Bukefalos 28 år!

Utställning

G

glee

Jag funderar på att anmäla Selma till en valpklass om 2 månader.. Även om vi inte ska ställa ut så seriöst är det väl iaf bra miljöträning. Jag vet inte alls hur en utställning går till, jag har ju tittat några gånger men inte tittat så noga exakt hur dom gör. Så hur gör man? :confused:

Måste hunden kunna gå utan att dra mot de andra? Vad ska jag lära henne innan? Stå?
 
Jag hade själv en tråd om utställning för ett tag sedan, lite tips finns här!

Jag tycker själv att det är mycket bra social träning med utställning, precis som du skriver!

Min erfarenhet är att man är lite extra tålmodig och inte har höga krav på hundarna i valp klass. Det är ju bebisar, de kan inte vara champions redan!

Du kommer till utsällningsplatsen, i god tid.
Då hinner du hitta rätt och hunden vänjer sig lite vid miljön.
Först är det en enklare veterinär besiktning och du visar upp vaccinations intyg.
Sedan letar du upp din ring. På större utställningar kan det vara riktigt många!
Valparna visas alltid först i vaje ras. Om din ras är först i den ringen kan det innebära att ni ska in rätt tidigt på förmiddagen.
Först är det han valpar sedan tik valpar.
Man är inte så hård på hur de går och står, men all hantering som du kan träna på innan har du igen. Att någon försiktigt tittar på tänder och känner på henne t.ex.

Så ser jag på det!
Stort lycka till!
 
Tack för svaret :)

Hur får man tag på anmälningsblanketter? Jag har letat på skk.se men inte hittat..
 
Ring till informationsavdelningen på SKK och be att dom skickar. Brukar ta ett par dagar innan dom kommer. Var ska du ställa ut nånstans? Jag ska också åka iväg med valpen om ett par månader. Mia.
 
Ah, nu har jag lyckats hitta det så nu är det beställt. :)

Jag har inte riktigt bestämt än, det blir antingen Östhammar eller Tierp. Kommer inte ihåg datumen men jag har för mig att den ena är 8 augusti och den andra 12 augusti.
Var ska du ställa ut?
 
Lite mer frågor.

Måste man ha ett fint tunt läderkoppel & halsband?
Hur går placeringen till när det inte är för en speciell ras, och hunden hör till "övriga valpar"?
 
Tänkte åka till Malmköping 7 aug tror jag att det var. Sen tror jag att cockerklubben hade en i slutet av aug i Ulltuna som jag också ska åka till. Mia.
 
PÅ en valp kan man väl ha vilket koppel man vill tror jag men jag har ett utställningskoppel till min. Just nu försöker vi öva på att stå fint och att vi känner lite på henne utan att hon käkar upp fingrarna på oss. Lycka till med utställningen. Mia.
 
Valparna bedöms rasvis. Att det står "övriga valpar" i annonsen betyder bara att en viss domare dömer samtliga av de raser som inte är listade tidigare. Inom varje ras utses sedan bästa han- och tikvalp och sedan tävlar dessa om BIR-valp, förutsett att klassvinnarna fått Hp (hederspris). Du kan alltså vinna bästa tikvalpsklassen, men om du inte får Hp kan du inte tävla i bästa valpklassen.

Rörande koppel beror det på vilken sorts utställningskoppel som man använder inom varje ras. Fråga valpens uppfödare. Vi har helt olika utställningskoppel till vår borzoi och vår cocker spaniel.

Sedan KAN man naturligtvis ha vilket koppel som helst, men det ser kanske inte så snyggt ut med breda syntetkoppel i färg som skär sig mot hunden ;).

Anneli
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 824
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 343
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 306
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Paus1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp