Utföra hästvård själv.

P

Pyrusan

Hur mycket gör ni själva på era hästar? Dvs av sådant veterinär, hovslagare, tandläkare m fl annars brukar utföra.

Jag avmaskar och sköter barfotahästens hovar nästan själv (raspar och håller dem jämna/nere på det viset, men hovslagaren kommer och verkar varje kvartal). Sen ger jag min häst massage efter varje träningspass och stretchar honom. Har även vaccinerat några gånger med en veterinär närvarande.
Småsår osv tar jag även hand om själv.
Resten lämnar jag gladeligen över till de professionella!
 
Hovis sköter våra hästars fötter.Förutom tappskor.
Tandläkarn tar hand om tänderna.
masören och kiropraktorn gör sina jobb förutom att jag maserar ryggmyskler innan ridnig och strechar efteråt.
Jag vaccinerar själv, sprutar pencilin själ, tvättar och läger om sår själv. Jag syr inte sår men jag tar bort styng och övervakar dropp. Vid kolik har jag nu ganska nyligen lärt mig hur man rektaliserar. Och ja jag har djursjukvådarutbildnig. :)
 
Jag rör inte hovarna, raspar inte ett drag själv, det överlåter jag med varm hand till hovslagaren, kan gå för galet annars.

Vaccinerar gör vet, samma sak när sår ska sys etc. Sår som inte behöver sys och inte är lednära gör jag rent och lägger om själv. Jag ringer inte vet speciellt ofta för sår, jag har rätt stor kunskap i när de behöver sys eller ej, och jag kan sårvård.

Avmaskar gör jag själv, tänderna tar veterinärerna på kliniken hand om (distriktaren är inte betrodd, han använder munrulle).

Om man FICK vaccinera själv skulle jag göra det med dock.


Masserar och stretchar men equiatrikern kommer om det är något speciellt och annars 2 ggr per år för allmän koll och genommassage.
 
Glömde ju, jag tar alltid stygn själv med, både på mig, hundar, katter och hästar. Om jag bara 'fick', dvs hade utrustningen och inte riskerade skit från försäkringsbolaget så skulle jag sy själv med eftersom jag kan det, men jag saknar formell utbildning för det så därför får vet göra det. Samma sak med intravenösa injektioner.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 195
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Vogue
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 459
Senast: Luleå
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 900
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp