Ute- eller innekatt?

Ingen jacka behövdes till Nikita. Assistenten tog ett stadigt grepp och sedan var det över. Nikita hann inte ens pipa den gången :D

Hon är faktiskt helt ok hos vet, men är inte överdrivet förtjust eftersom sista gångerna har jag dragit tänder på henne. Usch, mattehjärtat blödde när hon kom ur väskan och klättrade upp på min axel, höll tassarna stadigt runt nacken och vägrade släppa taget :( Svårt att förklara för en katt att det är för deras eget bästa.
Aw, samma sak hände i somras när jag fick åka in med Alice till vetten. Hon låg i mitt knä och borrade ned ansiktet i mina armar, hjärtat blev både varmt och blödde lite grann :heart Det högsta betyg man kan få av en katt är som trygghetshamnen :love:
 
Mina bor inne. Vi bor centralt i storstad - bilar och asfalt åt alla håll med undantag för någon liten park här och där. Här blir det inget utsläppande utan kontrollerad utevistelse i sele på gården.

Att folk som bor i stan släpper ut sina katter har jag ingen förståelse för. Farligt på så många plan för två värderade familjemedlemmar utan vare sig rädslor eller trafikvett!

Som stall-/gårdskatter skulle situationen kännas annorlunda kanske - om jag hade dem anställda som råttjägare med eget revir. Men jag ser verkligen inte behovet för sällskapskatter att ränna utomhus;
* de dödar smådjur och småfåglar,
* skaderisken för katten själv är HÖG från trafik/elaka människor/andra djur,
* de kissar och skiter i folks trädgårdar och sandlådor,
* de kan bli stulna,
* de kan bli skrämda, tappa bort sig och inte hitta hem,
* de får fästingar och parasiter,

Det är märkligt (egen subjektiv upplevelse av sakernas tillstånd) att raskatter som kostar cirkus 10 000 kronor vanligen hålls under noga uppsikt, medan huskatter för 500 spänn anses kunna ränna hur som helst utan kontroll. Kattens värde som familjemedlem och dess rätt till skydd torde ju gå före kattens ekonomiska värde, men ändå är det få renrasiga orientaler som smyger i buskarna härute.

Du får gärna ha din åsikt men jag kan försäkra dig att priset på mina katter har nada med inne/ute att göra. Jag släpper ut de för jag anser det vara bästa livskvalité. Att du väljer annat är ditt val.
 
@MiniLi Bor du i hus/radhus/på bottenplan? I så fall kanske ni kan bygga utegård. (Sorry om jag missat info om detta.) Men är egentligen tveksam till att en person som är så allergisk som din pappa verkar vara skulle klara att vara i ett hem med katt, även om katten inte är hemma just då. Men det vet man väl inte förrän man provat.

Sen kan man se det ur alla möjliga aspekter som redan lyfts här, vad är jag bekväm med, vad skulle katten gilla. Men jag önskar att man också tänker på omgivningen. Om katten inte går på toa inomhus hemma, var gör den det då? Om den inte sov hemma i natt, var var den då, hemma hos någon annan, på någons veranda på en stolsdyna som blev full i päls? Gillade de personerna det, eller tyckte det att det var obehagligt? Mina kompisar hade sitt barn ute sovande på altanen i barnvagn och fick plötsligt se en katt hoppa ner i barnvagnen. Jag fick en utemöbel nerkissad. På lokal a katthjälpens Facebooksida läste jag om en katt som hade knatat in hos en familj och inte ville gå därifrån och familjen efterlyste nu ägaren. Tyckte den familjen det var kul eller förskräckligt? Sånt här beror ju också på vilken typ av område man bor i, "på landet" är såna här saker säkert inga större problem.

Och kastrerad utekatt är förhoppningsvis självklart, inte minst för att kattens revir minskar då (visst har jag rätt i det? även om det säkert kan vara personligt också, hur stort revirtänk en katt har).
 
Argumentet att de har högre livskvalitet öppnar ju förvisso möjligheten för fler heltidsanställda att ha hund. De kan ju vara lösa ute medan man jobbar.

:laugh::laugh::laugh: precis så tycker min chihuahua att det är. Hon kan lätt vara ute på egen tass en hel dag om hon fick som hon ville.

Jag har ju både hund och katt ute, hunden för att den rymmer katterna för att de är katter. Jag har aldrig fått gnäll från nån angående katterna, men det finns definitivt folk som gnäller på min lilla hund när hon tar en walkabout.
 
:skratt::skratt::skratt: precis så tycker min chihuahua att det är. Hon kan lätt vara ute på egen tass en hel dag om hon fick som hon ville.

Jag har ju både hund och katt ute, hunden för att den rymmer katterna för att de är katter. Jag har aldrig fått gnäll från nån angående katterna, men det finns definitivt folk som gnäller på min lilla hund när hon tar en walkabout.

Du kör ju i alla fall samma för hund och katt. Majoriteten är mer rädd om sin hund än sin katt.
 
Och vad innebär ägaransvaret? Min hund kanske ibte jagar eller går fram till människor?

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt
 
Och vad innebär ägaransvaret? Min hund kanske ibte jagar eller går fram till människor?
Fast alltså, det är rätt få hundar som inte skulle hitta på någon som gjorde att det strika hundägaransvaret trädde in om de fick gå lösa jämt (om man bor bland folk iaf).
Men visst, ha du din hund lösspringande om du vill.

Vad man än tycker om det så är katter och hundar väldigt olika djur och med väldigt olik lagstiftning runt sig.
 
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt

Ok. Hundgård mellan 1 mars och 20 augusti då. Och resten med toppen livskvalitet!
 
Fast alltså, det är rätt få hundar som inte skulle hitta på någon som gjorde att det strika hundägaransvaret trädde in om de fick gå lösa jämt (om man bor bland folk iaf).
Men visst, ha du din hund lösspringande om du vill.

Vad man än tycker om det så är katter och hundar väldigt olika djur och med väldigt olik lagstiftning runt sig.

Jättebra svar!
 
Fast alltså, det är rätt få hundar som inte skulle hitta på någon som gjorde att det strika hundägaransvaret trädde in om de fick gå lösa jämt (om man bor bland folk iaf).
Men visst, ha du din hund lösspringande om du vill.

Vad man än tycker om det så är katter och hundar väldigt olika djur och med väldigt olik lagstiftning runt sig.

Det var ju dock inget svar på frågan.
 
Det tror inte jag. Jag tror att man har hunden under mer uppsikt för allmänhetens skull. Många som bor på egen gård eller mer ensligt låter även hunden springa fritt.

Även om de inte stannar på gården? Det är möjligt, de jag känner som har hund har den bara lös om den stannar på gården. Att låta den gå över 70-80-90-vägar osv själv har jag ingen i min närhet som skulle gå med på av rädsla för att den ska bli påkörd.
 
Även om de inte stannar på gården? Det är möjligt, de jag känner som har hund har den bara lös om den stannar på gården. Att låta den gå över 70-80-90-vägar osv själv har jag ingen i min närhet som skulle gå med på av rädsla för att den ska bli påkörd.
Vem här har skrivit att dom bor nära 70-80-90 väg och låter katterna ränna ute?

Har stallkatt, visst skulle jag kunna hänga in katten så hon bara kunde vara i stallet och en liten utegård, ser dock större fara för katten att vara i stallet när hästarna är inne än den väg som går här utanför.
 
Jag ser faktiskt inga som helst fördelar med att ha utekatt. Jag har till och med svårt att förstå hur det kan vara lagligt att ha utekatter. Kanske ska vi börja tillåta utehundar med? Som får springa runt vind för våg, för det har även deras förfäder fått göra ;) Med det sagt så har jag vänner med utekatter, jag respekterar deras val men kommer aldrig uppmuntra någon till att göra sin katt till utekatt.

Nej skaffa innekatt, och sen ordna så dom blir ordenligt stimluerade istället. Vissa kräver ytterst lite, medans andra vill ha mer, och då är det fint att kolla på olika raser och deras egenskaper. Jag skulle förmodligen bli komplett galen om jag var tvungen att dela hus med bengaler, eller någon annan högljudd ras med mycket energi. :)

"Utehundar" finns ju i viss utsträckning? Dvs gårdshundar som går lösa ute större delen av tiden?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp