Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Singoalla

Trådstartare
Hej vänner. För att göra en lång historia kort så har jag de senaste veckorna fått stressymptom. Vi arbetar i ett väldigt högt tempo på mitt jobb och på sistone har flera på arbetsplatsen fått reaktioner på det, och några har sjukskrivits. Mina problem började göra sig påtagliga efter semestern i form av hjärtklappningar och magsmärtor när jag var på jobbet. Jag försökte flagga för att min arbetssituation var mycket svår under en längre tid men fick inget gehör. Symptomen blev värre och förra veckan kom smällen, jag kunde inte lämna tunnelbanestationen på morgonen utan satt på stationen med yrsel och hjärtklappningar. Jag höll på att kräkas så jag kunde inte röra mig där ifrån. Då skickade jag iväg ett mail till min chef och var så tydlig jag bara kunde vara, att symptomen nu är så svåra att de måste avlasta mig omgående om jag inte ska bli sjukskriven på studs. Då blev det fart. Jag fick en ursäkt för att de inte tagit tag i min situation tidigare och vi la om mitt schema den närmsta tiden så att det mest akuta skulle lätta upp.

Problemet är två saker:

1. Jag känner fortfarande att jag inte får gehör. De ändringar de gjorde i mitt produktionsschema är mycket små och det är bara någon vecka eller två kvar innan det är fullt tempo igen. När jag försöker prata om stressen känns det som att jag inte kommer fram. Jag känner mig ifrågasatt och får inte förståelse. Min chef som skulle boka in ett möte med mig denna vecka och prata om min situation har inte gjort det, och jag upplever bara att hon undviker mig. En kollega till mig lyfte problemet med vår arbetsmiljö på ett möte här om dagen, och min arbetsledare ifrågasatte stressen öppet och sa att hon inte hade förståelse för att folk mår dåligt här. Hur ska jag kunna få stöd av henne då?

2. Jag är inte frisk. Jag är på jobbet och det fungerar så länge jag kan dra mig tillbaka lite och jobba i mitt eget tempo. Men så fort någon ligger på mig, jag får ett argt mail från kund, jag hör att vi behöver växla upp tempot, att företaget går dåligt eller dylikt så drar stressymptomen igång igen. Hjärtat rusar, magen gör ont, jag blir yr. Jag känner att jag har tappat arbetstempo och kan inte leverera på samma nivå längre. Jag vill, men jag kan bara inte. Kroppen skriker så fort jag pressar den. Jag har bokat in en läkartid men den är först om 2 veckor. Det var den tidigaste.

Vad gör jag nu? Pratar jag med cheferna, trots att jag upplever att jag inte får stöd och blir ifrågasatt? Hur gör man när man inte är tillräckligt sjuk för att bli sjukskriven, men inte tillräckligt frisk för att jobba i det tempo som arbetsplatsen kräver av mig?

MVH
Förvirrad och himla ledsen Singo
 
Hej vänner. För att göra en lång historia kort så har jag de senaste veckorna fått stressymptom. Vi arbetar i ett väldigt högt tempo på mitt jobb och på sistone har flera på arbetsplatsen fått reaktioner på det, och några har sjukskrivits. Mina problem började göra sig påtagliga efter semestern i form av hjärtklappningar och magsmärtor när jag var på jobbet. Jag försökte flagga för att min arbetssituation var mycket svår under en längre tid men fick inget gehör. Symptomen blev värre och förra veckan kom smällen, jag kunde inte lämna tunnelbanestationen på morgonen utan satt på stationen med yrsel och hjärtklappningar. Jag höll på att kräkas så jag kunde inte röra mig där ifrån. Då skickade jag iväg ett mail till min chef och var så tydlig jag bara kunde vara, att symptomen nu är så svåra att de måste avlasta mig omgående om jag inte ska bli sjukskriven på studs. Då blev det fart. Jag fick en ursäkt för att de inte tagit tag i min situation tidigare och vi la om mitt schema den närmsta tiden så att det mest akuta skulle lätta upp.

Problemet är två saker:

1. Jag känner fortfarande att jag inte får gehör. De ändringar de gjorde i mitt produktionsschema är mycket små och det är bara någon vecka eller två kvar innan det är fullt tempo igen. När jag försöker prata om stressen känns det som att jag inte kommer fram. Jag känner mig ifrågasatt och får inte förståelse. Min chef som skulle boka in ett möte med mig denna vecka och prata om min situation har inte gjort det, och jag upplever bara att hon undviker mig. En kollega till mig lyfte problemet med vår arbetsmiljö på ett möte här om dagen, och min arbetsledare ifrågasatte stressen öppet och sa att hon inte hade förståelse för att folk mår dåligt här. Hur ska jag kunna få stöd av henne då?

2. Jag är inte frisk. Jag är på jobbet och det fungerar så länge jag kan dra mig tillbaka lite och jobba i mitt eget tempo. Men så fort någon ligger på mig, jag får ett argt mail från kund, jag hör att vi behöver växla upp tempot, att företaget går dåligt eller dylikt så drar stressymptomen igång igen. Hjärtat rusar, magen gör ont, jag blir yr. Jag känner att jag har tappat arbetstempo och kan inte leverera på samma nivå längre. Jag vill, men jag kan bara inte. Kroppen skriker så fort jag pressar den. Jag har bokat in en läkartid men den är först om 2 veckor. Det var den tidigaste.

Vad gör jag nu? Pratar jag med cheferna, trots att jag upplever att jag inte får stöd och blir ifrågasatt? Hur gör man när man inte är tillräckligt sjuk för att bli sjukskriven, men inte tillräckligt frisk för att jobba i det tempo som arbetsplatsen kräver av mig?

MVH
Förvirrad och himla ledsen Singo
Man blir sjukskriven på deltid! Du måste ta hand om dig!
 
Jag tror att det bästa är om du berättar om hur du känner det för cheferna. Att du inte kan göra dina uppgifter utan att bägaren rinner över betyder väl egentligen att du ÄR tillräckligt sjuk för att bli sjukskriven. Eller om du kan tilldelas andra uppgifter en period.
 
Skyddsombud och/eller fackligt ombud om du är med i facket.
Försök påtala för arbetsgivaren att det blir mycket dyrare att ha sjuk personal än att vidta åtgärder i tid. Det vet de säkert redan, men ibland kan de behöva en påminnelse.

OCH, jag glömde, Ta hand om dig! Utmattningssyndrom är inte enkelt att ha att göra med. I värsta fall blir man aldrig helt återställd och tyvärr är vården för detta inte alltid vad man kunde önska.
 
Jag tror att det bästa är om du berättar om hur du känner det för cheferna. Att du inte kan göra dina uppgifter utan att bägaren rinner över betyder väl egentligen att du ÄR tillräckligt sjuk för att bli sjukskriven. Eller om du kan tilldelas andra uppgifter en period.

Jag tänkte det också. Jag berättade för min arbetsledare att jag har haft ganska svåra stressymptom som jag nu hoppas ska bli bättre när vi pusslat om lite i produktionsschemat kommande två veckorna. Det var samma arbetsledare som dagen efter ifrågasatte personalens stress inför ledningen. Det gjorde mig så himla ledsen när jag fick höra det :(

Så det är henne jag måste ha möte med och berätta läget. Sen får hon väl tycka vad hon vill om det, att jag är oproduktiv eller svag eller vad fan vet jag (det är givetvis inte sant eftersom halva arbetsstyrkan går på knäna just nu och två andra som har samma tjänst som jag träffare läkare denna vecka.) Läget är väl som läget är oavsett vad varken hon eller jag tycker om det.
 
Skyddsombudet känns som en bra väg att gå. Särskilt eftersom det verkar vara utbrett problem.

Sjukskrivning känns självklart. Men frågan är om det hjälper eller om du bara får ännu högre tempo på färre timmar.

Skyddsombud och/eller fackligt ombud om du är med i facket.
Försök påtala för arbetsgivaren att det blir mycket dyrare att ha sjuk personal än att vidta åtgärder i tid. Det vet de säkert redan, men ibland kan de behöva en påminnelse.

OCH, jag glömde, Ta hand om dig! Utmattningssyndrom är inte enkelt att ha att göra med. I värsta fall blir man aldrig helt återställd och tyvärr är vården för detta inte alltid vad man kunde önska.

Jag vet inte ens vem som är vårt skyddsombud :o Men facket ska jag nog ringa direkt idag. Nu bums faktiskt.

Tack för fina ord. Jag känner detsamma. Jag vet att jag är både stark och kapabel i vanliga fall och jag vill hemskt gärna kunna fortsätta vara det resten av mitt liv också.
 
Gissar att det är den läkaren som jag ska träffa om 2 veckor som kan hjälpa mig med det då? Jag har ingen erfarenhet av sjukskrivning alls så jag vet inte hur man går till väga :o
Det kan den läkaren säkert hjälpa dig med.
Hoppas du får hjälp även av jobbet och bra att du tar kontakt med facket!
 
Gissar att det är den läkaren som jag ska träffa om 2 veckor som kan hjälpa mig med det då? Jag har ingen erfarenhet av sjukskrivning alls så jag vet inte hur man går till väga :o
Du går till läkaren akut och säger som det är så blir du akut sjukskriven, på hel- eller deltid, direkt! Du kan själv bryta sjukskrivningen om du känner att du hunnit sova eller hittat verktyg. Men arbetsgivaren kan inte tvinga dig till det.
 
Jag tycker att två veckor låter alldeles för långt bort.
Du ska gå till läkare och du ska göra det NU! Stress och utbrändhet är inget att leka med och kan ge konsekvenser för många år framöver, jag rent av för resten av livet.

Hur får man tag på en läkare akut? Jag kollade runt på alla vårdcentraler som ligger i närheten men det var lång väntetid på precis alla. Dom har iof "öppet hus" lite då och då och då får man en kortare 10-minuters träff med läkare. Är den en sån man går på?
 
Du går till läkaren akut och säger som det är så blir du akut sjukskriven, på hel- eller deltid, direkt! Du kan själv bryta sjukskrivningen om du känner att du hunnit sova eller hittat verktyg. Men arbetsgivaren kan inte tvinga dig till det.

Jag tror mitt mål är att byta arbetsgivare så snart jag kan :angel: Uppenbarligen har arbetsmiljön och stressen varit ett problem här alltid, hör jag från kollegor. Så det känns bättre att fly än illa fäkta. Men det kommer ta tid att hitta ett nytt jobb (särskilt eftersom jag har absolut noll energi att ens ta tag i disken när jag kommer hem på dagarna) så det viktigaste är att lösa det nu framöver.
 
Hur får man tag på en läkare akut? Jag kollade runt på alla vårdcentraler som ligger i närheten men det var lång väntetid på precis alla. Dom har iof "öppet hus" lite då och då och då får man en kortare 10-minuters träff med läkare. Är den en sån man går på?
du bor väl i sthlm? Då går du till cityakuten (på apelbergsgatan vid hötorget) eller till din husläkare. Skicka ett PM om du vill att jag ska hjälpa dig. Jag har själv gått in i väggen och kommer ihåg hur svårt det var att sortera ut HUR jag skulle göra saker.
 
du bor väl i sthlm? Då går du till cityakuten (på apelbergsgatan vid hötorget) eller till din husläkare. Skicka ett PM om du vill att jag ska hjälpa dig. Jag har själv gått in i väggen och kommer ihåg hur svårt det var att sortera ut HUR jag skulle göra saker.

En vecka kan man väl sjukskriva sig själv utan läkarintyg? Kan ju vara en början om det dröjer med läkarkontakt.

Du kan alltid sjukskriva dig själv, frågan är efter vilken tid din arbetsgivare kräver läkarintyg.

Det är här jag börjar tvivla på mig själv så mycket. Just nu exempel, jag har låst in mig i ett konferensrum hela förmiddagen och jobbar i egen takt helt ostört. Jag hade lite hjärtklappningar i morse men nu har de lagt sig och jag har till och med fått en del gjort. Så då börjar jag tänka att "Det kanske inte är så farligt ändå, mina stressymptom kanske är över? Det kanske är helt orimligt att sjukskriva sig?" Jag tänker så vissa dagar, och andra dagar kommer det tillbaka som en våg. Så håller det på.

Jag kan liksom inte bedöma HUR sjuk man bör vara för att det ska vara rimligt med en sjukskrivning?
 
Du är sjuk. Sjukskriv dig och fixa en läkartid NU. Ta vara på @Amanda_F s erbjudande om vägledning.

Hade du brutit armarna hade du gått till läkare och sedan varit hemma för att du inte kan jobba utan men för framtiden. Nu är du i en akut stressreaktion och behöver gå till läkare och sedan vara hemma för att inte få med för framtiden.
 
Hej vänner. För att göra en lång historia kort så har jag de senaste veckorna fått stressymptom. Vi arbetar i ett väldigt högt tempo på mitt jobb och på sistone har flera på arbetsplatsen fått reaktioner på det, och några har sjukskrivits. Mina problem började göra sig påtagliga efter semestern i form av hjärtklappningar och magsmärtor när jag var på jobbet. Jag försökte flagga för att min arbetssituation var mycket svår under en längre tid men fick inget gehör. Symptomen blev värre och förra veckan kom smällen, jag kunde inte lämna tunnelbanestationen på morgonen utan satt på stationen med yrsel och hjärtklappningar. Jag höll på att kräkas så jag kunde inte röra mig där ifrån. Då skickade jag iväg ett mail till min chef och var så tydlig jag bara kunde vara, att symptomen nu är så svåra att de måste avlasta mig omgående om jag inte ska bli sjukskriven på studs. Då blev det fart. Jag fick en ursäkt för att de inte tagit tag i min situation tidigare och vi la om mitt schema den närmsta tiden så att det mest akuta skulle lätta upp.

Problemet är två saker:

1. Jag känner fortfarande att jag inte får gehör. De ändringar de gjorde i mitt produktionsschema är mycket små och det är bara någon vecka eller två kvar innan det är fullt tempo igen. När jag försöker prata om stressen känns det som att jag inte kommer fram. Jag känner mig ifrågasatt och får inte förståelse. Min chef som skulle boka in ett möte med mig denna vecka och prata om min situation har inte gjort det, och jag upplever bara att hon undviker mig. En kollega till mig lyfte problemet med vår arbetsmiljö på ett möte här om dagen, och min arbetsledare ifrågasatte stressen öppet och sa att hon inte hade förståelse för att folk mår dåligt här. Hur ska jag kunna få stöd av henne då?

2. Jag är inte frisk. Jag är på jobbet och det fungerar så länge jag kan dra mig tillbaka lite och jobba i mitt eget tempo. Men så fort någon ligger på mig, jag får ett argt mail från kund, jag hör att vi behöver växla upp tempot, att företaget går dåligt eller dylikt så drar stressymptomen igång igen. Hjärtat rusar, magen gör ont, jag blir yr. Jag känner att jag har tappat arbetstempo och kan inte leverera på samma nivå längre. Jag vill, men jag kan bara inte. Kroppen skriker så fort jag pressar den. Jag har bokat in en läkartid men den är först om 2 veckor. Det var den tidigaste.

Vad gör jag nu? Pratar jag med cheferna, trots att jag upplever att jag inte får stöd och blir ifrågasatt? Hur gör man när man inte är tillräckligt sjuk för att bli sjukskriven, men inte tillräckligt frisk för att jobba i det tempo som arbetsplatsen kräver av mig?

MVH
Förvirrad och himla ledsen Singo
Sjuskriver dig omedelbart och jagar en annan läkartid där du trycker på att det är akut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 716
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 988
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp