Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

För ett par veckor sedan hörde jag en bil som körde så det skrek om däcken. En vit bil som körde som en dåre i väldigt hög hastighet, efterföljt av en svärm av polisbilar, och färden gick genom centrala stan ca kl 21 på kvällen. Det skrämde skiten ur mig och andra på gatan.
Det stod INGET om detta i 'vanlig press'. Inget. Efter en hel del efterforskande hittade jag polisens egna tweet om händelsen där de tonade ner händelsen med "det gick inte i så hög hastighet" - nej bara så det skrek om däcken ju...En frilansande journalist hade tagit upp det på sin sida. Men inget alls av annan lokal media.
Det är just den tysnaden som skapar "kollektiva känslosvall".

När inget större kollektiv känner till händelsen. Förlåt, jag var nog otydlig. En vansinnes bilfärd genom centrala storstads centrala delar där mängder med folk rör sig, efterföljt av 8-10 polisbilar, som pågår och snurrar runt under en längre tid, och som slutar i en krash. Nej, detta är inget att bli upprörd över. Nåja

Upprördheten ligger i att en så omfattande biljakt i den hastigheten och med så många fordon skedde i centrala delar av en stads innerkärna. Jag var själv där det hände och jag lovar dig att det var mycket människor i rörelse.

Du blandar ihop två olika händelser, läs mina inlägg innan du kastar dig på svaraknappen.
Garagebranden är rapporterad, biljakten icke.

Kul att du också är från Norrköping. :up: En googling krävdes för att hitta den biljakt du refererar till som blivit rapporterad av både Norrköpings Tidningar och Folkbladet, bland annat. En 16-årig kille som snott sina föräldrars bil och sedan krockar med en lyktstolpe. Verkligen nyhetsstoff att få känslosvall över. Så jag står nog kvar vid följande:

För mig ser det ut som att du sitter och fabricerar ihop om vad media har rapporterat om eller inte, bara för att det ska passa dina egna intentioner om att stödja teorin om underrapportering.
 
Kul att du också är från Norrköping. :up: En googling krävdes för att hitta den biljakt du refererar till som blivit rapporterad av både Norrköpings Tidningar och Folkbladet, bland annat. En 16-årig kille som snott sina föräldrars bil och sedan krockar med en lyktstolpe. Verkligen nyhetsstoff att få känslosvall över. Så jag står nog kvar vid följande:
Intressant, då har det varit två biljakter med efterföljande svärm av polisbilar i centrala delarna i norrköping. Det du refererar till är inte vad jag pratar om, men jag kan tyvärr inte bifoga någon länk om den händelsen eftersom det inte finns information om det. En fristående journalist rapporterade om jakten som han själv bevittnade men det är gjort i ett format som inte går att länka till.
 
Intressant, då har det varit två biljakter med efterföljande svärm av polisbilar i centrala delarna i norrköping. Det du refererar till är inte vad jag pratar om, men jag kan tyvärr inte bifoga någon länk om den händelsen eftersom det inte finns information om det. En fristående journalist rapporterade om jakten som han själv bevittnade men det är gjort i ett format som inte går att länka till.

Du får ursäkta men jag tvivlar starkt på sanningshalten i ditt inlägg. Två biljakter med två vita bilar och flera patruller i centrala Norrköping som slutar med krock som båda skedde för ett par veckor sedan. Jojo.
 
Det är lätt att säga att folk i sämre position borde rycka upp sig och bryta sitt sociala arv. Fast vi som är medelsvenssons inte ens lyckas göra det.

Att dessa personerna skulle bli en medelsvenssons är lika mycket jobb som att du skulle bli raketforskare, eller nobelpristagare, eller OSmedaljör. Varför blev du inte det? du med alla möjligheter?

För att jag inte ville bli något utav det? Jag har iaf brutit mitt sociala arv och "kommit upp". Om du inte har det får jag beklaga.
 
Du får ursäkta men jag tvivlar starkt på sanningshalten i ditt inlägg. Två biljakter med två vita bilar och flera patruller i centrala Norrköping som slutar med krock som båda skedde för ett par veckor sedan. Jojo.
Ja det är ju ditt val. Jag har varit konsekvent i det jag beskriver och varför jag beskriver det beror ju på att det inte finns rapporterat vilket den biljakt du beskriver är. Ehh...däremot kan jag säga att jag vet att den biljakt jag beskriver framfördes av en 32-årig drogpåverkad man. Inte någon 16-åring.
 
Ja det är ju ditt val. Jag har varit konsekvent i det jag beskriver och varför jag beskriver det beror ju på att det inte finns rapporterat vilket den biljakt du beskriver är. Ehh...däremot kan jag säga att jag vet att den biljakt jag beskriver framfördes av en 32-årig drogpåverkad man. Inte någon 16-åring.

Där polisen vid båda tillfällena beskriver händelserna med "det går inte så fort"? Okej. :up:








Allvarligt talat, dock. Det finns EN händelse som stämmer överens med dina tidigare beskrivningar, och det är biljakten av en 16-åring. Inget annat. Och det finns som sagt rapporterat av flera lokala medier. Du kunde bara enkelt sagt att du helt enkelt missat rapporteringen istället för att sitta och fabricera ihop en annan händelse som råkar involvera samma bil, samma skriande däck, samma antal patruller, samma centrala delar, samma krasch och samma beskrivning från polisen. Samt vid samma tidpunkt.
 
Där polisen vid båda tillfällena beskriver händelserna med "det går inte så fort"? Okej. :up:








Allvarligt talat, dock. Det finns EN händelse som stämmer överens med dina tidigare beskrivningar, och det är biljakten av en 16-åring. Inget annat. Och det finns som sagt rapporterat av flera lokala medier. Du kunde bara enkelt sagt att du helt enkelt missat rapporteringen istället för att sitta och fabricera ihop en annan händelse som råkar involvera samma bil, samma skriande däck, samma antal patruller, samma centrala delar, samma krasch och samma beskrivning från polisen. Samt vid samma tidpunkt.

Okej, jag har ingen anledning att hitta på något, jag tog upp det som ett exempel på något som inte var rapporterat - varför skulle jag då ta något som är rapporterat som exempel? Men skitsamma jag tänker inte sitta här och lägga energi på den diskussionen med dig, jag tror du missar poängen milsvida.
 
Jag bor i området i Göteborg där det brann som mest och såg det hela tydligt från mitt fönster. Såg hur ungdomarna kastade molotovs och hur bilarna sedan brann. Var rädd för att även mon bil skulle börja brinna.
Har iaf känts tryggt de senaste dagarna då mycket poliser varit i området.
Känner mig dock inte trygg där jag bor. Bilbränder, upprepade skjutningar, mycket droghandel och ungdomsgäng som drar omkring. Fick nog nu efter bränderna och letar efter en annan lägenhet.
 
För att jag inte ville bli något utav det? Jag har iaf brutit mitt sociala arv och "kommit upp". Om du inte har det får jag beklaga.
Jag tror du är ljusår från det sociala arv som avses.

Well said. Jag växte upp i en "sådan" förort. Jag hade dock svenska föräldrar med jobb, det gav mig ett otroligt försprång mot mina klasskompisar. Jag har det absolut mer förspänt än mina föräldrar men det är för att jag växt upp i en blomstrande ekonomi i en storstad. Att jämföra min prestation med någon som varken har förebilder, som aldrig får uppleva hur en förälder går till jobb, hur man sköter sin ekonomi/hygien/kost förutom det skolan lär ut. Det är bara tramsigt att jämföra.
 
Well said. Jag växte upp i en "sådan" förort. Jag hade dock svenska föräldrar med jobb, det gav mig ett otroligt försprång mot mina klasskompisar. Jag har det absolut mer förspänt än mina föräldrar men det är för att jag växt upp i en blomstrande ekonomi i en storstad. Att jämföra min prestation med någon som varken har förebilder, som aldrig får uppleva hur en förälder går till jobb, hur man sköter sin ekonomi/hygien/kost förutom det skolan lär ut. Det är bara tramsigt att jämföra.

Jag är vit och har svenskt namn. Svenskt medborgarskap. Bara det, liksom.
 
Okej, jag har ingen anledning att hitta på något, jag tog upp det som ett exempel på något som inte var rapporterat - varför skulle jag då ta något som är rapporterat som exempel? Men skitsamma jag tänker inte sitta här och lägga energi på den diskussionen med dig, jag tror du missar poängen milsvida.

Ja, det är nog bättre att vi lämnar det därhän. :)
 
Well said. Jag växte upp i en "sådan" förort. Jag hade dock svenska föräldrar med jobb, det gav mig ett otroligt försprång mot mina klasskompisar. Jag har det absolut mer förspänt än mina föräldrar men det är för att jag växt upp i en blomstrande ekonomi i en storstad. Att jämföra min prestation med någon som varken har förebilder, som aldrig får uppleva hur en förälder går till jobb, hur man sköter sin ekonomi/hygien/kost förutom det skolan lär ut. Det är bara tramsigt att jämföra.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dd9pmz/med-vaxande-klyftor-sa-ramnar-sverige
 
Jag bor i området i Göteborg där det brann som mest och såg det hela tydligt från mitt fönster. Såg hur ungdomarna kastade molotovs och hur bilarna sedan brann. Var rädd för att även mon bil skulle börja brinna.
Har iaf känts tryggt de senaste dagarna då mycket poliser varit i området.
Känner mig dock inte trygg där jag bor. Bilbränder, upprepade skjutningar, mycket droghandel och ungdomsgäng som drar omkring. Fick nog nu efter bränderna och letar efter en annan lägenhet.
Jag förstår dig. Det är en sak att sitta och diskutera detta på internet, något helt annat att stå i sitt eget fönster och se när det händer.

Hoppas du kan hitta något i ett område där du kan känna dig tryggare.
 
Segregationen.
Segregationen.
Segregationen.
Hur ska man komma åt den?

Folk med mitt postnummer på ratsit har en medelinkomst på 427 000. Med ett postnummer i Hjällbo, en av stadsdelarna där det brann, är motsvarande siffra 159 000.
 
Jag bor i området i Göteborg där det brann som mest och såg det hela tydligt från mitt fönster. Såg hur ungdomarna kastade molotovs och hur bilarna sedan brann. Var rädd för att även mon bil skulle börja brinna.
Har iaf känts tryggt de senaste dagarna då mycket poliser varit i området.
Känner mig dock inte trygg där jag bor. Bilbränder, upprepade skjutningar, mycket droghandel och ungdomsgäng som drar omkring. Fick nog nu efter bränderna och letar efter en annan lägenhet.

Det fanns en tråd här i våras som handlade om oro och det relaterat till utsatta områden. I den raljerade en klick (som också finns aktiva här i denna tråd) om att oron var överdriven. Jag skulle vilja banka ditt inlägg i huvudet på dessa.
 
Det fanns en tråd här i våras som handlade om oro och det relaterat till utsatta områden. I den raljerade en klick (som också finns aktiva här i denna tråd) om att oron var överdriven. Jag skulle vilja banka ditt inlägg i huvudet på dessa.
''Det händer ju inte i mitt område'' Eller hur tänker folk?
 
Det fanns en tråd här i våras som handlade om oro och det relaterat till utsatta områden. I den raljerade en klick (som också finns aktiva här i denna tråd) om att oron var överdriven.
Dom som gjorde det tycker jag ska integrera sig i dessa områden så kan dom stå för "vi måste ju ha en bättre integration om vi ska minska utanförskapet"
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 665
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 739
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp