Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför du ens håller på med galoppsport om du nu tycker att det är så förfärligt? Finns det något bra svar på det? Skit förekommer inom all sport, inte bara hästsporten.
Hur många hopp/dressyhästar har inte fått ta slag med sporrar och spö för att de inte lyfter benen tillräckligt eller gör en bra piaff? Det är något som alltid kommer att finnas oavsett om vi vill eller inte, det är en hemsk tanke men tyvärr verklig.
Så istället för att tjaffsa kan var och en sköta sitt, på för hästen bästa sätt.
 
:D :D :D, bra, då behöver vi inte ens diskutera saken vidare!!! Eftersom du är så insatt vet du redan hur det ligger till...

Vem är det som tjaffsar? Dessutom har jag INTE PÅSTÅTT att det är hemskt att slakta utan att det händer inte alltför sällan. Svarade bara på inlägg som alla andra här.
Bara för att man är en amatörtränare från landet(som dessutom tränar araber :smirk:) betyder inte att man vet allt, vilket har framgått tydligt.
 
Tack för den du! Jag har inte sagt något illa om dig! Tänker inte diskutera saken vidare med dig då jag självklart tar illa vid mig efter ditt uttalande. Att vara amatörtränare, från landet dessutom, som tränar araber, är en dröm som gått i uppfyllelse sedan jag var 10 år gammal. Man börjar alltid nånstans, från noll, och jobbar sig uppåt. Allt kan inte hända på en dag. Hoppas du en dag kommer inse att det inte spelar någon roll varifrån man kommer, om man är amatörtränare eller proffs. Tack för mig ;)
 
Rent ut sagt. Fy faan. Hur kan du bara uttala dig så nedvärderande om en amatör tränare med arab hästar? Är dom sämre på något vis eller?

Har du inget innanför pannbenet? Skärp till dig är du snäll, och som det verkar i denna diskusion nu, så har absolut inte du huvudet på skafft.
 
Instämmer med shady, fy faaen!!

Man behöver inte gå till "personangrepp" bara för att motparten inte håller med en.. :mad:

Kan inte förstå vad d skulle göra för skillnad att hon tränar araber och kommer från landet??? :mad:
 
Detta är fan patetiskt.
Vem tror du att du ÄR, realist?!

Det enda du har skrivit här inne på galopp är gnäll och om hur dåååligt galopp är.
så varför sitter du bara på ditt feta arsle och gnäller, varför gör du inte något åt det istället?!
Om du nu har varit i galoppen i 20 år som du säger, då måste du ha bra många kontakter, alltså: du kan lätt påverka, om du har viljan..

och det där att få björkis att framstå som nån bonde som tränar hästar som inte kommer att bli något och inte är värda ett skit (det var det intrycket man fick), det är bara fegt.
hur mycket bättre är du egentligen?
Är du tränare själv eller? om inte, ja då kan jag ju bara säga att björkis har kommit bra mycket längre i utvecklingen än du, för efter 20 år i galoppsporten borde man ha stadgat sig mer men framför allt, man borde ha växt upp.
 
Tack för alla gulliga inlägg ni skrivit, jag blir jätterörd :cry:
Det känns verkligen bra att läsa alla fina saker ni skrivit om mig och araberna, det ska jag hälsa grabbarna när de kommer in för sin kvällsmat :bump:

Jättestora kramar till er alla, :love: :love: :love:
 
Självklart håller vi en goo kompis bakom ryggen, när folk är dumma. Är kanske inte världens arab galopp älskare, men tycker du om dom (som jag vet att du gör) ja då, accepterar jag det, och hejjar på dig istället.

Sedan detta med att vara från landet. Hur många galopp tränare önskar inte att dom skall få vara på landet? Dom flesta.

Sedan amatör. ALLA tränare har varit amatörer, sedan har det gått bra (vilket jag är helt övertygad om) att det kommer att göra för dig också.

Du kommer inom några år att vara en av dom stora. Håller på dig. För jag verkligen gillar din stil och allt.

Sedan har människan (realist) mage att sitta här och snacka en jävla massa skit, och inte stå upp för den. Näe, skit i den personen, är förmodligen en som bara är avundssjuk.

Jag håller på dig BJÖRKIS och alla er andra som är amatörer, oavsett om ni har araber eller fullblod. Tränare som tränare, oavsett erat val av raser.
 
Rider inte Galopp själv. men djurplågeri är det bara om man är okunnig i sitt område, och jag tror nog att det är en väldigt hög säkerhet i galopptävlingar, lika som i alla andra tävlingsgrenar.
Farligt blir det först när man inte vet vad man håller på med. T.o.m vanlig banhoppning kan vara farlig om ryttaren inte kan kontrollera sig själv och hästen.
tack för mig :bow:
 
Har nu läst hela tråden i ett svep, och förfäras av nivån på både angrepps- och försvarsinläggen! :eek:
LITE nyansering kan man gott kosta på sig, tycker jag!

Jag har jobbat med ridhästar, jakt- och galopphästar på Irland, galopp i Sverige, på ridskola, på hingststation och hos 'hästpsykolog'. På ALLA ställen har jag lärt mig mycket om både god och dålig hästhållning i olika proportioner.

Om man vill vara en god ambassadör för sin inriktning och ställs inför en person som i sitt första möte med ens inriktning stött på en mindre vacker sida, så vinner man ju knappast över den personen genom att idiotförklara denne! Då är risken stor att man istället permanentar dennes fördomar. Ingen rök utan eld tänker man lätt om folk blir jätteaggressiva i sina responser...

Som en del har skrivit så har alla inriktningar mindre goda sidor och avarter. Inom galoppen tycker jag inte om tex foderrutinerna. Hästarna får ofta alldeles för lite stråfoder och för mycket kraftfoder för att deras magar ska fungera bra. Sedan finns det ju individer som har alldeles för känsligt psyke för att kunna trivas i den hetsiga miljön (äger själv en sådan, efter 12 års avprogrammering börjar hon faktiskt tycka det är kul att springa fort ibland, innan fick hon PANIK). Jag är också av uppfattningen att många galopptränare är för ensidiga i sin träning, och att många hästar blir övertränade. Det här med ensidighet är jättevanligt inom alla inriktningar, men man är ensidiga på olika sätt, vilket avspeglar sig i vilka skador och avvikande beteenden som är de mest frekventa inom inriktningen.

På alla galoppstall jag varit har hästarna gått i hage varje dag, på det ena stället på Irland bara 1-2 timmar(+ 1-2 tim ridning och minst en halv timmes rykt uppbunden på gårdsplan + promenad fördelat över dagen) men i stor gräshage i flock i alla fall. Hästarna på Irland fick mer hö och mindre kraftfoder än de i Sverige (detta gäller alltså specifikt de ställen jag varit på!) Sedan var det generellt så att svenska galoppörer rids in som tvååringar (eller till och med på hösten som 1.5-åringar), medan man hade mer is i magen på Irland och bedömde från fall till fall, antagligen beroende på att man har mer hurdle-racing där, och att de hästar som lämpar sig för det är lite senare i utvecklingen.

Jag känner faktiskt inte till en enda galoppör som avlivats efter karriären, de flesta har ju en kroppsbyggnad och rörelsemönster som väl lämpar sig för ridning. De kräver dock oftast en van och orädd ryttare pga sina snabba reaktioner och hur fort det går :angel: om man inte fixar att förebygga flyktbeteendet.

Travarna är mera svårplacerade då de är så hårt gångartsspecialicerade genom avel (dock finns ju även här individer som har lättare för ridning), och kräver mycket av sin ryttare för att fungera bra. Jag känner till flera travhästar som gått till slakt här i Sverige för att man inte lyckats placera dem, just för att inte riskera att de hamnar på slakttransporter eller hos mindre nogräknade personer.

Själv är jag oerhört förtjust i fullbloden som ras, och tycker det är djävligt mäktigt att stå vid railen när hästarna spränger förbi, och att träna hästar som trivs. Men har också lidit när jag haft sköthästar som vantrivts och inte stått pall för trycket. Det är också största anledningen till att jag släppte galoppen.
På ridskolan led man med hästar som blev uttråkade eller som var så snälla att de alltid fick gå med de sämsta ryttarna. På hingststationen var det jobbigt att se hingstarnas isolering från andra hästar. Hos hästpsykologen var det jobbigt att allt var så djävla opsykologiskt (sic!) och oprofessionellt.

I min egen nuvarande hästhållning är jag minst nöjd med kvaliteten på underlaget i den rasthage som jag kan erbjuda mina hästar, men stallet är för övrigt så bra att det får uppväga, samt att jag kontinuerligt jobbar på att förbättra genom dränering och påförande av nytt ytmaterial.
En verksamhet som inte vågar kritisera sig själv och jobba med sina dåliga sidor kan inte utvecklas! :idea:
 
Verkar som hon gått upp i rök, eller är det så att hon varken kan eller vågar stå för sina åsikter? :)
 
hrrrmmm...
Nu var ju mitt inlägg inte riktat till EN viss person och inte heller avsett att tysta ner några kritiska röster!

Om du kanske tar och läser vad jag faktiskt skrivit så ser du att det var ju lika mycket kritik mot hur ni försvarar er inriktning genom att gå till angrepp mot kritiska personer.

Bara för att någon ger osaklig kritik är det heller inte fritt fram att själv bli osaklig, i alla fall inte om man vill betraktas som en mogen utövare av sin inriktning...

Så var snäll och använd inte MITT inlägg för att slå någon i skallen med! Sen är det ju kul att du hittat ett sätt att 'hästa' som du brinner för! :D
 
Om du menar mej så har jag inte ändrat mig. Tycker inte att det finns något att tillägga när folk ändå läser inläggen som fan läser bibeln. Har ändå statistiken att luta mig på och det jag sett genom åren dvs. verkligheten. Så dröm vidare :rofl:
 
Drömmer gör jag om natten, men frågan är om du drömmer om dagarna också. Eller är det så att du bara är så fruktansvärt feg som inte vågar stå för det du börjat skriva.

Du klagar, men kan inte komma med något konkret som att tala om VAD det är du vet och har sett. Tills att du kommer med något sådant så står jag fast vid mitt.

Sedan om du anser att jag har huvudet på skaft eller inte det skiter jag totalt i. Jag talar om vad jag ser och vet, det är mer än du gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
810
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 011
Senast: Badger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp