tömma blåsan på honom manuellt. Men icke en droppe trots väldigt tungt sederad.
Du och @MJLee verkar prata om en annan metod än jag känner till - jag vet bara om den när man drar urin med hjälp av kanyl. Men det här låter som att man mer klämmer på blåsan för att den ska släppa ut det själv?

Du och @MJLee verkar prata om en annan metod än jag känner till - jag vet bara om den när man drar urin med hjälp av kanyl. Men det här låter som att man mer klämmer på blåsan för att den ska släppa ut det själv?

Yep. Megara sederas/sövas/får lugnande och när hon är medvetslös så ställer de bara ett såndärt bäcken eller vad det kallas och trycker på magen så kommer det ut urin.

Ja, det blir ju dock inte renare än ett "vanligt". När man har med nål i urinblåsan blir det ju helt sterilt.

I Lukas fall var det ingen medicinsk anledning utan mer att det var långt hem och han hade så full urinblåsa de tänkte vara snälla och tömma den manuellt genom att klämma ur urinen. Men det ansåg inte Lukas trots sederad så han var som medvetslös. Så han fick vara kissnödig 🙈

Ja, det blir ju dock inte renare än ett "vanligt". När man har med nål i urinblåsan blir det ju helt sterilt.

I Lukas fall var det ingen medicinsk anledning utan mer att det var långt hem och han hade så full urinblåsa de tänkte vara snälla och tömma den manuellt genom att klämma ur urinen. Men det ansåg inte Lukas trots sederad så han var som medvetslös. Så han fick vara kissnödig 🙈
Tyckte det var under hans värdighet att få det assisterat, kanske :D:p

Liknande trådar

• Seniorkoll
  • Lindra halsont
  • Mush
  • Lämplig kattras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd