Utfodring i hage

bergstopp

Trådstartare
finns säkert hundra trådar om detta men gör ändå en ny.
Vi tänker ordna med stall och lösdriftshage hemma hos oss till våren/sommaren. Nu står de inackorderade.
Jag klurar på hur jag ska göra med utfodringen i hagen.
Tidigare när vi hade de hemma så fodrade jag tre ggr om dagen för då jobbade jag så att jag kunde ge lunch mitt på dagen.
Nu kommer jag inte kunna göra det.
Där de står nu får de i slowfeednät på morgonen som räcker till eftermiddagen sedan får de höet på golvet i boxen.

Jag vill helst undvika nät pga skaderisken och slitage på nacke och tänder men det är ju himla praktiskt.
Jag har två alternativ
1. Fylla stora nät så man bara behöver hänga ut en gång per dag, alltså fri tillgång.
2. Som nu, nät på morgonen och på marken på kvällen.

Problemet är väl att jag vill att det ska vara bekvämt och bra för hästarna men också tidssparande och effektivt för mig :angel:

Har ni något tips? Det är två lättfödda hästar varav den ena inte äter halm :down:
 
Jag fodrar helst på marken (dvs på gräs). Lunchgrind fungerar bra tycker jag om du har gräsmark att lägga höet på och inga vilda djur som äter upp det. Ett problem är ju att höet kan bli blött eller översnöat, men det blir ju knappast äckligt till lunch om du lägger ut det på morgonen. Jag har använt nät och tycker de tar en hel del tid att fylla, så att fodra på marken är klart snabbare. Nackdelen är väl att ättiden kan bli kort för en del hästar. Det beror ju på hur mycket de har att tugga på i hagen i övrigt.
 
Har lunchgrind, vilket gör att ponnyn fodras fem gånger om dagen, jag ger frukost, en, kväll. Grinden ordnar lunch och natt. Sjukt nöjd!
 
Behöver du begränsa?

Vi har två lättfödda på lösdrift. Sommartid behöver vi begränsa gräset annars blir de feta men vintertid kan de äta fritt av vettigt hösilage (hög kvot). Vi fodrar i den tidigare ägarens ligghall (liten men hårdgjord och utan strö). På så vis står de skyddat mot vädret o äter, maten blåser inte bort och det är superlätt att städa undan det gamla varje dag. Vi fodrar som regel 2 gånger per dag och försöker tajma så att det är nästan slut en av gångerna och krattar då upp allt gammalt den gången så det inte är en massa spill kvar som blir dåligt.
 
Kanske fodra i hagen både i nät och ’löst’?
Gör jag i boxen åt den ene.
En hög på golvet och en giva i nät som hon kan äta av efteråt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
1 996
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp