Bukefalos 28 år!

Utlandsbukare!

Sv: Utlandsbukare!

Nä, rik blir man inte här - ens om man försöker :D Jag ville mest hojta till om saken så att man inte blir förskräckt över löneläget och/eller bostadsstandarden. Har träffat en del skandinavier som inte riktigt förstått det sammanhanget och fått sig lite av en kalldusch första månaden.
 
Sv: Utlandsbukare!

Nyligen hemkommen utlandsbukare här. Bott utomlands de senaste 15 åren i ett antal olika länder:
* Storbritannien
* Norge
* Korea
* USA (Illinois)
* USA (San Diego)
* USA (San Francisco)

Lyckades skaffa mig sociala kretsar med (riktiga) vänner på alla ställen utom Korea, då kulturkrocken var ganska påtaglig, plus att deras sociala strukturer och kultur också är ganska olik den svenska.
Återvände för att jag blev "vuxen" vid 34 års ålder och insåg att det var dags att välja ett land där jag skulle vilja bilda familj, och bli gammal (dock inte trist) i, och kom fram till att Sverige nog var rätt land ändå.

Om du bara vill prova på en utlandsvistelse utan jättestora risker, så skulle jag rekommendera Norge. Nära nog hem för att man kan behålla sitt sociala skyddsnät i kombination med bra löner och halv skatt de första åren gör det till en jättebra språngbräda vidare ut i världen om man bestämmer sig för det.
 
Sv: Utlandsbukare!

Jag har tillbringat 10 månader i det bästa landet jag hittills besökt, Australien. Världens härligaste land och det finns verkligen något för alla. Jag har så himla svårt att se hur någon inte skulle kunna trivas där. Jag jobbade i princip hela tiden jag var där och har inte turistat så mycket, men jag tyckte det var det häftiga. Jag bodde i Sydney i ett halvår och tre månader i norra Queensland, jobbade på ett strandcafe och på en turridningsgård. Jag jobbade för ett andra årsvisum och förhoppningsvis åker jag tillbaka i vinter för ännu ett år. Helt stormförälskad i landet blev jag. Enda negativa är ju hur löjligt långt hemifrån det är, inte lika kul när jag var supersjuk och inlagd på sjukhus haha..

Jag har även bott i USA i fyra år som liten, i Kalifornien och Salt Lake City, mest bra erfarenheter - var väldigt liten. Men ja, språket har varit ett stort plus!
 
Sv: Utlandsbukare!

Så himla kul att du är så förtjust i Istanbul! Det är en stor stad med massor av företag och organisationer och det är inte omöjligt att få ett jobb med bra villkor, så man vet aldrig ;) Annars tycker jag en lägenhet i Istanbul låter som en helgrym plan :)
 
Sv: Utlandsbukare!

Ja, Istanbul stal verkligen mitt hjärta! Tyvärr kan jag inte åka dit i höst heller men vill definitivt åka i vår när det lugnat sig på jobbet litegrann.

Nä, det är sant, man vet aldrig och förhoppningsvis har jag många år framöver att fylla med fantastiska dagar så nån gång blir det en längre vistelse i Istanbul. Garanterat! :)
 
Sv: Utlandsbukare!

Åh jag hoppas verkligen att du kan realisera det någon gång :) Kan inte Herr Hund följa med, om allt annat skulle gå att ordna?

Jag har i princip gett upp att planera mitt liv men planerar inte ens resor tidigare än 6 mån i förväg längre, för saker och ting händer och förändras. Jag går så mycket på känsla och även om jag just NU vill åka till södra Afrika nästa sommar så vet jag att om bara ett par månader så känner jag annorlunda. Så ja, jag tar det som det kommer.

Det är klart att han kan följa med, det skulle bara bli så obeskrivligt meckigt eftersom han aldrig kommer kunna flyga och dels så vill jag inte gärna ta ifrån honom umgänget med mina föräldrar som han har i dagsläget. Det må vara töntigt, men jag ser ju hur lycklig han är när han får vara hemma hos dem och det skulle kännas dumt ta bort "tryggheten" i hans liv. :) Men går det att lösa allt annat så är det inte omöjligt att han faktiskt får stanna i Sverige om jag känner att det är nu eller aldrig som jag kan genomföra en flytt.

Låter så himla vettigt att ta saker och ting som de kommer! För det är svårt, hur gärna man än vill planera (ffa om man är som jag, planeringsfanatiker :D) så blir det ju aldrig riktigt så. Är spanjoren också inne på att flytta efter att ha spenderat tid i Sverige? Eller är det för långt fram för att prata kring?
 
Sv: Utlandsbukare!

Nej men det är inte töntigt alls tycker jag :) Och då låter det som en bra plan att ha i bakfickan inför framtiden! [jag kommer och hälsar på!!]

Jag är också planeringsfanatiker! Har alltid en plan a, b och c redo utifall att :D Men nu lär jag mig mer och mer att ha mina små backuper men ta allt som det kommer ändå. Spanjoren är så flexibel som en söt spanjor bara kan bli :D Kanske ääääälskar han Sverige när han flyttar hit och vägrar åka härifrån men annars är han väldigt öppen för att bo varsomhelst :) Jag har sagt att jag i framtiden vill få bo utomlands och han kan tänka sig att vi bor i Spanien om jag vill det, eller Australien eller ja vad vi nu känner för. Så länge vi båda kan ordna jobb liksom. Så vi får väl se var vi hamnar!
 
Sv: Utlandsbukare!

Vad skönt att du och Spanjoren ändå är på samma plan när det gäller att bo utomlands och att han är så flexibel! Det underlättar en hel del skulle jag tro :) För mig är det också något som "sätter käppar i hjulet" eftersom jag och sambon har så totalt olika preferenser om vart vi kan tänka oss att bo (förutom Åmål då, dit får du också gärna komma och hälsa på ;) :D) om vi någon gång flyttar på oss. Så då blir det liksom svårt att jämka när han gillar mentaliteten och klimatet i frankrike, medans det inte alls är min grej och jag vill ha det som finns i Skottland (och helst i norra delen av landet) för det känns som att det är en del skillnad på våra önskemål. Men å andra sidan så är det väl det minsta problemet just nu eftersom det helt enkelt inte är aktuellt och jag tänker att det är sådant som löser sig också om nu resten löser sig :)

Dessutom är jag imponerad av att du tar det som det kommer på ett bättre sätt, det är ju liksom inte helt enkelt om man gillar att planera :) :bow:
 
Sv: Utlandsbukare!

Haha, förlåt, men det enda stället ni båda kan tänka er att bo är Åmål?! :D
 
Sv: Utlandsbukare!

Ja, det gör det ju verkligen :) Om inte annat har vi himla kul när vi pratar och gör planer :D Än så länge har vi ju inte blivit sambos så vi tar det lite ett steg i taget. Surt att ni har så olika syn! Kanske skulle vi också ha det i framtiden, det vet man ju aldrig.

(förutom Åmål då, dit får du också gärna komma och hälsa på ;) :D

Haha! Skrattade rakt ut åt det här! :D

Och ja, Frankrike och Skottland känns liiiite skillnad ja! Förhoppningvis kan ni jämka ihop nåt när det är aktuellt. Men absolut, när det väl gäller får man väl se till jobbsituation, boende och så var man vill vara.

Dessutom är jag imponerad av att du tar det som det kommer på ett bättre sätt, det är ju liksom inte helt enkelt om man gillar att planera :) :bow:
Tack! :) Nej, det är svårt faktiskt. Har min kära terapeut att tacka för att jag kan tänka i lite andra banor nuförtiden :)
 
Sv: Utlandsbukare!

Ja alltså om vi måste/ska flytta oss från Göteborg med omnejd (alltså söder om Göteborg är ok ner till gränsen mot Varberg, resten not so much) så är Åmål det enda stället som vi är överens om och där båda kan tänka sig att leva om det funkar med jobb etc :D
 
Sv: Utlandsbukare!

Det är verkligen jätteroligt att drömma om framtiden tillsammans med någon, bara att veta att det inte är omöjligt att det blir åt det hållet eller att det livet man har just nu alltid kommer att se likadant ut för evigt är så himla skönt att ha att fundera på :)

Jag tror att jag har vetat det hela tiden, att vi har så olika preferenser och att det kommer att bli krockar, eftersom vi är relativt oflexibla båda två. Så jag tror/hoppas inte att det kommer bli riktigt så motsatt för dig och spanjoren i och med att ni redan nu gör en hel del förändringar. Vi kämpar liksom fortfarande med att flytta till en gemensam lägenhet eller hus som vi båda vill bo i, vilket var tanken redan när jag flyttade in för två år sedan ;) :)

Åmål är väl förresten också utomlands va? Nytt landskap och allt för mig :D
 
Sv: Utlandsbukare!

Ja alltså om vi måste/ska flytta oss från Göteborg med omnejd (alltså söder om Göteborg är ok ner till gränsen mot Varberg, resten not so much) så är Åmål det enda stället som vi är överens om och där båda kan tänka sig att leva om det funkar med jobb etc :D

Då kommer en obligatorisk följdfråga: Har ni någonsin varit i Åmål? :D
 
Sv: Utlandsbukare!

Japp, tro det eller ej ;) Sambon har bott i Åmål under gymnasietiden och han är uppvuxen i en annan del av Dalsland och jag har varit där och spelat handboll och ätit pizza när jag inte bara har åkt igenom typ (alltså har jag säkert en väldigt rättvis bild av Åmål ;)). Så sambon vet vad han pratar om, jag har nog lite mindre koll men Dalaland i stort gillar jag överlag och detta är tillräckligt långt bort från svärföräldrarna utan att vara för mycket ödemark :D
 
Sv: Utlandsbukare!

Haha okejdå. ;) Får man fråga vilken del av Dalsland han är uppvuxen i?

/Hon som också bott i Dalsland en sväng
 
Sv: Utlandsbukare!

Knapp

Jag bodde i England ett år, det var ett halvt försök till att se om jag skulle bo där permanent. Trivdes utmärkt och ville göra det, men i sista stund blev det strul med hästen som var kvar i Sverige.
Nu så här i efterhand så är jag så klart glad över att det inte blev av, även om jag inte övergett tanken helt. Hade aldrig haft en möjlighet att uppleva de sakerna jag gjort nu om jag bott kvar!

Så nu planerar jag lite löst (är helt värdelös på att planera) att åka till Australien ett år. Är fascinerad över djurlivet och fått höra att det är otroligt vackert där. Så hade velat varva jobb med att resa runt och utforska. Åka till Nya Zeeland vill jag också! Och Hongkong, när man ändå är där liksom. ;)

Så ni som vart i Australien får gärna ge lite tips om ni har (jag hoppas det är OK TS). Vilka ställen man ej bör missa, vad man bör göra eller var man kan söka jobb om man vill jobba med hästar/ på en ranch.

Jag vill säga ÅK TS! Finns det ingen möjlighet att få utöva ditt yrke utomlands?
 
Sv: Utlandsbukare!

Så ni som vart i Australien får gärna ge lite tips om ni har (jag hoppas det är OK TS)
Helt okej såklart! :)

Jag vill säga ÅK TS! Finns det ingen möjlighet att få utöva ditt yrke utomlands?
Jo, det borde det absolut göra. Jag jobbar inom turistbranschen så så länge jag är i ett land där det finns människor som vill resa till Afrika så borde det inte vara omöjligt. I värsta fall kan jag jobba med 'annan' turism också men helst vill jag ju jobba med mitt Afrika.

Vi får se när det blir av helt enkelt!
 
Sv: Utlandsbukare!

Här kommer en till Utlands-svenne ;)

Flyttade till London och huxflux blev jag erbjudaden att flytta till Sydafrika på företagets bekostnad. Så nu sitter jag här i Kapstaden.

Bara ååååk! Jag hade inget när jag flyttade till London. Inget boende, jobb, kände ingen. Har ingen speciell utbildning eller erfarenhet.

Har tidigare jobbat som Ställföreträdande bc i butik och en yrkeshögskole-examen med mig i bagaget och jag har lyckats haka mig fram riktigt bra :)

Du kan hitta länken till min blogg på min sida så kan du kika på hela vägen sen jag flyttade förra året :)
 
Sv: Utlandsbukare!

*kl*

Flytta säger jag!
Du kan ju alltid flytta tillbaka om allt går dåligt. :)

Jag åkte till London för att bo med dåvarande pojkvännen i ett halvår. Nu, två och ett halvt år senare är jag fortfarande kvar (dock bytte jag ut pojkvännen...), och det känns inte som utomlands längre - det känns som hemma!
Jag kommer nog stanna i UK ett bra tag, men kanske inte i London så länge till, ett par år eller så. Jag älskar London men jag är en småstadsmänniska i grund och botten. Vill gärna flytta norrut och prova på Edinburgh ett tag, här i söder kan jag tänka mig Bristol eller Brighton.
Fast just nu har jag underbar lägenhet och världens bästa stall till hästen :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
215
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 529
Senast: sthu
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 121
Senast: Ramona
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 199
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp