Bukefalos 28 år!

Utbilda sin häst?

A

Anteya

Jag har ett sto på 6 år, -00:a.
Var bör jag ligga i hennes utbildning? Vad borde hon kunna?
Jag har inga direkta tävlingsambitioner, bara att tävla för att göra någon annorlunda och kul jämfört med vardagen så jag jämför ju inte henne med en välutbildad häst i hennes ålder som tävlas för fullt.

Jag blir lite rädd när jag tänker på framtiden nämligen.
Om jag mot all förmodan skulle behöva sälja henne, då får man inte mycket för ett, låt säga, 15 årigt sto som kan skänkelvikning som det mest avancerade. Och är svår att få att arbeta med bekbenen, höjd rygg och i korrekt form.

så, var bör hon ligga? Vad skall jag göra för att nå upp till det?

Tacksam för svar! :bow: :bow: :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utbilda sin häst?

Jadu, allting beror ju på hennes kapacitet och dina mål. Vad har du själv för mål med henne? Vill du utbilda henne och sedan sälja henne, eller vill du ha en roligt kompis som kan tar er ut på fantastiska uteritter? Eller vill du kanske tävla henne i några lättare klasser? Normalt ska väl en 6 åring kunna rida igenom L:A i dressyr. (framdelsvändning, förvändgalopp, skänkelvikining mm) Men allting bestäms av dig, vad du vill ha ut av din häst är helt upp till dig! Känn ingen press på vad andra gör utan gör det du tycker är roligt så länge hästen mår bra . Ha det bra :)
 
Sv: Utbilda sin häst?

håller med de häråvanför...

hon är juh bara 6 de finns tid fortfarande att lära dom!
vad vill du?
Jag har en 5 åring som inte ens tar galloppen just nu men är inte ett dugg orolig ja hinner! han vill jag endå ska gå 1.10 på tävling eller så å LA dressyr... men men!

som sagt än är de inte försent de kommer... hur långt vill du träna upp henne till nivån över den du vill tävla så tycker ja gott de räcker! För man vill juh ha en häst att ha roligt med och som lever upp till dina förväntningar!
 
Sv: Utbilda sin häst?

svarar båda.


Jag har inga ambitioner att tävla och klättra i klasserna.
Åtminstone inte i hoppning eller dressyr.
Det hade jag mer tänkt att tävla som en kul grej.

Och jag har inte tänkt att utbilda henne för att sedan sälja. utan jag planerar att ha tid med henne. Ha kul tillsammans och bara leva utan direkta krav.
men den tiden då det blir komplikationer och man kanske är tvungen att sälja kan ju komma. :(
 
Sv: Utbilda sin häst?

:confused: "min" 6åring kan förvänd galopp, skänkelvikning o framdelsvänding samt lite andra skolor.. (Typ öppna sluta bakdelsvändining, galoppombyte) Fast i vissa övningar orkar han inte riktigt gå i form..
Räknas inte övningarna han kan då? Eller är det inte så att unghästar ska få gå i en lite friare form? (Detta är bara min medryttarhäst, ja e totalt okunnig på sånt här)
 
Sv: Utbilda sin häst?

Det var inte om i vilka övningar hon klarade att gå i den formen eller inte.
utan snarare att hon knappt kan några skolor och är svår att få att arbeta rent allmänt.
 
Sv: Utbilda sin häst?

Ja det förstor jag.
Men varför skulle inte skolorna "räknas" även om han inte orkar gå i korrekt form än?
 
Sv: Utbilda sin häst?

Det var det ja undra lite.. För jag tycker dom räknas... Ville veta vad ni andra tycker?
 
Sv: Utbilda sin häst?

Vad är det för ras?
Vad ska du ha henne till?
Vad har hon gjort tidigare?

Det är så olika från häst till häst.
Ex är min travare 6 och kan start, stopp, sväng och backa i princip.
Jämför henne då med ett hbl på 6 år som tävlas osv.
Det är beroende på individ, mål, ras osv
 
Sv: Utbilda sin häst?

Min 6-åring, som jag red in och utbildade själv och sålde i våras, gick då skänkelvikning, öppna, sluta, galoppombyten, fram- och bakdelsvändning, förvänd galopp samt Kyras Fyrkant i galopp. Samt att han hoppade 1.20-banor.

Nu hade han extremt lätt för sig, var stöpt i form och oerhört lättlärd. En 6-åring är ju fortfarande en unghäst och träningen ska anpassas därefter - det gäller att se till vad individen klarar av mentalt och rent fysiskt.

Om jag skulle gå ut och köpa en ny 6-åring så skulle jag vilja att den gick i stadig, bra form, var välmusklad och välbalanserad och hade befästa byten. Det hade räckt för mig, men jag har också en stor passion för utbildning av unga hästar och det spelar nog in en hel del.

Det viktigaste för de flesta köpare, om de är något så när rutinerade, är ju dock att hästen lätt går i en ändamålsenlig form, är lätt för hjälperna och välbalanserad att rida.

Man kan väl inte säga att din 6-åring ska ligga på en viss nivå, det beror ju helt på vad den ska användas till och vilka förutsättningar den har samt vilka mål du själv har med din häst.
 
Sv: Utbilda sin häst?

:confused: "min" 6åring kan förvänd galopp, skänkelvikning o framdelsvänding samt lite andra skolor.. (Typ öppna sluta bakdelsvändining, galoppombyte) Fast i vissa övningar orkar han inte riktigt gå i form..
Räknas inte övningarna han kan då? Eller är det inte så att unghästar ska få gå i en lite friare form? (Detta är bara min medryttarhäst, ja e totalt okunnig på sånt här)

Klart de räknas fastän han inte går i form! Han färstår ju vad du menar! Målet blir sedan att han själv söker sig till formen även i dessa rörelser.

Här råder dock olika åsikter - vissa tränare vill att hästen ska gå in i en ny rörelse enbart om den klarar av den i form, andra tycker att det är bättre att hästen visar att den har förstått principen och att man sedan jobbar med formen. Jag tillhör således den senare kategorin...

Unghästar bör gå i en friare form, men man bör också variera formen under ridpasset så att hästen inte blir fastlåst i ett läge (gäller hästar i alla åldrar). Många unghästar kan bli lite för långa och låga (och ibland även tunga) eftersom att ryttaren tror att det är fel att plocka upp dem emellanåt.
 
Sv: Utbilda sin häst?

Vad är det för ras?
Vad ska du ha henne till?
Vad har hon gjort tidigare?

Det är så olika från häst till häst.
Ex är min travare 6 och kan start, stopp, sväng och backa i princip.
Jämför henne då med ett hbl på 6 år som tävlas osv.
Det är beroende på individ, mål, ras osv



Hon är en korsning. Kallblodstravare/Arabiskt fullblod
Jag har som framtidsplaner att tävla distans med henne, även lättare klasser i hoppning.
Hon är tävlad i hoppning med förra ägaren, 70, 80 och hopptränade hemma 110.
Men jag har inte hoppat någonting med henne även fast jag haft henne ett år då jag ser dressyren till grunden för allt och vill sträka hennes balans och bygga på muskler innan vi börjar med det.
 
Sv: Utbilda sin häst?

Sånt där är ju jätte individuellt. Men försök göra en relaistisk utbildningsplan med din häst, gör lite veckoplanering, analysera din ridning och träning och försök lägga upp delmål som passar dig och din häst hela tiden. Det ska vara realtiska mål hela tiden så du känner att ni kan utvecklas ihop och kommer framåt i utbildningen.



Själv har jag en 5 åring, hbl sto som gjort alldeles för mycket för tidigt i sitt liv så henne har jag fått gå tillbaks väldigt mycket med och vi rider på en ganska så 'basic' nivå med henne nu och har arbetat med att jag vill att hon ska orka bära sig i skritt för att jag sedan succesivt gått över till traven och nu håller vi på och ska börja inrikta oss mer mot galoppen. Hon går stadigt i skritten, spårar jättebra, jobbar i en korrekt form osv. i traven brukar hon också kännas riktigt fin nu stundtals, men orkar inte riktigt ännu. Dock varvar jag med lite mer galopparbete nu där mest handlar om att försöka få till fattningarna bättre. I galoppen rider jag mest på fyrkantspåret och står upp i lätt sits, har just inte börjat 'jobba' galoppen så mycket ännu eftersom hon vill, men inte riktigt orkar bära sig ännu men det kommer det med :) .

Förövrigt har vi väll börjat knåpa lite grann på skolorna men inte så särsklit mycket dock, har bara introducerat och provat lite grann. Men hon flyttar för skänkeln också och har s.a.s påbörjat skänkelvikningar, även fast dom inte heller riktigt sitter. Fram och bakdelsvändningarna i skritt tycker jag däremot brukar gå bra.


Men en unghäst är ju en unghäst också, det händer mycket med dom och dom är ju i lite olika faser hela tiden s.a.s, man får ju ta hänsyn till individen man jobbar med.


Som t.ex. idag hade min häst överskottsenergi och det blev 40 min longering och 10 min ridning :angel: innan hon började slappna av och hade sprungit av sig ordentligt. Sedan så ibland har hon tillfällen
när hon inte vill stå stilla när man sitter upp, vi tragglade dock med det en dag ordentligt och hon brukar stå stilla nu men det finns dagar då damen inte vill, så då jobbar vi med sådana bitar också. Allt är ju inte bara ridning, utan utbildningen är ju en helhet i sig. Som t.ex. så har jag jobbat på och försöka få min dam mer liksidig också , hon vill gärna skjuta över mig till höger i sadeln eftersom hon är starkare i högersidan , själv är jag dessutom 'högerryttare' så det är svårt för oss båda att bli riktigt liksidiga, men sådana saker har vi också i bakhuvudet och försöker jobba med. Men som sagt, man får ju se till vad man själv behöver och jobba utefter de förutsättningar (sig själv och sin häst) men även målsättningen som man har.
 
Sv: Utbilda sin häst?

Sånt där är ju jätte individuellt. Men försök göra en relaistisk utbildningsplan med din häst, gör lite veckoplanering, analysera din ridning och träning och försök lägga upp delmål som passar dig och din häst hela tiden. Det ska vara realtiska mål hela tiden så du känner att ni kan utvecklas ihop och kommer framåt i utbildningen.



Själv har jag en 5 åring, hbl sto som gjort alldeles för mycket för tidigt i sitt liv så henne har jag fått gå tillbaks väldigt mycket med och vi rider på en ganska så 'basic' nivå med henne nu och har arbetat med att jag vill att hon ska orka bära sig i skritt för att jag sedan succesivt gått över till traven och nu håller vi på och ska börja inrikta oss mer mot galoppen. Hon går stadigt i skritten, spårar jättebra, jobbar i en korrekt form osv. i traven brukar hon också kännas riktigt fin nu stundtals, men orkar inte riktigt ännu. Dock varvar jag med lite mer galopparbete nu där mest handlar om att försöka få till fattningarna bättre. I galoppen rider jag mest på fyrkantspåret och står upp i lätt sits, har just inte börjat 'jobba' galoppen så mycket ännu eftersom hon vill, men inte riktigt orkar bära sig ännu men det kommer det med :) .

Förövrigt har vi väll börjat knåpa lite grann på skolorna men inte så särsklit mycket dock, har bara introducerat och provat lite grann. Men hon flyttar för skänkeln också och har s.a.s påbörjat skänkelvikningar, även fast dom inte heller riktigt sitter. Fram och bakdelsvändningarna i skritt tycker jag däremot brukar gå bra.


Men en unghäst är ju en unghäst också, det händer mycket med dom och dom är ju i lite olika faser hela tiden s.a.s, man får ju ta hänsyn till individen man jobbar med.


Som t.ex. idag hade min häst överskottsenergi och det blev 40 min longering och 10 min ridning :angel: innan hon började slappna av och hade sprungit av sig ordentligt. Sedan så ibland har hon tillfällen
när hon inte vill stå stilla när man sitter upp, vi tragglade dock med det en dag ordentligt och hon brukar stå stilla nu men det finns dagar då damen inte vill, så då jobbar vi med sådana bitar också. Allt är ju inte bara ridning, utan utbildningen är ju en helhet i sig. Som t.ex. så har jag jobbat på och försöka få min dam mer liksidig också , hon vill gärna skjuta över mig till höger i sadeln eftersom hon är starkare i högersidan , själv är jag dessutom 'högerryttare' så det är svårt för oss båda att bli riktigt liksidiga, men sådana saker har vi också i bakhuvudet och försöker jobba med. Men som sagt, man får ju se till vad man själv behöver och jobba utefter de förutsättningar (sig själv och sin häst) men även målsättningen som man har.

Hej.
Longering i 40 min, är det verkligen bra?
Om din häst har överskottsenergi är det inte bättre att fara ut och rejjsa, eller släppa den?
Inget ont om longering, men så länge som 40 min låter inte vidare bra.
Hoppas du inte tar illa upp.
mvh
 
Sv: Utbilda sin häst?

Nej det är det inte, men jag brukar i regel longera sällan eftersom jag inte är så förtjust i det egentligen och jag vet att det inte är så bra, men jag tycker att det är bra att kunna longera innan man sitter upp om man har t.ex. en unghäst för att den kan bralla av sig den värsta energin i stället för att göra det med ryttare på ryggen. Jag stod ju inte och longerade henne i 40 min för att jag tyckte att det var kul :smirk: , hade kanske tänkt longera i 10 min men det visade sig att hon hade väldigt mycket överskottsenergi. Därför blev det så. Men jag longerar inte varje dag, men märkte att hon var laddad och hade överskottsenergi därför longerade jag.
 

Liknande trådar

Islandshäst Är så sugen på att köpa en egen islandshäst i framtiden. :) Men funderar lite på vilken prisklass min framtida häst kan tänkas ligga i...
Svar
4
· Visningar
2 677
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 212
Senast: Gotthard
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: Ramona
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 498
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp