Uthyrning av transport för BE-kort?

pinky

Trådstartare
Ja, hur ser det generellt ut på mackar och liknande uthyrningsfirmor i Sverige, är det möjligt att kunna hyra ett hästsläp med en totalvikt på 1600-2000kg?

Anledningen till att jag frågar är att det släp som finns att hyra på "vår" mack har en totalvikt på 1400 kg och en lastvikt på 630 eller liknande, och det räcker ju sällan åt en stor häst. Min häst väger 600, och så vill man ju kanske ha lite packning med, och en marginal för ev. felaktig tjänstevikt då det är ett lite äldre släp.
Rätt så kört, alltså...

Tycker ofta att de privatpersoner som hyr ut också har ganska låg lastvikt på sina släp, så det är svårt att hitta ett som räcker till. Häromkring har jag sett annonser med lastvikter på ca 450-600 kg, något enstaka på ca 700 kg.

Är det väldigt få personer som har BE-kort som inte har eget släp? I mitt stall har ju 3 av 4 med BE eget släp, det kanske avspeglar verkligheten? ;)

Visst kan jag låna av dem, men eftersom de tävlar en hel del så finns kanske inte alltid den möjligheten.

Lösningen skulle kunna vara att skaffa eget, men då uppstår istället problemet att det troligen skulle användas lite för lite.
Och då är frågan, om jag köper en transport som passar mina behov och önskemål (dvs totalvikt på ca 2000 kg för maximala lastmöjligheter), blir det då väldigt svårt att hitta folk som kan hyra det så att det får "motionera" lite mellan de tillfällen jag använder det själv?

Hur funkar det för er andra som har stora hästar?
Vad har ni för körkort?
Har ni eget eller kan ni någonstans hyra ett tillräckligt lastbart släp?
 
Sv: Uthyrning av transport för BE-kort?

Jag har i dagsläget ett släp som jag får lasta 740 kg och fortfarande dra med B-kort med ena bilen, med vår nya bil måste jag få tummen ur och köra upp för E för att få dra lagligt. När vi letade eget släp så var just lastvikten ett av de viktigare, bortsett från att det skulle vara ett bra släp i övrigt naturligtvis. ;)

Jag kan inte tänka mig att köpa ett släp som är nervägt och som du säger, när man ser vad man får lasta så är det inte några stora hästar som får åka på de flesta släp som hyrs ut. Såg på ett forum där det hade missuppfattats vad man fick köra med släpet, h*n trodde att man fick lasta 1300 kg och ändå köra med B-kort, att det var lastvikt och inte totalvikt! :eek:
 
Sv: Uthyrning av transport för BE-kort?

oftast så hyr inte mackarna ut för E-kort av den enkla anledningen att det är för få som har kortet, de som har E-kort har det oftast pga yrke eller att de kör mycket häst eller dyl, och då har eget släp.

det enklaste är nog att kika på buke eller annat annonsforum efter privata uthyrare.. hur stor är sannorlikheten att alla dina stallkamrater åker iväg samma helg? får de en slant av dig och du städar ur och återställer transporten efter lån lär de ju inte ha något emot att låna ut det.
 
Sv: Uthyrning av transport för BE-kort?

Jag har ett släp med totalvikt 2 400 kg så jag kan köra två hästar i det. Jag tycker det blev mycket billigare och mindre krångligt än att hyra släp. Jag vill känna mig fri och bara gå ut och koppla på släpet och fara iväg när jag känner för det. Du kanske inte behöver släp så ofta, vad vet jag.

Däremot är jag alldeles för rädd om den för att låna/hyra ut den. Du får nog tänka på att skriva ett bra kontrakt så båda vet vad som gäller om något går sönder. När det gäller pengar vet man aldrig var man har folk.

Jag började faktiskt gapskratta när grannen ville låna mitt nya släp för att köra sin ohanterade nordsvensk. Vi hade ingen kontakt för övrigt, ska tilläggas.

/Gg
 
Sv: Uthyrning av transport för BE-kort?

Jag vet ett par ställen som hyr ut tyngre släp, det är återförsäljare av släp. Men jag tror som andra; det är inte vanligt eftersom kundgruppen är relativt liten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 530
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 069
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 867
Senast: Buck
·
B96
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 307
Senast: toughcookie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp