Utbruten: Den tragiska dödsskjutningen

Naturligtvis ska dessa personer få massor med hjälp! Naturligtvis ska de få gå ut om de vill. Men inte på egen hand i vilken miljö som helst. "Vill du gå ut på stan sent på natten? Ok, då följer någon med dig." De ska inte behöva rymma för att få komma ut dit de vill vara. Alternativen är inte att stänga in dem och slänga bort nyckeln eller att låta dem gå helt fritt. Det finns ett bra mellanting där de får sin frihet på en nivå de kan hantera och mår bra av.
Ja, och precis det där kan du göra med dagens modell. Om du vill och har resurserna.
Ifall det, som du säger, finns tillgång till ledsagning och tillsyn (som inte kräver schemaläggning eller planering i förväg) så kommer knappast några önskemål om inlåsning - för då uppstår inget problem med att personerna är ensamma ute.
Ifall de alltid får gå vart de vill, så är väl det du pratar om knappast ens inlåsning i realiteten?
Grejen är väl att ingen handikappomsorg i Sverige har resurser för att bemanna på det sättet som du önskar.
 
Hur många gånger ska jag skriva samma sak?

Jag finner beredvilligheten att sätta sig i polisens perspektiv obehaglig. Bla pga vapnen. Vi ser ju också hur brådskande det är för många att verkligen FÖRSTÅ hur polisen känner sig med ett (leksaks)vapen riktat mot sig. Osv. Ja, jag tycker att det är obehagligt.
Du tycker det är obehagligt att se saker på ett annat sätt än du gör?
Vad är det som är obehagligt med att folk försöker förstå vad som hänt och se det ur polisens perspektiv?

Personligen tycker jag det är obehagligt att nästan fördöma att folk har ett annat perspektiv än det man själv anser korrekt. Jag försöker för det mesta se saker från alla inblandades perspektiv och tycker det är obehagligt med enkelspårighet.
 
Ja, och precis det där kan du göra med dagens modell. Om du vill och har resurserna.
Ifall det, som du säger, finns tillgång till ledsagning och tillsyn (som inte kräver schemaläggning eller planering i förväg) så kommer knappast några önskemål om inlåsning - för då uppstår inget problem med att personerna är ensamma ute.
Ifall de alltid får gå vart de vill, så är väl det du pratar om knappast ens inlåsning i realiteten?
Grejen är väl att ingen handikappomsorg i Sverige har resurser för att bemanna på det sättet som du önskar.

Nä, men oavsett kan man ju inte låta människor skada sig själva. Man skulle aldrig låta en 3-åring rymma på det sättet. Då hade man satt ett lås som 3-åringen inte kunde låsa upp och haft det låst under natten.
 
Nä, men oavsett kan man ju inte låta människor skada sig själva. Man skulle aldrig låta en 3-åring rymma på det sättet. Då hade man satt ett lås som 3-åringen inte kunde låsa upp och haft det låst under natten.
Och fortfarande, ni kan inte jämföra en vuxen person med funktionsnedsättningar med en treåring. Eric var vuxen, det går inte att sätta ett lås på en vuxen persons dörr som den vuxne själv inte kan öppna.

Att dessutom använda sig av termen ”rymmer” känns sådär - en vuxen persone rymmer liksom inte från sitt boende.
 
Du tycker det är obehagligt att se saker på ett annat sätt än du gör?
Vad är det som är obehagligt med att folk försöker förstå vad som hänt och se det ur polisens perspektiv?

Personligen tycker jag det är obehagligt att nästan fördöma att folk har ett annat perspektiv än det man själv anser korrekt. Jag försöker för det mesta se saker från alla inblandades perspektiv och tycker det är obehagligt med enkelspårighet.

Hur många i tråden har försökt se det ur offrets vinkel? Att man går och ut för att leka och sedan dör?
 
Och fortfarande, ni kan inte jämföra en vuxen person med funktionsnedsättningar med en treåring. Eric var vuxen, det går inte att sätta ett lås på en vuxen persons dörr som den vuxne själv inte kan öppna.

Men om han mentalt var som en 3-åring vad spelar hans fysiska ålder för roll i praktiken? Är man bättre på att ta hand om sig själv för att kroppen råkar vara större/mognare? Det är väl det mentala som avgör om man kan ta hand om sig själv i det läget och inte bara kroppen. Om man inte har något konsekvenstänkande, spelar det någon roll att kroppen är vuxen?
 
Man ska ju inte göra det genom att ta bort mänskliga rättigheter. Naturligtvis ska dessa personer få massor med hjälp! Naturligtvis ska de få gå ut om de vill. Men inte på egen hand i vilken miljö som helst. "Vill du gå ut på stan sent på natten? Ok, då följer någon med dig." De ska inte behöva rymma för att få komma ut dit de vill vara. Alternativen är inte att stänga in dem och slänga bort nyckeln eller att låta dem gå helt fritt. Det finns ett bra mellanting där de får sin frihet på en nivå de kan hantera och mår bra av. Man kan ju inte låta någon som inte har något som helst konsekvenstänkande fatta beslut som handlar om säkerhet. Hade jag haft en närstående med den problematiken hade jag varit livrädd om hen togs om hand av människor som ansåg att hen skulle få fatta egna beslut om säkerheten. Då skulle jag vilja att hen togs om hand av människor som förstod hens begränsningar och möjligheter och lät hen utnyttja sin möjligheter till fullo samtidigt som det togs hänsyn till begränsningarna. Vilket jag inte tycker att det låter som att man gör om man inte hindrar en person på en 3-årings nivå från att rymma mitt i natten.

Och jag har inte sagt något om att göra något godtyckligt. Det ska naturligtvis göras i samarbete med personen själv, närstående och experter.
Fast detta ju effekten av det som föreslås - att vi fråntar personer på boenden deras rättigheter- för genom att larma dörrar, sätta lås på osv är liksom inte något en kan och får göra hur som helst eftersom det är en inskränkning.
 
Men om han mentalt var som en 3-åring vad spelar hans fysiska ålder för roll i praktiken? Är man bättre på att ta hand om sig själv för att kroppen råkar vara större/mognare? Det är väl det mentala som avgör om man kan ta hand om sig själv i det läget och inte bara kroppen. Om man inte har något konsekvenstänkande, spelar det någon roll att kroppen är vuxen?
Det spelar stor roll. Är du vuxen, oavsett vilka förmågor en har, så är en helt enkelt vuxen med den frihet det innebär. Är en ett barn är en omyndig och har någon som tar ansvar för en.
Folk blir inte omyndiga pga sin mentala ålder och utveckling. Det är tragiskt att så många i den här tråden inte kan se skillnad på ett barn och en vuxen oavsett den vuxne personens utveckling :crazy:
 
Det spelar stor roll. Är du vuxen, oavsett vilka förmågor en har, så är en helt enkelt vuxen med den frihet det innebär. Är en ett barn är en omyndig och har någon som tar ansvar för en.
Folk blir inte omyndiga pga sin mentala ålder och utveckling. Det är tragiskt att så många i den här tråden inte kan se skillnad på ett barn och en vuxen oavsett den vuxne personens utveckling :crazy:
Ja, och det resoneras som att en funktionshindrad vuxen skulle fungera likadant som ett treårigt barn gör och så är det ju inte. Det är bara en grov jämförelse med avseende på vissa aspekter.
Om man resonerar utifrån det så blir det väldigt fel för då antar man att deras behov är likadana som ett barns. Vilket de inte är. Men då faller man i den tankemässiga fällan att samma åtgärder som för småbarn är lämpliga.
 
Men om han mentalt var som en 3-åring vad spelar hans fysiska ålder för roll i praktiken? Är man bättre på att ta hand om sig själv för att kroppen råkar vara större/mognare? Det är väl det mentala som avgör om man kan ta hand om sig själv i det läget och inte bara kroppen. Om man inte har något konsekvenstänkande, spelar det någon roll att kroppen är vuxen?
Mänskliga rättigheter, personlig integritet, privatlivets helgd. Lite sånt smått och gott. Han var en MÄNNISKA.
 
Mänskliga rättigheter, personlig integritet, privatlivets helgd. Lite sånt smått och gott. Han var en MÄNNISKA.

Ja, då händer såna här saker ibland även om detta var en extrem händelse på många olika sätt. Rent krasst är det väl frihetens pris. Han fick vara fri och göra som han vill och tragiskt nog hände det som hände. Hans frihet att göra som han vill och andra människors frihet att inte känna sig hotade krockade och slutresultatet blev oerhört tragiskt! Vanligtvis uppstår inte den krocken eftersom folk vanligtvis inte känner sig hotade av personer som är på en 3-årings nivå men mycket oturligt gjorde det det den här gången.

Vad man kan göra åt det vet jag inte. Men det är kanske vad friheten kostar? Precis som att min ridning kan kosta mig jättemycket om olyckan är framme men tills det händer har jag väldigt roligt.
 
Oroväckande med två liknande händelser så tätt.
Det är oroande, men samtidigt så bör man inse att där de som känner killen ser "Lilla Erik" ser de som inte känner honom någon som hanterar ett potentiellt vapen. Det är inte så att killen inte skulle kunna hantera ett riktigt vapen. Det är farligt för ungdomar/vuxna att leka med leksaksvapen (och riktiga) folk kan inte veta vad som är vad och inte säkert vet om personen är snäll eller någon potentiellt farlig. Konsekvenserna är att polisen kan komma och (försöka) avväpna och något kan gå snett.


Undrar hur många polisen avväpnar på liknade vis helt utan personskador?
 
Ja, då händer såna här saker ibland även om detta var en extrem händelse på många olika sätt. Rent krasst är det väl frihetens pris. Han fick vara fri och göra som han vill och tragiskt nog hände det som hände. Hans frihet att göra som han vill och andra människors frihet att inte känna sig hotade krockade och slutresultatet blev oerhört tragiskt! Vanligtvis uppstår inte den krocken eftersom folk vanligtvis inte känner sig hotade av personer som är på en 3-årings nivå men mycket oturligt gjorde det det den här gången.

Vad man kan göra åt det vet jag inte. Men det är kanske vad friheten kostar? Precis som att min ridning kan kosta mig jättemycket om olyckan är framme men tills det händer har jag väldigt roligt.
Man kan göra en rad olika saker för att hjälpa honom att inte hamna i den situationen.
Men man kan inte med tvång hindra honom.

Jag tror det finns en hel del folk som utsätter sig för mer risker än en genomsnittlig dement eller utvecklingsstörd som traskar runt i sitt bostadsområde. Ska vi låsa in dem också? Hur avgöra vems dumdristighet, oförståelse, ignorans som är "tillåten att gå runt med" och inte?
 
Man kan göra en rad olika saker för att hjälpa honom att inte hamna i den situationen.
Men man kan inte med tvång hindra honom.

Jag tror det finns en hel del folk som utsätter sig för mer risker än en genomsnittlig dement eller utvecklingsstörd som traskar runt i sitt bostadsområde. Ska vi låsa in dem också? Hur avgöra vems dumdristighet, oförståelse, ignorans som är "tillåten att gå runt med" och inte?

Fast är ju ändå skillnad på om en person inte har förmågan till ett konsekvenstänk eller om personen har det.
 
Så gott som alla skulle jag tro, men det blir inte mycket diskussion då folk är eniga.

Tror du?

Tex det här svaret tyder inte på det:

Det är oroande, men samtidigt så bör man inse att där de som känner killen ser "Lilla Erik" ser de som inte känner honom någon som hanterar ett potentiellt vapen. Det är inte så att killen inte skulle kunna hantera ett riktigt vapen. Det är farligt för ungdomar/vuxna att leka med leksaksvapen (och riktiga) folk kan inte veta vad som är vad och inte säkert vet om personen är snäll eller någon potentiellt farlig. Konsekvenserna är att polisen kan komma och (försöka) avväpna och något kan gå snett.


Undrar hur många polisen avväpnar på liknade vis helt utan personskador?
 
Fast är ju ändå skillnad på om en person inte har förmågan till ett konsekvenstänk eller om personen har det.
Men var går gränsen? Finns väl en gradskala, inte en tydlig uppdelning i två grupper.
Tycker det verkar finns massor av "normala" vuxna som har noll förståelse för risker.
Om du iofs har konsekvenstänk, men nedsatt förståelse för att tolka andra aspekter av situationerna. Om du inser konsekvenser men saknar förmåga till handlande för att undvika det, t.ex. ta social kontakt med obekanta.
Test av IQ, kognitiv förmåga, psykologutvärdering m.m. för alla på 18-årsdagen?
 
Jag tror det finns en hel del folk som utsätter sig för mer risker än en genomsnittlig dement eller utvecklingsstörd som traskar runt i sitt bostadsområde. Ska vi låsa in dem också? Hur avgöra vems dumdristighet, oförståelse, ignorans som är "tillåten att gå runt med" och inte?

En gräns är väl om man utsätter andra för en hotfull situation. Om du är extremsprtare, utsätter du endast dig själv för fara.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 109
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 097
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
708
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp