Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett och hållit i ett otal friska hästar som gått till slakt pga att ägarna vill bli av med hästen fort. Vilket inte är ovanligt i hästsporter där det handlar om större pengar. Fattar inte hur man kan utveckla det vidare. Men tydligen enligt dig och en del andra så förekommer inte det. Då är vi inte överens. Jaha vad tjafsar du om? :confused: Var det nåt jag inte skrivit förut? Eller var det du som inte kunde läsa ordentligt.
 
Em...om du hatar galopp så måste du hata travet med.. För galoppörerna startas redan som stora ettåringar medans travarna som 2 åringar. Dessutom så är det mer synd om ridskolehästar än travare och galoppörer eftersom för det mesta när travere och galoppörer är slut allstå inte vill mer..så säljs dom till privatpersoner..medans ridskolehästar går tills dom måste avlivas...Så villket e värst igentligen?`
 
sweetsophie
vill bara lägga till lite på hennes lilla inlägg, Lite om jägersro då. För det första. Jägersros tränare, personal ALLA som är där..behandlar hästarna med sina liv ! Jag är där verge dag, I både trav och galoppstall, Visst vissa hästar blir stressade, och vissa hästar äter inte upp maten det har jag sett många gånger. Men vet vad 99% av tränarna el personalen gör då?`Jo dom går in till hästen och matar den med bara händerna. Det kan va så att den inte vill äta när alla hästar går in och ut.. Och dessutom..Visst det är mkt ljud..och stim..Men oftast på måndagar och onsdagaro ch torsdagar eftersom måndagar, alla e trötta och stressade men det blir lugnare på måndagseftermiddagen. Och på onsdag, Galoppörerna springer fort, och på torsdagarna travarna springer fort.. Jag har själva en fd travare nyss kommen från banan. Var jätte stressad när ja fick henne men hon lugnade ner sig. Sen har vi en häst som heter gubelini han e på jägers verge måndag och lördag...Äter inte ensam när han kommer där från så vi får närstan mata honom med händerna. Men han trivs med det han håller på med. Det jag vill ha sagt med detta är som jag skrev i ett annat inlägg.. E igentligne att ridhästar har det värre. Massa nybörjare på ryggen som sitter och sparkar, alla går in och ut till dom..och står inne...Medans travarna och galoppörerna står i hagen i vindan, lr e i sin box och blir ryktade och har inte massa ungar på sig...Iaf med mina ord säger jag JÄGERSRO är mitt liv..har aldrig sett en häst som inte trivs på det området...
 
Det beror ju på om hästen gillar de..vissa hästar är ju stressade men andra coola..men en av nackdelarna är jua tt man tycker att dom slår hästarna..!!
 
Ursäkta mig, men det finns INGA galoppörer som startar som ett åringar. Dom första löpen är som tvååringar.

Vad gäller ridskole hästarna kan jag hålla med dig, inte i precis allt men i det stora. Finns ridskolor som prioriterar hästarna annorlunda, men tyvärr är dom inte många.
 
Visst det du säger här kan vara sant, men jag har aldrig stött på en enda hästägare inom galoppen som slaktat bara för att bli av med hästarna snabbt.

Däremot vet jag ägare som slaktat för att dom inte vill att hästarna skall hamna i fel händer efter sin karriär. Den biten håller jag dom helt och hållet om ryggen med.

Vet man inte vem man säljer till så hade även jag hellre slaktat. När min tränare dog, ägde han en häst. Den slaktades när han dog, dels på hans vilja, dels för att det var en otroligt knepig häst som hade fått det otroligt svårt hos andra människor.

Jaha vad tjafsar du om? Var det nåt jag inte skrivit förut?

Du ville inte utveckla vad du skrivit, nu har du sagt lite.

Eller var det du som inte kunde läsa ordentligt.

Jo det kan jag. Kan du??
 
Haha, "lek" löp? Vad e d?
Förlåt... men d lät så kul. :crazy: ;)

Men jag instämmer me alla andra, hästarna kvalas in som TVÅ åringar, inom galoppen finns inga sk "leklöpningar"
 
Aha men då har vi två helt olika uppfattnignar om det och jag vet att jag har rätt idet jag säger så sluta tjabba..
 
Menar du att du har rätt i att 1 åringar är inridna och startar i "lek löp"?

Ursäkta mig, men jag kan inte sluta asgarva. Det var det dummaste jag hört. Om det skulle finnas en enda uns sanning i det, skulle jag förts och främst vilja veta på vilken bana dessa lek löp är?

Sedan vilka jävla idioter till tränare som gör detta?
 
asså ursäkta mig här nu men du e riktigt dum i huvudet..
dom leklöpen är ute på ett fält.. där jag har min häst är en "galoppbana" som vi gjort utav gräs o sånt. Och där testar man deras springförmåga, och oftast så sitter ryttaren på mamman och ettåringer springer efter..fattar du nu "leklöp"?
 
Om det är någon som är riktigt dum i huvudet här så e d väl ändå du! (jag tycker verkligen inte om folk som hoppar på personer jag tycker om!)
Du kunde kanske ha förklarat lite mer om vad dina sk "leklöp" som du så fint kallar dom är. Och jag har då aldrig vart med om ngt liknande, och att äldre ettåringar fortfarande går med mamman tycker jag låter vääldigt konstigt. :smirk:
 
Håller med de andra fullständigt, det är du som verkar vara kokko i skallen!!!
Jag misstänker att det är så att det är DU som har de sk leklöpen, låter som det när man läser iaf.
 
Vet du en sak? Jag gillar dig också. Sedan kunde personen förklarat sig bättre. Det håller jag med om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
810
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 011
Senast: Badger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp