UTFODRING! TIDER?

Nu har jag börjat ha hästarna hemma och då har de fri tillgång på hö. De äter ca 11 kg vardera (det är två araber) och på kvällen när de går in ca 2130 får de lite betfor + mkt lite korn och mineraler.
Tidigare stod jag i ett kollektivstall och där fick de mat:
6-8 hö + kraft
16-18 hö + kraft (insläpp)
20-22 hö + kraft
Dåliga tider! :mad: Lång tid utan mat i hagen där inget fanns att äta. De flesta gav kvällsmaten vid 20...
Sedan flyttade jag till ett litet privatstall där det fodrades 5 ggr:
07 kraft + hö ute
11 hö ute
15 hö ute
18 kraft + hö inne
22 kraft + hö inne
Bättre tider och min häst var mycket lugnare! :)
Men nu trivs hästarna jättebra...
De kanske blir för runda, för höet har bra värden, men än så länge är de fina. :)
 
Tycker personligen att det går för långt mellan frukost och utfodring där du har din häst men vet att det ser ut så i många stall pga att det inte finns folk där hela dagen...

Där jag jobbar är det ju folk hela dagen (eller åtminstone jag) så hästarna får mat följande tider:
7.00 Frukost (ätit upp 8.00 -8.30 beroende på häst)
12.00-12.30 Lunch i hagen (ätit upp efter ca 40 min upp till 1 tim)
15.30-16.30 EM mat/mellanmål i hagen/i stallet (ätit upp efter ca 20 min) tiden varierar pga att jag anser det bättre att hästarna får mat inomhus om de kommer in tidigt så att de har något att göra.
ca 20.00 Kvällsmat
 
Mina hästar får:

Varmblodet som jag har inhyrt.
7.00 morgon, krafftfoder inne, 3 kg hö i hagen
12.00 lunch, 2 kg hö i hagen
16.00 em, 2 kg hö inne
21.00 kväll, krafftfoder o 2 kg hö inne.
Dom tiderna fungerar bra tycker jag. :)

Fjordingen som jag har hos pappa.
6.00 morgon, 4 kg hö i hagen. Det räcker hela dagen, pappa kollar då han kommer hem(16.00), har hon slut får hon mer(1 kg), men oftast har hon kvar.
19.00 kväll, krafftfoder o 2 kg hö inne.
Har löst det såhär då ingen kan ge lunch för tillfället och det fungerar bra. Hon har hö hela dagen i hagen. :)
 
förra året utfodrade jag 7.00 2kg, 12.00 1kg, 16.00 1kg& 20.00 2kg.nu har jag fått för mig att de får så lite tid för lek i hagen så jag utfodrar 7.00, 14.00 &20.00. 2kg/utfodringstillfälle.men de äter ju i ca 2h så det blir ca 4h mellan varje utfodring iallafall. /Tess :)
 
Nästan alla som skrivit här har utfodring 20:00 eller senare.
Jag är en sån där som är oftast i stallet sent på kvällen brukar fara hem ca 21:05. Då jag har gett min häst sin mat. Hon får lite av sitt kvälls hö samtidigt som de andra hästarna får sin kvälls mat ca 19:30. När jag far hem så brukar jag kolla in i boxarna som är närmast min häst och redan 21:00 är hästarna nästan utan hö.
Det är bra att veta hur andra löser det där med tider. Hur många av er står i kollektivstall?
 
Jag står i kollektivstall, vi sköter allt själva. Har rullande schema så att den som fodrar ger alla hästarna mat förutom vid middagen då, eftersom alla rider och tar in vid lite olika tider.
Frukost, lunch och kvällsmat står färdigt att ge till alla hästarna för den som ska fodra.
Fodringarna ser ut något såhär:
Morgonmål ges ca kl. 06.30-07.
Lunch ca kl. 12
Middag ca kl. 16-17
Kvällsmat ca 21

På dessa fodringar så äter min häst 10 kg hö under en dag. Största målet ges på kvällen.
 
Minst 4 ggr per dag och grovfodret före kraftfodret. Min häst får...

7.00 Hö
8.00 Kraft
12.00 Hö
13.00 Kraft
16.00 Hö
17.00 Kraft
21.00 Hö
 
Jag ger:
ca 08.00, krafftrfoder samt hö hagen (2 kg)
12.00 hö , 2 kg
16.00 hö, 2 kg
20-21, hö 6 kg, krafftfoder

Det är ingen ide att gå ut ytterligare en gång för han har ändå inte ätit upp för han sover då han kommer in och äter på småtimmarna för på mo är det slut.
 
"våra" hästar utfodras 4 gånger/dag.
Morgonfodring ca. 7.00 (kraft+ca.1-2 kg hö)
Lunch i hagen ca. 12.00 (endast hö, ca. 1-2.5 kg)
Eftermiddagsmat ca. 16.00 (kraft+ ca 1-2 kg hö)
Kvällsmat ca. 20-21.00 (kraft+betfor+hö, ca 2-4 kg)

Mirage fodras för närvarnade 3 gånger/dag, ev. kommer det lunchfodras i hagen under vintern.
Morgonfodring innan 06.00 - (kraft+betfor+2 kg hö)
Eftermiddagsmat mellan 16-17.00 (kraft+2 kg hö)
Nattfodring efter 21.00 (endast hö, ca. 2-3 kg)

Ingen av hästarna är mina, och därför kan jag ju inte heller påverka fodringstiderna. Mirage står i kollektivstall, medans de andra står hemma hos ägarinnan i hennes stall.
 
Står på ridskola, de får följande tider:

7.00 Hö& krafftfoder
11.00 Hö, i hagen
14.30 Hö& krafftfoder inne
ca 20.00 hö& krafftfoder
Sedan ger man ofta sin egen häst något extrafoder själv
mellan EM & kvällsmålet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 507
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp