Utbruten tråd: wffs - testa?

Vilken dålig anledning till att inte testa! Känns ärligt talat inte alls okej. Det kostar typ 45 dollar/50 Euro att testa och så struntar man i det? Det handlar ju inte om blivande föl i första hand utan om alla de avelsdjur med honom i stammen. IMHO så stinker detta

Nu kanske jag är cynisk, men med tanke på att S. Rafael är testad positiv, så finns det ju åtminstone en potentiell risk för att det kommer från hans morfar.......Varför man då kanske inte vill testa.
 
Vilken dålig anledning till att inte testa! Känns ärligt talat inte alls okej. Det kostar typ 45 dollar/50 Euro att testa och så struntar man i det? Det handlar ju inte om blivande föl i första hand utan om alla de avelsdjur med honom i stammen. IMHO så stinker detta
Fast alla som har avelsdjur kan ju testa sina egna djur?
Jag kan förstå att man lägger pengarna på att testa de som är aktiva i aveln. Behöver inte vara ngt fuffens.
 
Det är helt säkert att det kommer från mödernet iom att pappan är testad N/N

Ok, tack för info :)
Hoppas inte att D. Schufro är positiv bara (även om man inte vet och BH inte verkar vilja testa), och om han motförmodan skulle vara det, att genen inte kommer från far hans..... Då skulle det ju inte vara så roligt. Mycket milt uttryckt. :grin: :down:
 
Ok, tack för info :)
Hoppas inte att D. Schufro är positiv bara (även om man inte vet och BH inte verkar vilja testa), och om han motförmodan skulle vara det, att genen inte kommer från far hans..... Då skulle det ju inte vara så roligt. Mycket milt uttryckt. :grin::down:
Fast det förändrar ju inte så jättemycket. Hingsten är knappt verksam i aveln längre och de avkommor som lever är ju friska. Det man kan ha i åtanke är att testa stona med honom i stamtavlan.
 
Vilken dålig anledning till att inte testa! Känns ärligt talat inte alls okej. Det kostar typ 45 dollar/50 Euro att testa och så struntar man i det? Det handlar ju inte om blivande föl i första hand utan om alla de avelsdjur med honom i stammen. IMHO så stinker detta

Det känns inte så fräscht, nej. Samtidigt är garanterat laboratorierna fulla av prover och då tycker jag väl att mitt i betäckningssäsongen kan det vara värt att vänta med en hingst som inte är så aktiv i aveln i detta mer akuta skede. Men då ska man också kommunicera det med typ: "Vi väntar med att testa honom tills säsongen är över eftersom han inte betäcker många, om något, sto".

Skulle de inte testa senare är det rent ut sagt skit.
 
Fast det förändrar ju inte så jättemycket. Hingsten är knappt verksam i aveln längre och de avkommor som lever är ju friska. Det man kan ha i åtanke är att testa stona med honom i stamtavlan.
Ja, och man behöver ju oavsett testa stona. Om en viss hingst visar sig vara bärare så säger ju bara det att alla avkommor KAN vara bärare. Och är en viss hingst fri så måste man ju ändå testa avkommor som ska gå i avel sålänge man inte vet status på avkommornas mammor också.
 
Ja, och man behöver ju oavsett testa stona. Om en viss hingst visar sig vara bärare så säger ju bara det att alla avkommor KAN vara bärare. Och är en viss hingst fri så måste man ju ändå testa avkommor som ska gå i avel sålänge man inte vet status på avkommornas mammor också.
Precis. Mitt förra sto har ju Don Schufro som morfar, hon har bara lämnat valacker hos mig så där tar linjen stopp, men där är det en självklarhet att testa henne om hon ska få fler föl. Som jag skrivit innan så tycker jag också att stoägarna har ett stort ansvar att testa stona, det kan inte bara läggas på hingsthållarna, är helt enig med dig där.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 971
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp