Utrustning för hemmaträning

Jag har en yogamatta, några gummiband, och hantlar på 2, 4 och 6 kg
Jag använder dem varje vecka. Tränar 3 gånger i veckan normalt och då är minst ett av de passen hiit-pass eller styrkepass hemma.
 
Hantelset på totalt 40 kg (lösa skivor), pilatesboll, stepupbräda.

Använde hantlarna 2-3 ggr när jag precis köpt dem men nu ligger de bara i sin kartong och glor på mig. :cautious:
Det andra använder jag inte heller men brukar titta på ”hemmagympa med Sofia” på SVT. Enkel gympa som de flesta klarar, oftast använder hon bara en stol som hjälpmedel. Men som sagt, jag tittar bara. :angel:
 
Har en crosstrainer, motionscykel, lite fri vikter och en roller för magmusklerna (där man står på knä och drar fram och tillbaka... minns inte vad den heter). Jag använde crosstrainern för några år sen... :angel:
 
Vi har yogamattor, gummiband, roller för magmusklerna och foam roller som vi använder i princip dagligen.

Har några skivstänger med vikter i förrådet som vi aldrig använder.
 
Jag har yogamatta, block, foamroller och diverse band. I perioder används det mycket. I perioder inte alls. Använde det dagligen när jag körde massa rehab förra vintern tex. Har även en polestång, men ärligt talat har det använts väldigt sporadiskt det senaste året pga utrymmesbrist.
 
Egentligen ingenting mer än en tjockare matta. Finns många hemmapass som ger rejäl träningsvärk utan redskap. Jag har och använder ganska ofta hantlar 1-10 kg, ett par kettlebells, gummiband med handtag, gummiband, pilatesboll, viktmanschetter, yogablock. Vi hade en crosstrainer tidigare som min man använde flitigt. Jag hatar crosstraining.
 
Högt och lågt - vilken utrustning har DU hemma för att kunna träna? Allt från gummiband till hemmagym.
Och vad tycker du är minimum att ha hemma för att köra lite basic styrke- och/eller konditionsträning på hemmaplan? (utöver att man givetvis kan dra på sig ett par löparskor och ge sig ut och springa)
Och till sist, handen på hjärtat... Hur mycket använder du grejerna? 🤪

Vi har roddmaskin, cykel, pilatesboll, yogamatta, hantlar, viktmanchetter, band, balansplatta.
Skulle nog räcka fint för hemmaträning åt mig. Men användandet har varit väääldigt dåligt nu ca 2 år.
Jag blev sjuk en längre period både förra året och detta.
Har fått problem med astma efter flera månaders Corona. Hoppas kunna få till rätt medicinering och kunna börja träna lite.
 
Jag har yoga matta och lätta hantlar. Man kommer ändå rätt långt på att använda kroppen som tyngd.

Fick jag välja hade jag velat ha några tyngre hantlar och kanske även ett löpband mest för att jag då kanske skulle springa ännu mer än vad jag redan gör. Kanske varje dag i stället för 3-4 gånger i veckan.
Fast det absolut bästa är att ge sig ut och springa, oavsett väder, tycker jag :)
 
TRX band, yogamatta, och två fina cyklar (mtb och cyklocross) . Använder alltid något, är lite periodare 🙂
 
Har ett litet gym i källaren. Där finns löpband, tre yogamattor, skivstång (20 kg), rack, bänk, viktplattor på totalt 110 kg, en hög med hantlar där man kan ändra vikt på alla, en mindre stång där man kan ändra vikt, två pilatesbollar i olika storlekar.

Jag är i gymmet flera dagar i veckan. Löpbandet används just nu inte då jag håller på att rehaba min rygg. Så just nu används, lätta hantlar, båda bollarna, två mattor och bänken. Hoppas kunna använda resten snart också för jag älskar att träna med skivstången!
 
Fick för mig att börja träna hemma framför Youtube minst två dagar i veckan för två veckor sen. Än så länge har det gått bra, får se hur länge det håller i sig.

Har insett att jag behöver en matta för att få bättre fäste med händer/fötter vid vissa övningar. Har någon här tips på vad man ska tänka på? Vill ha en som ligger still på golvet och ger bra grepp. Helst under 500 kr om möjligt (Fast en dyr kanske motiverar att hålla i träningen längre...)

Det enda redskapet jag äger nu är en rockring som väger nåt kilo. Men har inte hittat nåt kul träningspass att följa än, och att bara "rocka på" är inte kul pga det är jag av nån anledning bra på och kan stå hur länge som helst, men det blir aldrig träningsmässigt jobbigt liksom.
 
Jag har en yogamatta, gummiband, kettlebells (4, 8, 12 och 20 kg), några hantlar och en cross trainer. Använder allt flera gånger i veckan utom cross trainern som jag köpte för rehab-träning efter barnafödande (användes flitigt då under en period). :)
 
Här hemma finns hur mycket grovarbete som helst att utföra så extra fysisk träning känns inte nödvändig.

Jag gör hårt kroppsarbete ofta (stallarbete, kör och skyfflar grus, sågar och hugger ved, trädgårdsarbete, bygger på huset, bär material m.m.) och det är efter det som jag behöver träningen mer än någonsin. Jag tycker kroppsarbete ofta snedbelastar och sliter, man får ont och blir stel medan träningen bygger upp och stärker kroppen.:)
 
Jag gör hårt kroppsarbete ofta (stallarbete, kör och skyfflar grus, sågar och hugger ved, trädgårdsarbete, bygger på huset, bär material m.m.) och det är efter det som jag behöver träningen mer än någonsin. Jag tycker kroppsarbete ofta snedbelastar och sliter, man får ont och blir stel medan träningen bygger upp och stärker kroppen.:)
Hur skiljer sig träning och arbete åt? Jag tycker de är ganska lika förutom att träning är mera intensivt. För att inte snedbelasta skiftar jag så att båda händerna används, det funkar inte till alla arbeten men de flesta. Skyffla grus är typiskt ett sådant arbete där man varierar samt att man använder rätt teknik för att inte riskera att över- eller felbelasta någon del av kroppen.
 
Hur skiljer sig träning och arbete åt? Jag tycker de är ganska lika förutom att träning är mera intensivt. För att inte snedbelasta skiftar jag så att båda händerna används, det funkar inte till alla arbeten men de flesta. Skyffla grus är typiskt ett sådant arbete där man varierar samt att man använder rätt teknik för att inte riskera att över- eller felbelasta någon del av kroppen.
Arbete är något man gör för att det ska utföras, på det sätt det går att utföra det..

Träning, åtminstone för mig, är för att stärka upp den del av kroppen som behöver det, med hjälp av övningar som stärker specifika muskelgrupper, som behöver stärkas för att kroppen ska fungera optimalt.

Två totalt skilda saker
Även om arbete ibland har bieffekten att de delar av kroppen som används blir starkare.
 
Yogamatta och gummiband är nog det enda jag har nu för tiden. Har ett gummiband med mycket motstånd och ett mer elastiskt. Det elastiska är oftast mer användbart. Mattan är ny, jag har en gammal matta någonstans som är välanvänd. Har precis börjat yoga igen och använder den på klasserna men det blir nog mer hemma nu eftersom klasserna begränsas.

Gummibandet använder jag flera gånger i veckan till min sjukgymnastik. Annars är mina vandringskängor min mest välanvända utrustning. :up:
 
Har yogamatta, hantlar och gummiband hemma, väldigt sporadiskt använda 🙈 mina hantlar väger lite lite så borde komplettera. Hade gärna haft en rak bänk, skivstång, cykel och trx band också, men så är frågan hade de blivit använda? Är det för det att jag saknar utrustningen ovan eller för det att jag är för bekväm som gör att det jag inte använder det jag redan har hemma? 🤔
 
Började med ett gummiband och en crosstrainer.
Sedan har det tillkommit
Yogamatta
Hantlar skrivstång
Fler gummiband
och senaste tillskottet är en spinningcykel.

Crosstrainern har knappt använts alls....Den är perfekt att torka svettiga träningskläder på i alla fall.

Sedan i höstats använder jag mitt gym varje dag. Det som har fått mig att verkligen ta mig dit är att jag abonnerar på lesmills ondemand. Jag får samma gruppträning som om jag vore på mitt närmaste gym. Nu under hösten kör jag spinning fyra dagar i veckan för att hitta en gnutta kondition till skidsäsongen. Kompletterar med yoga och styrketräning.
Det har också hjälpt til att jag röjt upp i förrådet som utgör mitt gym. Ska fixa till det ännu mer så att det blir ännu gymmigare.

Skulle vilja utöka med en stepbräda och lite fler hantlar.
 
Hur skiljer sig träning och arbete åt? Jag tycker de är ganska lika förutom att träning är mera intensivt. För att inte snedbelasta skiftar jag så att båda händerna används, det funkar inte till alla arbeten men de flesta. Skyffla grus är typiskt ett sådant arbete där man varierar samt att man använder rätt teknik för att inte riskera att över- eller felbelasta någon del av kroppen.

Träning är för mig riktade insatser för att få/behålla en stark och hållbar kropp. Arbete är saker som behöver bli utförda. Jag gillar kroppsarbete och försöker absolut variera och använda båda armarna när det är möjligt men det är ändå väldigt slitsamt och ensidigt. Det är för många saker jag bara kan göra med höger arm för att det ska bli ens i närheten av jämn belastning. Men absolut, vissa delar får träning och man får motion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 272
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 293
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 011
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp