Utekatt till innekatt ?

Bexzor

Trådstartare
Jag har en katt på cirka 8-9 år. Hon har de senaste 7 åren gått som hon velat på en gård, men har senaste åren tillbringat mest tid inomhus. Nu står jag i flytt till lägenhet och tonåringen vill gärna ha med katten. Jag tror absolut att katten kan trivas som innekatt men hur gör man omställningen så bra som möjligt för henne? Idag har hon inga klätterträd inne så jag funderar på att köpa ett tills vi flyttar.
 
I och med att katten byter miljö kan det fungera alldeles utmärkt att bli innekatt på heltid eftersom det är en katt som redan trivs med att vara mycket inne. Är annat att flytta till nytt ställe och bli innekatt där än att bli innekatt där hemma där man är van att gå ut så att säga.

Klösträ och någon liggplats vid ett fönster så det går att tillbringa dagarna med att titta ut brukar vara uppskattat.
 
Det låter ju som att det finns en god chans att det kan fungera!

Jag vill ge dig några tips bara:

Klätterträd: Välj ett golv-till-tak träd! Det tar lika stor/liten golvyta som ett lägre men blir roligare för katten och står stabilare. I min mening finns det ingen poäng alls med små klätterträd/klösträd. Speciellt de som är en meter höga är totalt meningslösa att lägga sina pengar på. Jag hade ett golv-till-tak av märket Kattens No1 som var rejält och av bra kvalitet. Men det var nästan 15 år sen så det finns säkert andra bra märken nu också. Det första jag köpte var 160 cm högt. Men det höll inte lika bra och var inte lika stabilt som golv-till-tak trädet var.
Aktivering/berikning: pappkassar (med handtagen avklippta) och kartonger kan vara roliga för en innekatt. Jag brukade lägga fram nåt sånt som fick vara framme ett tag och sen togs bort och sen varierade jag mellan olika typer av berikning. En godisboll är också bra! En boll i hårdplast med hål i som man stoppar godis/torrfoder i och sen får katten jobba för att få ut maten ur bollen. Bra också om man vill att katten ska äta långsammare!
Fönster: Se till att det finns bra platser (enligt katten) att sitta på i fönster och spana ut.
 
Det låter ju som att det finns en god chans att det kan fungera!

Jag vill ge dig några tips bara:

Klätterträd: Välj ett golv-till-tak träd! Det tar lika stor/liten golvyta som ett lägre men blir roligare för katten och står stabilare. I min mening finns det ingen poäng alls med små klätterträd/klösträd. Speciellt de som är en meter höga är totalt meningslösa att lägga sina pengar på. Jag hade ett golv-till-tak av märket Kattens No1 som var rejält och av bra kvalitet. Men det var nästan 15 år sen så det finns säkert andra bra märken nu också. Det första jag köpte var 160 cm högt. Men det höll inte lika bra och var inte lika stabilt som golv-till-tak trädet var.
Aktivering/berikning: pappkassar (med handtagen avklippta) och kartonger kan vara roliga för en innekatt. Jag brukade lägga fram nåt sånt som fick vara framme ett tag och sen togs bort och sen varierade jag mellan olika typer av berikning. En godisboll är också bra! En boll i hårdplast med hål i som man stoppar godis/torrfoder i och sen får katten jobba för att få ut maten ur bollen. Bra också om man vill att katten ska äta långsammare!
Fönster: Se till att det finns bra platser (enligt katten) att sitta på i fönster och spana ut.

Tack för tipsen, vet dock inte om jag kommer få plats med ett så stort klätterträd. Vi kommer bo i en 3 eller 4, där det även finns 4 barn som ska få plats. Idag har hon olika fönster där hon tillbringar dagarna så jag vet att hon kommer välja ett eller flera även där. Fördelen är att hon leker med allt, även barnens leksaksbilar så sysselsätta kommer hon göra :rofl:
 
Tack för tipsen, vet dock inte om jag kommer få plats med ett så stort klätterträd. Vi kommer bo i en 3 eller 4, där det även finns 4 barn som ska få plats. Idag har hon olika fönster där hon tillbringar dagarna så jag vet att hon kommer välja ett eller flera även där. Fördelen är att hon leker med allt, även barnens leksaksbilar så sysselsätta kommer hon göra :rofl:

Det är just det som är poänngen med golv-till-tak. De tar kanske 50*50 cm golvyta och sen går de ändå upp till taket. Lägre träd måste ha större golvyta för att bli stabila. Vårt stod vid ett fönster. Intill väggen i hörnan mellan fönstret och väggen.
 
Det är just det som är poänngen med golv-till-tak. De tar kanske 50*50 cm golvyta och sen går de ändå upp till taket. Lägre träd måste ha större golvyta för att bli stabila. Vårt stod vid ett fönster. Intill väggen i hörnan mellan fönstret och väggen.

Vi hade tidigare ett golv-till-tak klätterträd. En enkel modell som ändå tog sin plats.
 
Vi hade tidigare ett golv-till-tak klätterträd. En enkel modell som ändå tog sin plats.

Hur tänker du att ett lägre träd ska ta mindre plats än den typen av golv till tak träd jag syftar på? I länken nedan finns ett träd av den typen. Golvplattan är 35x35 cm och sen kan man ju vrida hyllorna så att det passar med ens möblering och rum.

https://www.zoo.se/flamingo-scratch-pole-barwa-grey.html

Sen är det klart att inget träd tar mindre plats än ett träd. Självklart. Men jag kan inte se hur ett golv till tak tar mer plats än ett lägre.
 
Det låter ju som att det finns en god chans att det kan fungera!

Jag vill ge dig några tips bara:

Klätterträd: Välj ett golv-till-tak träd! Det tar lika stor/liten golvyta som ett lägre men blir roligare för katten och står stabilare. I min mening finns det ingen poäng alls med små klätterträd/klösträd. Speciellt de som är en meter höga är totalt meningslösa att lägga sina pengar på. Jag hade ett golv-till-tak av märket Kattens No1 som var rejält och av bra kvalitet. Men det var nästan 15 år sen så det finns säkert andra bra märken nu också. Det första jag köpte var 160 cm högt. Men det höll inte lika bra och var inte lika stabilt som golv-till-tak trädet var.
Aktivering/berikning: pappkassar (med handtagen avklippta) och kartonger kan vara roliga för en innekatt. Jag brukade lägga fram nåt sånt som fick vara framme ett tag och sen togs bort och sen varierade jag mellan olika typer av berikning. En godisboll är också bra! En boll i hårdplast med hål i som man stoppar godis/torrfoder i och sen får katten jobba för att få ut maten ur bollen. Bra också om man vill att katten ska äta långsammare!
Fönster: Se till att det finns bra platser (enligt katten) att sitta på i fönster och spana ut.

Angående höjd beror det helt på katterna.
På våra är det totalt menlöst eftersom ingen av dem klättrar eller vill sitta högt :)
Vi har en tunna och två lägre klösmöbler, de översta delarna används aldrig och då är de ändå låga
 
Eftersom katten uppnått nio års ålder tror jag det blir lättare. Hon är inte längre i sin mest aktiva ålder och är antagligen ganska nöjd med att mest ligga och chilla (fönstersängar är bra, dubbelhäftad tejp på krukor är också bra). Ja det går bra att göra om en utekatt till innekatt (särskilt som hon redan är inne en hel del). Jag håller med om att ett takhögtträd tar minst plats. Jag har en Natural Paradise XXL som inte tar någon plats alls, särskilt om man placerar den i ett hörn. Sedan är det bra med blötmat om katten tidigare ätit sorkar, möss osv, för att få i den tillräckligt med vätska. Plus en fontän eller liknande för att se till att den dricker tillräckligt mycket.

Aktivering, leksaker, vippor, en prasseltunnel brukar fungera bra. Sedan får man vara beredd på att man köper dyra leksaker och katten bara är intresserad av lådan de kommer i! :D
 
Min katt var stallkatt i 12 år när jag bodde på en liten gård. Han fick bli innekatt när jag flyttade till lägenhet. Han älskar att vara inne, han ville inte ens gå ut på balkongen i början. (kattsäkrad)
 
Jag är ingen kattmänniska egentligen men angående klätterträd och liknande vill jag bara säga att några av mina kattägande vänner har satt upp katthyllor på väggarna en bit under taket. Så kan katten kan hoppa från hylla till hylla och sitta och spana ner på hushållet. Tar ingen plats på golvet och katterna verkar älska det.
 
Ska försöka svara alla. Att jag funderar på ett klätterträd/klösträd är för att hon idag klöser på en omålad bräda inne. Något hon kommit på själv och som vi tillåtit :o. I lägenheten finns inte denna bräda. Ett klätterträd/klöspelare är inte prioriterat att få plats med, och tanken var att det kunde stå i tonåringens rum. Och som han kan flytta ut om det stör honom, jag har även en 1 årig dotter som klättrar på allt. Katten ifråga är sällan högt upp ens ute, och är oftast som högst upp på en fönsterbräda inne.
 
Ska försöka svara alla. Att jag funderar på ett klätterträd/klösträd är för att hon idag klöser på en omålad bräda inne. Något hon kommit på själv och som vi tillåtit :o. I lägenheten finns inte denna bräda. Ett klätterträd/klöspelare är inte prioriterat att få plats med, och tanken var att det kunde stå i tonåringens rum. Och som han kan flytta ut om det stör honom, jag har även en 1 årig dotter som klättrar på allt. Katten ifråga är sällan högt upp ens ute, och är oftast som högst upp på en fönsterbräda inne.

Klöspåle/klöstunna?
 
Ska försöka svara alla. Att jag funderar på ett klätterträd/klösträd är för att hon idag klöser på en omålad bräda inne. Något hon kommit på själv och som vi tillåtit :o. I lägenheten finns inte denna bräda. Ett klätterträd/klöspelare är inte prioriterat att få plats med, och tanken var att det kunde stå i tonåringens rum. Och som han kan flytta ut om det stör honom, jag har även en 1 årig dotter som klättrar på allt. Katten ifråga är sällan högt upp ens ute, och är oftast som högst upp på en fönsterbräda inne.

Det finns klösbrädor att sätta på vägarna. Vi har en en bräda i wellpapp som ligger på golvet, den är 3.5 år nu och i väldigt fint skick trots flitigt använd av äldsta katten. Hon gillar också att klösa på rent trä, har en sockerlåda i hallen som hon föredrar framför klösträden :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Funderar på att skaffa innekatt. Har kattvana sen innan, dock inte innekatt. Alla katter jag haft genom åren har varit...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp