Bukefalos 28 år!

utevistelse/hag-trend

Helt klart enklare när man har eget stall.Våra kommer ut 7-9.00 på morgonen och 21-24.00 på kvällen alt går på lösdrift.
När jag stod i ett mindre inackorderingsstall tig jag utsläppen ca 5-6 dagar i veckan vid 6-7 tiden sen kom de in vid 18 tiden .Finns ju tusen olika sätt bara man gör det bästa för hästen
 
Hos oss är det ibland folktomt efter 20. Inte ofta, men det händer. Om du råkar ut för något blir du liggande till morgonen, kanske på ett kallt betonggolv eller i ett dike. Om du råkar ut för något och blir liggande vid 16 är det däremot mycket sannolikt att någon hittar dig inom en timme, utom på julafton när det troligen inte kommer en käft innan kvällsfodringen kl 21. Men då behöver du i alla fall bara ligga där till kl 21.
Sånt är ju enkelt o undvika.Bara skicka sms när du tar in då kan man ha koll om nått hänt.Så gör vi tex när någon rider ut ensam så vet man om nått hänt ifall det tar för lång tid
 
Men jag antar att ni inte får ha hästar alls i naturreservatet under den tid på året de fodras innifrån eller den tid på året så många hästar förstör svålen?
Vi har ju också naturreservat, både eget och av Länsstyrelsen och det är strikta bestämmelser, men jag antar att ert naturreservat ligger invid de 12-13 ha som er vinterhage är?;)

Fast det är ju det som är grejen. Vi överbetar inte. Vi låter inte hästarna trampa sönder. Vi har svål. Skulle svålen vara hotad på riktigt så skulle vi dra i bromsen.

Alla våra vinterhagar ligger i naturreservatet. En av dem är naturbete och ska helst betas ganska hårt för att gynna torrbackefloran och släppa upp betesgynnade arter. De andra är bete på gammal vall, som vi putsar varje år. Dem kan vi plöja upp och odla majskolvar på om vi vill, det är åkermark. Ur naturvårdshänseende är det skitsamma om våra hästar trampar sönder marken, däremot är det önskvärt att vi minskar kvävepåverkan - vilket vi gör genom att dels mocka, dels se till att vi är rädda om svålen som omvandlar kvävet till gratis mat till våra hästar.

Naturreservat kan ha olika bestämmelser, men det vet du säkert redan. ;)
 
Inte mer än att de ska kunna röra sig obehindrat i alla 3 gångarter och det kan ju tolkas väldigt snävt, tex några galoppsprång åt två håll.
I andra fall finns det bra med mark men hästarna går i små rutor ändå. Väldigt vanligt. En och en. Men så har de stora ytor för vall istället. Eller håller till centralt och de flesta sådanna gårdar är äldre och aldrig haft mycket mark och förr var det knappt nån om friska hästar stod inne 24/7, nu när andra generationer tar över är det svårt att få till det rent praktiskt med så begränsad yta.
Dock läste jag ett fall där hästarna stod i "rutor" och rastades utöver det 1 h i paddock eller ridhus och enligt den bedömningen så räckte det för att uppfylla kraven om att röra sig fritt i alla gångarter.
 
Dock läste jag ett fall där hästarna stod i "rutor" och rastades utöver det 1 h i paddock eller ridhus och enligt den bedömningen så räckte det för att uppfylla kraven om att röra sig fritt i alla gångarter.
Ja i Stockholm och runt huvudstaden vet jag flera stall som gör så men ser det som väldigt trist hästhållning just med bristen på utetid och hagar.
 
Dock läste jag ett fall där hästarna stod i "rutor" och rastades utöver det 1 h i paddock eller ridhus och enligt den bedömningen så räckte det för att uppfylla kraven om att röra sig fritt i alla gångarter.

Lagen är inte striktare än så, så ja - det är ”godkänt”.
 
Fast det är ju det som är grejen. Vi överbetar inte. Vi låter inte hästarna trampa sönder. Vi har svål. Skulle svålen vara hotad på riktigt så skulle vi dra i bromsen.

Alla våra vinterhagar ligger i naturreservatet. En av dem är naturbete och ska helst betas ganska hårt för att gynna torrbackefloran och släppa upp betesgynnade arter. De andra är bete på gammal vall, som vi putsar varje år. Dem kan vi plöja upp och odla majskolvar på om vi vill, det är åkermark. Ur naturvårdshänseende är det skitsamma om våra hästar trampar sönder marken, däremot är det önskvärt att vi minskar kvävepåverkan - vilket vi gör genom att dels mocka, dels se till att vi är rädda om svålen som omvandlar kvävet till gratis mat till våra hästar.

Naturreservat kan ha olika bestämmelser, men det vet du säkert redan. ;)
Men ni skulle kunna ha hästarna ute längre om ni vill? Jag menar som du skriver att det tvärtom är bra.
Jag vet ett ställe som är på naturreservat och där fodras hästarna i vinterhagarna men ni får inte göra det?

Edit: gick tillbaka och läste nu att det var pga skaderisk ni inte fodrar ute
 
Men ni skulle kunna ha hästarna ute längre om ni vill? Jag menar som du skriver att det tvärtom är bra.
Jag vet ett ställe som är på naturreservat och där fodras hästarna i vinterhagarna men ni får inte göra det?

Vi får, men vi vill inte.

Dels har vi sju hagar som det är långt mellan, så det tar lång tid att lunchfodra. Det är inte bara att slinka ner till stallet på lunchrasten från jobbet.

Dels blir det fort upptrampat på matställena om man har hästar på lerjord, och då måste man gå längre och längre in i hagen vilket tar ännu längre tid (plus då att grässvålen går åt skogen på plats efter plats).

Dels har vi en del orutinerade hästägare, och vi tycker att det är onödigt att de ska ge sig in i en flock med matpåsar. Vi tycker också att det är en onödig skaderisk för hästarna.

Slutligen är det en väldigt kort tid på året som hästarna inte har något att plocka med i hagen, bara när det är mycket snö. Däremot är det inte så mycket näring i gräset.

Sen är det så att det gemensamma INSLÄPPET är på eftermiddagen - lite tidigare när det inte finns bete, senare när det finns gräs. Det står alla hästägare fritt att släppa ut sina hästar igen på kvällen, eller lämna hästarna ute, så länge inte hagen slits för mycket. Enda grejen är att då får de ta in dem själv. Det har hittills inte hänt att någon blivit hindrad från det på grund av hagslitage, och då har vi ändå haft ett par blöta vintrar. De flesta vill dock gärna att hästen kommer in och äter sin mat och kissar och softar lite, sen rider de, och sen är det inte så mycket tid kvar på dagen.
 
Vi får, men vi vill inte.

Dels har vi sju hagar som det är långt mellan, så det tar lång tid att lunchfodra. Det är inte bara att slinka ner till stallet på lunchrasten från jobbet.

Dels blir det fort upptrampat på matställena om man har hästar på lerjord, och då måste man gå längre och längre in i hagen vilket tar ännu längre tid (plus då att grässvålen går åt skogen på plats efter plats).

Dels har vi en del orutinerade hästägare, och vi tycker att det är onödigt att de ska ge sig in i en flock med matpåsar. Vi tycker också att det är en onödig skaderisk för hästarna.

Slutligen är det en väldigt kort tid på året som hästarna inte har något att plocka med i hagen, bara när det är mycket snö. Däremot är det inte så mycket näring i gräset.

Sen är det så att det gemensamma INSLÄPPET är på eftermiddagen - lite tidigare när det inte finns bete, senare när det finns gräs. Det står alla hästägare fritt att släppa ut sina hästar igen på kvällen, eller lämna hästarna ute, så länge inte hagen slits för mycket. Enda grejen är att då får de ta in dem själv. Det har hittills inte hänt att någon blivit hindrad från det på grund av hagslitage, och då har vi ändå haft ett par blöta vintrar. De flesta vill dock gärna att hästen kommer in och äter sin mat och kissar och softar lite, sen rider de, och sen är det inte så mycket tid kvar på dagen.
Ok tack för förklaringen. Här är det bara jag och en-två som hoppar in vid behov och fodrar och väldigt lugnt i samband med fodringar. Men vi ger alltid likadant efter instruktioner från mig så att det är samma rutin jämt och vilka hagar som får först och vilken ordning samt att ingen behöver gå in i hagarna utan kasta in på vissa ställen.
 
Ok tack för förklaringen. Här är det bara jag och en-två som hoppar in vid behov och fodrar och väldigt lugnt i samband med fodringar. Men vi ger alltid likadant efter instruktioner från mig så att det är samma rutin jämt och vilka hagar som får först och vilken ordning samt att ingen behöver gå in i hagarna utan kasta in på vissa ställen.

Här är det mer komplicerat. På förra stallet jag stod hade vi en tunna utanför hagen där hästarnas foderpåsar låg, och så kastade man in över staketet eller gick in om man var tvungen. Det blev rätt geggigt och trist när man kastade in, och när man gick in i hagen behövde man gummistövlar och ganska mycket attityd. Funkar ju för mig, men inte för någons medryttares hästovana mamma.
 
Har haft häst inackorderad både i södra Sverige och i norra Norrland där jag bor och bott största delen av mitt liv.
När jag bodde söderut så fanns det inget stall i närheten av där jag bodde som hade hästarna ute längre än till kl 15 på vintern. Det skylldes på mörker och kyla och allt möjligt.
Här i Västerbotten har jag däremot aldrig varit med om att hästarna kommer in före 19 på kvällen. De flesta stall jag stått i har haft bestämmelser att hästarna ska vara ute före kl 8 och inte komma in före kl 20. De flesta rider på kvällarna på veckorna och är inte klar i stallet före kl 20 så det blir inte många hästar att ta in. Har aldrig upplevt att hästarna haft problem med mörker. Hästar ser tvärt om väldigt bra i mörker till skillnad mot människor.
Det enda jag upplevt som gör hästarna lite smått galna vid intag är vetskapen om att de ska få kraftfoder när de kommer in.
Här i Norrland är mörker en så stor del av vinterhalvåret så det är nog väldigt få som ens tänker sig att mörkret skulle vara ett problem för hästarna.
 
Naturreservat kan ha olika bestämmelser, men det vet du säkert redan. ;)

Jo, det vet jag men jag hade faktiskt ingen aning om att det i (vissa?) naturreservat var ok att fodra utifrån oavsett årstid.
Vi har 6 olika naturreservat som vi ( bara ett eget) "sköter" på diverse olika sätt men gemensamt för dem alla är att det är helt förbjudet att fodra djur där utifrån, och då självklart inte ha dem där under icke betesperiod då de får mat någon annanstans ifrån.
Så jag är väldigt förvånad, men jag ska fråga mina kontakter/ arbetsgivare på Naturvårdsenheten om detta, när jag träffar dem nästa gång.
 
Hemma gick de ute 12-16 h per dygn. Fodrade med automater och funkade med just de hästarna. Kunde även ha lösdrift.

Stod sen på lösdrift. Funkade inte, fri tillgång med nät blev alldeles för mycket.

Är nu konvalescent och står i egen liten hage (sjukhage) fodras var 4e h med automat. Övriga äter fritt med nät. Så skulle inte funka det heller. Jag har henne hellre kvar ensam i egen hage av ridbanestorlek och kan styra fodret, än med andra i stor hage men för mycket foder. Och om man så skulle luncha i stor hage så äter vissa för mkt och andra får inget.

Så det är ofta många aspekter.

Utetid är ”ut senast 8, in tidigast 8” i grunden. Just nu är intag satt till 19-20. De kommer oftast ut mellan 6-7.

Sen när varmare ute länge. Vid pissväder kan de komma in lite tidigare.

Så man kan ha liten hage/hästar ensamma i hagen men ändå vettig utetid.
 
Platsbrist, tidsbrist, osv, allt det där köper jag, men jag blir så j.... vansinnig - och trist - när jag ser tomma hagar midt på dan i soligt och fint väder!?! Och alla stallets hästar står inne i sina små burar.... Varför?!? :arghh:

(PS: värmen är inte ett issue, vi pratar västkusten av Norge...)

Nuvarande stallägaren har tydligen mörkrädda hästar. Vissa av dem gillar inte ens att vara ute, utan de vill in efter någon timme. Har säkerligen ingenting med att det ligger kraftfoder klart i boxarna att göra....
 
Jo, det vet jag men jag hade faktiskt ingen aning om att det i (vissa?) naturreservat var ok att fodra utifrån oavsett årstid.
Vi har 6 olika naturreservat som vi ( bara ett eget) "sköter" på diverse olika sätt men gemensamt för dem alla är att det är helt förbjudet att fodra djur där utifrån, och då självklart inte ha dem där under icke betesperiod då de får mat någon annanstans ifrån.
Så jag är väldigt förvånad, men jag ska fråga mina kontakter/ arbetsgivare på Naturvårdsenheten om detta, när jag träffar dem nästa gång.
Du blandar inte ihop naturreservatet och att få bidrag för marker med särskilda värden?

"Om du söker ersättning för betesmarker och slåtterängar med särskilda värden avgör länsstyrelsen om din mark ger rätt till den högre ersättningen. Länsstyrelsen fastställer då den areal som ger rätt till en högre ersättning. Utöver de generella skötselvillkoren fastställer länsstyrelsen också ett eller flera särskilda skötselvillkor som kan handla om:

  • förbud mot att tillskottsutfodra betesdjur
  • när på året bete eller slåtter ska ske
  • vilka djur du ska använda för bete
  • hur växtligheten, inklusive träd och buskar, ska se ut vid växtperiodens slut
  • hur du ska sköta och underhålla kulturhistoriskt värdefulla landskapselement
  • att du behöver ha ett betesfritt eller slåtterfritt år under åtagandeperioden om det finns arter som kräver det."
Hämtat från jordbruksverket.
 
Jag har min ridhäst på en rätt stor anläggning (finns 47 platser totalt). Personalen är stallägaren. Hon släpper ut alla hästarna själv, de går 1 och 1 eller 2 och 2 i rätt små hagar, men hagarna längst bort blir ju ganska långt bort ändå. Det är stallägaren som tar in alla hästar också - jag fattar att utevistelsen inte blir jättelång. Det är inte optimalt, men det är tillräckligt bra för mig och min häst
 
Utrymmesbrist som de ovan skriver men också lathet. Har sett och hört många som vill att deras hästar ska vara intagna till dem kommer så de inte behöver ha en häst med leriga ben tex.
Exakt. Och även att vissa stall ägare drar sig för att leda in hästar när det är mörkt ute. I alla fall enligt min erfarenhet. Tas första hästen ut 8.00 och in till 15 är det rätt liten del av året det är kolmörkt när de leder ut/in.
 
Finns en del anledningar att våra inte går ute allt för länge under vintern;

- platsbrist, relativt små hagar tyvärr. Inga frimärkes-hagar utan de flesta är i storlek av en paddock, men är ändå för små för flockar. De flesta går 2 och 2.
- leriga hagar, hagarna är lermark och det gör sig påmint på vintern och hösten!:(
- Vill inte fodra i onödan i leran, hästarna pillar i sig leran och får kolik, samt det trampas ner hö i leran som går till spillo i onödan.
- De rids även. Många tävlingshästar tror jag helt ärligt inte mår bra av att stå ute 12h i regn och blåst för att sedan förväntas prestera en timmes träningspass på kvällen.
- Vid minusgrader har de inget vatten i hagarna, behöver komma in och dricka. Måste dra ett par hundra meter slang till 8 hagar, går tyvärr inte när det fryser för då går slangarna sönder.
- Fryser det i leriga hagar blir det typ puckelpist, lika rädd var gång att de ska trampa snett och bryta benet = ännu mer begränsade hagutrymmen när alla inte kan användas pga underlaget :nailbiting:
- De blir trötta av att stå ute länge. Vissa mer än andra såklart. Men än en gång tror jag det tar mer på vissa hästar än vad det gör nytta att ha dem ute. Mitt fullblod vill vara ute ungefär 4h/dag under vintern. Han mår inte bra av mer även om jag önskat han gjort det.
- Tidsbrist. Ingen bor vid stallet, utan det hyrs på annans mark. Vilket innebär att det blir en miljon extravändor till stallet för att ta in senare/fodra senare etc. Fungerar tyvärr inte heller, vi är inte så många i stallet, 3st på 10 hästar.
- Insläppet blir mycket jobbigare i mörkret, även om pannlampa används. De blir stirrigare och vill in till sin mat och är lite all over the place ibland. Har större vägar i närheten, har varit med om att min häst slet sig och sprang ut där en gång. Aldrig igen.
- Säkerhetsrisken, precis som i förra punkten. Vill inte att ovana människor ska hantera hästarna, speciellt inte i mörker. Det blir en stor skaderisk på både människa och häst.
- Olika foderbehov, alla äter inte samma hö pga hälsoskäl och alla äter inte samma mängd.

På sommaren däremot går de i stora hagar på bete och de får gå ute dygnet runt så länge det går och finns foder till dem. Då rids de dock också mindre. Vi har lyckliga hästar som trivs superbra :)
 
Finns en del anledningar att våra inte går ute allt för länge under vintern;

- platsbrist, relativt små hagar tyvärr. Inga frimärkes-hagar utan de flesta är i storlek av en paddock, men är ändå för små för flockar. De flesta går 2 och 2.
- leriga hagar, hagarna är lermark och det gör sig påmint på vintern och hösten!:(
- Vill inte fodra i onödan i leran, hästarna pillar i sig leran och får kolik, samt det trampas ner hö i leran som går till spillo i onödan.
- De rids även. Många tävlingshästar tror jag helt ärligt inte mår bra av att stå ute 12h i regn och blåst för att sedan förväntas prestera en timmes träningspass på kvällen.
- Vid minusgrader har de inget vatten i hagarna, behöver komma in och dricka. Måste dra ett par hundra meter slang till 8 hagar, går tyvärr inte när det fryser för då går slangarna sönder.
- Fryser det i leriga hagar blir det typ puckelpist, lika rädd var gång att de ska trampa snett och bryta benet = ännu mer begränsade hagutrymmen när alla inte kan användas pga underlaget :nailbiting:
- De blir trötta av att stå ute länge. Vissa mer än andra såklart. Men än en gång tror jag det tar mer på vissa hästar än vad det gör nytta att ha dem ute. Mitt fullblod vill vara ute ungefär 4h/dag under vintern. Han mår inte bra av mer även om jag önskat han gjort det.
- Tidsbrist. Ingen bor vid stallet, utan det hyrs på annans mark. Vilket innebär att det blir en miljon extravändor till stallet för att ta in senare/fodra senare etc. Fungerar tyvärr inte heller, vi är inte så många i stallet, 3st på 10 hästar.
- Insläppet blir mycket jobbigare i mörkret, även om pannlampa används. De blir stirrigare och vill in till sin mat och är lite all over the place ibland. Har större vägar i närheten, har varit med om att min häst slet sig och sprang ut där en gång. Aldrig igen.
- Säkerhetsrisken, precis som i förra punkten. Vill inte att ovana människor ska hantera hästarna, speciellt inte i mörker. Det blir en stor skaderisk på både människa och häst.
- Olika foderbehov, alla äter inte samma hö pga hälsoskäl och alla äter inte samma mängd.

På sommaren däremot går de i stora hagar på bete och de får gå ute dygnet runt så länge det går och finns foder till dem. Då rids de dock också mindre. Vi har lyckliga hästar som trivs superbra :)
Vi har lagt dränering och grus så hästarna kan sto torrt och jämt samt få sitt foder där på delar av hagarna.Det gör att de kan få foder ute också.De är hårt presterande fullblod som orkar vara ute samt tränas men under tävlingssäsongen behöver de in på natten i sina uteboxar så de ligger ner ordentligt.De går två o två utom en (skadad) och de som behöver mer mat än kompisen får större givor inne på natten .Tror mer hästarna behöver en inlärning av att hantera utelivet om de inte är vana vid det om de nu blir trötta av det.Sen förstår jag om det är långt o köra till stallet osv kan vara svårt o genomföra
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 705
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 813
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 535
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 843
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp