Utrustning, tips och trix vid ridning med handhäst?!

TinyWiny

Trådstartare
Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela säkert.

Förutsättningarna är dessa, två ungefär lika stora hästar, den ena har jag ridit och haft en annan häst som handhäst kortare svängar, tänk barbacka till/från sommarhagen 500 meter enkel väg och då med handhästen i grimma och grimskaft. Den hästen finns tyvärr inte längre utan nu är det en annan häst som är aktuell och den hästen har ingen erfarenhet från sådant alls vilket gör att han blir lätt förvirrad när han ska följa matte när matte rider. Han vill gärna hamna bakom vilket han gärna vill när jag leder båda med men då är ju det lättare att fixa. Det oroar mig dock inte särskilt, han är lättlärd men gärna tips på hur ni har lärt era hästar. Jag vill kunna ta längre turer och då måste det fungera vid eventuella möten osv.
 
Har aldrig varit svårt att vänja mina vid att gå som handhäst. Jag vill ha handhästen bredvid mig och inte bakom. Brukar ha dom i grimma, har de tendens att bli starka så antingen kedja över nosen eller träns på. Gillar de långa grimskaften från hööks så en har lite längd att jobba med om nåt händer.
 
Repgrimma + 4m långt grimskaft använder jag till handhästen.

Sadel och träns som kan ridas på en hand på ridhästen.

Vissa hästar har ju lite tendenser till att vobbla överallt i början, och då vill jag sitta säkert och kunna ta kontroll även om handhästen slår på bromsen helt plötsligt.
försöker placera handhästen med huvudet i höjd med skänkeln på min högersida. Detta för att det även ska fungera i trafik när man rider på väg. Går det lite fort för handhästen får man rida förvänd öppna och bromsa in den. Går det lite för sakta så svarar den förhoppningsvis prompt på trycket i nacket från repgrimman. Är det en jättestökig häst som gärna passerar täthästen kan säkert träns funka bra också, men är den en häst som mestadels får släpas så funkar repgrimma bäst. I den positionen får ett bett ingen effekt, häst går och gapar emot linan.
 
Jag hade repgrimma och ett vanligt platt grimskaft som jag kunde enkelt hålla som extra tygel.
 
Kapson och extralångt grimskaft. Kapsonen ger bra kontroll plus att den är bättre konstruerad för att leda "uppifrån".
Eftersom hästarna är lika stora hamnar jag som som om jag höll i tyglarna fast snett från sidan eller menar du på något annat sätt?
 
Hittills har jag använt träns med ett vanligt longerdelta i ringarna på bettet ihop med grimskaft och det fungerar bra så, hästen är snäll, men det känns inte som om jag har någon som helst koll om något skulle hända och det var därför jag startade tråden men det verkar vara så de flesta gör? Träns eller grimma av lite olika typer. Hur gör ni om handhästen blir rädd och skuttar iväg samtidigt som det kommer bilar?
 
Hittills har jag använt träns med ett vanligt longerdelta i ringarna på bettet ihop med grimskaft och det fungerar bra så, hästen är snäll, men det känns inte som om jag har någon som helst koll om något skulle hända och det var därför jag startade tråden men det verkar vara så de flesta gör? Träns eller grimma av lite olika typer. Hur gör ni om handhästen blir rädd och skuttar iväg samtidigt som det kommer bilar?
Jag har använt hästen jag rider som barriär. Så även om handhästen sprätter för bil har det aldrig blivit farligt. Har tappat handhäst ett par gånger, det var min swb som var livrädd för en shetlandsponny i en hage. Då fanns det inte en chans att hålla i oavsett vilket huvudlag jag skulle haft.
 
Jag skulle inte vilja ha handhästen med bett/träns.

Hur brukar du leda hästen när du inte rider? Jag tänker att det inte är så mycket svårare att rida med handhäst (om hästarna fungerar ihop) än att leda hästen bredvid/snett bakom sig när man går till fots. Kan handhästen stanna direkt på tex röstkommando? Tänker om det händer något är det bra att ha övat in något som alltid fungerar och betyder tvärstopp.
Använd ett 3-4m långt grimskaft/ledrep (inte ett vanligt lätt bomullsgrimskaft som flyger omkring). Håll handhästen nära dig i början.
 
Jag skulle inte vilja ha handhästen med bett/träns.

Hur brukar du leda hästen när du inte rider? Jag tänker att det inte är så mycket svårare att rida med handhäst (om hästarna fungerar ihop) än att leda hästen bredvid/snett bakom sig när man går till fots. Kan handhästen stanna direkt på tex röstkommando? Tänker om det händer något är det bra att ha övat in något som alltid fungerar och betyder tvärstopp.
Använd ett 3-4m långt grimskaft/ledrep (inte ett vanligt lätt bomullsgrimskaft som flyger omkring). Håll handhästen nära dig i början.
Eftersom jag är väldigt svag i mina händer eller ja, hela kroppen faktiskt, så använder jag alltid kedja under hakan när jag leder på vägen. Inte för att hästarna är bökiga utan för att de aldrig ska kunna lära sig att det går att dra iväg. När jag leder dem går jag emellan dem (fast framför) och de ser mitt kroppsspråk och lyssnar mycket bra på det, det ser ju inte handhästen alls på samma sätt när jag rider och det är väl det som gör att jag känner att jag inte har någon koll. Det och det faktum att jag rider till 95% med sitsen. Att bara styra med handen känns helt avigt och jag tror det är där min hjärna går i baklås liksom. De lyssnar mycket bra på rösten med och jag har ett panikord för stanna så det oroar mig inte utan mer om trafiken jag träffar på inte fattar att de ska ta det lite lugnt så att vi hinner undan. Jag har ju träffat på ett antal som jag har undrat om de kan knyta sina skor så märkligt som de har betett sig.
 
Jag har använt hästen jag rider som barriär. Så även om handhästen sprätter för bil har det aldrig blivit farligt. Har tappat handhäst ett par gånger, det var min swb som var livrädd för en shetlandsponny i en hage. Då fanns det inte en chans att hålla i oavsett vilket huvudlag jag skulle haft.
Jo det är klart. Problemet blir om man möter något av de rikspuckon som finns som inte fattar att de ska ta det lugnt. Då vill jag kunna styra handhästen på ett bättre sätt, dvs. åt höger eller vänster, inte bara stopp och framåt. Jag har börjat klura lite på om jag kanske kan fixa något som blir som långtygling fast jag rider istället för är på marken. Det borde fungera och ge mer styrning.
 
Jo det är klart. Problemet blir om man möter något av de rikspuckon som finns som inte fattar att de ska ta det lugnt. Då vill jag kunna styra handhästen på ett bättre sätt, dvs. åt höger eller vänster, inte bara stopp och framåt. Jag har börjat klura lite på om jag kanske kan fixa något som blir som långtygling fast jag rider istället för är på marken. Det borde fungera och ge mer styrning.
Ja du får förstås hitta ett sätt du tycker fungerar för dig. Jag tycker det låter oerhört meckigt med tygel både på hästen jag rider och den bredvid. Hade hellre tränat röstkommando som styrning.
 
Ja du får förstås hitta ett sätt du tycker fungerar för dig. Jag tycker det låter oerhört meckigt med tygel både på hästen jag rider och den bredvid. Hade hellre tränat röstkommando som styrning.
Då kan man ju hellre tömköra från sadeln med handhästen framför sig. Det funkar om man har två jäkligt uppfostrade hästar och koll på många meter lina :))
 
Jo det är klart. Problemet blir om man möter något av de rikspuckon som finns som inte fattar att de ska ta det lugnt. Då vill jag kunna styra handhästen på ett bättre sätt, dvs. åt höger eller vänster, inte bara stopp och framåt. Jag har börjat klura lite på om jag kanske kan fixa något som blir som långtygling fast jag rider istället för är på marken. Det borde fungera och ge mer styrning.
Jag brukar peta med tån på sidan av handhästen för att flytta den åt höger. Åt vänster så följer den med hästen jag sitter på.
 
Jag brukar generellt sitta på den "stökigare/mest opålitliga" hästen och ha den jag har mer koll på i snöre iom att jag lättare kan kontrollera den jag sitter på.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 489
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 086
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp