Utställningsavgifter och vad som ingår

hjarterdam

Trådstartare
Lite diskussion om utställningar och anmälningsavgifter. Eftersom jag tycker det är intressant att veta vad folk tycker. Förra året på en internationellutställning i norrbotten blev min hund BIR (för första gången och champion) andra hunden, en junior, fick reservcert men inte berättigad resevcacib. Då fick jag betala för cert/reservcert och cacib. 50kr st, köpte jag dom? Ja, jag ställer inte ofta och den som blev champion fick sitt tredje cert - han får inga fler. Min totala anmälningsavgift blev 400kr + 450kr plus parkering. Snopet? Ja, eftersom jag inte har råd eller intresse att ställa alla utställningar.

Mailade denna kennelklubb och frågade om dom tänker ta betalt för samma rosetter i år. Fick svaret "Vi har pratat med många utställare och de allra flesta tycker det är bättre med lägre anmälningsavgifter. Hade vi som det flesta andra klubbar hade utställning kostat 380-480kr/hund i anmälningsavgifter vilket är dyrare än den 50lappen cert-rosetten kostade :) "
Så jag och några vänner gjorde en undersökning. 27 utställningar mellan 1juni och 1 december. Nationella och internationella - inga titlar eller crufts kvalifikationer. Hade 22st dyraste klassen i anmälan 350kr eller Billigare! Sen hade några dyrare avgift de ca 7dagarna innan anmälan går ut. Så tyckte detdär med "Hade vi som det flesta andra klubbarna haft en avgift på 380kr/hund" hrm. Det flesta andra? ;) två utställningar hade 370kr, en 380kr och dubbelutställningen i Visby hela 450kr som fast kostnad på dyraste klassen. En vanlig rosett kostar ca 20kr i självkostnadspris dvs om anordnaren skulle lägga ca180kr cert/resevcert/cacib/resevcacib á ca 20kr rosett ttill tikar och hanar extra per ras skulle alla få sina rosetter :) vissa raser har ju bara en eller två anmälda andra upp emot 50st. Så i vissa raser kommer det inte bli någon bir/bim/champion och inga cert/cacib/reserver kommer delas ut medan i andra raser delas alla rosetter ut. Som sagt. Lite diskussion bara. Jag vet att dom skulle diskutera detta på klubben igen om rosetterna och jag inväntar svar :)

SÅ vad tycker ni är okej? Vi är ju alla olika med intresset, vissa skiter i rosetter - andra inte, värderingar och pengar osv.
Vad tycker ni är okej att betala och vad förväntar ni er att få ut av varje anmälningsavgift och vilken typ av utställare är du? Åker du land och rike Bara för att ställa ut, tar du de som är närmast eller någon enstaka skojsskull? Varför ställer du ut? Diskutera! :)
 
Jag har ställt mycket på större utställningar och har alltid fått CACIB/r-CACIB, cert och BIR-rosetterna. De ska bara ingå i min värld eftersom de är utmärkelser.

Att man betalar för HP/CK, sina bedömning och placeringsrosetter är ju ganska naturligt.

Tycker att anmälningsavgiften var precis som överallt annars. Inget så värst mycket billigare där. Konstigt resonemang.
 
Det låg ju ute en undersökning om bland annat detta på SKK förra året. Jag hoppas alla var inne och svarade!

Jag tycker inte att man ska betala för sina rosetter om man fått CERT/CACIB eller blivit BIR/BIM. Eventuellt även att HP och CK ska vara gratis. Men resterande rosetter är onödiga tycker jag så om folk vill ha dom tycker jag att de kan få betala.
 
Jag håller med @Malibu_Stacy i det hon skriver. BIR/BIM och CERT och CACIB rosetterna ska vara gratis och det är dom nästan alltid, oftast är ju även reservrosetterna det också. Jag tycker även att rosetterna för svensk vinnare och juniorvinnare skulle vara gratis, dessa kostade 100kr styck både i december och nu i påskas. Nu kunde jag hämta ut för inteckningskorten jag vann men jag tycker i princip att det som leder till något ska vara gratis.

CK och HP tycker jag är okej att hämta ut på kritiken istället för ett annat pris som en rulle bajspåsar, dock bör man kunna välja.
 
J
Jag håller med @Malibu_Stacy i det hon skriver. BIR/BIM och CERT och CACIB rosetterna ska vara gratis och det är dom nästan alltid, oftast är ju även reservrosetterna det också. Jag tycker även att rosetterna för svensk vinnare och juniorvinnare skulle vara gratis, dessa kostade 100kr styck både i december och nu i påskas. Nu kunde jag hämta ut för inteckningskorten jag vann men jag tycker i princip att det som leder till något ska vara gratis.

CK och HP tycker jag är okej att hämta ut på kritiken istället för ett annat pris som en rulle bajspåsar, dock bör man kunna välja.

Ja att man inte ens får rosetten när man fått en vinnartitel är riktigt dåligt!
 
Jag håller med @Malibu_Stacy i det hon skriver. BIR/BIM och CERT och CACIB rosetterna ska vara gratis och det är dom nästan alltid, oftast är ju även reservrosetterna det också. Jag tycker även att rosetterna för svensk vinnare och juniorvinnare skulle vara gratis, dessa kostade 100kr styck både i december och nu i påskas. Nu kunde jag hämta ut för inteckningskorten jag vann men jag tycker i princip att det som leder till något ska vara gratis.

CK och HP tycker jag är okej att hämta ut på kritiken istället för ett annat pris som en rulle bajspåsar, dock bör man kunna välja.

Oj! Jag trodde faktiskt att vinnarrosetterna var gratis. Det var snålt tycker jag att man fick betala för dom.

Jag minns att jag fick betala för certrosetten i Vännäs. Nu var det ju 2 år sedan, men jag tyckte det var lite surt. Det var min första hund så jag ville ju självklart ha certrosetten.
Med denna hund vet jag inte om jag kommer köpa rosetten faktiskt. Det känns inte lika viktigt längre och jag hade tänkt att bara ta de som är gratis. Men hade han fått en vinnartitel när vi ställde i sthlm hade jag ju garanterat köpt rosetten..
I vännäs var dessutom rosetten en sån liten, standard. Känns extra snålt att man måste betala då, vinnar-rosetterna i sthlm var väl iallafall ganska stora?
 
Har varit ifrån utställningsvärlden ett bra tag men när jag ställde aktivt så betalade man inget för Bir,Bim,Cert eller Cacibrosetter, är det här ett nytt påhitt att skinna utställare på pengar tro? Tycker att bara anmälningsavgiften är dyr nog utan att man ska behöva betala för sina utmärkelser som hunden får!
 
Jag tycker också det är tråkigt. Och jag hade gärna velat se i inbjudan/PM vad som ingår i just den enskilde utställningens anmälningsavgift. Jag unnar gärna mina konkurrenter (Mina hundar är inte så vinstrika) sitt pris som dom vunnit.
Och om då en utställning tar 300kr i anm avgift och så står det i anmälan. "BIR/BIM och Championat delas ut i ringsekretariatet. CERT, RESERVCERT, CACIB OCH RESERVCACIB, CK och G/VG/EXC köpes för **Kr i pris sekretariatet. Endast kontanter" Eller vad det nu kan vara. Ja men då vet jag ju det när jag anmäler. Eller "BIR/BIM/CERT/RESERVCERTosv delas ut till tilldelade hundar. CK/HP/VGosv köpes i sekretariatet pris **Kr. Kortläsare finnes"
Sen kan iaf jag ha översyn med att någon måste ta 380kr ist för 350kr för att unna sina utställare alla rosetter men för mig är det helt ok. Börjar anmälningsavgifterna stiga över 400kr så är det för mig ÄNNU viktigare att veta vad jag betalar för. Som sagt

Jag hade gärna sett att man fick tillbaka en kort liten undersökning efter varje utställning för att kunna ge feedback. Sen finns det ju absolut saker som vi utställare kan förbättra.
 
Oj! Jag trodde faktiskt att vinnarrosetterna var gratis. Det var snålt tycker jag att man fick betala för dom.

Jag minns att jag fick betala för certrosetten i Vännäs. Nu var det ju 2 år sedan, men jag tyckte det var lite surt. Det var min första hund så jag ville ju självklart ha certrosetten.
Med denna hund vet jag inte om jag kommer köpa rosetten faktiskt. Det känns inte lika viktigt längre och jag hade tänkt att bara ta de som är gratis. Men hade han fått en vinnartitel när vi ställde i sthlm hade jag ju garanterat köpt rosetten..
I vännäs var dessutom rosetten en sån liten, standard. Känns extra snålt att man måste betala då, vinnar-rosetterna i sthlm var väl iallafall ganska stora?

Nej, vinnarrosetterna var inte alls speciellt stora eller märkvärdiga. Som de lite större BIR rosetterna, inte märkvärdiga alls tyvärr...
 
Nej, vinnarrosetterna var inte alls speciellt stora eller märkvärdiga. Som de lite större BIR rosetterna, inte märkvärdiga alls tyvärr...
Jasså! Jag tyckte den såg stor ut, men det var juniorvinnar rosetten från förra året jag sett dock. Iofs så har vi ju så himla små rosetter här uppe tycker jag, så jag kanske tyckte den var stor jämfört med dom bara :p
 
Min ena hund är Svensk och Polsk utställningschampion. Han har aldrig fått en enda rosett på officiell utställning. Iofs har han aldrig blivit BIR/BIM.

Den andre har fått 1 cert o cacib i Sverige och blev då även BIM. Han fick 3 rosetter, BIM+CERT+CACIB.
 
Jag är ny. Ställde för å starta jaktprov men sen för de är kul (kan inte bli champion före de blivit jaktchampion) Jag har alltid fått bir/bim cert och cacib (och svensk vinnar-pinn) sen fått köpa ck och placeringar.

Jag köper rosetter oftast. För barnen är med å de blir så glada när hundarna vinner å de får sätta upp rosetterna hemma! Strängnäs med 3 hundar kostade mig flera tusen :eek:
 
Jag ställer inte så mycket, men har fått rosetter för BIM + Cacib + Cert, men fått köpa t ex Excellentrosetter. Helt ok tycker jag.
Ska ställa på SWKs officiella nästa helg, och de har skrivit "Ta även med kontanter för inköp av ev katalog, lotter, förtäring, rosetter mm." i PM:et iaf. Jag antar att man får BIM/BIR- och Cert/CK-rosetterna, men att man får köpa till resten, tyckte jag såg något om det på klubbens facebook. Å andra sidan kostar jaktklassen bara 260 kr på klubbens utställning, och då har jag inget emot att betala för övriga rosetter.
 
Jisses, låter som att hundutställningarna blir dyrare och dyrare :o Nu är det ett tag sedan jag ställde ut hund då jag har gått över till kattutställning som, enligt mig, har betydligt bättre priser för samma anmälningskostnad. Jag gjorde även undersökningen som SKK hade för något år sedan men det var bara en ren slump att jag såg att de hade den ute och säkerligen var det många som missade den.
 
Jag ställer inte så mycket, men har fått rosetter för BIM + Cacib + Cert, men fått köpa t ex Excellentrosetter. Helt ok tycker jag.
Ska ställa på SWKs officiella nästa helg, och de har skrivit "Ta även med kontanter för inköp av ev katalog, lotter, förtäring, rosetter mm." i PM:et iaf. Jag antar att man får BIM/BIR- och Cert/CK-rosetterna, men att man får köpa till resten, tyckte jag såg något om det på klubbens facebook. Å andra sidan kostar jaktklassen bara 260 kr på klubbens utställning, och då har jag inget emot att betala för övriga rosetter.

Vi (älghundsklubben) brukar få BIR/BIM, CK, CERT, HP och så BIS 1, 2 och 3. Inga placeringsrosetter.
 
Nu har ju jag inte hund utan illrar som jag ställer. Och ja, det finns utställningar för illrar :)

Hos oss fungerar det som så att första illern kostar 250 före ett visst datum. Medföljande illrar kostar då 100 per iller före ett visst datum. Efter det datumet kostar första illern 280 kronor och medföljande illrar 120 kronor styck.

Vid sista utställningen (Mälarillern) så ställde jag åtta illrar och kom hem med fyra andra placeringar och en första placering. Mina andra placeringar fick en rosett, en glasburk att ha godis i, lite godis, en värdecheck på 100 från en internetbutik. Första placeringen fick rosett, statyett, lite godis, värdecheck på 100 kronor, en flaska fiskolja.

Eftersom mina blev utslagna vid bedömningen till de högre klasserna så är jag osäker på vad Bästa Varianter, BIS, BIM, Bästa Ålder och Champions fick men en rosett modell större och lite annat skoj fick dom i alla fall. Champions får ofta ett inramat diplom (hänger en sån på väggen här hemma)

På vår egen utställning (Ferrets Halloween) så blir det så här: första placering: en sovpuff och rosett, andra placering: en rosett och sovpåse, tredje placering: en rosett och en leksak, fjärde och femte placering: en rosett. Sen tillkommer det lite sponsrade saker beroende på vad vi får sponsrat. Vi har en tjej som gör våra rosetter och en annan tjej som är duktig på att sy.

Jag tycker det är roligt att vinna rosetter. Alla rosetter hängs upp på väggen, pokaler, statyetter står också framme och visas. Vissa är finare än andra. Många illerutställningar har olika teman och gör allt för att vinsterna ska vara användbara såsom på Vinterildern så var första priset en rosett och en jättefin handgjord ljuslykta och lite annat smått och gott.
 
Jag har inte ställt många gånger och hittills inte betalat för någon rosett men utifrån vad jag hört från de som ställer mycket har jag svårt att se hur det kan vara så dyrt, ofta nästan 400 kr för att den domare tittar på och klämmer på din hund i någon minut och får du sen priser ska du betala för att få med dem hem???

Jag har bara ställt på brukshundsutställningar och en rasspecial än så länge.

Att starta bruks kostar 250 kr och då är det TVÅ domare som lägger åtmindstående 10 minuter att studera varje enskilt ekipage, sen brukar man inte få rosetter men något annat mindre eller större pris om man gjort sig förtjänt av det.

I agility kostar en start normalt 70 kr, loppet tar ca 30-40 sekunder och du får alltid(?) en rosett om du gjort dig förtjänt av det och det brukar vara riktigt fina rosetter.

Hur kan det vara så dyrt att ställa ut? Att göra en exteriörbeskrivningar kostar om jag förstått det rätt 150 kr och är det är en betydligt med utförlig beskrivning av hunden.
 
Mina hundar har bara vunnit på vinthundsklubbens utställningar, senaste gången var 2012 då min tik blev BIM-brukshund. Hon fick fin rosett då :) Hur det är på vinthundsutställningarna nu vet jag inte, det känns nästan som om det krävs ett mirakel för att min Aysu ska få ens ett excellent ;)
 
Jag har inte ställt många gånger och hittills inte betalat för någon rosett men utifrån vad jag hört från de som ställer mycket har jag svårt att se hur det kan vara så dyrt, ofta nästan 400 kr för att den domare tittar på och klämmer på din hund i någon minut och får du sen priser ska du betala för att få med dem hem???

Jag har bara ställt på brukshundsutställningar och en rasspecial än så länge.

Att starta bruks kostar 250 kr och då är det TVÅ domare som lägger åtmindstående 10 minuter att studera varje enskilt ekipage, sen brukar man inte få rosetter men något annat mindre eller större pris om man gjort sig förtjänt av det.

I agility kostar en start normalt 70 kr, loppet tar ca 30-40 sekunder och du får alltid(?) en rosett om du gjort dig förtjänt av det och det brukar vara riktigt fina rosetter.

Hur kan det vara så dyrt att ställa ut? Att göra en exteriörbeskrivningar kostar om jag förstått det rätt 150 kr och är det är en betydligt med utförlig beskrivning av hunden.

Tja på en stor internationell utställning, behöver man i regel hyra en mässhall eller en större park.

Man har i regel 20-30 domare som ska ha betalt, flertalet från utlandet som ska ha boende under utställningen, lön och reseersättning.

Man har veterinärer som ska ha betalt.

Elektronik, domartält, bord att ställa upp hundar på, mattor att springas på som ska göras rent, mat till domare och funktionärer. Kataloger ska tillverkas och tryckas, prisrosetter (i regel delas det ut åtskilliga BIM/BIR,CERT, CACIB, r-CACIB och championatrosetter delas ju ut i ringen) pokaler, premiepriser ska köpas in, nummerlappar ska tryckas upp och skickas ut med post, sophantering, hyra av bajamajor på uteutställningar, dra fram vatten till uteutställningar, plastband/tejp till utställningsringarna mm mm mm Listan över vad som kostar när man arrangerar utställning och varför anmälningsavgifterna ser ut som de gör, är ganska lång.
 
De summorna jag skrev om är helt normala på en vanlig SKK utställning. 3-400 kr. Att de riktigt stora som stora Stockholm är dyrare förstår jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Kommer köpa en hundras (stående fågelhund) som visas på utställning av de flesta genom att man håller en hand under huvud och en...
2
Svar
23
· Visningar
1 802
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag ställde ut vår strävhårstax på hundmässan i lördags och råkade ut för en situation jag ännu inte lyckats klura ut och tänkte höra om...
2
Svar
25
· Visningar
3 005
Senast: Red_Chili
·
D
Övr. Hund Eftersom den tidigarre tråden om detta dog ut så lägger jag in en ny tråd där folk kan skryta över sina fina hundar =) däribland jag...
2
Svar
30
· Visningar
2 130
Hundavel & Ras Blev inspirerad av apocalypsze rasväljartråd så jag skapar en egen. Hoppas det är ok. Vore roligt att höra vad ni skulle tycka passar...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp