Utbruten tråd: wffs - testa?

Det bästa jag läst från den krönikören. Det finns verkligen tusen andra mer överhängande hot inför en fölning än just WFFS.
Håller med helt. Monogena, recessiva sjukdomar är inte det som kommer bli det stora problemet för framtida hästavel om inte avelsbasen blir jätteliten. Och även då så kommer andra sjukdomar/hållbarhetsproblem man inte riktigt vet ärftlighetsmönstret för antagligen vara ett större problem eftersom det är mycket svårare att säga vilka individer som är i riskzonen. Många som är oroliga verkar inte ha någon som helst aning om vad en recessiv gen innebär och tror att den plötsligt kan bli dominant och göra massor med föl sjuka.
 
Det bästa jag läst från den krönikören. Det finns verkligen tusen andra mer överhängande hot inför en fölning än just WFFS.
Håller med. Med tanke på hur många hingstar det tycks vara som bär på anlaget så är det konstigt att inte fler sjuka föl har upptäckts. Så det kan ju vara en förklaring till varför vissa kombinationer av hingst och sto inte fungerat, att fostren dör tidigt? Lite samma som man åtminstone tidigare diskuterat med att korsa två konstantskimlar med varandra, betydligt sämre dräktighetsprocent och få fynd av levande hästar med konstantskimmelanlag i dubbel uppsättning.
 
Håller med. Med tanke på hur många hingstar det tycks vara som bär på anlaget så är det konstigt att inte fler sjuka föl har upptäckts. Så det kan ju vara en förklaring till varför vissa kombinationer av hingst och sto inte fungerat, att fostren dör tidigt? Lite samma som man åtminstone tidigare diskuterat med att korsa två konstantskimlar med varandra, betydligt sämre dräktighetsprocent och få fynd av levande hästar med konstantskimmelanlag i dubbel uppsättning.

Skulle inte förvåna mig om melanom orsakat fler dödsfall på levande (ja, ni förstår) hästar än detta har.
 
Verkligen sakligt.
Jag har fött upp en arabkorsning som bär på CA. Den genen är inget som kommer stoppa mig från att betäcka henne i framtiden om det känns som en bra idé. Givetivs måste jag hålla koll på att hingsten inte är bärare men om jag väljer en arab så är den kollen oerhört enkel eftersom alla hingstar måste redovisa CA status då de löser licens och alla renrasiga föl efter en bärare, eller om modern har okänd status, måste testas vid registrering.
 
Egentligen borde man vara mer rädd för att få en skimmel eftersom den kan få melanom, än att vara rädd för wffs. Är det inte en rätt stor procent av alla skimlar som har melanom?

80% på hästar över 15 år läste jag. Varav 2/3 blir maligna med tiden. Skulle vara intressant att hur många som måste tas bort/dör av det. Just i diskussionen om WFFS skulle det kunna användas som exempel.
 
80% på hästar över 15 år läste jag. Varav 2/3 blir maligna med tiden. Skulle vara intressant att hur många som måste tas bort/dör av det. Just i diskussionen om WFFS skulle det kunna användas som exempel.

Halvt OT
Lite nyfiken bara, var har du läst det där? :)
Ifrågarsätter det egentligen inte, tycker bara att 80% låter väldigt högt vid en första anblick. Har själv en skimmel över 15 år som inte har några melanom, och känner ett 2-siffrigt antal skimlar till som är runt/över 15 år som inte heller har melanom. Faktiskt ingen skimmel jag känner har melanom, oavsett ålder. Absolut att bara de individer man själv känner kan vara ett dåligt exempel i sammanhanget, men när det ändå är ett 15-tal som dessutom är runt/över 15 år, känns det statistiskt som att någon "borde" ha melanom. Eller så har jag bara träffat den lyckliga 20% klicken :)
 
Halvt OT
Lite nyfiken bara, var har du läst det där? :)
Ifrågarsätter det egentligen inte, tycker bara att 80% låter väldigt högt vid en första anblick. Har själv en skimmel över 15 år som inte har några melanom, och känner ett 2-siffrigt antal skimlar till som är runt/över 15 år som inte heller har melanom. Faktiskt ingen skimmel jag känner har melanom, oavsett ålder. Absolut att bara de individer man själv känner kan vara ett dåligt exempel i sammanhanget, men när det ändå är ett 15-tal som dessutom är runt/över 15 år, känns det statistiskt som att någon "borde" ha melanom. Eller så har jag bara träffat den lyckliga 20% klicken :)

https://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/melanom-hos-skimlar-vanligare-an-man.htm

https://www.hastsverige.se/sida227.html

http://hastforskning.se/forskningsprojekt/402880f6485f65ff01485f8064483a64/
 
Åh, tack! :bow:
Fortfarande lite roligt dock att jag träffat "de friska 20%", trots att flera av de, H.H inkluderat, har vitiligo t.om.! :eek::D
Fast tumörerna kan ju vara rätt små och ibland svåra att hitta. Jag tror att min förra skimmel ev. hade två tumörer den ena var 1 mm hög och 4 mm i diameter den andra var 2 mm och samma diameter. Bägge satt på ställen som är normala för den här typen av tumörer att uppkomma men det kan ha varit andra hudförändringar.
Hur hon såg ut invädigt har jag noll koll på men då stallägaren skulle slakta två skimmlar varnade slakteriet för att fanns det tumörer i dem torts att hon inte visste det så fick hon stå för destruktion.
 
Fast tumörerna kan ju vara rätt små och ibland svåra att hitta. Jag tror att min förra skimmel ev. hade två tumörer den ena var 1 mm hög och 4 mm i diameter den andra var 2 mm och samma diameter. Bägge satt på ställen som är normala för den här typen av tumörer att uppkomma men det kan ha varit andra hudförändringar.
Hur hon såg ut invädigt har jag noll koll på men då stallägaren skulle slakta två skimmlar varnade slakteriet för att fanns det tumörer i dem torts att hon inte visste det så fick hon stå för destruktion.

Det har du rätt i! :up:
Däremot har ingen, H.H inkluderat, de här stora, klassiska skimmelknölarna. Något invändigt, eller möjligtvis några pyttesmå, möjligen. H.H har dock ingenting någonstans, och då har han ändå rätt ordentligt spridd vitiligo numera.
 
Det har du rätt i! :up:
Däremot har ingen, H.H inkluderat, de här stora, klassiska skimmelknölarna. Något invändigt, eller möjligtvis några pyttesmå, möjligen. H.H har dock ingenting någonstans, och då har han ändå rätt ordentligt spridd vitiligo numera.

Menar du att det finns någon koppling mellan melanom och vitiligo?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 695
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 337
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 040
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 035
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp