Det är din ångest som pratar!Just nu har vi en bristande ledning eftersom min chef också är sjukskriven och hens assistent får steppa in men utan beslutsmakt. Chefens chef är föräldraledig där det nu är ett skifte mellan två vikarierande.
Jag har lite svårt att veta hur jag ska formulera mig eller fråga dem ang företagshälsan eller hur man går till väga. Är det nu som vissa säger att jag troligen inte får hjälp där för mitt är privat också, får jag lite ångest över hur jag ska göra. FH kanske inte hjälper, VC ser mig bara som tjock och att mindre vikt löser alla problem...
Jag jobbar kommunalt inom barnomsorg där de nyss varslat och där flera av mina närmaste kollegor redan är sjukskriva pga utmattning. Jag får ångest av att veta att jag sätter "mina barn" i skiten om jag också går hem, även om jag nog behöver fast jag fysiskt är funktionabel.
Mitt problem (och fina sida) är min extrema arbetsmoral. Jag stänger av mina känslor på jobbet och jag tror ingen märker mitt skifte i mående - just för de närmsta är inte på plats och vissa är beordrade till andra områden. De jag är med nu känner mig inte lika väl.
Eller det jag försöker säga är att jag har en så otroligt stark fasad att jag tror att ledning och kollegor inte kommer ta mig på allvar om jag blir sjukskriven för detta. Jag är också rädd att sjukvården inte kan SE på mig hur illa jag mår.Jag tänker bara "om det inte syns dömer de mig för att vara lat". Jag har försökt säga lite fint till mina nuvarande kollegor att jag är orolig för min hälsa och jag har fått svar som "Nämen oj, du? Är det så illa din stackare". För jag ler, jag jobbar... Men de ser ju inte klumpen av sorg i min bröstkorg. Sen har vi hurtiga kollegor som sagt "Ut och rör på dig så mår du bättre" Eller "det handlar inte om motivation utan disciplin". Jag har redan ångest för min nyligen gagna vikt och brist på motion...
Sen är det säkert fel av mig att få ångest och tänka över ekonomin om jag blir sjukskriven. Jag lever ensam och således bara en inkomst. Jag hade klarat mig osv, men bara tanken på förlusten ger mig ångest. Är jag girig då?![]()
Dina kollegor kommer tycka att det är tufft på jobbet, någon får kanske dåligt samvete.
Någon kommer tänka "men hon såg inte sjuk ut?" men det är ju det som är det farliga och ingen reflektion på hur du mår!
Jag har också hållt ihop på jobb och sen gråtit var dag när jag kört hem, ibland har jag "vaknat till" och inte vet om jag är på väg till jobb, hem eller ska någon annans.
Och det är klart att de stunderna inte syns på jobb!
Har du dessutom flera kollegor som bränt ut sig är det helt klart ett symptom på din arbetsplats.
Bara för att du har klarat det tidigare så betyder inte det att det inte påverkar din återhämtning i det privata, även om det som hänt dig privat är det som får bägaren att rinna över.
Jag tycker det låter som att du behöver vara hemma och vara sjuk och ta hand om dig, medan du ser hur du kan få hjälp.
Att vara hemma, sjuk och ringa VC under tiden för att berätta att du inte orkar hålla ihop mer är en helt rimlig strategi.