Utbruten - Vem äger gemensamt boende?

Fast det gör han ju uppenbarligen , då han betalar för sig? Att du renoverar huset vinner ju du mest på eftersom det påverkar värdet på din egendom ? Såtillvida att ni inte har nåt samboavtal eller nåt ?
Men du kan väl inte räkna att alla ska förstå sånt...

Men exakt! Jag och han är nöjda, och det känns 100% rätt för mig och för honom att ha det
Fast jag som kvinna skulle aldrig kunna ha det så. Inte äga någonting av det boendet jag betalar för men kan bli utkastad på studs! Aldrig i livet liksom. Noll trygghet!
@Fibusen hur tänker din man om det?

Ja, det var dom premisserna som var, och han är då här nu så... ;)
Han tycker nog det är trevligare att bo i hus med egen trädgård än att bo i en halvdan lägenhet som han inte äger endå. Huspriserna omöjligör idag att man kan köpa ett hus ensam, iaf med dom jobben/lönen vi har. Jag fick huset löjligt billigt och det är värderat en bra bit över det dubbla redan, och då har jag inte lagt mycket pengar alls. Jag kommer ha betalt klart mitt boende ett bra tag innan min pension. Varför då blanda in en till i det? Då är det bättre att allt går till sonen den dagen jag inte orkar mer/dör, istället för att det ska in och krånglas med både tredje och fjärde part. Ifall han vill äga eget, så varsågod, jag tvingar honom som sagt inte att bo här, och jag klarar mig alldeles jättebra själv/som särbo också.

Jag sa klart och tydligt att jag kommer INTE flytta, och jag kommer INTE sälja varken en del, eller hela huset. Det accepterade han då tydligen eftersom han som sagt bor här nu.

Och åter igen så betalar han bara dom rörliga delarna, han betalar alltså inte på mitt hus, mina renoveringar osv. Det som han betalar till mig får han inte ens hyra en etta för. Jag gjorde ett fynd när jag köpte helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Och åter igen så betalar han bara dom rörliga delarna, han betalar alltså inte på mitt hus, mina renoveringar osv. Det som han betalar till mig får han inte ens hyra en etta för. Som sagt så bor jag nästan pinsamt billigt!

Mmm, den villa jag tittar på kostar 1700 kr i månaden om man inte räknar med räntan. Så om någon hypotetiskt skulle vilja flytta in som sambo skulle denne behöva betala 850 spänn i månaden för boendet. Säger som du att lycka till att hitta ett billigare boende. Den som flyttar in har snarare en enorm möjlighet att bygga upp en buffert för att flytta till en egen bostad om det skulle skita sig. Sjuk trygghet.
 
Mmm, den villa jag tittar på kostar 1700 kr i månaden om man inte räknar med räntan. Så om någon hypotetiskt skulle vilja flytta in som sambo skulle denne behöva betala 850 spänn i månaden för boendet. Säger som du att lycka till att hitta ett billigare boende. Den som flyttar in har snarare en enorm möjlighet att bygga upp en buffert för att flytta till en egen bostad om det skulle skita sig. Sjuk trygghet.
Det här med att du liksom designar okända andras liv och berättar vad trygghet är för dem, är så klart inget du kan ta för givet att andra accepterar.
 
Det här med att du liksom designar okända andras liv och berättar vad trygghet är för dem, är så klart inget du kan ta för givet att andra accepterar.

Nej, men det är så jag ser det om jag skulle flytta in hos en partner. Mina boende kostnader skulle minst halveras. Jag ser inte varför ett gemensamt boende skulle vara tryggare. Bara besvärligare med en
bodelning...
 
Men om båda, eller den ena, är sådana Mitt Eget, funkar ju helt enkelt inte sambo. Själv är jag inte sådan, men jag kan identifiera mig med det.

Fast det var inte så jag syftade på. Syftade mer på att om man äger det gemensamt blir den ena utlöst och har kapital till att skaffa eget
 
För att du äger hälften och den som flyttar blir utlöst med hälften vilket blir ett kapital till ett eget boende!

Fast kapitalet kan du lika gärna ha i nåt annat. Aktier/fonder(som oftast ger högre avkastning än bostaden), sommarstuga eller vadsomhelst. Det måste inte ligga i ett gemensamt boende ?
 
Mmm, den villa jag tittar på kostar 1700 kr i månaden om man inte räknar med räntan. Så om någon hypotetiskt skulle vilja flytta in som sambo skulle denne behöva betala 850 spänn i månaden för boendet. Säger som du att lycka till att hitta ett billigare boende. Den som flyttar in har snarare en enorm möjlighet att bygga upp en buffert för att flytta till en egen bostad om det skulle skita sig. Sjuk trygghet.

Fast jag betalade bara 2000 spänn hos min sambo, dock var det andra saker som blev dyrare, tex betydligt längre resväg till jobbet och betydligt dyrare stallplats som gjorde att allt blev betydligt dyrare och ingen trygghet. Nope aldrig mer alltså!
 
Fast jag betalade bara 2000 spänn hos min sambo, dock var det andra saker som blev dyrare, tex betydligt längre resväg till jobbet och betydligt dyrare stallplats som gjorde att allt blev betydligt dyrare och ingen trygghet. Nope aldrig mer alltså!

Näe, sånt får man ju ta med i kalkylen såklart. Då får man väl överväga särbo eller hitta något gemensamt som passar båda.
 
Fast kapitalet kan du lika gärna ha i nåt annat. Aktier/fonder(som oftast ger högre avkastning än bostaden), sommarstuga eller vadsomhelst. Det måste inte ligga i ett gemensamt boende ?

Fast nej , allt blev dyrare för mig med mindre trygghet. Det var inte alls så jag hade tänkt. Jag förlorade nästan 5000 per månad genom att flytta in hos honom. Det fanns ingav pengar över alls att spara i fonder eller liknande. Jag vet bara att aldrig igen !
 
Fast nej , allt blev dyrare för mig med mindre trygghet. Det var inte alls så jag hade tänkt. Jag förlorade nästan 5000 per månad genom att flytta in hos honom. Det fanns ingav pengar över alls att spara i fonder eller liknande. Jag vet bara att aldrig igen !

Som sagt. Att vara sambo behöver inte bli billigare. Beror ju helt på vilken situation och förutsättningar man har. Jag tog inte hänsyn till dyrare stallkostnader då de flesta inte har stallkostnader.

Om vi tar mitt ex som exempel, vi pratade om att flytta ihop men det blev inte så. Men hon hade gått från en hyra på 5000/mån till 1700/ mån i min nuvarande bostad. Men hon hade ingen stallhyra att ta hänsyn till.
 
En del människor tycker ju att jämbördighet är en centralt viktig fråga i nära relationer.

Ja, om vill ha en relation där man delar på allt man äger rakt av. En sån relation är inte jag ute efter, då jag vet att det kan ta slut... eller det är störst sannolikhet att det tar slut.
 
Som sagt. Att vara sambo behöver inte bli billigare. Beror ju helt på vilken situation och förutsättningar man har. Jag tog inte hänsyn till dyrare stallkostnader då de flesta inte har stallkostnader.

Om vi tar mitt ex som exempel, vi pratade om att flytta ihop men det blev inte så. Men hon hade gått från en hyra på 5000/mån till 1700/ mån i min nuvarande bostad. Men hon hade ingen stallhyra att ta hänsyn till.

Kanske inte men det var ju hela tiden den här känslan av underläge hos mig som gnagde.. oavsett dyrare stallhyra så fick jag alltid tänka till vad jag sa eller inte i olika meningsskiljaktigheter där jag automatiskt hamnade i underläge för att jag kunde riskera att åka ut... nej fy fan alltså , aldrig mer! Bor hellre i ett tält kan jag säga!
 
Kanske inte men det var ju hela tiden den här känslan av underläge hos mig som gnagde.. oavsett dyrare stallhyra så fick jag alltid tänka till vad jag sa eller inte i olika meningsskiljaktigheter där jag automatiskt hamnade i underläge för att jag kunde riskera att åka ut... nej fy fan alltså , aldrig mer! Bor hellre i ett tält kan jag säga!

Låter ju sjukt att du kände så.
Jag skulle aldrig kasta ut nån på gatan om så personen var otrogen, så empatilös är inte jag. Men jag kan ju inte tala för andra.
 
Nej, men du skulle kunna göra det i den situationen, vilket gör förhållandet ojämställt.

Men då kan ju hon köpa in sig i bostaden om det skulle kännas tryggare för henne. Frågan är bara vad som skulle hända vid en eventuell bodelning. Skulle jag kunna förlora bostaden då ? Jag har inte alls satt mig in i det där ... :confused:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 234
Senast: Whoever
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 035
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 715
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp