Utbruten tråd: wffs - testa?

Ännu en Hannoveranare med Donnerhall som morfar.......

Redan för flera veckor sedan, när S. Rafael och någon till (minns ej vem...) började jag fundera på varifrån anlaget kom på de + att de ju inte verkar vilja testa BH D. Schufro...
Nu ska jag verkligen inte leka hobbyveterinär och måla f-n på väggen, men för egen del är jag relativt säker på att Donnerhall är bärare................ Hoppas jag har fel. :down:
 
Någon som vet
Hela 20% bärare på Hannoveraner....... undrar om deras förbund ska göra något.
Kan tänka mig att alla tyska förbund blir tvingade att testa unghingstarna som ska till Körung. Annars kan det bli svårt att sälja dom till utländska köpare på auktionerna.....
Tack och lov bara 2% hos Trakehner.

Har du någon koll på hur det ser ut för Holsteiner?
 
Nu kanske jag inte egentligen ska komma och vara sådär negativ igen, men det känns ju milt uttryckt sådär att Flyinge inte testat sina hingstar............... O_o :down:
 
Jag har också både mailat och sms:at men heller inte fått något svar, givetvis valde jag en annan hingsthållare även om en av deras hingstar stod högst på listan.....
 
@Långnos och @Dressyrtjejen_97

Det stod en artikel om detta i Ridsport, publicerad nu i em.
Läste artikeln och reagerade på det här uttalandet av Joseph Klaphake dom jobbar åt Schockemöhle.
Vi har 1 000 födda föl på vårt eget stuteri varje år och har aldrig haft ett enda föl som fötts med WFFS.
Med tanke på hur många hingstar som visat sig vara bärare så borde det det vara utbrett även hos stona. Det föds väldigt få drabbade föl vilket enligt mig borde tyda på att syndromet ofta är letalt tidigt under dräktigheten. Hur många av stona som inte tar sig, resorberar eller kastar gör det pga WFFS? Jag skulle gissa på att det är ganska många. För mig känns därför uttalandet naivt och både kundfientligt och djurskyddsmässigt mycket tveksamt. Jag menar hur svårt kan det vara att ta de där proverna och skicka in dem? Arbetsbördan för det borde inte vara mer oöverstiglig än vad den är för ett normalt kolikanfall. De lär ju inte ens behöva ta ut veterinär en extra gång då de lär ha besök av sådan realtivt ofta.
 
Läste artikeln och reagerade på det här uttalandet av Joseph Klaphake dom jobbar åt Schockemöhle.

Med tanke på hur många hingstar som visat sig vara bärare så borde det det vara utbrett även hos stona. Det föds väldigt få drabbade föl vilket enligt mig borde tyda på att syndromet ofta är letalt tidigt under dräktigheten. Hur många av stona som inte tar sig, resorberar eller kastar gör det pga WFFS? Jag skulle gissa på att det är ganska många. För mig känns därför uttalandet naivt och både kundfientligt och djurskyddsmässigt mycket tveksamt. Jag menar hur svårt kan det vara att ta de där proverna och skicka in dem? Arbetsbördan för det borde inte vara mer oöverstiglig än vad den är för ett normalt kolikanfall. De lär ju inte ens behöva ta ut veterinär en extra gång då de lär ha besök av sådan realtivt ofta.
Jag reagerade också på det och tyckte det var oerhört nonchalant svarat.
 
De sticker huvudet i sanden istället för att testa. Väldigt dåligt! Hade de verkligen trott att deras hingstar är fria så hade de ju testat för de goda reklamens skull. Hoppas att folk undviker att använda otestade hingstar...

Å andra sidan... om man ska leka djävulens advokat... så har hysterin blivit rätt stor stundtals och de vill kanske inte förknippas med det. Om nu flera av deras hingstar är bärare så kommer efterfrågan på de hingstarna att minska. Nu verkar de hoppas på att en otestad hingst är bättre än en som är konstaterad bärare. Obegripligt enligt mig! Man kan ju fortfarande använda en hingst som är bärare men då måste ju stoet vara fri.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 236
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 898
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp