Bukefalos 28 år!

utevistelse/hag-trend

Skulle mina (just nu är jag hästlös) hästar vara ute när de var ljust, skulle det vara 10.15 till 13.45 idag???
Vi har inte ljust längre tid än så den här tiden på året.
De skulle vara rent "djurplågeri" med så kort hagtid?
Vi har alltid haft ute 12-14 timmar, OCH ridit i mörker utan att någon häst visat mörkrädsla.
* Jenny *
 
Jag har sällan stått med gemensamma insläpp men den första gången för några år sedan då var hästarna ute mellan 6 och 18 och det fanns belysning i alla hagar. Var någon enstaka häst som gick själv. Några i flock och några två och två. Var aldrig några problem.

Jag har ju flera hästar så det blir ju automatiskt lättare så därför har jag aldrig behövt köpa till insläpp. Nu ingår det i hyran och nu på vintern är hästarna med på insläppen för det underlättar för mig oerhört mkt så nu slipper jag åka till stallet två ggr om dagen. Eller när jag jobbar (natt) är dom inne och har ätit EM hö när jag sovit klart och kommer till stallet för att rida, har ganska stor tidsbrist de dagarna då jag åker till jobbet vid 20. Nu kommer dom in ca 15.30. Två går ihop och den tredje går själv då han bara jagar och sparkar dom andra. Dom är helt obrydda för mörker men dom är ju vana vid det.
 
Det största är pengar, personal kostar och mark är dyrt om det ens finns möjligt att köpa mer, har själv i omgångar försök köpa upp mark men tvär nej trots att marken inte används på 20 år nu.
 
Hur var det förr? När jag växte upp (90-talet) var frimärkshagar i princip obefintliga, utöver på några travstall där hingstarna och vissa av tävlingshästarna gick ute i skift.
Men jag minns inte hur det funkade då med fodring, lera och sånt. Lerigt var det ju, det minns jag. Men att det var så lerigt att hästarna tog skada minns jag inte. Men det kanske var så?

Jag hör oftast om att ägarna vill ha sina hästar i små hagar med max 1 kompis.
När jag var liten (slutet 80 tal och början 90 tal) var mina minnen från en granne som födde upp swb och nf att hästarna var i hagen dygnet runt på sommaren och gick inte alls i hage på vintern utan var inne i stallet, en annan hyrde ut platser och det var små hagar och lite tid ute då det gården inte har mycket mark och så var det ridskolan min syster jobbade på och där fick ridskolehästarna gå i ridhuset under tiden det mockades i spiltorna på morgonen och sedan in igen.
 
När jag var liten (slutet 80 tal och början 90 tal) var mina minnen från en granne som födde upp swb och nf att hästarna var i hagen dygnet runt på sommaren och gick inte alls i hage på vintern utan var inne i stallet, en annan hyrde ut platser och det var små hagar och lite tid ute då det gården inte har mycket mark och så var det ridskolan min syster jobbade på och där fick ridskolehästarna gå i ridhuset under tiden det mockades i spiltorna på morgonen och sedan in igen.

Skiljer uppenbarligen mycket mellan ställena.
 
Tror att jag hittat ett väldigt bra område när det kommer till haghållning! Vet faktiskt inget stall utom någon större ridskola där det är kort hagtid med små hagar, och på de ställena går hästägarna ihop och tar in senare. Jag kan köpa att det är brist på mark och att folk inte vill ha sina hästar i flock, men jag köper inte för en sekund att hästar inte kan vara ute längre för att det är mörkt ute. I övre halvan av landet hade det inneburet extremt kort/ingen utevistelse alls om vintern.
 
Tror att jag hittat ett väldigt bra område när det kommer till haghållning! Vet faktiskt inget stall utom någon större ridskola där det är kort hagtid med små hagar, och på de ställena går hästägarna ihop och tar in senare. Jag kan köpa att det är brist på mark och att folk inte vill ha sina hästar i flock, men jag köper inte för en sekund att hästar inte kan vara ute längre för att det är mörkt ute. I övre halvan av landet hade det inneburet extremt kort/ingen utevistelse alls om vintern.
Precis, i Kiruna gick solen ner typ 15/20 december och går upp 2/1 :rofl:
 
Min häst är ute 8-17, vilket jag tycker är lite kort. Men hans hagkompis går in så dags och jag vill inte att han ska vara ute ensam i mörkret så han får helt enkelt följa med in. Har jag intaget kommer de in vid 18.

Har min på bete juni-aug.

Ridskolan jag står på har enligt mig kort utevistelse, de är ute ca 7.30-13. Men lektionerna börjar 15 och så ska de hinna äta, vila och bli borstade innan det. Men så fort det blir varmare på nätterna går de ute nattetid. Brukar vara maj-september ungefär.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi håller till i ett naturreservat och kan inte hårdgöra hur mycket mark som helst. Då är det bättre med 6-7 timmar kvalitetstid i välkomponerad flock med en välskött grässvål att noppa i.


Men jag antar att ni inte får ha hästar alls i naturreservatet under den tid på året de fodras innifrån eller den tid på året så många hästar förstör svålen?
Vi har ju också naturreservat, både eget och av Länsstyrelsen och det är strikta bestämmelser, men jag antar att ert naturreservat ligger invid de 12-13 ha som er vinterhage är?;)
 
Hagar kan bero på att det inte finns tillräckligt med mark om de är små. Sen varför många stall har korta utetider finns det många anledningar bakom.

Finns det ingen regel att folk inte får ha för mkt häst på för liten yta?, är ju både trist och ohälsosmat för hästarna att tillbringa mesta delen av dygnet i en box med begränsad rörelseförmåga.
 
Det finns så många parametrar som påverkar och det finns inget svart eller vitt. Även en lösdrift kan vara ohälsosam för en häst, det gäller att mocka hagar och ligghall ofta samt att alla hästar trivs ihop. Som hästägare har man heller inte lika bra uppsikt på hur mycket hästen dricker eller om magen fungerar.
 
Men jag antar att ni inte får ha hästar alls i naturreservatet under den tid på året de fodras innifrån eller den tid på året så många hästar förstör svålen?
Vi har ju också naturreservat, både eget och av Länsstyrelsen och det är strikta bestämmelser, men jag antar att ert naturreservat ligger invid de 12-13 ha som er vinterhage är?;)
Jag har inga problem med att ha hästarna på naturreservatet och att fodra dom där så länge jag inte vill ha bidrag för att hästarna håller marken öppen.
 
Jag har stött på några hästägare som inte vill ha sina hästar ute mer än halvdag, knappt fyra timmar. En skyllde på att hästen hade tråkigt i hagen men tyckte samtidigt det var så synd om den som fick stå inne ensam då ingen ville ta in sin häst samtidigt. Som om den hade roligare att stå och glo in i en vägg? :confused:

En annan skyllde på att hennes häst blev så trött om den gick ute hela dagen så den fick alltid komma in vid lunchfodringen och sen stå inne resten av dygnet förutom när hon red i ridhuset. :crazy:
 
Alla stall jag stått i har haft stora hagar och rimlig tid ute.
Det är väl synen på vad som är "rimlig tid" som skiljer sig. :) Min syn har definitivt ändrat sig med åren.

Sådana här trådar slutar alltid med folk som inte förstår att alla inte har möjlighet att ha sina hästar ute i 20 timmar i perfekta lerfria hagar med skydd på 800 kvadrat . Allt går att ordna bara man viiiill. :meh:
Jag har verkligen full förståelse för att allt inte går att ordna även om man skulle önska det, men tycker ändå sådana här trådar är intressanta för att se om det inte går att rucka lite på förutfattade meningar ändå. Åt båda håll! Jag tycker t ex att begränsad hagtid kan vara bättre än en usel lerpöl till lösdrift, och visst är det bättre med ensamgående hästar än en flock som verkligen inte funkar. Dessa båda fall borde dock vara något slags undantag, inte det vanliga... kan jag tycka.

Att fundera en extra sväng på hur man håller sin häst och om något går att förbättra kan aldrig vara fel.
 
Mina går ute 8-15:30 nu på vintern. De får gå in då eftersom de inte har vatten i hagen när det är minusgrader. I vår när det töat och torkat upp åker jag o tar in dem själv senare. På sommaren får d gå ute dygnet runt. De skulle absolut föredra att vara ute om de hade en bra hage o tillgång till mat och vatten. Nu ser det inte ut så under vintermånaderna men de verkar inte lida jättemycket. Rider i mörker med pannlampa.😊
 
Intressant hur det skiljer sig på olika platser i Sverige, både med syn på hagtid, hagstorlek och sällskap. Här på "landet" är det över huvud taget ovanligt att det finns ensamhagar att tillgå, de flesta stallen har en stor vinterhage och där går alla stallets hästar tillsammans runt halva dygnet.

Jag kan ändå erkänna att jag förstår de som inte vill ha hästarna ute i mörkret vintertid. När jag stod i kollektivstall för 10-15 år sedan så var det så gott som alltid något trassel. Hästarna var uppspelta och stissiga så fort det blev mörkt, och det hände åtminstone några gånger på vintern att hästarna sprängde tråden eller någon skadade sig. När man promenerar hem 4km i djupsnö kl 21 med några uppskrämda rymlingar för tredje gången den vintern, då låter inte 9-14 som dåliga utetider längre :angel:

Att det blev stissigt kvällstid var troligtvis för att de vilda djuren rörde sig mer runt hagen då, och när det ständigt är nya hästar i flocken så är det alltid någon som inte är riktigt van vid det.
 
Finns det ingen regel att folk inte får ha för mkt häst på för liten yta?, är ju både trist och ohälsosmat för hästarna att tillbringa mesta delen av dygnet i en box med begränsad rörelseförmåga.
Inte mer än att de ska kunna röra sig obehindrat i alla 3 gångarter och det kan ju tolkas väldigt snävt, tex några galoppsprång åt två håll.
I andra fall finns det bra med mark men hästarna går i små rutor ändå. Väldigt vanligt. En och en. Men så har de stora ytor för vall istället. Eller håller till centralt och de flesta sådanna gårdar är äldre och aldrig haft mycket mark och förr var det knappt nån om friska hästar stod inne 24/7, nu när andra generationer tar över är det svårt att få till det rent praktiskt med så begränsad yta.
 
Men det borde ju vara samma orutin om hästarna tas in kl 16 eller kl 20 oavsett? Om man nu har intag på schema.

Hos oss är det ibland folktomt efter 20. Inte ofta, men det händer. Om du råkar ut för något blir du liggande till morgonen, kanske på ett kallt betonggolv eller i ett dike. Om du råkar ut för något och blir liggande vid 16 är det däremot mycket sannolikt att någon hittar dig inom en timme, utom på julafton när det troligen inte kommer en käft innan kvällsfodringen kl 21. Men då behöver du i alla fall bara ligga där till kl 21.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 705
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 813
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 535
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 843
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp