utevistelse/hag-trend

Du blandar inte ihop naturreservatet och att få bidrag för marker med särskilda värden?

Nej inte alls, vårt eget naturreservat ex har såklart höga värden, eller skulle jag vilja säga även om det inte finns ngn skala, extremt höga värden med mkt sällsynta örter/ blommor, vilket såklart gör att marken platsar under marker med särskilda värden.

Vi har också 12 ha skog till reservat, vi får inte beta det heller och den marken ligger inte i någon bidragsklass, 1 ha annan (fd) "betesmark" som räknas i betesklass skogsbete som bara får betas nga veckor i oktober.


Jag undrar mer vad ni 2 har för naturreservat där marken inte sas skyddas mot gödsling utifrån eller för den delen vallfrön? eller för den delen tramp? (obs att tramp inte behöver betyda öppna trampskador utan mer att marken packas ihop)

Jag menar mer som så att även naturreservat har en skötselplan, precis som bidragsmark/ beten. Om det nu inte är naturreservat för någon helt annan anledning än växtligheten.
 
Jo, det vet jag men jag hade faktiskt ingen aning om att det i (vissa?) naturreservat var ok att fodra utifrån oavsett årstid.
Vi har 6 olika naturreservat som vi ( bara ett eget) "sköter" på diverse olika sätt men gemensamt för dem alla är att det är helt förbjudet att fodra djur där utifrån, och då självklart inte ha dem där under icke betesperiod då de får mat någon annanstans ifrån.
Så jag är väldigt förvånad, men jag ska fråga mina kontakter/ arbetsgivare på Naturvårdsenheten om detta, när jag träffar dem nästa gång.

Det kan ju ha mer med olika bidrag och stöd att göra, eller med lokala reservatsbestämmelser, än att det är just naturreservat? T ex vilken typ av biotop det är? Det här reservatet är ett gammalt militärt övningsområde med allt från vanlig åkermark och "modern" skog till riktigt fina och artrika skogspartier och brandplatser. Vår "naturbetesmark" är inte någon superspännande biotop utan består till stor del av vall som inte plöjts eller gödslats på 70-80 år, med inslag av torrbacke mellan och utanför de gamla tegarna. Jag kan tänka mig att man har hårdare regler på rikigt gamla slåtterängar, alvarmark och liknande.

Jag har läst våra reservatsbestämmelser och skötselplan ganska noga, och inte sett något om stödutfodring eller betesperioder. Däremot är det ju mer detaljerade regler kring olika stöd för t ex naturbeten beroende på hur marken är klassad och vilket stöd man söker för den. Vi har valt den lägre skötselgraden för vår betesmark, inte lika hårda regler men mindre pengar.
 
Jag tycker det publiceras fler och fler artiklar om vikten av att ha hästarna ute i hagar, gärna lösdrift... allt går mot det naturliga för hästen... men ändå ser jag fler och fler annonser med utetider 8-15, små hagar, de går ensamma .... WHY???

Varför kan kreti och pletis "tävlingshästar" (läs hobbyhästar) inte gå ute än 7h? Varför kan de inte gå i stora hagar och VARFÖR kan de inte gå med sällskap?

Blir TOKIG.... omöjligt att hitta en stallplats med ridhus och SUND hästhållning.... :(


Vi har hästarna ute från ca 6-22.
Kuperade hagar och självklart lunchfodring ute.
Skulle aldrig stalla in där de bara fick vara ute i små fyrkanter några få timmar om dagen.
 
Håller med.. Dessutom på ställen där det ändå finns en del utelampor, åtminstone här och var.
Vi bor mitt ute i skogen utan några som helst gatlysen runt omkring. Givetvis har vi belysning på gården och även vid varje hage. Men det är bara vid grinden. I övrigt är det mörkt i hagarna och vi har aldrig haft någon häst som brytt sig om att vara ute i mörkret. Och då har det ändå passerat en hel del hästar genom åren. Men då har vi stora hagar med fri tillgång på grovfoder på ett eller annat sätt och hästarna får sällan kraftfoder då de klarar sig på enbart hö och mineraler. Tvärt om så vill de inte in när man ska ta in dem.
 
Vi bor mitt ute i skogen utan några som helst gatlysen runt omkring. Givetvis har vi belysning på gården och även vid varje hage. Men det är bara vid grinden. I övrigt är det mörkt i hagarna och vi har aldrig haft någon häst som brytt sig om att vara ute i mörkret. Och då har det ändå passerat en hel del hästar genom åren. Men då har vi stora hagar med fri tillgång på grovfoder på ett eller annat sätt och hästarna får sällan kraftfoder då de klarar sig på enbart hö och mineraler. Tvärt om så vill de inte in när man ska ta in dem.
Nä, varför skulle de ha problem att vara ute i mörker liksom?
Jag tror däremot det är stallägarna som tycker det är jobbigt att leda in säg 15 hästar i mörker, samt fodra fler gånger i hagen i kombination med att vissa inackorderingars ägare vill ha sina hästar inne och torra när de kommer vid 17-18.
Det verkade så i ett av mina tidigare stall i alla fall.
Sedan så är det klart hästarna visar tecken på att vilja gå. In (till maten som väntar) den tid de är vana att gå in. Men då tolkar man det som att de inte vill vara ute längre..

Mina går ute jämt nu 😁
 
Att folk inte vill ha sin häst i flock om det inte är en väldigt stabil flock har jag stor förståelse för. Mer än tre-fyra hästar kan innebära en väldig risk för skador så fort någon ny häst tillkommer eller oro i flocken när någon försvinner och själv skulle jag undvika en större flock om det inte var på mycket lång sikt. Då är jag ändå en ”lösdriftstaliban” som inte har mina hästar på box om det går att slippa. Lång utevistelse med hagkompis är dock minimum för mina hästar. Jättehage på vintern är dock inget krav då åtminstone mina hästar tex nu enbart använder någon halv hektar av hagen trots att den är mycket större. De står mest i ligghallen och pillar med halmen om det inte är fodringsdags. Längst bort är de sällan trots bra underlag och skog.

Tror att många har insläpp tidigt både pga brist på ordenliga hagar och för att man inte vill behöva ordna med vatten och fordringar ute. ”Står hästarna ändå bara vid grinden så kan de lika gärna vara inne.”
Ordna med foderlådor så att hö inte blir nedtrampat och fodergrindar så att ingen behöver åka ut och fodra är enkelt men många verkar ändå tycka att det blir knöligare än att ta in hästen och hantera ökad kostnad för strö och fix inomhus istället.
 
Förstår inte riktigt mörkerrädslan.
Pannlampa är en rätt bra grej. :D

Nej jag förstår inte heller det men jag har förståelse för att andra inte tycker om att hantera hästar i mörker.

Men sen i Norrland, ni har ju snö där då blir det ju betydligt ljusare.
 
Nja, inte helt sällan får vi inte snö förrän i december-som i år. Då har vi haft november som är en sjukt mörk och tung månad. Hos oss är det då ca 5 timmar dagsljus.

Fast det blir ju stor skillnad mot ingen snö. Hur länge ligger snön? Till april ? Utan att vilja flytta till Norrland hade jag gärna haft snö den tiden... kanske inte till april men mitten av mars 😁
 
Jag tycker det är ljusare här än uppe i norr. Sånt kompakt mörker trots snön om inte månen är framme. Min kusin har stall i Piteå. Förra året fick de ploga hagarna flera gånger pga extrem snömängd. Annars är det helt ok utetid om det inte är mer extrem kyla då kommer de in tidigare. Halvblod och nån ponny. Lite mindre stall.

Edit: här var det snö ända till maj förra året :crazy:. Men knappt något i början av vintersäsongen.
 
Nej inte alls, vårt eget naturreservat ex har såklart höga värden, eller skulle jag vilja säga även om det inte finns ngn skala, extremt höga värden med mkt sällsynta örter/ blommor, vilket såklart gör att marken platsar under marker med särskilda värden.

Vi har också 12 ha skog till reservat, vi får inte beta det heller och den marken ligger inte i någon bidragsklass, 1 ha annan (fd) "betesmark" som räknas i betesklass skogsbete som bara får betas nga veckor i oktober.


Jag undrar mer vad ni 2 har för naturreservat där marken inte sas skyddas mot gödsling utifrån eller för den delen vallfrön? eller för den delen tramp? (obs att tramp inte behöver betyda öppna trampskador utan mer att marken packas ihop)

Jag menar mer som så att även naturreservat har en skötselplan, precis som bidragsmark/ beten. Om det nu inte är naturreservat för någon helt annan anledning än växtligheten.
Oj aldrig hört om privatägd mark med så mycket inskränkningar i användandet.
 
Jag tycker det är ljusare här än uppe i norr. Sånt kompakt mörker trots snön om inte månen är framme. Min kusin har stall i Piteå. Förra året fick de ploga hagarna flera gånger pga extrem snömängd. Förrit det är det helt ok utetid om det inte är mer extrem kyla då kommer de in tidigare. Halvblod och nån ponny. Lite mindre stall.

Tycker du det är ljusare på vintern utan snö än med snö? Eller fattar jag dig fel?
Jag menar bara där det finns snö hela vintern, sen om det är i Norrland eller Dalsland eller whatever spelar ingen roll. Vi har tyvärr bara snö knappt en vecka här på västkusten.. är ju bara is annars
 
Tycker du det är ljusare på vintern utan snö än med snö? Eller fattar jag dig fel?
Jag menar bara där det finns snö hela vintern, sen om det är i Norrland eller Dalsland eller whatever spelar ingen roll. Vi har tyvärr bara snö knappt en vecka här på västkusten.. är ju bara is annars
Klart det blir ljusare med snön, det gör ganska mycket. Men här är det dagsljus i fler timmar än längre norrut. Det gör ännu mer. Där uppe hinner man ju knappt göra nånting innan det är mörkt igen.
Just nu är det snö här men blaskigt så får se om den får vara kvar. Men vill absolut inte ha några mängder eller riktigt kallt, blir så mycket extra jobb då. Är det snö och fullmåne behövs egentligen inga pannlampor, det är tillräckligt ljust ändå. Men annars vill jag ha lampa när solen gått ner oavsett om det är snö eller ej.
 
Fast det blir ju stor skillnad mot ingen snö. Hur länge ligger snön? Till april ? Utan att vilja flytta till Norrland hade jag gärna haft snö den tiden... kanske inte till april men mitten av mars 😁
Min poäng var att det inte är någon form av snögaranti just den absolut mörkaste tiden på året, november och december är asjobbiga på den punkten-det är enorm skillnad mot södra Sverige. Januari-mars ligger det i princip alltid nåt vitt och det i kombination att en tydligt märker att det blir ljusare för varje vecka gör den tiden lättare. Sen varierar det ganska mycket hur länge snön ligger, ibland har vi vår i mars och ibland i maj haha.
 
Vi har lagt dränering och grus så hästarna kan sto torrt och jämt samt få sitt foder där på delar av hagarna.Det gör att de kan få foder ute också.De är hårt presterande fullblod som orkar vara ute samt tränas men under tävlingssäsongen behöver de in på natten i sina uteboxar så de ligger ner ordentligt.De går två o två utom en (skadad) och de som behöver mer mat än kompisen får större givor inne på natten .Tror mer hästarna behöver en inlärning av att hantera utelivet om de inte är vana vid det om de nu blir trötta av det.Sen förstår jag om det är långt o köra till stallet osv kan vara svårt o genomföra

Ja tyvärr är det inte vårt stall utan vi hyr det och har därför inte möjlighet att göra vad vi hade önskat. Det optimala hade varit att dränera om hagarna och grusa dem. Önsketänkande tyvärr, vi tjatar på och hoppas att det genomförs någon gång :( Mitt fullblod vill verkligen inte vara ute denna årstid, plockar in sig själv från hagen vid dåligt väder och spänner sig så han får ont i kroppen. :angel: Sedan är ju våra hästar individer också, flera av våra hade säkerligen klarat av att gå på lösdrift också, men finns inte möjlighet för det där vi är nu. Jobbar på att köpa en egen gård med ordentliga, stora hagar och lösdrift. Vi försöker anpassa oss efter dem så mycket det går, vissa är såklart ute mycket, medan andra trivs bättre med lite kortare hagtid :D
 
Jag läser LATHET.. många är lata...

Sen förstår jag inte skillnaden å stå i liten hage ute eller i 9-12kvm inne... ute får de ju bra mkt mer stimulans oavsett... Sen är det klart att hällregn eller snöstorm inte är så kul, men DÅ kan man ta in...
Våra gamlingar går ute ca 6:30-20 å unghästen går på lösdrift. Det är honom jag vill ha till stall med ridhus men det verkar ju vara samma sak som att göra om honom till burhöna typ...

Bor 15-20min fr Sthlm och har hästarna ytterligare 30min bort... Jag har dem på LANDET... men letar man runt bland anläggningarna så hittar man inte så mycket vettigt tyvärr....

De som säger att hästarna har olika matbehov, ge mindre inne då? Å nej, hästar vill inte in 14, de vill ha sin mat de får inne kl 14 möjligtvis... Ikv när jag skulle ta in tanterna så vände en å gick, kl 20:45... man bah HALLÅÅÅÅ DU GICK UT 6 I MORSE, LÄS BUKE DU VILL IN NU....
 
Ikv när jag skulle ta in tanterna så vände en å gick, kl 20:45... man bah HALLÅÅÅÅ DU GICK UT 6 I MORSE, LÄS BUKE DU VILL IN NU....

:rofl::rofl::rofl:

Har också en gammal tant som "vägrar" att gå in om inte "alla andra" är inne. Hon älskar att vara ute och hade hon inte varit så gammal hade hon fått gå på lösdriften året om men jag vill ha in henne om nätterna numera :)
 
Min första häst ville inte ut om det var ruskväder ute på morgonen, menar riktig tvärnit värre än en åsna vid stalldörren så var bara att ta in henne i boxen igen innan jag åkte till skolan och hon fick stå inne tills jag kom hem:meh:.
Efter ett tag tyckte pappa synd om hästarna som inte kunde ta skydd från dåligt väder och ingen hemma som kunde ta in så han byggde en hall åt hästarna i en av hagarna, sedan var problemet med häst som inte ville ut om vädret inte passade borta men det var inte att tänka på att försöka leda till annan hage om väder inte passade.

RIP min prinsessa.
 
Svarar på grundinlägget

Brist på plats och bekvämlighet tror jag är de största skälen.

På förra stället jag stod inackorderad på så var det brust på mark. Hagarna var tråkiga och ljuset styrde när hästarna kom in. (eller om det ar riktigt dåligt väder) Där gick de enskilda någon hade möjlighet till aningens större hage så de kunde gå 2. men det var få.

Jag har mina hästar hemma själv nu. Fri tillgång ute på hö, rejäla hagar och vi tar in dem när det börjar bli mörkt pga av vi tycker det är lättare. Det är inte alltid lätt att vandra omkring på 1 ½h kuperad med pannlampa och leta häst :D De kommer alltid ut samma tid på morgonen dock (6-6:30) oavsett om det är mörkt eller inte. Lättare att släppa ut än att ta in.
Vinterhalvåret rider man ju dessutom på eft/kväll så vi kommer hem från jobb, mocka gör iordning sen tar vi in. De får lute gott i krubban och hö jag går in och byter om sen r det ridning/aktivering.

Vet dock många som tar in sina hästar häromkring runt 21-22:00. Kan faktiskt inte på rak arm säga ett ställe som har små hagar och knappt någon utevistelse alls i min närhet. Inte sen stallet jag stod i minskade inackorderingarna til hälften och fick mer mark så hagarna blev större. Nu är det dock nedlagt helt tyvärr.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 533
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 753
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 532
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 806
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp