Utställningstråden 2017

Nästa helg blir det två rasspecialer i Norge. Den ena domaren vet vi gillar Breeze, fast nu är det matte som ska visa och då kan det gå hur som helst. Den andra domaren har engelska linjer och senast vi ställde för en sån fick vi ett Good (efter en hel säsong med placeringar i bästa hane på alla rasspecialer utom en), så det kan också gå hur som helst. Men tanken var ju att försöka få med ett litet cert hem. Annars får vi kalla det en minisemester i Norge. ;)
 
Hej! Helt nybörjare inom detta med utställning men man ska ju börja någonstans :nailbiting:
Någon här som ställer boxer?
Ska få hjälp att träna min valp att stå osv av en vän som ställer ut chihuahua och som brukar hjälpa folk att träna men tänker på om boxer ska stå på något speciellt sätt?
Vad använder ni för halsband/koppel, kedja? Något annat man ska tänka på som har just med rasen att göra?
 
Hej! Helt nybörjare inom detta med utställning men man ska ju börja någonstans :nailbiting:
Någon här som ställer boxer?
Ska få hjälp att träna min valp att stå osv av en vän som ställer ut chihuahua och som brukar hjälpa folk att träna men tänker på om boxer ska stå på något speciellt sätt?
Vad använder ni för halsband/koppel, kedja? Något annat man ska tänka på som har just med rasen att göra?
Tunn kedja, parallellt med alla 4a benen
 
Det finns två vanliga varianter med boxer och det skadar inte att hunden kan båda.

Med en valp tror jag de flesta börjar med att ställa upp dem så att hunden står med sin sida mot dig. På en utställning står man då oftast på knä och håller en hand lätt under svansen och en med en godbit framför näsan. En variant på detta är att du står upp vid hundens sida och håller i halsbandet, men det tycker jag är ganska ovanligt på svenska utställningar.

Inte världens bästa exempel, ungefär så här. Bakbenen är lite långt bak och ryggen lite välvd. Helst vill man också ha mer av en välvd nacke och bröstet mer fram.

sRxsViN.jpg


Den andra varianten är att du står bakom hunden och den står mot fokus ut ur ringen med "drag". Det ser ofta lite mer imponerande ut och är nog vanligast på boxerspecialer.

Som du ser här så kopplar man då om halsbandet så det inte sitter på stryp, för att uppmuntra hunden att lägga vikt emot det (dock vill man inte att de hänger framåt heller).

bcpEXsr.jpg


I stort sett alla visar boxer i en strypkedja och långt läderkoppel.
 
Åh tack för svaren! Vi har ju lite att öva på!
Än så länge har jag bara tränat henne på att stå stilla och inte sätta sig ner.
Ska ev. ställa på en inofficiell i mars om vi hinner bli klara :nailbiting:

Hur hårda är domarna på att de ska trava runt fint när de är valpar?
Kan inte tänka mig att hon inte kommer busa någonting när det är fler roliga hundar runt omkring oss :idea:
16601817_10209658391550588_6078609978990864450_o.jpg

Lite fel vinkel på kortet, svårt att få en 5åringen att ta kort :p
Som sagt, ännu är det bara fokus på att hon ska stå stilla!
Hon står ofta med ryggen välvd...
 
Åh tack för svaren! Vi har ju lite att öva på!
Än så länge har jag bara tränat henne på att stå stilla och inte sätta sig ner.
Ska ev. ställa på en inofficiell i mars om vi hinner bli klara :nailbiting:

Hur hårda är domarna på att de ska trava runt fint när de är valpar?
Kan inte tänka mig att hon inte kommer busa någonting när det är fler roliga hundar runt omkring oss :idea:
16601817_10209658391550588_6078609978990864450_o.jpg

Lite fel vinkel på kortet, svårt att få en 5åringen att ta kort :p
Som sagt, ännu är det bara fokus på att hon ska stå stilla!
Hon står ofta med ryggen välvd...

Nu har jag en ras man flyttar benen på (whippet) men jag har lärt in på mina hundar när de var valpar att de får stå och äta på godisen jag håller i framför dom, sedan flyttar jag benen med den fria handen, säger "stå" och flyttar bort godisen från näsan på dom och utökar tiden successivt när de lärt sig vad de ska göra :)
 
Åh tack för svaren! Vi har ju lite att öva på!
Än så länge har jag bara tränat henne på att stå stilla och inte sätta sig ner.
Ska ev. ställa på en inofficiell i mars om vi hinner bli klara :nailbiting:

Hur hårda är domarna på att de ska trava runt fint när de är valpar?
.

De flesta domare som är vana vid boxer är vana vid att valpar skuttar runt en hel del. Men det är ju bäst om hon kan trava en del i alla fall för att visa hur hon rör sig. Vi brukar klickerträna både för ställandet och för springandet. Korta, korta stunder i början och mycket beröm, så att de tycker att det är en kul lek.
 
Det här med att hålla upp svansen på boxern blir jag inte klok på! Suttit och kollat igenom Google på utställningsbilder och alla gör olika :o
Endel håller inte alls, endel vid svansroten och endel i svanstoppen.
Min valp håller inte uppe sin svans själv direkt.
Beror klart på hur man ställer med, gör man det varianten där de ska hänga framåt så når man klart inte men tänker mer på den andra varienten där jag står med valpen som vi kommer börja med.
 
Det här med att hålla upp svansen på boxern blir jag inte klok på! Suttit och kollat igenom Google på utställningsbilder och alla gör olika :o
Endel håller inte alls, endel vid svansroten och endel i svanstoppen.
Min valp håller inte uppe sin svans själv direkt.
Beror klart på hur man ställer med, gör man det varianten där de ska hänga framåt så når man klart inte men tänker mer på den andra varienten där jag står med valpen som vi kommer börja med.

Jag föredrar att man inte håller i svansen utan bara uppmuntrar hunden att hålla upp den genom att röra lätt vid undersidan nära svansroten och berömma när de tar upp svansen. Sen är just svansföringen inte det viktigaste, det handlar mer om helhetsintrycket och att få hunden att se glad och alert ut. Vår kille sänker sin när han koncentrerar sig.
 
Det är så roligt att ställa ut :up:
Även som nybörjare som inte har så mycket på benen :D

Nu ställer vi ju bara nån enstaka om året men i framtiden kanske det blir fler!
Hund skötte sej jättefint i helgen! Sprang snällt i ringen och ställde upp sej okej. Uppställningen kan vi slipa på endel, vår vovve upplevs lite kort så han behöver ställa sej ordentligt för att inte se alltför kvadratisk ut.

Sprang ändå hem ett very good och vann klassen! Dock bara två stycken i vår klass :cool: så det var ju lite tråkigt..
Domaren var tuff, men gillade allt utom att han ser lite kort ut då. Och han 'behövde ha fylligare bröst' (:p). Tänker att han behöver biffa på sej mer.

Det var många som kom ut ur ringen med gröna band som såg rätt besvikna ut. Hundar som en annan tyckte var helt okeja. Ett gäng gula också vilka också såg lite besvikna ut. Däremot var ju excellenthundarna riktigt najs såklart!
Gillar ändå den tuffa ärliga bedömningen och vi kan nog vara jättenöjda! Även om vi såklart hade en bis oss hem :love::p
 
Min trasiga hund Polly börjar bli i så fin form nu, att jag tror jag anmäler även henne till rasspecialen :love: Hon har en månad på sig att gå ner 2 hekto till och få tillbaka lite päls, då hon är urfälld just nu - men det fixar vi :D Så då blir det både mor och son som ska visas :)
Känns egentligen lite bortkastade pengar tycker jag att anmäla en hund i championklass, men vi sponsrar ju klubben om inte annat :p
 
Det är så roligt att ställa ut :up:
Även som nybörjare som inte har så mycket på benen :D

Nu ställer vi ju bara nån enstaka om året men i framtiden kanske det blir fler!
Hund skötte sej jättefint i helgen! Sprang snällt i ringen och ställde upp sej okej. Uppställningen kan vi slipa på endel, vår vovve upplevs lite kort så han behöver ställa sej ordentligt för att inte se alltför kvadratisk ut.

Sprang ändå hem ett very good och vann klassen! Dock bara två stycken i vår klass :cool: så det var ju lite tråkigt..
Domaren var tuff, men gillade allt utom att han ser lite kort ut då. Och han 'behövde ha fylligare bröst' (:p). Tänker att han behöver biffa på sej mer.

Det var många som kom ut ur ringen med gröna band som såg rätt besvikna ut. Hundar som en annan tyckte var helt okeja. Ett gäng gula också vilka också såg lite besvikna ut. Däremot var ju excellenthundarna riktigt najs såklart!
Gillar ändå den tuffa ärliga bedömningen och vi kan nog vara jättenöjda! Även om vi såklart hade en bis oss hem :love::p
Grattis! Det är lätt att fastna. ;)

Men fick ni riktiga fysiska band? Det har jag aldrig fått. :p
 
Grattis! Det är lätt att fastna. ;)

Men fick ni riktiga fysiska band? Det har jag aldrig fått. :p
Tack!
Ja det är nog det:p

Japp riktiga band! Fast såna enkla billiga plastband klippta i lagoma bitar. Så det var väl mest symboliskt och kanske för att typ 90 % inte såg ut att vara utställningsfolk direkt :D
Behöver kanske ha ett komihågband :laugh:
 
Tack!
Ja det är nog det:p

Japp riktiga band! Fast såna enkla billiga plastband klippta i lagoma bitar. Så det var väl mest symboliskt och kanske för att typ 90 % inte såg ut att vara utställningsfolk direkt :D
Behöver kanske ha ett komihågband :laugh:
Här viftar de bara med skyltar i vilken färg man nu fått. Så man får komma ihåg själv vad man fick. :D
 
Något Scandic skulle jag tipsa om, tycker alltid att de är vänligt inställda till hundar.
Vill du har nära till mässan eller bo inne i stan? Nära till promenadstråk?
Finns ju tusen hotell i Stockholm :p
Därför jag vill ha tips ju! Kommer aldrig kunna välja själv. :D
Men vill ha nära till utställningen och det är ett stort plus om det skulle finnas någon bra park eller liknande i närheten så man slipper kissa henne på en trottoar.

Tänkte boka ett nu om det nu skulle bli så att hon får ett cert till i år så vi "måste" åka dit. :angel:
 
Därför jag vill ha tips ju! Kommer aldrig kunna välja själv. :D
Men vill ha nära till utställningen och det är ett stort plus om det skulle finnas någon bra park eller liknande i närheten så man slipper kissa henne på en trottoar.

Tänkte boka ett nu om det nu skulle bli så att hon får ett cert till i år så vi "måste" åka dit. :angel:

Kolla om det finns kvar rum på hotellet som är precis vid mässan då? Domarna brukar bo där så kan hända det är helt fullt redan nu, men kolla ändå. Du har ju ändå nära in till stan eftersom pendeltåget går precis där. Två hållplatser och du är på Södermalm.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 115
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
592
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 398
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 484
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp