Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst lite av inläggen, hoppas jag inte missade ngt..

Måste säga såhär

Självklart kan jag hålla med dig, för det finns rötägg i alla sporter, men jag förstår inte varför det alltid blir Trav-/galoppsporten som för sota för det.

Dom flesta galoppörerna hamnar, som GoddessofLove också skrev, antingen i avelsboxen eller som ridhäst, om så passar, inget tvivel om saken! Har inte stött på en enda tränare som ens funderat på att skicka iväg en välmående häst för slakt, bara för att det är "enklare". Hästarna blir ofta nästan som familjemedlemmar för de flesta tränare. Har inte hållt på så länge med galoppsporten eftersom jag endast är 17 år, men under dessa år jag sysslat med galopp har jag aldrig stött på ngt sådant.

Men som jag skrev innan, det finns rötägg i alla sporter, tyvärr..

Sen är ju galoppörerna avlade för att springa fort, och vissa kanske tyvärr inte alls passar/trivs som "vanliga" ridhästar och att ägare och tränare tillsammans bestämmer sig att istället avliva hästen, för dess bästa.

Synd att inte alla får chansen att besöka ett galoppstall och se att allt inte bara handlar om pengar... :(
 
Du vet inte ens va du pratar om. galopphästar behandslas som juveler för de är oftast värda en hel del pengar. och de älskar att galoppera, för annars skulle de inte gå för fult på löp och så vidare. och när de har tröttnat på galopp. säljs de som ridhästar eller går till avel. :mad:
 
Okej, tyck att jag är konstig då... Men jag menar inte bara galopp utan t ex som nån sa fälttävlan (varför så höga+fasta hinder?). När jag skrev detta inlägget hade jag precis fått reda på att en häst i Tyskland eller vad det nu var hade sprungit så fort att den ramlade ihop. Och det var en bild på den, det var hemskt. Jag tycker inte att galopp är fel om man har förnuft.
Förlåt :( men det blev bara för mycket när jag såg bilden.
 
Tycker galopp verkar heltufft. Vill prova starta min ponny på ponnygaloppen om det blir ngn på bygdetravet, ponnyn skull älska det =)
 
Skulle galopp/trav/ eller fältävlans tränare och ryttare tycka så illa om sina hästar att de skickar ner sina hästar till slakt, det finns rötägg även inom ponnyhoppningen och dressyren. Dem gillar nog sina hästar lika mycket som vi vanliga "hobby" tränare/ryttare gillar våra hästar. Som kommentar till att fullblod och varmblod går till slakt oftare än t ex fältävlans hästar kan väl sägas att genomsnittsåldern för ett halvblod höjts till 10 år :eek: :mad: :(var tar dem hästarna vägen. :confused:

Cissi :bump:
 
Jag har jobbat hos två galopptränare, en amatör och ett proffs. Gillade inte vad jag såg på något av ställena men jag ser inte det som generellt (herregud, vad är 2 ställen mot alla tusentals i världen?). Galopp var bara inte min grej.

Hos proffset handlade det tyvärr väääldigt mycket om pengar och det gör det ju! Uppfödare mfl lämnar sina hästar till en tränare, ju längre hästen står hos tränaren utan resultat desto dyrare blir det. Kan förstå att tränare är hårt pressade av situationen och vill få ut hästen så fort som möjligt på banan. Tyvärr är det hästarna som tar smällen. Hästarna i stallet jag jobbade i, åt aldrig upp sin mat, de var så stressade. De fick aldrig gå ut i hagen, det var walker och träckning som gällde (vilket betydde att jag gick omkring med ren dynamit i grimskaftet). Samma dag som jag började jobba hos proffset (på Jägersro) kom det dit tre unghästar, aldrig hanterade, gått på lösdrift. Fick ha grimmor på sig hela tiden annars kunde man aldrig fånga dem igen. De var rädda och nervösa. Jägersro är dessutom ett högljutt ställe, fullt med aktivitet hela dagarna, inte direkt exemplariskt för dessa räddharar. När jag slutade 3 veckor senare (pallade inte med mentaliteten) var unghästarna redan uppsuttna på...Här snackar vi inte förtroende, här snackar vi förtryck. Jag klarade inte av att jobba under sådana förhållanden.

I amatörstallet var det skillnad, det var inte så bråttom och hästarna fick vara hästar, gå i hagar, äta i lugn och ro, osv. Men jag tyckte ändå att det inte passade min hästsyn och det var inte särskilt kul att trava upp och ner på en asfaltväg i 40 minuter för att stärka senor och ligament... Men halvsnabbjobb på Jägersro var roligare, även om jag trodde att jag skulle dö första gången! :D

Sen har jag ju haft hand om Moses, Ifhemoveskillhim (som jag tror du kände?), som var en härlig pålle!

Det finns idioter överallt, man kan inte generalisera någon. Och om man nu verkligen slaktar hästarna efter avslutad karriär kan jag i vissa fall tycka att det är bättre. Se på alla stackars fd travare som åker mellan människor som om de inte var värda något. Min foderhäst, som är fd travare, har gått hela vintern utan ordentligt med mat eller vatten, bara precis för att de är så billiga att vem som helst kan skaffa sig en. Det är värre, än att de blir mat.
 
För mig har det varit tvärtom, hos amatören superstress och hos proffstränaren mycket lugnare.
 
Visst rötägg finns överallt!! Men varför ständigt hoppa på trav och galopp sporten?? :confused:
Dom hästar som verkligen vanvårdas, misshandlas och med största sannolikhet (obs inte alltid!!!!!!!)hamnar på dessa vidriga slakttransporter är de som slussas runt på alla dessa marknader. Har jag fel?? :( Hästhandlare är det vidirgaste som finns. Nu ska jag absolut inte dra alla över samma kam! Men tyvärr är det ju så att rötäggen är dom som märks. :mad:
Och dom som är seriösa hästhandlare, utbildar sin hästar och verkligen tar hand om dom. Får NÄSTAN automatiskt dåligt rykte, på grund av ordet hästhandlare.

Har sett riktiga skräck exempel på korkade och elaka gubbar som kallar sig hästhandlare!!! Så varför inte attackera dom som verkligen är rötägg istället????????? :devil:
 
Jag har en shetlandsponny som jag tävlade i ponnygalopp för ca. 2 år sedan (nu i trav eftersom jag blev för gammal för galoppen). Hon fullkommligt älskade det! Jag förstår att vissa kan tro att det är plågeri mm, men hästar som inte vill springa tävlas inte! Min pålle och jag brukar fortfarande dra ut och "rejsa" på åkrarna, och jag slår vad om att hon saknar Täby!

En som vet!
 
är du inte kl.. du vet ju inte mycket om galopp. ge dig. har jobbat många år på både Täby och Jägersro, men det finns inget i ditt inlägg som är sant.
 
Okej! :smirk:
Tack alla som svarade på det här inlägget!
Jag har lärt mig en läxa. GALOPP ÄR INTE DJURPLÅGERI!
Det finns skitar i alla hästsportgrenar :(
Alla behöver inte vara lika tröga som de där var :mad: (den som red den där hästen i Tyskland jag berättade om) ...
Ja, ja... :oJag hade fel. :) Men igen: Tack för att ni svarade på det här inlägget. Nu håller jag med er! Galopp är bra! :d :eek:
 
Jag förstår lite vad du menar att galopp är djurplågare, men så är det med alla sporter... Allt är inte bra för hästen. Till exempel trav, fälttävlan är lika mycket djurplågeri. Rida an på fasta hinder, trava som tokar på en bana...?? Jag tycker att om hästen är tränad för att gå galopp ska den få det, men med en häst som inte klarar av det ska naturligtvis inte tävla =) Nyss så hörde jag att en ryttare hade gått omkull på en fälttävlans tävling och hon dog och hästen fick avlivas. Jämför då med galopp, eller hur är det säkrare?? Tänk över alla sporter först innan man dömmer. Alla sporter är farliga och alla är en form av "djurplågeri" som du säger. Tänk efter...

//Malin :smirk:
 
Ville bara påpeka att de flesta hästar som slussas runt på "hästmarknaderna" (finns iofs inte så många kvar )är numera just travare (och kallblod).
Jag tycker inte att galopp el. travsport är hemskt i sig, men det blir annorlunda mot "vanlig" hästsport, iom att det är så mycket mer pengar inblandade.
En fd travare är ofta väldigt billig i inköp, vilket gör att de ofta hamlar på slakt transporter eller hos okunniga ägare.....
Vet inte riktigt var alla fd galoppörer tar vägen, jag har sett en del ute på tävlingsbanorna i hoppning o fälttävlan, men var är resten ?

bibban
 
Eller är pensionärer i en stooooor hage med massa med kompisar :): Tänk om alla hästar kunde få ett sådant slut på sitt liv då skulle inga slaktransporter behövas.
 
är det inte tom så att många fd galoppörer säljs som just fälttävlanshästar???

Malin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
807
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 997
Senast: Badger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny laptop
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp