Utbildningsnivå

Jag vill påstå att när en kunnig och van person som utbildat och sålt hästar skriver ”Utbildad LA/LB” i en annons menas följande:
LB = Hästen kan gå rakt fram och svänga på kommando. Den kan bära sig i en balanserad form och göra 10-metersvolter. Den kan ta galoppskänkel, hålla en stadig galopp och går att reglera framåt och bakåt i olika gångarter. Det motsvarar ungefär en fyraårings utbildningsnivå om man ska bedöma grovt.

LA = Hästen kan allt som inkluderas i LB plus förstår den sidförande skänkeln. Hästen kan göra skänkelvikning, framdels- och bakdelsvändningar samt rygga. Kan korta sig något mer än LB-hästen då detta kräver lite större balans. Förstår att inte byta galopp vid varvbyte.

Den stora skillnaden ligger egentligen i den sidförande skänkeln. En häst utbildad LB kan gå rakt fram. En häst utbildad LA kan även flytta i sidled. Då jag som dressyrintresserad hobbyryttare tycker LA är en minimum utbildningsnivå för en häst jag vill ha skoj med. Även om jag som ryttare aldrig vågat tävla högre än LC/LB. Så är det ändå roligare att rida dressyr på en häst som förstår sidförande hjälper.
 
Jag vill påstå att när en kunnig och van person som utbildat och sålt hästar skriver ”Utbildad LA/LB” i en annons menas följande:
LB = Hästen kan gå rakt fram och svänga på kommando. Den kan bära sig i en balanserad form och göra 10-metersvolter. Den kan ta galoppskänkel, hålla en stadig galopp och går att reglera framåt och bakåt i olika gångarter. Det motsvarar ungefär en fyraårings utbildningsnivå om man ska bedöma grovt.

LA = Hästen kan allt som inkluderas i LB plus förstår den sidförande skänkeln. Hästen kan göra skänkelvikning, framdels- och bakdelsvändningar samt rygga. Kan korta sig något mer än LB-hästen då detta kräver lite större balans. Förstår att inte byta galopp vid varvbyte.

Den stora skillnaden ligger egentligen i den sidförande skänkeln. En häst utbildad LB kan gå rakt fram. En häst utbildad LA kan även flytta i sidled. Då jag som dressyrintresserad hobbyryttare tycker LA är en minimum utbildningsnivå för en häst jag vill ha skoj med. Även om jag som ryttare aldrig vågat tävla högre än LC/LB. Så är det ändå roligare att rida dressyr på en häst som förstår sidförande hjälper.
Men sidförande hjälper lär sig ju unghästar generellt tidigt, det är ju ett ganska enormt hopp därifrån till att vara utbildad på LA-nivå?😁
 
Jag kan bli lite frustrerad över att en del får LA att låta så enkelt och att ”det kan alla” osv. Kanske blir avundsjuk för att jag själv kämpar med min hästs utbildning och tycker det är väldigt mycket jobb att ens närma sig LA. Men min häst är iofs inte en sån supermodern unghäst som kan snurra runt i 10-metersvolter i galopp knappt utan utbildning. Vi kan inte ens rida 10-metersvolter i trav utan att tappa bärighet🤪

Sidförande är ju enkelt men att sen kunna gå en korrekt skänkelvikning med bibehållen bjudning kräver desto mer. Allt som tillkommer kring galoppen kräver också ganska mycket just gällande balans och bärighet i galopp. Min häst blir fortfarande lite framtung i galoppen och då är det väldigt svårt att rida tävlingsmässiga små volter, enkla byten och förvänd galopp.

Men så skulle jag aldrig säga att en häst är LA-utbildad om den inte kan gå LA-program på en korrekt sätt. Bara för att den kravla sig igenom övningarna halvdant kan man ju inte säga att hästen är utbildad LA.
 
En häst som är utbildad lätt B och rör sig lite symaskinsaktigt undrar man att hade samma häst om den varit utbildad lätt A istället kunnat röra sig bättre? Dvs förbättrar högre utbildning gången?
 
En häst som är utbildad lätt B och rör sig lite symaskinsaktigt undrar man att hade samma häst om den varit utbildad lätt A istället kunnat röra sig bättre? Dvs förbättrar högre utbildning gången?
Vet inte om det blir så himla stor skillnad mellan de klasserna. En häst som lärt sig piaff och passage brukar man dock sedan kunna "steppa upp" hela traven på. Så hade du sagt LB jämfört med IntII hade jag sagt solklart ja. Även Msv-klasserna kommer ju med mer samling och skolor som brukar kunna förbättra gångarterna en del. Så likadant LB-MsvB, där hade jag nog också sagt generellt ja.
 
Generellt sett går väl dressyren i stort ut på att visa upp hästar som är balanserade, lösgjorda, elastiska och starka. Dvs med korrekt utbildning bör gångarterna förbättras jämfört med hästens utgångsläge. En häst som trippar runt markbunden med låst rygg kommer dock inte automatiskt börja röra sig bra bara för att den lär sig sidförande skänkel.

En häst som inte lärt sig bära upp och balansera sin ryttare på ett ledigt och avspänt vis hade jag inte tyckt var färdig för tävling över huvud taget.
 
Generellt sett går väl dressyren i stort ut på att visa upp hästar som är balanserade, lösgjorda, elastiska och starka. Dvs med korrekt utbildning bör gångarterna förbättras jämfört med hästens utgångsläge. En häst som trippar runt markbunden med låst rygg kommer dock inte automatiskt börja röra sig bra bara för att den lär sig sidförande skänkel.

En häst som inte lärt sig bära upp och balansera sin ryttare på ett ledigt och avspänt vis hade jag inte tyckt var färdig för tävling över huvud taget.
Själv trodde jag lätt A betyder att hästen går bättre på tygeln och förvänd galopp. Kan ha fel men kan inte även lätt C hästar sidförande skänkel.
 
Själv trodde jag lätt A betyder att hästen går bättre på tygeln och förvänd galopp. Kan ha fel men kan inte även lätt C hästar sidförande skänkel.
Hästar kan ju generellt sett en del del saker över sin utbildningsnivå eller hur man ska säga. Men för att kunna säga att hästen är utbildad LA så är det ju en rad saker som den ska kunna göra på ett tävlingsmässigt korrekt sätt. Skänkelvikning, halt från galopp, enkla byten, förvänd galopp, rygga, bakdelsvändning och överlag mer samling och bärighet.
En häst utbildad LC/LB kanske kan vissa av de sakerna men inte allt, och den kanske kan göra sakerna ”dugligt” men inte så bra att den skulle få godkända betyg på tävling.

Stadigt i form ingår ju redan från LC.
 
Men sidförande hjälper lär sig ju unghästar generellt tidigt, det är ju ett ganska enormt hopp därifrån till att vara utbildad på LA-nivå?😁
Precis. Därför är den normala grundnivå för en normalt inriden unghäst LA. Så en häst som är grundutbildad till och med LA är en genomsnittlig ridhäst. Men på marknaden finns en hel del hästar som är bristfälligt inridna av amatörer, omskolade trav- och galopphästar eller hästar som av olika anledningar inte blivit korrekt utbildade innan de säljs. Därför bör man vara medveten om att en häst utbildad till och med LB inte är fullständigt grundutbildad. Utan antingen passar för den som har önskan och kunskap att utbilda vidare, enbet nöjer sig med en häst som endast är grundriden.

Lägger till att på den närbelägna ridskolan är alla hästar utbildade minst LA, men väldigt få av ridskoleleverna skulle nog kunna rida samtliga i en LA-klass. Däremot skulle flera av ridlärarna kunna rida hästarna genom ett LA-program med minst godkänt. Mest problematiskt skulle nog vara den förvända galoppen för vissa, då detta inte göra så ofta och de därför inte har full muskulatur för det. Men övriga saker inklusive att gå i rätt samling för programmet inga problem. Och då är det mestadels fd hopphästar och hobbyhästar man köpt in, ytterst få dressyrstammade med gång.
 
Finns också hästar som är utbildade lätt B dressyr och gått 110 cm hoppning, det tycker jag är en lite konstig kombination.
 
Svag? Spänd? Smärta? Inkorrekt ridning? Anatomi? Svårt att säga utan att ha sett hästen.
Jag skulle säga spänd och kanske anatomi, ibland ser den faktiskt avslappnad ut, ibland mer styv, lite olika men den har inte så avslappnad gång som en del hästar har. Kan också bero lite på underlaget, bättre underlag bättre steg.
 
Precis. Därför är den normala grundnivå för en normalt inriden unghäst LA. Så en häst som är grundutbildad till och med LA är en genomsnittlig ridhäst. Men på marknaden finns en hel del hästar som är bristfälligt inridna av amatörer, omskolade trav- och galopphästar eller hästar som av olika anledningar inte blivit korrekt utbildade innan de säljs. Därför bör man vara medveten om att en häst utbildad till och med LB inte är fullständigt grundutbildad. Utan antingen passar för den som har önskan och kunskap att utbilda vidare, enbet nöjer sig med en häst som endast är grundriden.

Lägger till att på den närbelägna ridskolan är alla hästar utbildade minst LA, men väldigt få av ridskoleleverna skulle nog kunna rida samtliga i en LA-klass. Däremot skulle flera av ridlärarna kunna rida hästarna genom ett LA-program med minst godkänt. Mest problematiskt skulle nog vara den förvända galoppen för vissa, då detta inte göra så ofta och de därför inte har full muskulatur för det. Men övriga saker inklusive att gå i rätt samling för programmet inga problem. Och då är det mestadels fd hopphästar och hobbyhästar man köpt in, ytterst få dressyrstammade med gång.
Men va? Vet inte om jag missförstår, vilken ålder menar du när du säger ”normalt inriden unghäst”?

Vi har nog lite olika syn på vilken kvalitet saker ska kunna utföras med för att räknas som ”utbildad LA”. Jag tänker att det ska finnas lite mer precision än att man kravlar sig igenom tack vare rutinerad ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 721
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 819
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Lutten
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
620
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp