Bukefalos 28 år!

Utföra hundvård själv.

P

Pyrusan

Hur mycket gör ni själva på era hundar? Dvs av sådant veterinär, tandläkare m fl annars brukar utföra.

Jag klipper klor, rensar öron, tar hand om småsår och avmaskar (vid behov) själv.
Har även vaccinerat någon gång, men det är ingenting jag gärna gör själv.
Ger massage ibland också som uppskattas mycket! :)
 
jag gör ganska mycket själv, fast spruta skulle jag aldrig våga. och blir jag osäker kontaktar jag alltid vet.
 
Numera klipper jag klor, avmaskar vid behov, rakar och behandlar fukteksem och kan även vaccinera om det behövs.
Jag åker heller inte in för att behandla mjäll- eller noskvalster utan det får jag göra själv numera.
 
Allmänt underhåll gör jag själv, men överlåter det mesta till veterinären. Visst kostar det, men då vet jag att det blir ordentligt gjort. Själv är jag grymt sjåpig!

Jag gör rent öron, borstar tänder och petar tandsten, husse klipper klor. Jag skulle inte våga vaccinera själv eftersom jag tycker att sprutor är läskigt och jag skulle inte våga utsätta hunden för en fjantig matte som leker doktor :crazy:
 
jag gör rätt mycket har jag förstått, folk tycker emellanåt at jag är äcklig :confused:

jag skrapar tandsten på de äldsta, de är så snälla så det går utmärkt. Klipper klor, men terriern går en gång om året till vet. och "klipper till" dem, för hon är lite jobbig så vi får korta lite.. rensar öron gör jag, fast terriern sköter det på labben (och ögontvätt) så det har jag inte behövt göra på henne på flera år. Sår osv sköter jag med det mesta, har pencillinsalva så jag brukar ringa och fråga vet. vilken jag ska ta, sen fixar jag det...

Men så fort det ska sys eller sövas så bär det iväg, är hellre på den säkra sidan!!

//E
 
Jag klipper klor, borstar och skrapar tänder, rensar och plockar öron, avmaskar. Jag sköter lindriga sår, ögoninflammationer och förhudskatarrer, och tömmer analsäckarna.
 
Ungefär samma som du. Har dock inte vaccinerat själv. Tagit hand om både små och ganska stora sår. Ögonsköljningar och annat liknande. Trimmning av päls. Spruckna , såriga tassar etc. Klipper klorna på en halvt hysterisk Schäfertik emellanåt. Hon är dock mycket bättre nu än för 6 år sedan. Kort sagt - det skall väl till ganska mycket innan vi åker till vet.
 
Allmän hundvård: kloklippning, pälsvård, öronrengöring osv.
Skrapar dock inte tandsten själv (inte för att denna vovva har nån, men i allmänhet). Tandstenen som är farlig för tänderna och tandköttet sitter under tandköttet och gör alldeles för ont att ta bort på egen hand. Det måste veterinär ge lugnande och göra (med ultraljud).
Vaccinera skulle jag väl göra om jag hade tillgång till vaccinet.......
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 827
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 713
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 707
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp