Utbildningsnivå

Själv tycker jag dock att hästar med snygga gångarter är snygga att se på. Tråkigt om någon måste sitta och rida dom på tygeln för att dom ska vara vackra och inte rör sig snyggt när dom springer fritt. Tyvärr har jag dock den erfarenheten att hästar med vackra gångarter brukar ha knepiga temperament.
 
Men om man jämför ett 14 år gammalt halvblod utbildad lätt B dressyr med ett halvblod utbildad lätt A dressyr också 14 år. Dom bör ju vara hyfsat klara i sin utbildning. Om man läser hästannonser med hästar till salu t.ex är det inte ofta så att den högre utbildade rör sig bättre?
Det beror ju även på hästens ägares/ryttares egen kunskap och intresse för ban- ren dressyrridning... :) som sagt, rörelser är sällan några problem för hästarna, då de ofta leker rörelserna ensamma i hagen i samspel med varandra. Men att samtidigt kunna bära en ryttare i balans och utföra rörelser LB, LA osv... kräver samspel och kunskap både hos häst och ryttare. :)
 
Förenklat kan man säga att skillnaden i utbildningsnivå ligger i att i LA ska hästen kunna göra skänkelvikning och förvänd galopp. Det är även mindre volter än i LB och något större krav ställs på hästens form.
 
Det viktigaste när man rider dressyr är att ha en ren takt i alla gångarter, en oren takt kan aldrig ge ett högre betyg än 4. Därav lämpar sig de flesta travare sig inte för dressyr, de har inte en ren galopptakt.
Jag vet inte vad du definierar som bra gångarter men en häst som rör sig ledigt genom kroppen, håller takten och har bra balans är 10 ggr bättre än en som kan skicka frambenen till himlen och flasha.

Ang. utbildningsnivå så är en LB häst grundriden medans en LA häst kan sidförande, förvänd galopp och viss samling.
 
Men om man jämför ett 14 år gammalt halvblod utbildad lätt B dressyr med ett halvblod utbildad lätt A dressyr också 14 år. Dom bör ju vara hyfsat klara i sin utbildning. Om man läser hästannonser med hästar till salu t.ex är det inte ofta så att den högre utbildade rör sig bättre?
När jag köpte mitt 13-åriga (nu 14) halvblod sa säljaren att utbildningsnivån var LA-dressyr och 1.10 hoppning. När jag senare lämnade honom till försäljning efter igångsättning efter hälta skrev försäljaren LB-dressyr och 1 m hoppning i annonsen. Så man ska nog ta det som står i annonserna med en liten nypa salt!

Sålde honom inte ändå och i verkligheten hoppar vi enstaka hinder på 50 cm just nu, och det beror på mig, inte på hästens nivå. Vi tränar också för att starta en LC. Men vi tränar också på skänkelvikningar, öppnor, enkla byten mm. Man märker att han någon gång varit riktigt välriden så nivån just nu beror mest på nivån på ryttaren (= mig).
 
Tävlingsresultat påverkas av gångarternas grundkvalitet, utbildningsnivå behöver inte göra det - däremot så ökar ju gångartens kvalitet en del med just utbildning. Sen är min erfarenhet att det skiljer väldigt mycket på hur folk beskriver en hästs utbildningsnivå, det är stor skillnad att med lätthet utföra ett Lätt A-program och att hjälpligt kunna kravla sig igenom det. Det händer även att man tycker att hästen har utbildningsnivå Lätt A för att den kan välta åt sidorna och Msv B om den kan gå in på en diagonal i ena galoppen och komma ut i den andra för att raljera lite.
 
I
Förenklat kan man säga att skillnaden i utbildningsnivå ligger i att i LA ska hästen kunna göra skänkelvikning och förvänd galopp. Det är även mindre volter än i LB och något större krav ställs på hästens form.
Det är väl just förvänd galopp och hästens form som gör en lätt A utbildad häst till en bättre ridhäst.
 
Tävlingsresultat påverkas av gångarternas grundkvalitet, utbildningsnivå behöver inte göra det - däremot så ökar ju gångartens kvalitet en del med just utbildning. Sen är min erfarenhet att det skiljer väldigt mycket på hur folk beskriver en hästs utbildningsnivå, det är stor skillnad att med lätthet utföra ett Lätt A-program och att hjälpligt kunna kravla sig igenom det. Det händer även att man tycker att hästen har utbildningsnivå Lätt A för att den kan välta åt sidorna och Msv B om den kan gå in på en diagonal i ena galoppen och komma ut i den andra för att raljera lite.
Är det inte just för tävling hästen behöver utbildningsnivån. Är den utbildad till en viss nivå men ändå går dåligt på tävlingar går ju hela vitsen med utbildningsnivån förlorad.
 
Är det inte just för tävling hästen behöver utbildningsnivån. Är den utbildad till en viss nivå men ändå går dåligt på tävlingar går ju hela vitsen med utbildningsnivån förlorad.
Håller inte med alls. Dels kan ju ryttaren ha ambitioner med sin ridning ändå, och dels så handlar dressyrarbete för mig om att ständigt sträva efter att kunna gymnastisera och stärka hästen och förfina samspelet så att ridningen blir så skonsam och rolig som möjligt, oavsett vad man vill hålla på med i övrigt.
 
Är det inte just för tävling hästen behöver utbildningsnivån. Är den utbildad till en viss nivå men ändå går dåligt på tävlingar går ju hela vitsen med utbildningsnivån förlorad.
Det kan ju vara så att man har en häst man älskar. Och denne häst kanske har markbunden gång, dålig ridexteriör etc. Och man jobbar då med det material man har. Man kan lära de flesta hästar svårklassrörelser. Och det brukar förbättra gången en del.
Det som kan bli problematiskt är de raser som har svårt för galopp. Det blir extra svårt med seriebyten etc då. Kan bli snudd på omöjligt på många sådana individer. Och kräver mkt mer jobb för att stärka dem om de har dålig ridexteriör och svårt för att samla per natur.
Min första häst var en islandskorsning med dålig exteriör och kassa gångarter. Trots det gick det enormt mycket snabbare för honom när vi började med trav-piruetter än en kompis på sin välridna travhäst. Jag red inte bättre än henne. Den orkade bara några försök innan den blev trött och min orkade betydligt mer. Men min häst hade, precis som en del islänningar och många travare kass galopp. Det krävdes mycket jobb för att få den ok. Men jag älskade min ponny och behöll honom även när jag utvecklats förbi honom. Jag köpte häst med bättre förutsättningar också. Men hade fortsatt jättekul på min luddgubbe-ponny också.
Om du på tävling ställs emot en ryttare som rider lika bra som du själv gjort på din mediokra häst kommer den hästen som rör sig bättre vinna. Men rider de sämre och hästen svarar sämre så kan du placera dig över dem.

Alla vill inte tävla. För många kan det vara själva grejen att lära sig saker, lära sig utbilda hästar och lära sig rida på ett sätt som inte sliter och som är trevligt för hästen och en själv.
Jag har haft många sådana elever. Sådana som tränar och tränar men inte har lust att tävla. För dem är utvecklingen, samspelet etc målet.

Sen är ju lätta klasser något som förut inte ens var tävlingar. Utan det var träningstävlingar man främst åkte på för att vänja yngre eller oskolade hästar vid tävlibgsmiljön. Det är ju basic.

När man anger utvildningsnivå på häst som säljs så är det en del som medvetet skriver något lägre nivå än det är för att minska risk för klagomål. Det är också vanligt att hobbyryttare inte riktigt kan tillräckligt för att beskriva utbildningsnivå. Och om hästen sedan säljs av proffs så kan de bättre avgöra hur pass utbildad hästen är.
 
När jag köpte mitt 13-åriga (nu 14) halvblod sa säljaren att utbildningsnivån var LA-dressyr och 1.10 hoppning. När jag senare lämnade honom till försäljning efter igångsättning efter hälta skrev försäljaren LB-dressyr och 1 m hoppning i annonsen. Så man ska nog ta det som står i annonserna med en liten nypa salt!

Sålde honom inte ändå och i verkligheten hoppar vi enstaka hinder på 50 cm just nu, och det beror på mig, inte på hästens nivå. Vi tränar också för att starta en LC. Men vi tränar också på skänkelvikningar, öppnor, enkla byten mm. Man märker att han någon gång varit riktigt välriden så nivån just nu beror mest på nivån på ryttaren (= mig).

Det är i mina ögon helt rimligt att "utbildningsnivå" även justeras neråt om hästen inte längre kan visas på den nivån den en gång varit.

Om hästen varit väldigt väl befäst på en viss nivå och enbart tillfälligt saknar dagsform för att visa det är det väl en sak, men att enbart förstå hjälperna för en rörelse utan att ha balans och styrka för att genomföra det innebär ju inte att hästen lever upp till någon nivå.
 
Det är i mina ögon helt rimligt att "utbildningsnivå" även justeras neråt om hästen inte längre kan visas på den nivån den en gång varit.

Om hästen varit väldigt väl befäst på en viss nivå och enbart tillfälligt saknar dagsform för att visa det är det väl en sak, men att enbart förstå hjälperna för en rörelse utan att ha balans och styrka för att genomföra det innebär ju inte att hästen lever upp till någon nivå.
Jo, det stämmer ju säkert. Men med rätt ryttare i dagsläget kan han säkert gå en LA och hoppa 1.10. Just nu är det ju jag som begränsar honom. Och självklart behöver han stärka upp en del också förstås! Men utbildningen/ kunskapen finns ju där ändå.
 
För den som ser tävling som enda meningen med ridning - ja. För övriga - nej.
Jag ser inte tävling som enda meningen med ridning men anser nog ändå att köper man en häst utbildad lätt A ska man kunna tävla den lätt A och hävda sig i klassen.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 755
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 895
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
644
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp