Utmattning kontra träning

Sonic76

Trådstartare
Behöver få nåt positivt i mitt liv
Är helt slutkörd ändå har jag inga måsten förutom på jobbet som dock är rejält hektiskt
Men det finns ingenstans att träna mer än styrka här i byn
Att åka iväg och träna efter jobbet är inte aktuellt då jag knappt tar mig hem 1 km från jobbet.
Alternativen som finns här är kommunens gym där finns bara styrkegrejor
Eller vc men där stänger de oftast innan jag slutar.
Måste investera i nya skor så funderar jag på stavgång efter jobbet sen.
Skulle verkligen behöva nåt positivt att fokusera på men vad fan ska man ta sig till när man sitter fast i en byhåla
 
Hitta en hund att låna och gå promenader med? Pokémons? En träningscykel framför tvn? Försök dra ihop en grupp som vill promenera (sätt lapp på ICA) - då går du det sociala med.
 
Hitta en hund att låna och gå promenader med? Pokémons? En träningscykel framför tvn? Försök dra ihop en grupp som vill promenera (sätt lapp på ICA) - då går du det sociala med.
Kan ju testa :)
Inga av mina kollegor bor så vi kan promenera tillsammans vilket är synd.
Låna en hund kanske vore nåt
Pokemon har jag funderat på, men trodde det var på utdöende hahah
 
Kan ju testa :)
Inga av mina kollegor bor så vi kan promenera tillsammans vilket är synd.
Låna en hund kanske vore nåt
Pokemon har jag funderat på, men trodde det var på utdöende hahah
Jag tror absolut på att låna en hund om det är möjligt! Enklare sällskap än människor (tycker jag då, jag får nog av människor på jobbet och vill ha sällskap men ändå inte när jag kommer hem och är slut), går att anpassa efter dagsform och ger motivation till att komma ut.

Det är inte så att ni har någon typ av bassäng i närområdet? Det tänker jag annars är en trevlig motionsform också just för att den kan anpassas så bra efter dagsform och vissa dagar vill en kanske mest flyta runt bara för att hämta lite energi. Samt att det oftast är rätt skonsamt för kroppen och om den är slut (det är ju olika det där, men för mig är hela kroppen slut när jag är utmattad) så kan det vara skönt att göra något skonsamt och inte göra något snabbt/tungt men ändå träna :)
 
Utöver ovan tips:
Du kanske kan googla om det finns några träningsfilmer på nätet med tex pilates, yoga, zumba, dans eller aerobcs etc. Det är ju billigt, går att göra hemma både när man vill och går att styra hur länge beroende på ork.
 
Jag tror absolut på att låna en hund om det är möjligt! Enklare sällskap än människor (tycker jag då, jag får nog av människor på jobbet och vill ha sällskap men ändå inte när jag kommer hem och är slut), går att anpassa efter dagsform och ger motivation till att komma ut.

Det är inte så att ni har någon typ av bassäng i närområdet? Det tänker jag annars är en trevlig motionsform också just för att den kan anpassas så bra efter dagsform och vissa dagar vill en kanske mest flyta runt bara för att hämta lite energi. Samt att det oftast är rätt skonsamt för kroppen och om den är slut (det är ju olika det där, men för mig är hela kroppen slut när jag är utmattad) så kan det vara skönt att göra något skonsamt och inte göra något snabbt/tungt men ändå träna :)
Nej tyvärr
Bor på pytteliten ort
Bassäng finns i centralorten men det skulle vara samma som att åka in och träna
Tar alldeles för mycket tid och energi pga busstiderna
 
Vanliga promenader ger massor. Ju mer dagsljus du kan gå i desto bättre är det. Börja lugnt och öka efterhand takten, längden och lägg gärna till kuperat om du har möjlighet. Det ska aldrig vara så jobbigt eller ge så mycket träningsvärk att du skippar det dagen efter utan öka ju mer vätränad du blir. 10 minuters promenad är bättre än ingen promenad alls. Det behöver inte vara svårare än ett par bra skor och att bara tvinga sig ut. Sömnen blir bättre, endorfinerna kickar igång så man mår bättre och det behöver inte kosta så väldigt mycket. Speciellt inte nu när de flesta ställen har stora reor på skor.
 
Nu är du förhoppningsvis inte lika korkad som jag ;) , men jag vill ändå påminna om att vara väldigt uppmärksam på om motionen börjar kännas mer nedbrytande än uppbyggande. Just vid utmattning kan det vara knepigt med motion... "Alla" säger att det är så bra med motion även vid utmattning, och prestationsmänniska som jag är pressade jag mig själv jättehårt fast min kropp egentligen inte alls orkade. Men jag hade inte lärt mig lyssna på det örat, så vad som hände var att jag förvärrade utmattningen ytterligare genom att försöka pressa min kropp till motion. Nu hör jag allt fler röster som faktiskt lyfter att man i en akut utmattningsfas nog bör vara försiktig med motionen, eftersom den kan innebära ytterligare belastning på ett redan överbelastat stressystem. Men med det sagt så vill jag också slå ett slag för promenader! :) Lustfyllda, njutningsbara, energigivande promenader är en lisa för både kroppen och själen. :D
 
Lugna promenader med fokus utåt, på vad som är fint i naturen där man är, hur härligt fåglarna sjunger och hur vinden känns mot kinden kombinerat med avslappningsövningar (finns gratis på nätet att spela upp i sin telefon, t.ex dessa ) kanske räcker som träning den här hösten? Börja med korta regelbundna promenader för att på sikt öka, men från början behövs då varken speciella skor eller kläder. Med sikte på kravlöst, lustfyllt och enkelt.
 
Tillägg: promenaderna skilt för sig och avslappningsövningarna skilt för sig, inte samtidigt alltså.
 
Gillar du svamp? Plocka svamp! Det är bra att röra sig lågintensivt, det är roligt att leta efter svampen, det är rogivande att vara i skogen och det är gott med svamp! Om man inte själv gillar svamp så är torkad svamp ofta en uppskattad present.
 
Promenera, cykla till jobbet, gå i skogen. Typ sånt är i alla fall för mig rogivande och ger avslappning.
Tar ca 10 min att gå till jobbet så ingen större ide att cykla haha
Svamp är inte min grej alls och gå i skogen då får jag nästan gå ett tag innan jag kommer ut i nån skog att tala om
 
Pokemon har jag funderat på, men trodde det var på utdöende hahah

Långt ifrån! Nu finns det en massa uppdrag och annat som gett nytändning till spelandet och det borde komma en ny generation med Pokémon ganska snart också. Typ halva min bekantskapskrets, främst kvinnor 30+, spelar flitigt!
 
Lugna promenader med fokus utåt, på vad som är fint i naturen där man är, hur härligt fåglarna sjunger och hur vinden känns mot kinden kombinerat med avslappningsövningar (finns gratis på nätet att spela upp i sin telefon, t.ex dessa ) kanske räcker som träning den här hösten? Börja med korta regelbundna promenader för att på sikt öka, men från början behövs då varken speciella skor eller kläder. Med sikte på kravlöst, lustfyllt och enkelt.
Jag behöver skor för min smärta i fötterna
Och särskilda inlägg
Annars tar jag mig ingenstans tyvärr
 
30 minuter promenad om dagen tyckte min läkare var lagom under den akuta perioden av utmattningen. Att bara sitta ute är ju också en bra grej, bara vara ute liksom. Bäst värden har man fått om man vistas i lövskog, då lugnar sig sinnet. Så hitta lite lövskog och sätt dig där en stund.
 
Tar ca 10 min att gå till jobbet så ingen större ide att cykla haha
Svamp är inte min grej alls och gå i skogen då får jag nästan gå ett tag innan jag kommer ut i nån skog att tala om
Men vad gör det att du får gå en stund för att nå skogen?
Eller finns det inga grönområden på gångavstånd alls?
 
Tar ca 10 min att gå till jobbet så ingen större ide att cykla haha
Svamp är inte min grej alls och gå i skogen då får jag nästan gå ett tag innan jag kommer ut i nån skog att tala om
Det tar ju max några minuter för dig att komma till en skog med cykel. Dels har du skog om du kör över järnvägen och rakt fram, men också om du kör över järnvägen och tar höger.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 744
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
705
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 199
Senast: prallan
·
Kropp & Själ För ungefär 1,5 månad sen så åkte jag av hästen då han kastade sig för något som åt hästar, trodde iaf han. Det är konstaterat att jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 303
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp