Status
Stängd för vidare inlägg.
De flesta galoppörer älskar det, flera blir förstörda när de pansioneras. Jag tycker du ska utveckla dina kunspaker i ämnet då det inte verkar somdu vet vad du pratar om.
 
varför blandar du in uppfödarna i detta? det borde du väll ändå förstå att det sista en uppfödare vill är att deras uppfödningar går till slakt!?!
och om du inte visste det är många fälttävlanshästar före detta galopphästar
säg ingenting om något du inte vet något om!!!
jag vet vad jag pratar om eftersom jag både är fältävlansryttare och fullblodsuppfödare
 
Vill bara påpeka ett par saker, framförallt detta:
VEM I HELA FRIDEN skrev att galoppörer behandlas som juveler för de är så värdefulla?`FÅ HÄSTAR blir verkligen så bra, de flesta springer inte in särskilt mycket och man försöker få dem till ridhästar.

Sen tycker jag om jag får säga det, att galoppera fort ikapp är rätt naturligt för hästarna (iaktta en flock några dagar får ni se.. eller använd huvudet) medan jag mår lite dåligt av att se travhästarna. Det är inte naturligt att trava oerhört fort, och framförallt inte med huvudet uppspänt!!! (Kan ju säga att jag tycker lika illa om människor som missbrukar graman osv..)

Får hem min lilla f.d. galoppör om en månad!! :)

Ha det bra *alla tycker olika, men bra att folk bryr sig tycker jag*
 
Ring till en tränare och gör ett studiebesök så får du antagligen se att det inte är värre i galoppstall/galopptävlingar än det är inom någon annan hästsport! Undantag finns alltid inom alla sporter. Och förresten , vad har du för erfarenhet inom galoppen som gör att du kan uttala dig som du gör? INTRESSERAD!
 
Fälttävlanshästar har oftast en lång karriär då många av dem är tävlingsnarkomaner som älskar sitt 'jobb'! De fälttävlans hästar som pansioneras säljs antingen eller stannar kvar som pansionär.Få ft:sar döms ut/slaktas. Dock de utarbetade hästarna kan man inte göra ngt åt (visserlien är det få). Mne det är stor skillnad på ft-hästarna och galoppörerna. Nu kanske detta ilägg inte gav så mycket, ville bara informera om att ft-hästar inte har det som galoppörerna. Alltså jag klagar inte på ngt sätt över galoppen utan bara sättet att uttala det på då det inte är särkilt bra jämförelse.
 
är trav verkligen inte bra för hästar? Jag vet inte, jag bara undrar? Jag tänkte på att de spänner upp huvudet?
I övrigt tror jag att alla djur mår bra av att göra det den är avlad för generellt sett, undantag finns ju alltid. Jag har inte så mycket kunskaper om trav respektive galopp, men i en kompis travstall verkar hästarna må superbra! De får jobba med det de flesta älskar, nämligen trava jättefort och sen får de gå ut i en enorm hage och ha det bra. Däremot kan man verkligen diskutera hur bra ridhästar mår som står i en frimärksstor hage (ensam såklart - risk för skador!) och rids några gånger i veckan (i ridhus såklart)för matte eller husse har tidsbrist!Det tycker jag är sjukt. Så är det i många stall jag varit i, men såklart finns det bra halvblodsstall och ägare också självklart!!
 
Jag sa ingen kritik till galoppörerna rep. Travarna-jag ville bara påpeka och rätta om fälttävlanshästarna!
 
Ett tips: Läs på innan du uttalar dig!
Men det är ju alltid kul att få sig ett gott skratt åt er okunniga och trångsynta så kallade häst människor.

För travare är det naturligt att trava jätte fort och de älskar det eftersom att de är avlade för det .

Käkenremmen som du pratade om ( remmen de har för att hålla upp huvudet ) är ett stöd för hästarna och är absolut inte djurplågeri.

Se där! Nu har du lärt dig något nytt :idea:
 
håller inte med dig.

T ex Om du och en kompis skulle vara ute och galoppera och sedan "släpper" hästarna och låter de galoppera fritt så kommer de antagligen att springa i kapp och det kommer att gå fortare och fortare. Därför är ju galoppen naturlig och inget djurplågeri.
 
De flesta hästar älskar ju att galoppera fort...
jag har varit på Täby galopp några gånger när de har "amatörkvällar" och pållen älskade det :)
 
Rider du själv eller tillsammans med andra när du rider ute?
LÅter ni aldrig era hästar bus galoppera i kapp någon gång`?
Det gör vi, dom tycker det e jätte kul. Man kan faktiskt säga att galopptörerna har det bättre än några andra hästar, de får busa jämt. De har det egentligen bättre, de har ordentliga skydd, bra underlag, och alltihopa är övervakat!
Det e typ som att säga att skogsridning e djur plågeri, det beror på vem som äger hä'sten och hur de tar hand om den

Använd huvudet! :idea:
 
varför säger du så?!?! vad har du för kunskap om det området?!
 
Så du menar alltså, att man slkatar en häst som har springit in hundratusentals kronor, bara för att det är enklare?
seriöst.

Det är en farlig sport. visst.
bara i måndags så bröt en häst benet och blev avlivad under tävlingarna på Jägersro. Detta vet ALLA som håller på med galopp - det är FARLIGT. Både för häst & ryttare!
därför ser man till att ha goda förutsättningar och säkre banor, bra underlag, rätt skydd, allt!
allt för att risken att det ska hända något ska bli så liten som möjligt.
en häst startas inte om den inte är helt topp, om den bara är yttepyttelite skenbensöm så stryks den; allt för att inte ta några onödiga risker.

hästarnas liv slutar INTE efter deras liv på banan är slut. Faktum är att de flesta fullblod passar super till snabba, farliga sporter som just fälttävlan (som i nämnt längre upp). De flesta fälttävlandsryttare vill ha halvblod eller fullblod, eller en korsning mellan dem!
Galoppörer är AVLADE till att springa, de ÄLSKAR att springa, men efter ett tag (några år) blir det för farligt, benen tål inte hur mycket som helst! därför säljs dom som ridhästar!
och det där tramset som man allt som oftast får höra att man slår hästarna så mycket i löpen är rent bullshit, man får bara slå dom fem rapp, annars åker man upp till skiljedomstolen & får betala böter.
Vad jag vet så finns det inga sådana regler alls för trav!

Snälla, gör världen en tjänst och gå på en galopptävling nån gång, så kanske du också ser tjusningen i farten, spänningen, stämningen..
det är underbarare än du någonsin kan tänka dig.
 
En liten parantes... Om det nu är så att det finns regler för hur många gånger du får slå hästen i galoppsporten tror du då inte att STC (Svenska Travsportens Centralförbund!) har några regler för samma sak eller........!!!!???? Klart dom har lilla vän..samma sak där - böter och/eller avstängning.
 
tror du då inte att STC (Svenska Travsportens Centralförbund!) har några regler för samma sak eller........!!!!???? Klart dom har lilla vän..samma sak där - böter och/eller avstängning.

Men det var väl inte det som diskuterades? Lite väl ironiskt sagt, av dig.
 
Ville bara inte att folk ska börja tro att det inom travsporten är fritt fram att slå hästarna med spöet hur många gånger som hellst. Reglerna där är lika strikta som inom galoppen. Det var bara en liten parantes "for the record". Tycker bara att innan man skriver om saker man inte har en aning om så ska man ta reda på lite mer fakta först!! Annars kan man låta det vara osagt istället.
 
Helt klart sant. Men det var ju ändå inom galoppen det skrevs om. Travet finns det ju en travsida för. Men jag förstår din poäng med inlägget ;)
 
Vad menar du med det som du påpekar? Jag behandlar min pålle som en juvel och hon har inte sprungit in ett ända öre.
 
jag behöver bara säga en sak: de kallas FÖRDOMMAR! de är bara dem som inte vet nåt om galopp som skriver sånna saker.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
806
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 963
Senast: Badger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp